16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

Podvod století

Možná to bude podvod tisíciletí. Pařížská klimatická konference vyvolala první znepokojené komentáře: cíle jsou ambiciózní, ale nevymahatelné. Představitelé států prý podepsali cosi, co nikdo nemůže vynutit, aby bylo plněno. Jenže o to tady nejde! Podstatné je, že byly uvolněny masy peněz, které se teď povalí nekontrolovatelným proudem neznámo kam a spočinou v něčích kapsách. A jde o astronomické částky. O výsledky nejde vůbec, žádné nebudou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 15.12.2015 14:52

Re: přirozeného technického vývoje ?

Melete naprosté hlouposti. Trh s energiemi není nic složitého, je to úplně stejný trh, jako všechny ostatní. A vaše vylhané hlouposti na tom nic nemění. Prostě lžete, jestli z neznalosti, nebo účelově, to nepoznám.

R. Langer 15.12.2015 13:03

Re: přirozeného technického vývoje ?

Opět oblíbená lež zelených sedmilhářů, že rozvoj jaderné energie byl dotován. Byl dotován maximálně tak z válečných důvodů. Jaderné elektrárny ovšem nijak dotované nejsou, a naopak jsou dávno zaplacené, na rozdíl od těch ekonesmyslů.

J. Novotny 15.12.2015 13:38

Re: přirozeného technického vývoje ?

Tak byl dotován, či nebyl? A je dotován rozvoj termojaderné energetiky?

R. Langer 15.12.2015 14:59

Re: přirozeného technického vývoje ?

Ne, jaderná energetika ohledně elektráren u nás nikdy dotovaná nebyla, není a ani dotovaná být nemá. A všechno se to dá velmi snadno zjistit a už mnohokrát to tady bylo prezentováno, ale vždycky se najde nějaký lhář, co tuto lež znovu vytáhne.

Pro začátek si přečtěte tohle:

http://www.cez.cz/cs/pro-media/otazky-odpovedi/1.html

http://www.cez.cz/cs/vyroba-elektriny/jaderna-energetika/realita-a-myty-o-jaderne-energii.html

J. Novotny 15.12.2015 15:09

Re: přirozeného technického vývoje ?

Jste naivka, Temelín stavěl monopol za regulovanou cenu a o dostavbě nerozhodoval ČEZ, ale vláda.

R. Langer 15.12.2015 15:17

Re: přirozeného technického vývoje ?

Co to melete? Žádný monopol, ani žádná regulovaná cena nikdy neexistovala. Nebylo také proč, a Temelín se už zaplatil. Jestli máte nějaké důkazy, že to bylo jinak, tak je předložte, jinak nelžete!

P. Vaňura 15.12.2015 10:14

Pokud by Temelín dostával za elktřinu tolik, kolik

se nuceně platí fotovoltaickým tunelářům, zaplatil by se za rok! Stál 100 miliard a vyrábí 15 miliard KWh ročně při provozních nákladech hluboko pod 1 Kč/kWh.

OZE mají další efekt na cenu elektřiny, prodražují systémové služby. Němci dokonce BRÁNÍ odstavování uhelných elektráren, které se majitelům nevyplatí provozovat a v krajním případě jsou ochotni jim platit příplatek k ceně. Jak je toto možné? Oni totiž chtějí, aby elektrárny na fosilní paliva pracovaly v režimu horké zálohy a vykrývaly výpadky v produkci elektřiny z OZE v důsledku počasí. A pracovat v režimu, kdy se odebírá příležitostně nějakých 40% možné produkce se prostě nevyplatí. U jaderných elektráren je provoz v režimu proměnného zatížení ještě méně výhodný a PROTO A JEN PROTO chtějí firmy, které by je měly stavět a provozovat zaručenou výkupní cenu. Tam, kde většinu ceny představují odpisy z investic, je proud, získávaný př 30% využití výkonu 3x dražší, což je ovšem VÝHRADNĚ VINA STÁTU A ZELENÝCH!!!!!

J. Novotny 15.12.2015 11:04

Re: Pokud by Temelín dostával za elktřinu tolik, kolik

Mícháte hodně věcí dohromady, s tím, že podpora OZE v podání ČR je tunel, souhlasím (nejenom povinná výkupní cena, ale hlavně limitovaný maximální meziroční pokles této podpory je věc, za kterou by měl někdo sedět).

