18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

Po sto letech

Z hlediska praktického to nemá význam žádný, emotivně snad nějaký: vzpomněli jsme sto let od dějinného okamžiku, kdy se český a slovenský národ vymanily ze státnosti národně nadřazené. Poté šly oba národy nejdřív spolu, pak nastaly peripetie a nyní jsou opět spolu, leč ve formátu samostatných států, jež úzce spolupracují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kotas 29.10.2018 21:54

Re: Zeman s Babišem ukázali na Evropské

Za to ty se tady předvádíš fest.

M. Prokop 29.10.2018 21:23

Re: Zeman s Babišem ukázali na Evropské

Z kterého jazyka jsou nástupníky a Samozastršování? Po smyslu se raději netáži.

R. Brzák 29.10.2018 21:29

Re: Zeman s Babišem ukázali na Evropské

Každý stát je zakládán kvůli strachu, kvůli strachu a strachem je udržován - a strach produkuje. Takže když vyčítáte státu něco, co je mu přirozené, chováte se dětinsky.

Můžeme samozřejmě tvrdit, že ten náš stát je díky dnešním našim zástupcům více "samozastrašovacím", než mnohé jiné. Ale v Evropě je jen málo států, které na tom nejsou podobně - jen k témuž využívají jiné potenciály rizika, než ten náš stát.

A nakonec, vůbec nezpochybňuji, že evropská civilizace produkuje státy, které jsou mnohem méně "samozastrašovací", nebo jednoduše jsou lepší, než drtivá většina států jiných.

K. Janyška 29.10.2018 21:44

Re: Zeman s Babišem ukázali na Evropské

Ale houby. Jeho vznik je evolučním produktem a strach, jak pořád nazýváte přirozenou ostražitost, danou sebezáchovnou vlastností spontánního řádu lidské mysli, hraje v této jen jednu z mnoha rolí... Dzp

R. Brzák 29.10.2018 22:07

Re: Zeman s Babišem ukázali na Evropské

Podlehnutí strachu, že se malý kmen nebude schopen ubránit svým sousedům, či že nebudou jeho členové schopni prosperovat v jejich sousedství, pokud nebude nějaká moc ustanovovat pravidla vzájemného obchodování (obchod je výměna čehokoliv mezi dvěma lidmi), vedl v posledku k tomu, že se malé kmeny spojovali s dalšími a nad sebou buď budovali, nebo dovolovali budovat stát. Ne snad, že by to riziko neexistovalo - ale přirozená ostražitost by se pozastavila i nad tím, že stát vždy omezuje své občany - a nakonec na sobě vytváří osoby závislé, tedy nesvobodné a proto nešťastné. Přirozená ostražitost nutí každého svobodymilovného, aby neustále se svým vlastním státem bojoval o svou svobodu. Tedy, aby mu bránil v přirozené tendenci moc nad občanem rozšiřovat a prohlubovat. Strach je ale spojencem státu - neboť občan ustrašený snáze souhlasí s dalšími daněmi a dalšími kompetencemi státu nad občanem...

K. Janyška 29.10.2018 20:51

CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Pro platnou odpověď na tuhle kardinální, ale také možná nejsložitější, otázku lidstva vůbec, musíme do kompozitivní teorie. Tedy ke vždy nejvyššímu, vědou, a jen vědou, permanentně aktualizovanému a stále prokazovanému, vědění o lidském světě, a to jen a jen bez pověr a mýtů. Je to tedy suma vědeckých, a jen přísně vědeckých, informací, vzájemně provázaných a neodporujících si, získaná kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná Kontrarevoluce vědy od A.F.Hayeka.

Co tedy přináší toto přísně vědecké pojednání z hlediska nalézání odpovědi na předmětné téma ? Samozřejmě, že vše podstatné, co s lidskou myslí souvisí, tedy jejím vznikem, funkcí a důsledky z její existence. Popisuje, jak vznikla a vyvíjela se a co pro život člověka znamená dnes a bude znamenat navždy. Vždyť její existence je neodělitelná od existence biologického lidského těla a je jedinou možností pro jeho adaptaci na svět, tedy na situaci, prostředí a budoucí neznámé tak, aby přežil.

