9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

AUTOMOBIL: Znásilnění a deformace trhu

Největším problém dnešního automobilového průmyslu není až tak nedostatek čipů či dalších dílů, ale znásilnění a deformace trhu vinou politických regulaci, kdy se z auta se spalovacím motorem stal nejznámější fackovací panák

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Plzák 9.4.2022 18:08

Soutěž o ceny?

Soutěžní otázka: K čemu je automobil?

A - Aby dopravoval lidi.

B - Aby vozil půltunovou baterii na špacír.

J. Jurax 9.4.2022 18:03

Ano.

Ale aspoň tam tu MHD máte. Když Vám jezdí autobus do dědiny s frekvencí jednou za tři hodiny a o víkendu třikrát denně, je auto prakticky nezbytné.

F. Brnušák 9.4.2022 18:02

Prirodni zakony jsou vpodstate kapitalizmus. Silnejsi vyhraje, kapitalizmus tomu dava jen urcity ramec zakonu. Jinak podstata je stejna a evidentne osvedcena. Vase zelene blouzneni se za svoji kratkou chvilku pusobnosti dostatecne zdiskreditovalo. To ze trpite ztratou pameti, je ted bohuzel problem vsech

J. Jurax 9.4.2022 17:57

No jo, dokonce ani mojí rodiče nevlastnili automobil :-)

J. Jurax 9.4.2022 17:55

Ano.

Pokud máte práci v okruhu osmi kilometrů od svého bydliště. Dvě hodinky tam a dvě zase zpátky jsou vlastně prospěšná zdravotní procházka; v zimě se navíc otužíte.

J. Jurax 9.4.2022 17:48

Pak doufejme, že ani macecha naše EU nejen dozelena magorná.

J. Jurax 9.4.2022 17:45

Ano.

Důležité arciť je, co se přesně skrývá za tim "snadno" a "celkem snadno".

J. Jurax 9.4.2022 17:42

Jojo, chudoba z lidí lotry činí a vlky z lesů žene hlad (© Francois Villon) - a pak budou mít problémy i ti bohatí, pokud jimi vůbec zůstanou.

J. Jurax 9.4.2022 17:38

Elektřina je rozvedená skoro všude a zatím i dostupná, to ano, ačkoliv zelení magoři usilovně pracují na tom, aby dostupná nebyla a aby podražila.

Ovšem její zdroje ani rozvody dnes nejsou dimenzovány na podstatné rozšíření elektromobility. Nabíjecí infrastruktura je zatím v plenkách; je jí nedostatek, rozšiřování nebude zadarmo a promítne se tudíž i do cen elektřiny. A dotace do toho cpané jsou peníze, které pak chybí na užitečnější a potřebnější věci.

P. Sura 9.4.2022 17:36

Výborný článek pane Smutný ! Přivádí (doufám, že nejen mě) k myšlence, že řádění "Rudých Khmérů" v Kambodži - později Kampučii zastavila až jejich důsledná genocida, jakožto infekční nemoci. Doufám, že řádění "Zelených Khmérů" bude spolu s řešením identifikováno dřív, byť je stejně jako tenkrát v Kambodži udržováno a podporováno pokrokáři na celém světě.

J. Jurax 9.4.2022 17:28

Technologie za těch osm desetiletí pokročily. A tekutá uhlovodíková paliva lze vyrábět všelijak; podmínkou je ovsem dostatek levné elektřiny.

J. Jurax 9.4.2022 17:23

Elektromobilita nemohla zvýšit ceny automobilů se spalovacím motorem. Navíc jsem vůbec nezaznamenal, že by se poslední rok nějak výrazně zvýšila cena standardních automobilů, pravíte.

Inu, mohla. Elektroauta jsou automobilkami vnitřně dotována, aby byla prodejná, když už je automobilky musí nuceně vyrábět, aby dostály flotilovým limitům. Navíc něco musí zaplatit investice do vývoje elektromobility, a prodej elektromobilů to ještě dlouho nebude, pokud bude kdy vůbec.

No, a já jsem zaznamenal, že by se významně zvýšila cena standardních automobilů. Částečně je to dáno těmi vnitřními dotacemi, částečně ovšem též i nutností rozšíření povinné výbavy dané zase legislativou. Tím se taky to první kryje a vyšší cena vysvětluje. A jistě, i inflací.

J. Jurax 9.4.2022 17:03

Vnitřně v automobilce.

Pro podnikatele i státem a pro všechny legislativně (parkování, dálniční znamka etc.).

J. Jurax 9.4.2022 17:01

Přesněji v EU se elektromobily vyrábějí výhradně kvůli hovadným, zelenými blbečky politicky motivovaným předpisům o flotilových emisích, jež s normálními auty nelze splnit. A kvůli drastickým pokutám za nesplnění.

A i když jsou elektroauta vnitřně dotována automobilkami na úkor aut normálních, jež tak zdražují, a všelijak podporována a dotována, jsou tak drahá, že se zákazníci opravdu nehrnou. Prostě poměr výkon/cena u elektroaut je s klasickými auty nesrovnatelný i přes legislativní podporu a dotace.

Momentálně jsou elektroauta až snad na opravdu velice vzácné výjimky v našich podmínkách jen pro bohaté fandy a snoby a pro cucače dotací.

M. Šejna 9.4.2022 16:54

Jak je dotován Enyaq oproti Kodiaqu?

