15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

Půvaby socdem politiky

Zvláštní to jev. Sociální demokracie měla silného lídra Miloše Zemana. Ten byl tak dlouho silný, až se to ukázalo býti neúnosné a po blamáži s prezidentskými volbami se odporoučel. Od té doby dělal všechno pro to, aby torpédoval loď ze které musel odejít, a dělá to pořád.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Rychlý 11.11.2010 22:55

Pivo za 11.-

Pane Vandasi, že se na Kajana nevy.. !

Představte si, dneska 11.11. dávali Gambrinus 11ku za 11.- korun. Naštěstí, nebo bohužel, k 11 kouskům mám hóódně daleko, ale stejně to byla fajn akce ! A 12.12. za 12 Kč by mohla vytáhnout do boje 12ka Plzeň ! To by byla věc. Kam se na tohle hrabe Béďa Fonhájek se svým SŘLI a jeho misionáři ! Takovou spontánnost ničím nenahradíte.

K. Janyška 11.11.2010 20:56

Bruntál ...

...Jako vůbec první obec v českých zemích tedy obdržel magdeburské městské právo a je tedy nejstarším městem na území nynějšího Česka z institucionálního hlediska. ...

K. Janyška 11.11.2010 21:05

Re: Bruntál ...

Plochý Vandas, seeeem ! Dzp.

P. Vandas 11.11.2010 21:26

Re: Bruntál ...

 Když sem, tak sem.To byl jeden, v Senátě Římském, který se neustále vytahoval, a na

každého reagoval slovy :To já...  když jsem byl onehdy na Rhodu, tak

tam jsem skočil, tááákhle vysoko. Myslím, že to byl vtipný Cicero, co

jej zpražil lakonickou poznámkou, :" Hic Rhodos, hic salta!"..."Tu je

Rhodos, tady skoč!", a byl klid.

J. Jílek 11.11.2010 22:48

Re: Bruntál ...

kajan taky skočil...a nedoskočil....dp senátu

S. Netzer 11.11.2010 21:10

Re: Bruntál ...

je pro Janyšku pupek světa.

P. Vandas 11.11.2010 21:14

Re: Bruntál ...

 No konečně, rozumné téma. Pokud Bruntál obdržel privilegia magdeburského městského práva, dá se odvodit, že zakladatelé byli německy mluvící kolonisti, které Přemysl Otakar I. pozval do Čech. Tito přišli, za Králem zaručené podmínky, že budou zachována jejich práva. Těchto výsadních práv byli zbaveni, až vznikem Československa a byl to jeden z důvodů vypovězení poslušnosti republice a jedním z jejich argumentů při vzniku Mnichovské dohody.

M. Martinovská 11.11.2010 21:34

Re: Bruntál ...

Pane Vandasi, pokud vím, tak mnoho měst v Čechách obdrželo městská privilegia podle magdeburského městrského práva, některá snad podle ?norimberského? to už nevím - pokud jsem si to dobře zapamatovala, tak Čechy byl založen z historických měst  Tábor  a Praha se taky nepočítá, tam je to složité. Ale v dějepisu jsme se učili, že už v době husitství došlo "ke zčeštění původně německých měst" (hezká formulace). To jsem nevěděla, že privilegia dle Magdeburského práva platila ještě za rakouska. Myslela jsem, že už se na ně zapomělo, že to bylo něco jako cechovní monopoly nebo tak, ale vy o tom určitě hodně víte?

P. Vandas 11.11.2010 21:52

Re: Bruntál ...

 Myslím, že to nebyla jenom města, která měla zaručená práva přinesená z původní vlasti. Myslím, že ta práva byla i z Norimberka. Nechci se,však tvářit jako znalec městských práv. Vím však, že jedním  z důvodů pozvání kolonistů, byly chybějící znalosti nás Čechů a Moravanů v hornictví. Pozvaní horníci ze Saska založili Jihlavu, s nadáním, přinesenými právy. Byl to jeden z prvních, kodifikovaných zákonů na českém území a je to věhlasné, Jihlavské horní právo. Oni se totiž právem zvykovým řídit, při tak složité činnosti, jako je dolování v hlubině, řídit nemohli. Chyběla místní zkušenost. To právo řešilo nejen rozdílení dílů k prospekci a dolování rud, ale i organizaci výstavby vodních děl, odvodňovacích štol, rozdělování rudy, řízení prací i kontrolu a správu důlního díla. Nadto, však moderně řešilo i občanský zákonník.Podobné to bylo i s městskými právy, která modernizovala místní zvyky, při správě a výstavbě  měst. Navíc řešila i obchodní právo, daně i trestní zákonník podle evropských způsobů.

P. Vandas 11.11.2010 22:14

Re: Bruntál ...

