29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

O filmu Dunkerk

Děje se stará pentle a nebudu si cucat z palce politické stanovisko: šel jsem s kamarádem Jirkou Knéblem na pánský film Dunkerk na Floru do Imaxu. Dovolím si tedy pár zmatených myšlenek nebo aspoň postřehů. Odborně ho posoudila Mirka Spáčilová a i tentokrát s jejím verdiktem souhlasím, je to jistě jeden z nejlepších filmů roku a válečných snímků vůbec, konec citátu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Franke 5.8.2017 6:47

Re: ZA CHVÍLI ODJÍŽDÍM NA CHANNEL ISLANDS

Tak šťastnou cestu! Jak se tam dopravíte? Na kole?

J. Vobr 5.8.2017 6:50

Re: ZA CHVÍLI ODJÍŽDÍM NA CHANNEL ISLANDS

Nejdříve na kole do Normandie a pak ferry boat-em !!!

:-)))

J. Vobr 5.8.2017 6:48

Re: ZA CHVÍLI ODJÍŽDÍM NA CHANNEL ISLANDS

http://stbreladescollege.co.uk/wp-content/uploads/2016/10/jersey-7.jpg

Tak to tam vypadá na pláži !!!

Z. Rychlý 5.8.2017 5:59

Je to prkotina,

ale nemělo by se psát Dunkirk (Dunkerque)? S anglickými jmény francouzských míst asi bude vždy problém. English channel/ La Manche.

T. Kubín 5.8.2017 5:15

Ano

Odpověď, Astone: ano, je to dobře, že se takové filmy točí. Myslím, že i proto je těch podělaných válek méně.

F. Žůrek 5.8.2017 5:12

Avšak správně pochopme válku: válka je vždy špatně

Hledat pravdu, bojovat za pravdu - ale mělo by to být také s ohledem pro druhého člověka.

To právě ukázal Ježíš Kristus, ale málokdo to dokáže zase správně pochopit.

Ve středu 9. srpna si připomeneme 75 let od úmrtí filozofky (židovského původu) Edith Stein - světice Terezie Benedikty od Kříže. Zemřela v Osvětimi. Svatý Jan Pavel II., polský papež, ji svatořečil a také prohlásil za spolupatronku Evropy. Měl k tomu určitě svůj důvod.

Uvedu jen jednu takovou zajímavost.

Když probíhala 1. světová válka i na našem území, tak ještě studentka Edita Steinová se zúčastnikla kurzu v rámci Červeného kříže a potom pomáhala v nemocnici v Hranicích na Moravě v době od dubna 1915 do srpna 1915. Taková praxe - ošetřovat těžce zraněné i umírající mladé vojáky - to bylo pro ni asi velkou školou života. A zajímavost spočívá v tom, že zde s ní spolupracovala další ošetřovatelka, pozdější manželka generála Holidora Piky. A jak dopadl generál Pika - tak to vám ponechávám již za domácí úkol. A ještě dodám: mistr Jan Hus bojoval za pravdu, to ano, ale nějak zase zapomněl na ohleduplnost a to se jemu zase nevyplatilo... Život je opravdu složitý a obtížně někdy pochopitelný.

Z. Lapil 5.8.2017 9:42

Re: Avšak správně pochopme válku: válka je vždy špatně

Můj oblíbený citát: nevybrali jsme si to, prostě se to stalo.

O 1. světové válce se často tvrdí, že ji nikdo nechtěl; přinejmenším tehdejší hlavy států - to byli samí bratranci a zeťové. Vlastně i ten výsledek byl jaksi rozpačitý. Z dopisu jisté komtesy: "Válka? Nesmysl, to strýček Vilém (II.) nikdy nedopustí".

Máte ale pravdu s tou ohleduplností. Bohužel na ohleduplnost musí být dva. Doplňující poznámka: ohleduplnost spočívá v nevyprovokování "soupeře" k dramatickým činům. Obávám se, že přesně proto jsou Rusové "jen" na Krymu, a na Ukrajině "jen na dovolené". A přesně proto studená válka nepřerostla v atomovou.

Aktuálně vidím potenciálně velký problém kupodivu uvnitř "bílé" civilizace. Vyhrocené je to v USA: pro demokraty není Trump oponent a hlupák, ale rovnou zásadní lump a principální nepřítel. Vztah republikánů k Obamovi a Clintonové je vlastně stejný. Bojím se, že je otázkou času, kdy v hospodě někdo někoho zmlátí do kuličky a ti druzí uspořádají trestnou výpravu a už se poveze občanská válka. Nenastane-li dříve válka bělošsko - černošská, k té je taky dobře nakročeno a chybí jen někdo, kdo řekne NA NĚ; lhostejno, zda bude bílý nebo černý. V Evropě to není zásadně jiné: na Balkáně už si to vyzkoušeli na téma muslimové kontra křesťané a já jsem jen zvědav, kdy si na téma "imigranti" začneme dělat naschvály a vzájemně zavírat hranice, takže celníci a vojsko budou kontrolovat pasy vzorných občanů, zatímco pašeráci budou nerušeně pobíhat po kopcích okolo.

Mám-li dokončit: z Ruska extra strach nemám, Putin a nakonec i ten Stalin věděli, kam až můžou zajít, takže jediná obava je z "alergické reakce" Západu. A Čína? My ani oni nemáme nic, co by si ti druzí nedokázali koupit. Jo jo - člověka možná stvořila práce, ale civilizuje ho obchod.

P. Aron 6.8.2017 10:17

Re: Avšak správně pochopme válku: válka je vždy špatně

Jo, jo. Vidím to velmi podobně.

