9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

AUTOMOBIL: Znásilnění a deformace trhu

Největším problém dnešního automobilového průmyslu není až tak nedostatek čipů či dalších dílů, ale znásilnění a deformace trhu vinou politických regulaci, kdy se z auta se spalovacím motorem stal nejznámější fackovací panák

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Mokrý 9.4.2022 11:08

HORŠÍ než RVHP.

P. Rada 9.4.2022 11:04

Ten princip kapitalismu který jmenujete je dlohodobě a v systémových vazbách neslučitelný s principy přírodními.

Lidé kteří svévolně nadřazují společenské zákonodárství nad přírodní zákony právě proto navozují společenské problémy, zaostávání až kolaps.

Z. Lapil 9.4.2022 11:02

"V mylné představě, že technologie, co jednou přijdou, to vyřeší". Přesně řečeno. Ale proč si myslíte, že když tu mylnou představu uzákoníte, že se věci zlepší?

P. Rada 9.4.2022 11:00

Nevím které dnešní politiky míníte. Vesměs ale jsou místním obyvatelstvem zvolení a lidé volí podle deklarovaných slibů až programů.

Nekonzervativně smýšlejících je takto u nás žel skutečně dlouhodobě málo. Zkusme se tedy poohlédnout zdali to jde alespon jinde. Např. u Vídně se buduje celá nová čtvrt Aspern, která je zgruntu kocipována pro maximalizaci soběstačnosti a minimalizaci dopravní náročnosti. Budouli lidé více chtít takto žít - můžeme se dočkat zvolení adekvátních politiků a pak důsledků:

http://amper.ped.muni.cz/gw/resilience/priklady/html_soubory/Aspern.html

Z. Lapil 9.4.2022 11:00

Používat se to nebude. Do uvedených obcí (kromě Jesenice) jezdí vlaky. Podobně Beroun, Kralupy nad Vltavou, Kladno, Úvaly/Český Brod. Ve špičkových časech k stání, ale to se dá vyřešit více vozy; ano jízdenka pak bude dražší, protože ty vagóny pojedou za celý den dvakrát tam a zpátky, ale leasing nebo něco bude dopravce platit tak jako tak.

Tím, že ty vlaky schováte pod zem, nic nevyřešíte, akorát budete navíc platit díru v zemi.

P. Rada 9.4.2022 10:51

"Průšvich" může tkvět i v tom, že nejste schopen změnit zaměstnání.

P. Rada 9.4.2022 10:50

Pane Stehlíku "říká Vám něco pojem" Spinoza?

Vy nejspíše sám "brutálně ořezáváte" kulturnost ke které patří svoboda v pojetí poznané nutnosti ke které patří i nutnost odpovědnosti aby se svoboda nezvrhla ve svévolnost.

J. Jirát 9.4.2022 10:39

Já už dlouho prosazuji žluté vesty.

R. Jahoda 9.4.2022 10:20

Já jsem pro veřejnou dopravu a místo tlaku na elektrifikaci by měli postavit více metra a vlakových tratí. Jenže od nás se jinak než autem nedostanu a kdybych místo autem jel do práce MHD, tak jedu místo půl hodiny hodinu a půl. To je 3 hodiny ztraceného času. A elektrický bus to nezmění. Ať protáhnou metro do okolních obcí jako Říčany, Jesenice, Čelákovice, udělají dva okruhy na úrovni Libně, Strašnic a pak těch Říčan a pak se možná MHD bude používat. Ale dnešní politici se raději zabývají přejmenováním ulic a dotací neziskovek.

R. Jahoda 9.4.2022 10:11

V žádné, je to RVHP, které přikazuje, co kdo a kolik může vyrábět. Třeba elektrotechnický průmysl už tady téměř není a všechno je z Asie. I ty automobilky už pomalu přecházejí do cizích rukou...

P. Hák 9.4.2022 10:01

No, tohle je průšvih. Já bych do práce jezdil autobusem, kdyby to šlo - otevřel bych noťas a za půl hodiny toho spoustu vyřídil. Jenže už tak 4 roky není čím jet... autobusy zrušili.

M. Šejna 9.4.2022 9:36

Zdá se, že autor splácal ve svém článku hrušky s jablkama.

Elektromobilita nemohla zvýšit ceny automobilů se spalovacím motorem. Navíc jsem vůbec nezaznamenal, že by se poslední rok nějak výrazně zvýšila cena standardních automobilů.

Ani elektromobily nijak výrazně nezdražily. Maximálně v mezích obvyklé inflace.

Autor si stěžuje na to, že roste poptávka po elektromomilech a následně obviňuje byrokraty z toho, že zvyšují umělé poptávku po nich, díky čemuž roste jejich cena.

Mě tedy žádný byrokrat nedonutí. Elektromobil si koupím, až to uznám za potřebné. Do roku 2035 si mohu vybírat mezi elektřinou, naftou nebo benzínem. Pak mohu auta na naftu a benzín kupovat v bazaru.

