29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Diskuse k článku

I vzdělání je trh

Přibývá vysokých škol ekonomického směru. Je to dobře, nebo špatně? Tato otázka patří mezi ten typ problémů, jako zdali je sklenice piva napůl plná nebo napůl vypitá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
perleťovec 10.8.2006 14:10

Re: K té poslední větě

když můj starší syn dělal přijímačky na UMPRUMku tak po něm nějaké práce přímo vyžadovali ... ale jestli jim přikládali nějakou váhu nevím ... po dalších dětech u přijímaček na žádnou VŠ nic nechtěli, ale snad se to někde mohlo přidat k lepšímu ...

aida 10.8.2006 14:15

Re: Re: K té poslední větě

A dostal se?

perleťovec 10.8.2006 14:17

Re: Re: Re: K té poslední větě

ale jo, moje všechny tři děti mají umělecký talent ... tento se tím i živí www.mball.cz

aida 10.8.2006 14:20

Re: Re: Re: Re: K té poslední větě

Už jsem ho našla.:-)

Andy 10.8.2006 14:10

Re: K té poslední větě

to, co měl na mysli Jaroušek. Kvotami měnit zájemce o studium je blbost. Víc lidí na techniku nepůjde, když nebude moci na psychologii- prostě je zajímá něco zcela jiného. A projevit zájem o obor, který chci studovat, je primární. Generovat stovky ekonomů nebo konstruktérů bez ohledu na to, zda jsou dotyční schopni nejen rutinně pracovat, ale i obohacovat obor je k ničemu. Na to stačí pilný středoškolák.  Vývoj se zastaví. A tam, kde to pochopili, zatím budou vycházet ze škol vynálezci, inovátoři , skvělí lékaři, kteří si budou pamatovat naučené i třicet let po škole a používat tyto znalosti ku prospěchu lidí, nejen systému a  třeba umělci, kteří posunou hranice lidského vnímání dál.

Béda, medvěd nalezený 10.8.2006 14:14

Re: Re: K té poslední větě

Jo, ovšem on pilný a schopný středoškolák může stačit na všechno. VŠ by měla dávat větší a rychleji nabyté předpoklady k tomu stačení. To by mohlo dojít až do extrému, že na všechno stačí pilný a svědomitý i bez základního vzdělání.

perleťovec 10.8.2006 14:16

Re: Re: Re: K té poslední větě

já jsem to teda spíše pochopil tak, že heslo masovostí k mistrovství není to pravé ... a že jestli tady má být nějaký Einstein, tak musí mít možnost vystudovat to, co chce a ne ho nechat trápit tam, kde to nebude přínosem ani pro něj ani pro budoucnost lidstva ...

Béda, medvěd nalezený 10.8.2006 14:20

Re: Re: Re: Re: K té poslední větě

Když on právě problém spočívá v tom, že se spíše študáci snaží dostat tam, kde z toho do budoucna plynou největší prebendy a ne na obor, ke kterému mají největší předpoklady. Jinak by se někdo nemohl hlásit současně na práva a třeba na medinu do zálohy. A tak to dnes prostě je.

perleťovec 10.8.2006 14:25

Re: Re: Re: Re: Re: K té poslední větě

nevím ... dcera prostě chce být lékařkou, protože to cítí jako poslání - kdo jiný by to měl dělat ?... a přitom syn se střední školou si přijde určitě na slušné prachy ... ale to ji nelákalo, i když má také talent

Béda, medvěd nalezený 10.8.2006 14:26

Re: Re: Re: Re: Re: Re: K té poslední větě

Pak je ovšem vše O. K.

perleťovec 10.8.2006 14:14

Re: Re: K té poslední větě

ano - to je asi no, oč tu kráčí R^

Andy 10.8.2006 14:20

Re: Re: Re: K té poslední větě

:-) jsem ráda, že jsme se dobrali konsensu. 

aida 10.8.2006 14:18

Re: Re: K té poslední větě

Však máme na mysli asi to stejné, mrkni níž.

Ovšem schopný středoškolák, třeba konstruktér (nejlíp tak kolem šedesátky), ten je vážně k nezaplacení, ale opravdu (vím ze zkušeností drahé polovic). Jen ho holt ti mlaďoši-managoři-obchodníci neberou moc vážně (a dělají chybu).

aida 10.8.2006 14:22

Re: Re: K té poslední větě

Jo, ovšem pokud jde o naši školu, někteří starší kolegové jsou všema deseti pro, dřív tam byl poměr studujících kluci:holky 90:10 a teď je to přesně naopak....:-/

Jaroušek 10.8.2006 14:11

Aido: Re: No, já nevím, dvakrát jsem seděla u přijímaček a ty kecy typu "od mládí mám rád zviřátka" mě moc vtipné nepřišly, říkali to všichni

Jo, kdyby ten zájem o zvířátka prokázal nějakou samostatnou studijní činností v oboru (kdysi bývaly biologické olympiády, kde se zájemci zabývali různým dlouhodobým studiem určitého problému, laboratorními pokusy, dlouhodobým měřením urč. jevů atd.), aktivitou v nějaké ochranářské či ekologické společnosti, zájmovém kroužku apod. Samozřejmě žadatele, kterého nepřijali na práva a tak se hlásí na biologii a ohání se tím, že mají doma křečka či rybičky, bych vyrazil bez ohledu na písemné přijímačky. :-P

aida 10.8.2006 14:14

Re: Aido: Re: No, já nevím, dvakrát jsem seděla u přijímaček a ty kecy typu "od mládí mám rád zviřátka" mě moc vtipné nepřišly, říkali to všichni

Přesně tak, tohle jsem měla na mysli. Kamaráda takhle vzali na přírodovědu, byl fakt dobrej.