U jaderných elektráren jde velmi často o nějakou formu státní podpory (dříve to byl třeba místní monopol) - přece jenom jde o velkou elektrárnu a citlivou technologii (už jenom to, že u nás má každá JE svou zásahovou jednotku ..). Velmi často se to řeší strukturou trhu, či regulovaným příjmem, vyjimkou jsou asi JE ve Finsku, kde je staví konsorcium odběratelů (ti by jinak měli elektřinu ještě dráž).

Ta garance, o které mluvíte, není kvůli proměnnému zatížení, ale hlavně kvůli legislativní nejistotě - stát může změnit design trhu s elektřinou tak, že povede k ceně na úrovní marginálnich nákladů (jak to vidíme nyní - kombinace současného designu a nadkapacity dotovaných elektráren), případně stát může provoz JE přes noc zakázat, či učinit podmínky jejich provozu jinak problematickými.

M. Prokop 15.12.2015 11:34

Re: Pokud by Temelín dostával za elktřinu tolik, kolik

" stát může změnit design trhu s elektřinou tak, že povede k ceně na úrovní marginálnich nákladů "

Česky řečeno, dokurwit trh ...

J. Novotny 15.12.2015 12:15

Re: Pokud by Temelín dostával za elktřinu tolik, kolik

To, co zmiňujete, již státy vesměs provedly vedeny vidinou nízké ceny. Ale trh s elektřinou je z principu designem, někde jim to šlape lépe, někde hůře.

R. Langer 15.12.2015 13:07

Re: Pokud by Temelín dostával za elktřinu tolik, kolik

Jestli je pro vás cena elektřiny designem, tak jste asi v jiném oboru, než si představujete. A nebo jste jenom tak hloupý, což je mnohem pravděpodobnější, protože ty nesmysly, co píšete, nemají s realitou společného zhola nic. :-P

J. Novotny 15.12.2015 13:42

Re: Pokud by Temelín dostával za elktřinu tolik, kolik

A podle Vás je cena elektřiny od Boha? Trh s elektřinou je uměle vytvořený, drobné odchylky v designu, mohou mít velké dopady.

R. Langer 15.12.2015 15:03

Re: Pokud by Temelín dostával za elktřinu tolik, kolik

A jak je tedy "uměle vytvořený", pane ekonome, jak? Kdo ho "uměle" tvoří? Takže elektřina má podle vás nějakou vymyšlenou cenu, nebo jak jako? A jak jste na to přišel, a z jaké teorie se ta "cena" odvíjí? Povídejte, přehánějte, zatím jste tady žádný argument nebo hodnotu nepředložil, jenom pořád dokola melete nějaké nesmysly o "designu". Tak teď nějaký argument, prosím, a nezačínejte tím, že je to složité, já to pochopím.

R. Langer 15.12.2015 13:05

Re: Pokud by Temelín dostával za elktřinu tolik, kolik

Nikdo nic nemíchá, vy to máte pomíchané v hlavě.

P. Vaňura 15.12.2015 11:04

Za srovnatelných podmínek nedokáže elektromobil

nikdy v rozumném časovém horizontu konkurovat vozidlu se spalovacím motorem. Srovnatelnými podmínkami myslím i spotřební daň na benzin a motorovou naftu!

Samozřejmě, za sto let bude třeba technika úplně jinde, to nemohu posoudit.

J. Novotny 15.12.2015 11:22

Re: Za srovnatelných podmínek nedokáže elektromobil

Velmi silné tvrzení, které jste tady vystřihl.

V akceleraci již elektromobily hravě spalovací motory trhnou. Jedině v dojezdu a rychlosti nabíjení je zatím problém, v ceně za km budou jistě levnější, i bez daní a navíc nebudete platit arabům, kteří to pak přeposílají na podporu různých nám ne zcela přátelských skupin.

Spolehlivost a životnost motoru je u elektromobilů také lepší, jde přece jenom o jednoduchý design. Místní emise asi netřeba komentovat. Motor je menší, dává více užitného prostoru pro majitele.

