30.6.2024 | Svátek má Šárka


Diskuse k článku

Francouzský úspěch v Mali

Rychle a efektivně zasáhla Francie proti islamistickým hordám v Mali. Je to dobrá zpráva v řadě mnoha dalších, nedobrých. Úspěch Francouzů ostře kontrastuje s obrovskými potížemi Američanů v Afghánistánu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Fritscher 31.1.2013 11:01

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

protože dnešní kapacity jsou pětačtyšicátnící či padesátníci ...........tak si to spočítejete :o))

J. Anděl 31.1.2013 11:02

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

Přijde mi zvláštní, že tak trváte na tom slově "socialistické". Je mi jasné, že tím provokujete, to chápu. Mě jste tím vyprovokoval k potřebě zopakovat, že co bylo na socialistickém školství dobré, nepocházelo ze socialismu (resp. mateřského marxleninského světonázoru).

Jak píše pan Hlosta, plně s ním souhlasím, bylo-li něco dobré, bylo to spíše tomuto světonázoru navzdory.

Proč to dneska v některých ohledech nefunguje lépe, když už ten světonázor nemáme? Píšu už o respektu a o absenci hranic. Zmíním se však ještě také o tom, že stále ještě mnozí a mnozí dnešní pedagogové či ti, kteří školství tvoří, byli vzdělávání za socialismu.

A. Fritscher 31.1.2013 11:08

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

............ pochopil jste to PŘESNĚ opravdu jde jen o provokaci...........protože vím jak se toto slovo příčí v krku mnoha lidem tak, že by popřeli i fyzikální zákony kdyby měli jmenovku socialistické................a to že něco vzniklo něčemu navzdory, je jedno............důlažité je že to třeba fungovalo, a pak se šmahem vyhodilo jen kvůli Visačce ......... :o))

V. Novák 31.1.2013 11:31

"Nefunguje lépe"? No to je kandidát na eufemismus desetiletí.

Výsledky našich žáků se v mezinárodním srovnání od r. 1995 - to byly ještě pozůstatky socialistického školství - propadají s každým testem hlouběji a vy řeknete, že to nefunguje lépe... Je vidět, že naše školství funguje čím dál tím hůř. A zhoršuje se to - a zcela logicky - protože už učí výplody zdecimovanho školství.

Kdo mohl, ten ze školství prchl. Kdo se dokázal uživit mimo školství, ten to udělal. Stát se učitelem, je poukázka na doživotní nouzi. Dělali jsme si srandu z feminizace socislistického školství - a dnes? Chlap, který chce živit rodinu, nemůže, prostě nemůže být závislý na platu učitele. Taky na "pajdáky" jde povětšině odpad. Ti. kteří se na jiné vysoké školy nedostanou (a to je opravdu na pováženou, při dnešní protitulovanosti).

Každý ministr školství, zprava nebo zleva, se pokoušel o "reformy". Pilip dával za příklad školy, které nedělily třídy ani na jazykovou výchovu, protože ušetřily... Státní maturity se připravovaly tak dlouho, až je CERMAT totálně zmršil, politici osekali o matematiku a pro jistotu nastavili dvě úrovně, aby prolezl i pologramota. Stejně to moc nepomohlo.

Miliardy se vyhodily na rušení osnov - a ted se politici diví, že se výuka v podstatě rozpadla, školy nejsou prostupné, někde zatají krtka, jinde Bílou horu... A bude se zase sjednocovat. Za další (deseti)miliardy. A představte si - zlomky se budou učit už na prvním stupni! Ten pokrok!

A vy řeknete "nefunguje to lépe"...

J. Anděl 31.1.2013 11:34

Re: "Nefunguje lépe"? No to je kandidát na eufemismus desetiletí.

Promiňte, někdy to s těmi eufemismy přeženu ;-)

A. Fritscher 31.1.2013 11:40

Re: "Nefunguje lépe"? No to je kandidát na eufemismus desetiletí.

............ to já přeháním rád, lidi ty VYBURCUJE a mnohdy napíší to co ani nevědí že napsat chtěli .........taky tahám občas psovi kost s huby, jen tak cvičně aby si nedovolil kousnout!

Vvím že provokuju ale patří to k výchově, ač se to psovi VŮBEC nelíbí na to vemte jed, ale zase když nekousne pochválím ho a on je šťastnej nadvakrát, zůstala mu ksot a byl pochválen ....... ........ :o))

J. Anděl 31.1.2013 10:54

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

Čím však byl podle Vás ten systém specifický? Já vzpomínám na školu za socialismu jako na esenci totality a disrespektu.