K. Janyška 29.10.2018 20:52

Re: CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Náš prapředek, mějme na mysli toho, který žil v tlupách a genetickou stavbou byl už podoben nám, byl řízen instinkty stejně, jako jiné druhy zvířat. Ostatně v jejich říši tak tomu je dodnes. Jen člověku se podařilo z důvodů, které nejsou předmětem této úvahy, dostat se ve vývoji dál a souběžně s ním se také zvyšovala jeho schopnost se přizpůsobovat všemu, co ho obklopovalo. A nezůstalo to bez následků. Jako odezva na tento neosobní spontánní vývoj se mu v mozku, tedy organizačním zařízení těla, vyvinutém genetickou evolucí, vyvíjela evolucí kulturní i schopnost reagovat více a více na události v jeho okolí a přenosem minulých zkušeností v čase a jejich nápodobou i schopnost je používat. Vyvinula se nejsložitější entita vesmíru, lidská mysl. Pozvolna a v dloudé době tak narůstala schopnost našeho prapředka myslet.

Co to však myšlení je ? Je to schopnost lidské mysli, která sídlí v mozku, produkovat závěry, které jsou platné a na základě kterých se člověk dokáže efektivně adaptovat na spontánní řád světa a na spontánní řád lidského světa, které jsou zdrojem úplně všeho vzniklého na Zemi, tedy i samotné lidské mysli. Takže i ona vznikla jako reakce na ně, přesněji řečeno, jako vnitřní adaptační uzel spontánního řádu lidského světa. Jak to však dělá, že myslí ?

K. Janyška 29.10.2018 20:52

Re: CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Prostřednictvím abstrakce, coby spontánně vyvinutým nástrojem lidské mysli k uchopení nekonečného množství konkrétního, tedy její nejsložitější a nejdůležitější součástí, ze které vybíráme informace pro další adaptační potřeby, aniž bychom to samozřejmě věděli. Je to výběr iniciovaný vnějšími impulsy přiváděnými smysly nebo také vnitřním uvažovacím mechanismem. Kdykoliv myslíme, abstrakce, tedy tato obří a složitá databanka, ale také vnitřní supersložitý spontánní řád informací, je přítomna. Rozum je pak pouhou kázní, se kterou k tomuto stroji ve stroji přistupujeme a jakobychom ho žádali o řešení pro naše uvažovací potřeby.

Lidská mysl není tedy primárně sídlem emocí a nálad a lásky a nenávisti atd, ale má úkol primárně "přežívací", který ji zadává vnější prostředí a ona ho umí zpracovat a vygenerovat řešení k přežití člověka. Je vnitřní součástí a uzlem spontánního řádu lidského světa, ba co víc, jeho základem. Souběžný vývoj člověka a jeho světa s lidskou myslí všechno spojil vjedno. Z toho vyplývá zásadní poznání. Nedá ses tím hnout. Nahradit tzv. pravidla správného chování, která jsou obsahem lidských myslí je nemožné. Jen evolučním vývojem a jen v vnitřními impulsy, které reagují na sebezáchovné, seberegulační a sebepořádací účinky spontánního řádů lidského světa, který je lidské mysli ředitelem... Dzp.

R. Neveselý 29.10.2018 20:57

Re: CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Jdi už s tím do prdele, uzle jeden zašmodrchanej :-))

K. Janyška 29.10.2018 21:00

Re: CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Ilsner, ona se vám u toho vždy zatočí ta prázdná makovice, že ano ? Dzp.

R. Neveselý 29.10.2018 21:08

Re: CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

https://cs.wikipedia.org/wiki/Speci%C3%A1ln%C3%AD:Co_odkazuje_na/Compositive_Theory

R. Neveselý 29.10.2018 21:09

oprava

https://1url.cz/rMQtT

K. Janyška 29.10.2018 21:16

Re: oprava

No, vždyť říkám, že nás jsou opravdu jen jednotky lidí, kteří vědí o co jde. Wikipedie je jen obrazem světa, ne špičkového vědění.

Mimochodem, M.Mařák, vám může dosvědčit, že tento termín existuje, našel ho v Hayekově díle, jehož odkazy vedou ke všemu relevantnímu v tomto smyslu... Dzp.

I. Semrád 29.10.2018 21:29

Re: oprava

Ano, Hayek o kompozitivní teorii píše, tedy o její absenci v Kontrarevoluci vědy, část první, kapitola osmá ("Smysluplné" společenské útvary, "Purposive" social formations):

"Neschopnost postihnout, jak na sobě nezávislá činnost mnoha lidí může vytvářet soudržné celky, přetrvávající vztahové struktury sloužící důležitým lidským cílům, aniž by byly za tímto účelem někým vědomě vytvořeny, je způsobena ABSENCÍ KOMPOZITIVNÍ TEORIE společenských jevů."