 Teď jsem trochu znejistěl. Norimberg byl , pokud vím, založen jako České královské město Karlem IV. Takže, pokud byl založen Tábor, podle práva Norimberského, bylo to podle práva českého krále, nebo podle říšského práva sepsaného, týmž Karlem IV.

O. Kadlec 11.11.2010 22:32

Re: Bruntál ...

To jste na omylu. Norimberk byl říšské město, myslím že od 11.stol.

Tábor byl založen husitskou obcí, a - teď to píšu zpaměti a nevím zda se nepletu - norimberským právem se začal řídit když ho uznal císař Zikmund za město královské.

Pokud se dobře pamatuji - podle norimberského práva se u nás zakládala řada měst už ve 13.stol.,  hlavně v jižní polovině Čech. Ale dá se to všechno ověřit, jen na to teď nemám čas.

P. Vandas 11.11.2010 22:40

Re: Bruntál ...

 Máte pravdu, pane Kadleci. Nevím,jak jsem k tomu přišel, myslím, že jsem založení zaměnil s připojením Norimberku ke Koruně české, Karlem IV. Mea culpa.

O. Kadlec 11.11.2010 22:50

Re: Bruntál ...

Já myslím že ani nepřipojil Norimberk ke koruně české, jen území mezi Norimberkem a Tachovem (Horní falc). Norimberkem takto disponovat nemohl.

Škoda že jsem ještě v pilné práci, mám doma "Spěváčka", mohl bych se tam podívat, ale nemám čas.

P. Vandas 11.11.2010 22:57

Re: Bruntál ...

 Vy mě teda dáváte, pane Kadleci, a asi právem.

O. Kadlec 12.11.2010 0:58

Re: Bruntál ...

Tak upřesnění: Norimberk byl sice říšské město od 11. stol., ale právo tam vykonával říšský fojt, zastupující císaře, od r. 1105 pak norimberský purkrabí, což byl vysoký říšský úřad. Od konce 12.stol. byl tento úřad dědičný v rodu Hohen Zollern - odtud tento rod vzešel. Teprve od r.1252 byl od purkrabského úřadu oddělen městský magistrát, tedy město jako říšská obec, a norimberské právo, jistě se vyvíjelo již ty dvě staletí, ale jako celek vzniklo asi v tomto roce. Pak bylo přejímáno i Přemyslem Otakarem II. a jeho nástupci pro nově založená města.

Ale v těch městech v prvních staletích jejich existence taky měl právo v rukou královský rychtář, takže já z toho vyvozuji, že to norimberské právo existovalo již pod vládou fojtů a purkrabí. Jestli se nepletu.

P. Vandas 11.11.2010 22:05

Re: Bruntál ...

Paní Martinovská, je jisté, že tak jako Chodové vedeni Kozinou hájili svá zcizená práva, často až do těch hrdel, nejinak to bylo i s právy kolonistů. Ten příslib Přemysla Otakara I. by se dal přirovnat k dnešním, vyjímečným právům některých osob s dvojím občanstvím. Potom se nemůžeme divit, že při vzniku republiky, která byla konstituována, jako stát čechoslováků, se na tato práva odvolávali a pociťovali křivdu, jako ti Chodové. Možná bychom proto mohli i lépe porozumět jejich snadnému přijetí občanství říše.

Z. Rychlý 11.11.2010 22:32

Re: Bruntál ...

Ať je to tak, nebo onak, názor sem, názor tam, Magdeburk sem Magdeburk tam, nešahejte mi na moje rodné Sudety !!! To vám býval kdysi kvetoucí kraj ! Až komouši z toho udělali českou Sibiř a pohraničí. Ta ironie - pohraničí se stejně postiženým Polskem !

:-))

O. Kadlec 11.11.2010 22:37

Re: Bruntál ...

Pane Vandas - já si neumím představit že by za císaře Františka Josefa ještě platilo ve středověkých městech jejich původní právo. Se všemi těmito právy, pokud ještě existovala, zatočila revoluce 1848 nenávratně. Přišla práva občanská. Otázkou je zda vůbec tato práva přežila Obnovené zřízení r. 1628. Nezapomeňte, že středověká práva neplatila, pokud je král nepotvrdil.

P. Vandas 11.11.2010 22:47

Re: Bruntál ...

 Na tom však není nic nepochopitelného. Zajisté v době vzniku republiky platila práva Rakouská, avšak i my jsme se při vzniku republiky odvolávali na mnohem starší práva Zemí koruny české, na Zlatou bulu, tak co je nepochopitelného na tom, že i sudetští němci argumentovali středověkými právy.

O. Kadlec 11.11.2010 22:56

Re: Bruntál ...