Už o tom píšu v jiném příspěvku, tady to rozvedu: měli jsme na základní škole velice přísnou zeměpisářku (takového britského stylu, řekl bych), která nás učila používat atlas a pomůcky a strukturovaný zápis a snažila se nás odnaučit tupému memorování. Její hodiny nebyly med a občas to byla hrůza, ale vážil jsem si jí (respektoval ji) proto, že ona respektovala nás. To jste prostě cítil. Ovšem když někdo neuměl, neuměl. Zažil jsem hodinu, kdy celá třída dostala za pět s výjimkou pár jedinců, kteří dostali za čtyři.

Tato paní měla respekt vrozený (či naučený z domova), ovšem obecně jako princip v instituci chyběl. Nehovořilo se o něm jako o klíčovém přístupu k vzdělávání žáků.

Dneska si mylně někdy myslíme, že klíčem úspěchu pohádkové bytosti Igora Hnízda byla rákoska. Já se ovšem domnívám, že to byl respekt k žákům jako k osobnostem. Pro důslednost zopakuji: dovolit žákům hulit trávu, bavit se při hodinách a být drzí není respekt.

Vylité dítě jsou hranice. Objevili jsme po revoluci svobodu a mylně usoudili, že to znamená zrušit si zábrany a hranice. Není to jen ve školství, udělali to rodiče v privatizaci a divokém kapitalismu.

J. Anděl 31.1.2013 10:55

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

Ale podotkl bych, že hranice, dodržované za socialismu, už byly často zvrácené a zkreslené a spojené právě s disrespektem.

A. Fritscher 31.1.2013 11:05

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

........... dneska se možná pomalu potvrzuje že "umírněná" a dobře mířená TOTALITA při výchově dětí a mládeže není na škodu............... Pokud chcete odnaučit štěně aby vám kálelo na koberec, musíte mu v tom ač máte pejska strašně řádi v tom binci vymáchat tlamu, a při výcviku používat cukr i bič, pAK VÁM Z NĚJ VYROSTE zdravý  slušný pes.....u děcek je to to samé...... :o(

J. Anděl 31.1.2013 11:10

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

Je nutné rozlišovat. Umírněná a dobře mířená totalita neexistuje stejně, jako neexistuje nutné zlo. Existuje asertivita a trvání na hranicích spojené s respektem, a existuje dobro spojené s nepříjemnostmi.

Dítě není pes. Jestli chcete, hodíme o tom řeč, ale jestli Vám připadá, že opravdu vychovávat dítě je totéž, jako vychovávat psa, tak budeme nějakou shodu hledat hodně těžko. Myslím, že jsem docela jasně napsal o hranicích a zábranách, ale cílem výchovy není zanechat po sobě člověka, který umí na pokyn přinést klacek a sednout, když mu řeknou sedni, a hrát mrtvého, když mu to řeknou.

J. Anděl 31.1.2013 11:13

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

A ještě u toho šťastně vrtět ocasem, haha :o)

J. Anděl 31.1.2013 11:18

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

Omlouvám se, poslední malý dodatek: nutné zlo vlastně existuje, resp. lidé si ho vymysleli. Nepříjemným dobrem je návštěva zubaře, nebo třeba odmítnutí koupení čokolády dítěti. "Nutné" zlo naproti tomu je vyhlazení židů či odebrání dítěte rodičům proto, že jsou vegetariáni (už se neděje, ale dělo) nebo ho neposílají do školy a nemají na něj papíry. To je zlo, ale někteří lidé věří tomu, že to je nutné.

A. Fritscher 31.1.2013 11:33

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

.......... to jistě ne pane Anděli ale cílem je vychovyt člověka který dokáže být asertivní, tvořivý, tolerantní ale taky OHLEDUPLNÝ a člověka který zná a nebo má v podvědomí HRANICE za které se nesmí !!

Pes není to samé co dítě, pes chápe daleko rychleji........a divil byste se jak je člověk psovi podobný, máteli ho doma v bytě a ne u plotu v boudě, víte o čem mluvím, nemáteli, nemáte ani TUŠENÍ o čem mluvím .......... :o))

J. Anděl 31.1.2013 11:46

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

Pane Fritschere, měli jsme psa, mám dvě kočky a mám dvě děti. Ačkoliv jsme psa měli a miloval jsem ho a chodil s ním na dlouhé výlety a spal s ním v posteli a vím já co všechno, jsem přeci jen spíš kočkař.

A je pravda, že jsem hodně tolerantní ve výchově vůči svým dětem, protože mi celá řada věcí je víceméně ukradená a nehodlám se zcvoknout kvůli tomu, že si dítě hraje, když přitom nikomu neubližuje (včetně zvířat a v podstatě i rostlin) a neohrožuje sebe.