M. Drašner 9.4.2022 9:19

Němci krakovali uhlí už za WW2, ve snaze vyrábět benzín. Co jsem četl, moc to nefungovalo (nejen díky náletům Spojenců) a bylo to extrémně drahé.

P. Dvořák 9.4.2022 9:11

V které oblasti ještě v EU funguje trh?

P. Dvořák 9.4.2022 9:10

No. Ani trh, zdá se.

K. Wágner 9.4.2022 9:02

Německý ministr dopravy Volker Wissing je proti zákazu prodeje nových spalovacích motorů v roce 2035, jestliže budou moci spalovat syntetická, nikoliv fosilní paliva. „Nemůžeme pro budoucnost spoléhat pouze na elektrickou či vodíkovou mobilitu, musíme zůstat technologicky neutrální,“ říká. V podobném duchu, že budoucnost automobilů „nemůže být jen ryze elektrická“, se také již vyjádřil italský ministr pro ekologickou transformaci Roberto Cingolani. ;-)

V. Mokrý 9.4.2022 8:56

R^

J. Stehlik 9.4.2022 8:46

Já to vidím naopak . Dnes se tak obrovsky plýtvá prostředky a zapomělo se na základní princip kapitalismu , kdy kapitál musí nést zisk . To je hlavním problémem evropy , kdy zdroje jsou ladem. A pak ani pumpování peněz do ekonomiky nepomuže , protože vše je tak zregulované , že to pouze zvedne inflaci . A proto bude evropa zaostávat .

J. Stehlik 9.4.2022 8:43

Říká vám něco pojem svoboda , nezávislost ? Bez auta jste uvázán k místu jak za feudalismu . Ještě si pořídit kravku a kozu a vrchnost bude spokojena jak vás má uvázaného u boudy . I kamarád co byl desetiletí bez auta , tak si ho teď pořídil , protože veřejná doprava je brutálně ořezávána.

P. Rada 9.4.2022 8:36

V "kleci" možná žijete Vy. Já na osobní automobilitě závislý nejsem i když ji občas používám. Především proto, že jsem si život už už dříve nastavil tak abych nemusel často a daleko cestovat. Když už tak pak mohu volit mezi chůzí, koloběžkou, kolem ... až automobilem....

Pro možnost volby nemusím i v situaci objektivně rostoucích potíží svými "kecy" otravovat okolí.

Nechcete to taky zkusit?

D. Polanský 9.4.2022 8:32

Všeho do času. Nic netrvá věčně!

P. Rada 9.4.2022 8:27

Hůř asi bude už pro neudržitelnost praktik minulosti kdy se ponejvíce žilo na dluh v mylné představě/ naději, že nové technologie co jednou přijdou to vše vyřeší.

Tuplovaně hůř by ale mohlo být pokud by jste si zvolil putinovskou cestu násilností - nebo jinou ? Tu ale kdo ví proč nejmenujete.

V. Mokrý 9.4.2022 8:26

kecy v kleci

P. Rada 9.4.2022 8:22

Je to tedy tak, že si přejete radikální až válečné sociální nepokoje a navíc provedené tak, aby se Vás nedotkly a jen znovunavodili právě jen Vaši blaženost?

P. Rada 9.4.2022 7:52

S úvodních vět a pak s celého článku je zřejmé, že pan Smutý uvažuje ve víře o udržitelnosti dosavadního typu osobní automobility. Proti ní staví pochybnosti k možnostem vývoje jejich přímých variant. Diskutuje tak prakticky jen možnost prosté náhrady/záměny prostředku dosavadní osobní mobility na bási jiného transformátoru energie na pohyb a jiné energetické akumulační metodoy.

Přes jiným zřejmou cekovou neudržitelnost výchozího stavu - která je obecně známým jádrem rozporu - navíc pomíjí možnosti až nutnosti změn širší struktůry i náročnosti architektůry celého dopravně-civilizačního organismu.

V celém článku tak vlastně porovnává neudržitelné s nedořešeným a chyby mylně hledá např v "znásilnění a deformacích trhu".

V. Mokrý 9.4.2022 6:46

Tím poklonkováním nejen Bruseli, si automobilky řežou pod sebou větev. A sebou vezmou mnohé další, na ně navazující.

J. Nevrkla 9.4.2022 6:37

Naprosto tragicky vývoj pro zákazníky i producenty. Důsledkem bude ztráta mobility, nezaměstnanost, bída, sociální nepokoje. Ty musí vést k vypraskani všech, kteří nás do toho stavu dostali.

J. Jurax 9.4.2022 3:01

No a bude hůř. Zvolili jsme si eurohujernou nazelenalou pětikolku, která se proti těmto i dalším zeleným peachovinám z brusele a nás dštěným neodváží ani muknout.

F. Brabec 9.4.2022 0:54

V USA se skutečně neohřejí https://datastudio.google.com/u/0/reporting/7a243d54-2a8d-44f3-a405-ce2a509c1c07/page/3KHiC