M. Prokop 15.12.2015 11:37

Re: Za srovnatelných podmínek nedokáže elektromobil

Ale nekecete. Hustoty energie v benzinové nádrži prostě elektromobil zatím nedosahuje.

Až budou elektromobily provozně i prodejně levnější než klasika, každý si to rád koupí.

Mimo to, ta energie pro ně se musí někde vyrábět, takže někomu za ni platit budete. Třeba zeleným, nám zrovna ne přátelské skupině.

J. Novotny 15.12.2015 12:27

Re: Za srovnatelných podmínek nedokáže elektromobil

Neumíte číst. Pan Vaňura zmínil v dohledné době, navíc nezmínil kritérium srovnání.

Hustoty energie, jako v benzínové nádrži, patrně elektromobil nedosáhne, baterie budou tedy zpravidla větší, než klasická nádrž. Ale dnešní špičkové dojezdy by postačovat pro běžný provoz mohly, v dohledné době by mohly i podstatně zlevnit.

Co se týče výroby, myslím, že ČR by plně pokryly 3 Temelíny, není to tak hrozné, a i při plné ceně JE - podle UK, by výsledná cena nebyla špatná. A nemuset dovážet ročně miliony barelů ropy, by asi taky nebylo úplně k zahození.

R. Langer 15.12.2015 13:10

Re: Za srovnatelných podmínek nedokáže elektromobil

Ne, to jenom vy neumíte základní fyzikální zákony.

J. Novotny 15.12.2015 13:31

Re: Za srovnatelných podmínek nedokáže elektromobil

A jaké fyzikální zákony konkrétně máte na mysli?

R. Langer 15.12.2015 15:05

Re: Za srovnatelných podmínek nedokáže elektromobil

Zřejmě všechny. :-P

R. Langer 15.12.2015 13:09

Re: Za srovnatelných podmínek nedokáže elektromobil

To není silné tvrzení, to je FAKT! :-P

J. Novotny 15.12.2015 11:26

Re: Za srovnatelných podmínek nedokáže elektromobil

Jinak Tesla není dotovaná a přesto se docela dobře prosazuje. Co se týče rozumného času, tak pokud vezmeme životnost vozu 5-10 let, tak je možné, kupce nového vozu bude už další vůz vybírat mezi elektromobily, či hybridy. Sto let to určitě není.

M. Prokop 15.12.2015 11:38

Re: Za srovnatelných podmínek nedokáže elektromobil

Nadšenec ji prodává s prodělkem. Jak dlouho to vydrží? A daňově dotovaná je.

J. Novotny 15.12.2015 12:17

Re: Za srovnatelných podmínek nedokáže elektromobil

Ty peníze jsou hlavně investorů, kteří firmě věří. Amazon byl hodně dlouho ve ztrátě, zatímco akcie rostly. Nakonec přežil.

M. Prokop 15.12.2015 12:24

Re: Za srovnatelných podmínek nedokáže elektromobil

Soukromé peníze uvádím jen pro úplnost, to je opravdu věc investora.

Nicméně daňová úleva (což elektromobily mají, jinak by je nekoupil vůbec nikdo) je také dotace.

J. Novotny 15.12.2015 12:37

Re: Za srovnatelných podmínek nedokáže elektromobil

Ano, dotace tam takto je. Asi v tom daný stát vidí budoucnost. A dotace do odbytu je účinnější, než přímá do výzkumu (i když výzkum státy také dotují), protože přitahuje i privátní peníze do výzkumu.

V. Novák 15.12.2015 12:10

Re: přirozeného technického vývoje ?

Je rozdíl mezi dotováním výkumu a vývoje - a dotováním provozu.

Zařízení, jehož provoz je dotován, netřeba inovovat a vyvíjet, protože přináší zisk i tak. Naopak hrozí, že se stane výdělečným i bez dotací a dotace budou zrušeny.

J. Novotny 15.12.2015 12:19

Re: přirozeného technického vývoje ?

Ano, rozdíl tam je. Dotace odbytu vede zpravidla k řádově rychlejší inovaci, než dotace výzkumu.

A. Trick 15.12.2015 12:25

Porovnejte prosím

jakou životnost má solární panel a jakou jaderka.