O hranicích přece píšu, v tom je shoda. Jenomže dodržování hranic není totalita. Přiznejte se, přišel Vám můj text moc dlouhý, takže jste ho nečetl a nevšiml jste si, že píšu o nutnosti dodržovat hranice, o tom, že dovolit třídě hulit trávu a dělat bordel není respekt, o tom, že dítě vylité s vaničkou, o kterém píšete, je opuštění hranic a zábran?

Na tom, že dodržování hranic není totalita, trvám proto, že opačný názor vždycky přeroste v totalitu pořádnou.

A. Fritscher 31.1.2013 12:24

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

............ četl a pochopil, ale rozdíl mezi námi je že já mám jiný názor na to, co dělat když se ty Hranice PŘEKROČÍ, vy jste nad přehodnocením a přehodnocením přehodnoceného a v podstatě pořád ty hranice posouváte směrem do ztracena, a já jsem za to, že hranice je hranice a hotovo, překročení rovná se trest, strčímli prstík za , udělám tytytyty.........přeskočíli je někdo z rozběhem, z rozběhem ho kopnu zpátky ..............a V tomhle my si nerozumíme. A pak možná taky v tom, jestli hranice končí u "lavečky v parku a nebo až sto metrů za ní" ..........a to už by bylo na diskusi dlouhou vyrovnanou spořádanou a místy možná i emotivní :o))

J. Anděl 31.1.2013 12:36

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

Hranice mám jinde a mám jiný názor na to, co dělat, když někdo ty hranice překročí, ale neposouvám je neustále směrem do ztracena. Když dítě kopne do kočky, tak prostě zasáhnu tak, aby to dělat přestalo a znovu nedělalo, tečka.

Drobný rozdíl, který popisujete s lavičkou, vidím v tom, že něčí hranice je u pokecání si jogurtem trička, moje je až u záměrného kydání jogurtu na gauč. A že ale ani záměrné kydání jogurtu na gauč pro mě není důvod pro rákosku, ale maximálně pro zabavení jogurtu a odnesení dítěte do koupelny. A vězte, že doma nemáme kopečky jogurtu na gauči.

Nicméně mám děti, tak počítám s collateral damages, podobně jako když mám kočky, tak chápu, že doma mám chlupy a trochu použitější nábytek. Nicméně do klávesnice či displeje se netluče, nelije se na ně voda, batolecí sourozenec se nezkoumá nůžkama, kočky se netýrají a večeře nesestává pouze z čokolády s bonbóny. O tom, že by se snad směly brát jiným dětem na hřišti hračky či se smělo je bušit nemůže být vůbec řeč.

A. Fritscher 31.1.2013 12:53

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

......... nebudu vám vnucovat svůj bič, a přeju vám ať vám to dlouho vydrží..........:o))

PS: Zatím se bavíme v úrovni dětí, psů a "normální rodiny" ........chtělli byste použít svůj náhled na řešení problémů v oblasti kde platí jiné zvyka a obyčeje, narazil byste hned a tvrdě.

Rozdíl je v tom, že já přemýšlím o tom mám li se s někým poprat, JESTLI ho bouchnu po jeho první, nebo druhé či třetí ráně............narazíteli na někoho kdo má deviantní chování jako normu, on nepřemýšlí JESTLI mne má bouchnout ale pouze KAM mne má bouchnout aby to bylo co nejučinější..............tady vám "odnesení jogurtu" stačit nebude.

Přeji vám ať se celý život potkáváte pouze s těmi, na které to stačit bude :o)

J. Anděl 31.1.2013 13:04

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

Ano, bavíme se o dětech a hovořím o svých zkušenostech a o "normálních rodinách".

A respektuju, že v jiných rodinách to řeší po svém, jen píšu svůj názor. Nikdy bych ale nenavrhoval jeho násilnou implementaci třeba pod hrozbou zabavení dětí. S výjimkou jasných případů týrání či sexuálního zneužívání, i když i tam nechť to posuzuje soud, nebudu to soudit já bez znalosti konkrétních reálií.

Taky už jsem se v životě ocitl v těžké situaci, párkrát jsem byl napaden, jednou loupežně, to ovšem přece nechcete srovnávat s výchovou dětí doma. O tom jsme vůbec nehovořili. Pár ran už jsem v sebeobraně rozdal a instinkty či velice skrovné zkušenosti s nějakým tím bojovým uměním zaúřadovaly. Ale člověk si svým postojem a přístupem k životu vytváří i různé situace, já se v takových situacích nevyskytoval moc často.