Termín existuje, to je ok, ale jaksi není naplněn.

Ale slyšel jsem, že na tom, aby ta "kompozitivní teorie" vznikla, maká nějaký maník zpod Pradědu.

I. Semrád 29.10.2018 21:42

Re: oprava

V originále (širší kontext):

"In the concluding portions of this essay we have to consider certain practical attitudes which spring from the theoretical views already discussed. Their most characteristic common feature is a direct result of the inability, caused by the lack of a compositive theory of social phenomena, to grasp how the independent action of many men can produce coherent wholes, persistent structures of relationships which serve important human purposes without having been designed for that end."

K. Janyška 29.10.2018 21:47

Re: oprava

Ale prd. Jste mimo. Píše ve skutečnosti o nemožnosti lidským rozumem vysvětlit interakci spontánnch sil, neboť on je jejich produktem, ne autorem... Dzp.

I. Semrád 29.10.2018 21:53

Re: oprava

V tom případě nemůže z principu existovat ani kompozitivní teorie, která by spontánní řád vysvětlovala.

Tak to vysvětlete tomu borci z Jeseníků, až ho potkáte, že se pachtí zbytečně.

M. Martinovská 29.10.2018 21:56

Re: oprava

: ))

P. Marcín 29.10.2018 21:44

Re: CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Mysl je oddělitelná od těla. Pokud ne, jak vysvětlujete zážitky blízké smrti?

https://www.mojezdravi.cz/psychika/zazitky-blizke-smrti-292.html

K. Janyška 29.10.2018 21:53

Re: CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Ano, mysl je odědlená od těla, ale zároveň je vrostena do řídících impulsů mozku daleko více, než u zvířat. Není nic spožitěšího, než popis lidské mysli. Avšak opomenout její podstatu, tedy že je reakcí na spontánní vývoj lidského světa nemůžeme nikdy. To by pak musela být opravdu dílem Božím a to tedy věda popírá. Jediným přípustným vysvětlením je, že tak, jak říká věda, to s námi koulí Bůh, který nám to dovolil zjistit. V poměru 50 na 50... Dzp.

P. Marcín 29.10.2018 22:09

Re: CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Souhlasím, že mysl je velice těžké popsat. Buddhisté popisují mysl, tedy její podstatu jako jasnost a prázdnotu. Prázdnotu chápou jako neomezený potenciál. Proto mi přijde logičtější vidět svět tak, že je produktem mysli, která se neomezuje - nicméně netvoří nahodile, nýbrž podle zákona příčiny a následku.

P. Marcín 29.10.2018 21:57

Re: CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

A co když tu mysl je pořád a vyprodukovala spontánní řády?

R. Neveselý 29.10.2018 20:22

K těm vyznamenaným.

Prý bylo vyznamenáno 41 osob. Není to málo? Tímto neuváženým počinem prezident urazil Hlubinu myšlení! 42 by bylo optimální, to je můj názor.

P. Boublíková 29.10.2018 20:29

Re: K těm vyznamenaným.

Má rád prvočísla. A 43 už by bylo zas moc.

R. Neveselý 29.10.2018 20:42

Re: K těm vyznamenaným.

Ten 42. měl být Kajan, který neúnavně propaguje neexistující teorii.

Ostatně, každé sudé číslo je vždy součtem dvou prvočísel. Takže by prezident byl potěšen osmkrát: 5+37, 11+31, 13+39, 19+23

K. Janyška 29.10.2018 20:46

Re: K těm vyznamenaným.

Compositive Theory, tedy kompozitivní teorie, je sumou vědeckých, jen vědeckých, informací, vzájemně provázaných a neodporujících si o předmětu zkoumání, tedy lidském světě, získaných kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Co je na tom tak složitého ? Dzp.

K. Berka 29.10.2018 20:54

Re: K těm vyznamenaným.

A co Amnestie, zvaná mezi vězni "amňa"? Věznice jsou plné a kapitalisté nedočkavě dychtí po pracovních silách.

M. Kolář 29.10.2018 20:34

Re: K těm vyznamenaným.

Krúpa dostal, a to je podstatné. Statečný bojovník proti bakalismu a budoucí soused, hned vedle bungalovu velkého státníka..

S. Lazárek 29.10.2018 20:35

Re: K těm vyznamenaným.

Mně zase dostalo že údajně 22 z nich mělo co dočinění s Stb. Žijeme zvláštní čas.....

M. Mařák 29.10.2018 20:39

Marxistická dialektika

to nazývá zákonem negace negace.