3.7.2024 | Svátek má Radomír


Diskuse k článku

Tichý smích

Zdá se, že janovská tragédie je prst píšící na stěnu chrámu varovné poselství. Není to tak, že se stalo něco kdesi na druhém konci světa. Stalo se to teď v našem světě a vede to ke znepokojivým otázkám. Firma provozující italské autostrády odmítá vzít odpovědnost a to je námět ke komentářům nasyceným svatým rozhořčením.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 20.8.2018 10:00

Re: Diagnostické pokrytí

Důsledně vzato, není to totéž. Existuje i koroze velmi lokální, a tu uvidíte až na přetrženém laně.

J. Franke 20.8.2018 10:02

Re: Diagnostické pokrytí

Hernaj, tady si člověk ani nemůže zašpásovat... Tu rez a korozi jsem si půjčil z Černých baronů od souudruha Troníka, vy tupci!!!

R. Tesařík 20.8.2018 10:06

Re: Diagnostické pokrytí

Tady a špásovat.. To jste tomu dal.

J. Franke 20.8.2018 10:22

Re: Diagnostické pokrytí

Uznávám a kaji se...

P. Harabaska 20.8.2018 10:24

Re: Diagnostické pokrytí

K odstranění mnoha dálničních mostů s předepjatými ocelovými lany pocházejících z 50. a 60. let přistoupilo ve velkém rozsahu Německo, kde byly nahrazeny mosty novými kvůli obavám z koroze ocelových předepjatých prvků.

M. Sedmík 20.8.2018 13:03

Re: Diagnostické pokrytí

Díky za informaci. K takovému řešení zřejmě v Itálii nebyla "politická vůle", i když odborníci o tomto nebezpečí a jeho řešení v SRN museli vědět. Italové dali přednost metodě "tentokrát to vyjde".

V. Student 20.8.2018 9:00

Snad nebude tak zle.

Vaší obavě rozumím. I já si kladu otázku, jaké procesy se asi odehrávají ve stárnoucích mostních konstrukcích, dobře vědouc, že takové tu dříve nebyly, tedy stojíme před čímsi nepoznaným. Ale konstrukce jsou věcí měření, výpočtů. Logicky tedy usuzuji, že jejich chování není nevypočitatelné. Ale uvidíme. Já osobně za podivnými, zvláštními nehodami vidím spíše šlendrián či machinace, tím mazanější, čím bizarnější nehoda se stane. A je-li pravda, že mosty v Itálii v té době stavěla mafie, tedy uskupení šidící a podvádějící kde jen možno, s důsledky hlavu si nijak nelámající, pak bych spíše tady hledal problém.

Čas ukáže, jestli je problém ojedinělý nebo jsou v mostech skutečně nezjistitelné závady, které povedou k jejich zhroucení např. při průtrži mračen, jak píšete. V druhém případě jsem skutečně zvědav, jestli jste se k důvodům přiblížil spíše vy, nebo já.

J. Hejna 20.8.2018 9:55

Re: Snad nebude tak zle.

Student, a neumí přechodníky.

Ostuda.

R. Tesařík 20.8.2018 10:08

Re: Snad nebude tak zle.

Když "věda" zní tak divně:-))

Z. Lapil 20.8.2018 9:56

Re: Snad nebude tak zle.

Díky za rozumný přístup. KAŽDÁ velká nehoda má víc příčin a u stavebních konstrukcí obvykle jedna vážná příčina nestačí.

Měření a výpočet jsou vždycky záležitostí modelu. Se skutečností mají styčné body, ale pracují s předpoklady. U železobetonu musí fungovat kromě dalšího soudržnost ocel - beton: vlastně to celé funguje mj. proto, že ocel i beton mají stejnou tepelnou roztažnost. Takže "nedostatečná diagnostika" nemusí být projevem neznalosti (povalit strom přes vodu uměli nejspíš už lovci mamutů), ale objektivní nezjistitelnosti.

U nových konstrukcí se dělají zatěžovací zkoušky. U nich otázka nezní spadne/nespadne, ale do konstrukce se vnese zatížení statické (řada tanků) nebo dynamické (rakety; náklaďák skočivší z nájezdové rampy) a zkoumají se následné deformace a vibrace, čímž se zjistí, jak dobře je skutečnost modelem vystižena. Netroufnu si úplně jistě tvrdit, že by taková zkouška odhalila významnou část problémů stávajících konstrukce. Myslím dokonce, že zrovna v Janově by to nepomohlo, protože - měl-li pravdu ten pan profesor z brněnské VUT, co mluvil těsně po neštěstí - lomová plocha pilíře je "podezřele rovná", neboli piliře jsou zřejmě z prefabrikátů (něco jako korálky navlečené na ocelové lano a následně tím lanem stažené k sobě; nic neobvyklého). Takže podle mě je součástí průšvihu "ustřižení" pilíře, a to je porucha náhlá, bez varující deformace.

DOBRÁ zpráva: zřítil se pilíř a dvě přilehlá pole. Most tedy nebyl navržen vůbec špatně - ani takovýhle veleprůšvih ho neposlal dolů celý jako domino; mám za to, že na podobnou havárii byl projektován - buď se báli o podloží nebo teroristů (tč. Rudé brigády nebo tak někdo; islámisté jsou aktuální, nikoliv jediní). Kdyby most spadl celý, mohla těch mrtvých být klidně tisícovka, ne-li dvě tři (několik stovek jen na cestě v autech a pod mostem se bydlí).