Zatím jsme si psali o společnosti, kde platí "naše zvyky a naše obyčeje".

J. Anděl 31.1.2013 12:40

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

Ovšem některé hranice je nutné neustále přezkoumávat a podle situace posouvat. Příkladem budiž večerní hodina spánku, volnost přístupu k internetu atd. S přibývajícími zkušenostmi a lety přibývá svoboda a s tím související zodpovědnost.

V. Novák 31.1.2013 11:52

Fungoval. Naučil.

Výsledky jsme viděli v r. 1995, když naši áci byli v mezinárodním srovnání nadprůměrní.

Nový systém produkuje stále podprůměrnější žáky (možná sebevědomější) se stále horšími výsledky.

Takže, troufnu si říct, že funguje podstatně hůř...

M. Prokop 31.1.2013 12:21

Re: Koukám že diskuse se chytla.......... :o))

Když ono je to v souvislosti. Nebo čemu říkáte "systém"?

M. Prokop 31.1.2013 10:19

"Úspěch Francouzů ostře kontrastuje s obrovskými potížemi Američanů v Afghánistánu. "

To snad překonává i oblíbené přirovnání, "jak Hurvínek válku". Celý úvodník, tohle je jen taková perlovatější perla.

Opět mi přišel na mysl kadet Biegler ....

J. Boleslav 31.1.2013 10:31

Re: "Úspěch Francouzů ostře kontrastuje s obrovskými potížemi Američanů v Afghánistánu. "

Aston měl zůstat u scifi, to mu šlo líp.

A. Fritscher 31.1.2013 10:02

podivení nad úrovní dnešní zdravotní péče v porovnání se světem kam se sype několikanásobně více peněz než u nás ........ :o))

.......... je na sáhodlouhou samostatnou diskusi. Snad jen ve zkratce holt všechno není jen otázka peněz ale třeba i vzdělání..................na to dnešní oponenti poukazují, jak je dnešní školství naprosto mimo, a absolventi jsou taskžka nepoužitelní................ s tím vším souhlasím, akorát musím upozornit, že ty současné lékařské špičky a kapacity v českém zdravotnictví, všichi studovali v SOCIALISTICKÉM školství !!!

A to je FAKT , takže pokud je třeba něco udělat ze školstvím, tak ho vraťme na úroveň toho předlistopadového .................a jsem zvědav kolik oponentů najde kromě zvratků i argumenty..........:o))

S. Lazárek 31.1.2013 10:09

Re: podivení nad úrovní dnešní zdravotní péče v porovnání se světem kam se sype několikanásobně více peněz než u nás ........ :o))

Nevím, jak je to v letectví pane Fritschere, ale v medicíně se anatomické pojmy ani fyziologické pochody člověka obvykle s politickým zřízením příliš nemění.

A to je FAKT.

V. Vašek 31.1.2013 10:12

Re: podivení nad úrovní dnešní zdravotní péče v porovnání se světem kam se sype několikanásobně více peněz než u nás ........ :o))

O to myslím ani tolik nejde. Jde o postupy, materiály apod.

S. Lazárek 31.1.2013 10:17

Re: podivení nad úrovní dnešní zdravotní péče v porovnání se světem kam se sype několikanásobně více peněz než u nás ........ :o))

Tak o tom bych si něco rád přečetl, povídejte.....:-)

V. Vašek 31.1.2013 10:22

Re: podivení nad úrovní dnešní zdravotní péče v porovnání se světem kam se sype několikanásobně více peněz než u nás ........ :o))

Nu, myslím, že nestačí znát anatomii. Pokud nemám přístup k vědomostem, co s těmi tkáněmi následně dělat, je mi jejich znalost na prd. Pokud někdo v zahraničí vymyslí postup operace, sestrojí gamanůž apod., a já to nemohu použít, protože socík mi to prostě neumožní, je to blbě. Po revoluci to všechno už šlo, copak si to neuvědomujete?

S. Lazárek 31.1.2013 10:26

Re: podivení nad úrovní dnešní zdravotní péče v porovnání se světem kam se sype několikanásobně více peněz než u nás ........ :o))

Po skoro třiceti letech v oboru si uvědumuju leccos.

M. Prokop 31.1.2013 10:24

Re: podivení nad úrovní dnešní zdravotní péče v porovnání se světem kam se sype několikanásobně více peněz než u nás ........ :o))

Ne, pojmy ani pochody se nemění. Mění se možnosti financování, přístup k novým poznatkům, možnost cestovat a někde něco odkoukat.

 Když je změna mezi nesvobodným a svobodnějším politickým zřízením.