M. Prokop 5.8.2017 0:36

Jen bych připomněl,

"Ono to ale tak neskončilo – že by je umyli, usušili a šup domů. Šli znovu do války a ona pak trvala ještě pět let, padlo jich v ní celkem 384 tisíc."Jen bych podotkl, že to bylo v době, kdy Stalin zcela vážně mluvil o družbě sovětského a německého dělníka v uniformě. A že v té době by si bez sovětské ropy Hitler žádné válečném dobrodružství prostě nemohl dovolit.

A. Trick 5.8.2017 1:25

Oklapkovaný Prokope,

ropu Wehrmachtu dodávalo Rumunsko, dnes ve vojenském paktu s Německem.

A jak to bylo v době, kdy na Západě se tvrdilo, že Hitler chce jenom Sudety a pak už bude hodný?

J. Jelínek 5.8.2017 6:50

Re: Oklapkovaný Prokope,

Podíl sovětské ropy byl asi (nevím) nižší, než té rumunské. Zato dodávky obilí, manganu a spousty jiných komodit do Reichu byly mohutné a pokračovaly až do zahájení východního tažení. A Sudety? Kdopak asi v Moskvě uzavřel ČS velvyslanectví a zakázal jeho činnost po březnu 1939? A čípak vojska se bratrsky vítala na demarkační čáře rozděleného Polska? Takže pomalu s tou flintou.

M. Drašner 5.8.2017 8:06

Re: Oklapkovaný Prokope,

S tou ropou bych si nebyl jistý. V Rumunsku se čerpalo poo celou válku a ono to stále nestačilo - je sice možné, že si Němci někde před r.1939 udělali velké zásoby, takže pak se jim to 2 roky jezdilo, ale pak už to bylo ouvej. Třeba velké válečné lodě musely čekat i několik měsíců, než se sešlo dost nafty, aby mohly vyplout na moře, zatímco za dob přátelství s ruskými pracujícími tyhle potíže neměli.

A. Trick 5.8.2017 8:23

Re: Oklapkovaný Prokope,

A kdopak dodával Německu železnou rudu? Kdopak poskytl své území Wehrmachtu pro útok na Norsko?

Kdopak obchodoval s Německem po dobu války až do Invaze?

V kterých státech po březnu 1939 dále fungovalo čs. velvyslanectví?

Nóóó!!!

P. Kmoníček 5.8.2017 7:44

Re: Oklapkovaný Prokope,

Tricku, opět jste nezklamal.

J. Vintr 5.8.2017 0:23

Války se opakovaly hlavně proto,

že o té předchozí mohli z pochopitelných důvodů vyprávět pouze přeživší. Když voják přežije válku, neřekne si obvykle jen "měl jsem zkrátka štěstí", ale v různé míře si z toho udělá vlastní zásluhu. A kdo má zásluhu, je pašák a hrdina a situace, která mu umožnila být pašákem a hrdinou, mu s odstupem času nepřijde tak špatná. Takže svým potomkům nelíčí válku jako hrůzu a utrpení, ale hlvně jako příležitost být hrdinou. Přesně tohle se stalo mezi první a druhou světovou válkou a právě proto se generace, která tu první znala z vyprávění svých otců, tak ochotně nechala nahnat do dalšího válečného "dobrodružství".

A. Javůrek 5.8.2017 8:14

Re: Války se opakovaly hlavně proto,

nesouhlasím, co jsem četl, tak většina těch zažila válku o ní nerado mluví. Až s odstupem x let sepíše občas někdo paměti.

A jeden z hlavních důvodů II.sv.války bylo to, že němci na svém území nezažili hrůzy I.sv.války. Válčilo se tařka v celé Evropě, ale ne v Německu. Němeko se vzdalo když hrozil vpád něpřátel do Německa. A potom se němci cítili strašně ukřivděni díky Versailské smlouvě. Kdy přišly o Vestfálsko ... .

J. Vintr 5.8.2017 8:52

Re: Války se opakovaly hlavně proto,

Německo sice na svém území první světovou válku nezažilo, ale po válce se tam vrátily asi miliony vojáků, kteří na vlastní kůži válku zažili v té nejhroznější podobě (byl mezi nimi i jistý A.H). Co asi vyprávěli svým synům, když se o 22 let později tak radostně vrhli do další války?

A. Javůrek 5.8.2017 9:45

Re: Války se opakovaly hlavně proto,

právě že moc o tom nemluvili, o těch hrůzách, a média psala hlavně o hrdinských činech, samotní němci co nebyli na frontě nezažili bombardování, dělostřelbu ... . Spousta vojáků byla frustrována z toho že se vzdali, protože vlastně nebyli poraženi ... .

Samozřejmě, není to tak jednoduché, není pouze jeden důvod pro či proti.

P. Jansky 5.8.2017 0:16

p. neffe ja vam s uvahou pomuzu

je dobře ze lide chodi na valecne filmy.. z těchto duvodu:

1. je to kus historie

2. uvedomime si jak snadno a rychle se zlo dostane k moci

3. pochopime jak se z maleho zla stane velke

4 a vidime jak zoufale obtizne je velke zlo porazit

R. Szewczyk 5.8.2017 7:37

Re: p. neffe ja vam s uvahou pomuzu

1.film je film, tedy vymyšlený spektákl pro mrzký zisk

2. jen zlo je u moci, pokud máte dojem, že je dobro někde u moci , je to jen dobře zamaskované zlo

3.zlo je vždy zlo, není malého nebo velkého zla

4. zlo nelze porazit ,