clay 10.8.2006 14:23

Re: Aido: Re: No, já nevím, dvakrát jsem seděla u přijímaček a ty kecy typu "od mládí mám rád zviřátka" mě moc vtipné nepřišly, říkali to všichni

hm a pročpak? Je to jeho věc a jeho zodpovědnost, co vystuduje. Zodpovědnost se vším všudy, samo sebou. A proč by se měl vůbec něčím ohánět? Je spousta lidí, kteří nejsou vyhranění a dlouho nevědí, teprve na škole je v posledních ročnících (protože teprve tam se zpravidla vyučuje to zajímavé a praktické) něco zaujme. U nás třeba holka ze zdrávky vystudovala úspěšně obor letecká technika či jak se tomu říkalo. Letadýlka nelepila, ve svazarmu nebyla.....

aida 10.8.2006 14:25

Re: Re: Aido: Re: No, já nevím, dvakrát jsem seděla u přijímaček a ty kecy typu "od mládí mám rád zviřátka" mě moc vtipné nepřišly, říkali to všichni

"Stavba a konstrukce letadel" - to mám doma.;-)

Béda, medvěd nalezený 10.8.2006 14:25

Re: Aido: Re: No, já nevím, dvakrát jsem seděla u přijímaček a ty kecy typu "od mládí mám rád zviřátka" mě moc vtipné nepřišly, říkali to všichni

Já s těmi právy neopisoval. :-)

cekon 10.8.2006 13:38

Zkusme si odpovědět na otázku:

Promiňte, ale nemohu s Vámi souhlasit. Pokud někdo chce učit jak se má student učit, pak je na to celá věda, která se vyučuje někde jinde než na technice. Dle mého skromného názoru, je základní problém v tom, že učitelé jsou odtrženi od reálu (snad s výjimkou lékařských fakult), zleniví a začnou si hrát na vlastním písečku  tj. dělat "vědu" ..Pak už jen přesvědčují své okolí o významu popsaných papírů, aby bylo dost peněz ...

perleťovec 10.8.2006 13:48

Re: Zkusme si odpovědět na otázku:

nedokáži posoudit tak šmahem ... ale spíše to vidím tak, že na některých školách (nejen vysokých), studují i končí studenti s přesvědčením, že praxe se bez nich neobejde ... zklamání je pak o to silnější Rv

NoName 10.8.2006 13:52

Re: Zkusme si odpovědět na otázku:

Pokud někdo chce učit jak se má student učit .. Možná to není ta nejsprávnější formulace. Ale na EF Vás například v předmětu "Komunikace" nebo jak se jmenovalo naučí, jaké jsou formy komunikace, jaké metody kódování a kontroly, ale celkem obecně. Takźe tušíte, že pro komprimaci existuje Huffmanův kód a Fano-Shannonův kód a milion jiných, pro ochranu třeba CRC, tušíte principy ,ale až budete psát program a chtít to využít, budete muset do problému hlouběji. Ale už budete vědět, kde hledat, co hledat, jak zhruba to funguje. Tohle Vám (dle mne) má dát škola.

perleťovec 10.8.2006 14:00

Re: Re: Zkusme si odpovědět na otázku:

ono to vlastní programování - a myslím od analýzy až po rutinní provoz i se zaškolením obsluhy - je celkem dobrá škola i pro jiné disciplíny ... naučí neokecávat - protože to se okecat nedá - když to nechodí, je to hned poznat Rv

Béda, medvěd nalezený 10.8.2006 14:01

Re: Re: Zkusme si odpovědět na otázku:

Tož, ta předposlední věta vypadá, jako že Vás škola naučila, jak jít ráno na WC. :-)

Ale vážně, dnes je obrovská výhoda v Internetu.

cekon 10.8.2006 14:07

Re: Re: Zkusme si odpovědět na otázku:

Taky jsem se učil telegrafní rovnice, teorii signálu apod. Nikdy jsem nic z toho nepotřeboval - není potřeba znát základy kvantové fyziky polovodičů k tomu, abyste zapnul počítač. Jistě má vzdělání jak všeobecný charakter tak i znalostní, ale to základní naše školy neřeší a to je schopnost řešit problémy, schopnost kreativity a též nové věci, mít určitý předstih před praxí, nikoliv naopak. (Jistě si vzpomenete na tabuli pokreslenou elektronkami :-))

NoName 10.8.2006 14:14

Re: Re: Re: Zkusme si odpovědět na otázku:

Já už jsem naštěstí z éry tranzistorů, ba i integrovaných obvodů z Tesly Piešťany ...

Béda, medvěd nalezený 10.8.2006 14:17

Re: Re: Re: Re: Zkusme si odpovědět na otázku:

Znáte ten památný výrok Bil'aka: Súdruhovia, my nebudeme robiť polovodiče, ale prejdeme na celovodiče.

Šedovous 10.8.2006 14:32

Bédo ty vole jeden,:-o)

tohle není legenda, ale fakt, už za Hitlera tady čeští technici a vědci kromě antibiotik vyvíjeli tzv krystalové oscilátory,ale Bilak tehdy vězel maximálně ve svazácké košili.... ;-)

grr 10.8.2006 13:58

Re: Zkusme si odpovědět na otázku:

proč vyjímáte lékařské fakulty? Nechápu. Lékaři to mají jenom trochu složitější, protože lidi jsou hrozně přecitlivělí v otázkách způsobu a rychlosti umírání, ale i to se vyřešilo masovou laváží mozků, zajišťovanou  "kecacími lobby"...

perleťovec 10.8.2006 14:02

Re: Re: Zkusme si odpovědět na otázku:

nevím proč to udělal ten jehož jste se ptal, ale LF jdou s duchem doby docela souběžně, občas i předběhnou ... jak je to u jiných škol nevím ...