O. Uživatel 9.4.2022 16:09

Uživatel požádal o vymazání
F. Zrcek 9.4.2022 15:31

e-automobily se nevyrábějí na zisk, ale na dotace. Jinak se konkurenceschopnost limitně blíží nule.

Ale vykládejte to firmám, které do toho nastrkaly veškeré přebytky z fosilní éry! Dokud státy platí, tak výroba pojede - až do těch hořkých konců, kdy jejich ředitelé nastrkají zpronevěřené prachy do offshorů a sami prásknou do bot.

Tohle nemá s kapitalismem nic společného, to je Versailleský socialismus pro vybrané aristokraty. Takové předprivatizační období pro zhůvěřilý západ.

P. Zahrádka 9.4.2022 14:25

Infrastruktura na distribuci benzínu také vznikala postupně se zvyšujícím se počtem automobilů a také se např. kočí ptali kde se vezme benzín, když koně se v poho napasou. A na rozdíl od benzínu je elektřina rozvedená a dostupná téměř všude

V. Kučer 9.4.2022 13:58

Můj praděda chodil do práce 2 hodiny pěšky a chůze je zdravá.

V. Kučer 9.4.2022 13:56

Moji prarodiče také neměli automobil a žili docela spokojeně.

V. Kučer 9.4.2022 13:53

Pokud jste bohatý člověk může vám to být jedno a budete mít alespoň volné komunikace.

P. Rada 9.4.2022 13:24

Připoměl jsem jen opomenutá ale osobní automobilismus běžně limitující fakta.

Jako "zatracující" to vnímáte Vy a kompenzujete tuto krajnost neadekvátně krajním optimismem.

Neadekvátním proto, že všeobecně předpokládáte "celkem snadné budování". Někde to ještě asi jde - já ale právě jedu do centra ... a konkrétně volím úspornější hromadnou možnost.

Přeji pěkný zbytek dne a alespon trochu přínosného rozjímání v něm.

L. Žaloudek 9.4.2022 13:24

Už v mládí, když do nás hustili marxismus-leninismus, mi vrtalo hlavou, jestli by místo rozšířené reprodukce nestačila k udržení civilizace reprodukce prostá. Ale život mě poučil: ještě si pamatujeme, jak to u nás po 40 letech bez zisku vypadalo. Zdá se, že civilizace, která neroste, upadá. Sny o udržitelném rozvoji zatím pořád vypadají utopicky a v každém případě spoléhají na geniální plánovače.

L. Žaloudek 9.4.2022 13:13

Pane Rado, o Aspern se v současnosti hodně mluví. Kolik procent obyvatel Vídně tam asi bude žít? A je jisté, že budou mít na nájem a energie? I když jim stát zařídí zaměstnání za rohem, co když někteří z nich nebudou stačit požadavkům? Nebo už se plánuje, že by tam rovnou dostávali základní nepodmíněný příjem? Kdo by pak taková sídliště financoval a udržoval při životě?

I. Schlägel 9.4.2022 12:58

Čína si západ až na vyjímky namaže na chleba.

R. Jahoda 9.4.2022 12:33

Ano vlaky tam jezdí, ale vlaky se mají nechat pro dálkovou dopravu a ne příměstskou, tratě jsou přetížené, tratě S neustále čekají kvůli dálkovým spojům, mají zpoždění, je pravidlem, že jdete na nějaký vlak a jedete tím předchozím. Další problém je jejich frekvence a velikost a kam jezdí. Třeba od Českého Brodu přijede vlak do Libně a půlka vlaku vystoupí a jde na autobus 177, co jede směrem Malešice, Strašnice. Půlka vlaku se do autobusu, který už přijede plný, nevejde. Mám rekord, že jsem jel až 12tým autobusem, abych se do něj vešel (počítáno linky 177+145+295), místo těchto autobusů by se okruhové metro hodilo. A metro má další výhodu - nezávislost na počasí, napadne sníh nebo zafouká vítr a vlaky jsou v čudu. MHD je dnes koncipována tak, že její provoz vyhovuje provozovateli a ne cestujícím. A proto plno lidí ji nevyužívá. Protože čas jsou peníze. Je sice hezké, že k nám jede autobus každou půlhodinu, ale těch 5km, co potřebuji, je s přestupem nakonec 15. Nehledě na to, že jezdí zbytečně prázdné velké autobusy, když by stačila dodávka, která by mohla jezdit častěji. Tady je ten socialismus nejvíc do očí bijící.

L. Harvánek 9.4.2022 11:54

A ten elektromobil potřebuje k tomu, aby jezdil, elektřinu. Ta se teoreticky dá také vyrobit, ale bude jí dost? Totéž platí o parkovištích i nabíjecích místech.

M. Šejna 9.4.2022 11:41

Nezaparkuji proto, že nejsou parkoviště. Ta se dají vybudovat.

Nenabiji elektromobil proto, že nejsou nabíjecí místa. Ta se dají vybudovat.

Nezatracujte cokoli jen proto, že něco zatím není, když to lze celkem snadno vybudovat.

V. Mokrý 9.4.2022 11:09

b l b e č k u

P. Rada 9.4.2022 11:09

Autorovi úvahy mi také přijdou poněkud mimo realitu. Ve Vaší realitě pak jen koupit automobil nejspíše půjde opravdu kdykoliv. Kdykoliv a kdekoliv už ale ani dnes nezaparkujete.