Jo takhle - argumentovat může kdochce čímchce. Třeba Marobudem a kněžnou Libuší. Ale PRÁVO je něco jiného. A základním zákonem řekněme moderně "ústavním", ustavujícím, byla pro český stát Pragmatická sankce. Až do r. 1848. Pak byla doplněna oktuálními ústavami, tedy zejména tzv. prosincovou (1867) a navazujícími ústavními zákony. A tam se se středověkými pávy nepočítalo. Takže pokud Češi argumentovali relevantně, opírali se zejména o EXISTUJÍCÍ české státní právo.  Což - jak později na sklonku 19.stol. pochopili skoro všichni čeští politici - byla stejně chyba a zavedlo to naše předky do izolace.

P. Vandas 11.11.2010 23:07

Re: Bruntál ...

 Nevím sice, jaký význam při vzniku republiky měla Pragmatická sankce, která pokud vím, řešila nástupnictví v ženské linii po vymření Habsburků, avšak jen heslo I. Republiky, o odčinění Bílé hory znamená, že jsme se dovolávali  práv ztracených v Obnoveném zřízení zemském.

O. Kadlec 12.11.2010 0:34

Re: Bruntál ...

Ne. Vznikem republiky byla odložena do dějepisu jak Pragmatická sankce, tak samozřejmě i všechny starší státotvorné akty. Copak někdo obnovil práva předbělohorská? Třeba práva tří stavů na českém sněmu? Nebo zemský soud? A co Slezsko a Horní Lužice?

Odčinění Bílé hory se projevilo akorát protikatolickými bouřemi a byl to dobový mediální blábol.

Vznikem republiky se narodil nový stát, který převzal v tu chvíli platné zákony c.k.Rakouska, a s nimi právní kontinuitu. Ne však státní kontinuitu.

R. Sedláček 11.11.2010 22:46

Re: Bruntál ...

Tehdy tomu bylo tak, že hodně měst bylo německých. Ale němci byli povětšinou ti měšťané bydlíci mezi vnitřními hradbami. Většina měst měla trojí hradby. Mezi vnitřními a vnějšími byl parkán. Obyčejně ty třetí byly dřevěné a i ony měli brány, které  se na noc zavíraly. Kolem měst bylo výhradně české obyvatelstvo. Většina měst pak byla počeštěna r. 1419. Příznivci J.Husa navštěvovali kázání a sněmy a když se z takových akcí vraceli do svých domovů, občas v eufórii vypálili, či pobořili nějaký ten klášter. Tehdy němečtí měšťané dostali strach, sbalili své sakypaky a zdrhli do Bavor.

M. Komárek 11.11.2010 20:53

Kajan vs. Varadínková

dva extrémy (nejen) dnešní diskuze. Zatímco Kajan je přesvědčen, že naprosto vše se děje spontánně, paní Varanková nabízí vysvětlení v podobě celosvětového spiknutí, nějakého výboru, který snad řídí i obsah jejího nákupního košíku. No musím říci, že mám mnohem blíže ke Kajanovi :-)

K. Janyška 11.11.2010 21:00

Re: Kajan vs. Varadínková

Prezentuji kompozitivní teorii a bavím se tím jak lidé o lidském světě vědí prdlajs ! Dzp.

M. Komárek 11.11.2010 21:03

Re: Kajan vs. Varadínková

vy nevíte, že celý svět je řízen čtyřčleným výborem, sestaveným židozednáři, který sídlí někde na neznámém místě, 400 m pod zemí? :-) 

K. Janyška 11.11.2010 21:06

Re: Kajan vs. Varadínková

Nevím ! Jen vím, že to není možné ! -))) Dzp.

J. Anděl 12.11.2010 0:17

Re: Kajan vs. Varadínková

Ano, v kontrastu s teorií spiknutí a řízení světa několika jedinci skutečně sřli vyniká.

V. Michl 11.11.2010 23:30

Re: Kajan vs. Varadínková

Kde se vzala ta slušnost. Zatím jsem tu viděl jen hulvátské prasečí kvičení.

J. Kanioková 11.11.2010 21:07

Pane Komárku, ptal jste se na pravdoláskovníky,

napsala jsem k tomu svůj názor a ono se to octlo až na další stránce, takže to tu okopíruju - 

Schwarzenberg to je určitě, je to Havlův kamarád, i Pithart,:spousta novinářů, ČT, Pehe, Dvořáková, Uhl a jeho žena Šabatová, no, je jich dost, teď si je neumím všechny vybavit, ale ČT má ten vliv hodně velký. No a vliv Havla nepodceňujte, mezi různými Dalaljlámy celého světa je pořád velmi vážen. A dokáže na politiku našeho státu pěkně plivat a novináři to briskně rozšiřují