Nuselský most podobný problém mít může, tramvajový žižkovský nikoliv - ten už má lana volná, takže snáz korodující, ale i snáz kontrolovatelná.

K. Janyška 20.8.2018 8:38

Svět je plný karambolů. Přesto se vyvíjí k lepšímu.

To nikdo nemá žádnou šanci změnit. Jen něco... Dzp.

J. Vobr 20.8.2018 8:30

POZOR NA JACKŮV SMÍCH !!!

https://www.youtube.com/watch?v=jdgy1552jK4

:-)))

:-)))

I. Polák 20.8.2018 8:29

Mosty nebo letadla?

Je to jednoduché: do letadla všichni nastupují s tím, že je to sice maličká pravděpodobnost, ale občas nějaké letadlo přece jen spadne. A přesto létáme. Teď je třeba stejně uvažovat i o cestě autem. Což se do teď jaksi nedělo.

Já to své ženě říkám už dávno" Ty se bojíš létat letadlem a nebojíš se sednout se mnou do auta?

Ano, letecké společnosti říkají, že pro neustálé snižování toho procenta padajících letadel dělají co můžou a že je, v přepočtu na 1 km menší než u jízdy autem. Tak co se sakra divíte jednomu spadlému mostu?

M. Prokop 20.8.2018 8:31

Re: Mosty nebo letadla?

Divím nedivím, nebylo by dobré, aby mosty, letadla, vlaky, etc. padaly lidskou lajdáckostí.

A. Trick 20.8.2018 8:40

Statistika

Relevantnější je udávat na počet hodin v dopravním prostředku.

P. Hlosta 20.8.2018 8:45

Re: Statistika

Ano! Například přeprava osob na vozíku taženém jinou osobou, je na počet hodin jedinou jistotou bezpečnosti. ;-))

P. Spáčil 20.8.2018 8:48

Re: Statistika

Pokud na cestě nejsou schody. (:-))

J. Franke 20.8.2018 9:12

Re: Statistika

Tím se zase prodlouží doba dopravy a ve výsledku i zlepší bezpečnost.

P. Hlosta 20.8.2018 9:14

Re: Statistika

:-))

Z. Lapil 20.8.2018 10:02

Re: Statistika

A co schody dolů? :-)

I. Polák 20.8.2018 8:51

Re: Statistika

Znáte ta čísla? Docela by mi zajímala. Ale má to jednu vadu: Neustálé stání v koloně (bez popojíždění) to procento účinně snižuje :-)

J. Lepka 20.8.2018 8:58

Re: Statistika

Takže Ťok vlastně snižuje riziko fatální nehody v závislosti na čase ! Mrcha - ten čas.

A. Trick 20.8.2018 9:22

Ostatně soudím,

že v případě počtu nehod na počet hodin by nad leteckou dopravou zvítězily vysokorychlostní tratě.

J. Franke 20.8.2018 9:27

Re: Ostatně soudím,

Zejména ty přes Atlantik...

A. Trick 20.8.2018 9:57

Re: Ostatně soudím,

Pěstování rýže na suchém kopci.

J. Franke 20.8.2018 10:00

Re: Ostatně soudím,

Nerozeznáte fór? Mimochodem Králičák vůbec suchem netrpí.

A. Trick 20.8.2018 10:58

Re: Ostatně soudím,

Upocený fór opravdu nepoznám. Rýže se pěstuje ve stojaté vodě, Mičurine.

M. Prokop 20.8.2018 8:22

Malá připomínka ke kamionům

V dnešní výrobě mizí ohromné sklady, z nichž bylo možno zásobovat dílny materiálem i polotovary několik dní. Takový sklad totiž něco stojí. Současný styl, "just in time", má minimální skladové zásoby, což produkci zlevňuje. Předpokládá ovšem přesný a spolehlivý příjezd něčeho s potřebným materiálem a součástkami v potřebném množství. Železniční doprava toho prakticky schopna není, takže zbývají kamiony.

Na trhu je tvrdá konkurence, udržující ceny v únosné výši. To je opět podmíněno rychlou a spolehlivou dopravou. Pokud by byli obchodníci odkázáni jen na firmy ve svém okolí, nebo na pomalé dodávky železnicí, některé zboží by se i dlouhou přepravou zkazilo a bylo by snazší vytvořit místní kartel. Takže, zase ty kamiony ...

P. Hlosta 20.8.2018 8:39

Re: Malá připomínka ke kamionům

Svým způsobem máte pravdu, ale je tu fakt vysokých marží obchodních řetězců a jejich tlak na nízké ceny dodavatelů. Jestliže je v současnosti deset velkomarketů v jednom (dříve okresním)městě, pak nejen že nemají šanci se udržet drobní prodejci, ale je i diktovaná cena výrobcům a dodavatelům celého regionu. Řetězce upřednostňují dovozové systémy a tím relativně je levnější banán, než brambor.

Stát dlouhodobě řetězce podporoval a lákal do státu daňovými prázdninami a jinými pobídkami na úkor vlastních podnikajících ve státě. Stav, jaký je tento, nemá s normálním konkurenčním prostředím nic společné!

V. Hájková 20.8.2018 8:10

Na aktualně .cz

je skvělý článek - s vyjádřením českých osobností - k 21. srpnu 1968- pro kontrast je mezi ně zařazen i komunistický fízl Filip - Falmr

https://zpravy.aktualne.cz/srpen-1968/r~1f147b4e9ed411e8b634ac1f6b220ee8/