9.6.2024 | Svátek má Stanislava


Diskuse k článku

Církve? A proč?

Hodně studenou sprchu znamenalo pro oficiální církve poslední sčítání lidu. Pokles ze 2,7 milionu na jeden za deset let, to musí být pro katolickou církev opravdová rána do vazu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sulc 17.12.2011 7:04

Re: Teze o neposkvrněném početí má trochu jiný původ, než se zde probírá.

Pavle, ja jsem sice odporny bezboznik, hrisnik k pohledani, ale je mi konstatovat, ze pises velice pekne, krasne se to cte. Je jen velka skoda ze na Psu pises jen do diskusi a nic vic. Nedavno mela clanek pani ci slecna Lukesova, byl perfektni. Jinak ti preju prima Vanoce a zdravi do Noveho roku. Necht pribejva i vetrnej mlyn, at roste jako houby po desti.

O. Kadlec 17.12.2011 1:18

Re: Teze o neposkvrněném početí má trochu jiný původ, než se zde probírá.

To já jo. Pravda je absolutní hodnota. Víra bez pravdy by mne nezaujala.

P. Vandas 17.12.2011 1:06

Re: Teze o neposkvrněném početí má trochu jiný původ, než se zde probírá.

 Mě též nevadí, jiný pohled třeba katolíků, Váš už vůbec ne. Navíc nekladu důraz, že já vím jak to bylo, neb vím prd. Ale mám svůj možný výklad a není vůbec v rozporu s mou vírou, neb onu "pravdu"  k víře nepotřebuji.

O. Kadlec 17.12.2011 1:01

Re: Teze o neposkvrněném početí má trochu jiný původ, než se zde probírá.

No - do dogmat právě násilně nezasahoval. Za tím účelem vyslal až své apoštoly, a pak hlavně Pavla. Ale je fakt že učil něco zcela jiného takže se diviši divili.

Mně samozřejmě váš pohled nevadí, i když myslím jinak. Je pro mne mnohem jednoduší přijmout evangelijní zprávu o početí Duchem Božím místo muže, než komplikovaně hledat jak by to mohlo vyjít kdyby to bylo jinak. Occamova břitva.

P. Vandas 17.12.2011 0:45

Re: Teze o neposkvrněném početí má trochu jiný původ, než se zde probírá.

 Bez přechodu do postmoderní zkratky, bych nemohl objasnit svůj pohled na věc samu. Ostatně ani Ježíš se nežinýroval bortit dogmata zkostnatělých farizeů.

P. Vandas 17.12.2011 0:42

Re: Teze o neposkvrněném početí má trochu jiný původ, než se zde probírá.

 Ano i v tom to je. V bibli je popsána prastará legenda, že ženy lidské byly pojímány obry , jinde zas že přišly podivní andělé, jako do Sodomy pro Lota. Možná jsou to útržky svědectví o návštěvě jiných "Božských" bytostí, které se vymykali zkušenostem lidstva. Co my víme. Bible je neuvěřitelně prastarým svědectvím o zkušenostech lidstva a i bez indoktrinace, je studnicí vědění dodnes těžko překonatelnou. To, že mnohému nerozumíme, či rozumíme chybně, ještě neznamená, že se to nestalo.

O. Kadlec 17.12.2011 0:37

Re: Teze o neposkvrněném početí má trochu jiný původ, než se zde probírá.

Učení Ježíšova určitě význam je nemenší, AVŠAK učení o tom, že Ježíš se narodil, pak vzdělával, pak učil, pak namíchl církev, pak umřel a nakonec byl počat z panny - to je učení vpravdě postmoderní!

M. Ilsner 17.12.2011 0:32

Re: Teze o neposkvrněném početí má trochu jiný původ, než se zde probírá.

Jistěže nesnižuje. Jedna zajímavost k neposkvrněnému početí : to je technicky možné, dokonce se to již několikrát stalo. Např. jedna mladá dívka (panna) otěhotněla, ale nebyl to zázrak. Vzpomněla si, že se koupala v době početí v bazénu ......

P. Boublíková 17.12.2011 0:29

Re: Paní Václavíková

Vy jste evangelík, evangelická církev učí něco jiného než katolická.

P. Boublíková 17.12.2011 0:26

Re: Paní Václavíková

A ještě, aby bylo vše na 100 % jasné - vy tvrdíte, že "nemusí se nutně změnit v opravdovou krev. " Církev IMHO tvrdí opak.

Dobrou.

M. Ilsner 17.12.2011 0:25

Re: Paní Václavíková

Pokud je přítomen, je přítomen všude. S tím proměňováním to je zřejmé: někdo to vidí jako technicky nemožné, někdo jiný na to nazírá skrze transcendentno a věří, že to tak je. Nelze mu to vyvrátit, podobně jako nelze vyvrátit zmrtvýchvstání.

P. Vandas 17.12.2011 0:25

Re: Paní Václavíková

Vždyť i v Bibli je jasně napsáno, že je to víno, které se pije na jeho památku. Jako symbol jeho prolité krve.

P. Boublíková 17.12.2011 0:24

Re: Paní Václavíková

zázrak

P. Vandas 17.12.2011 0:24

Re: Teze o neposkvrněném početí má trochu jiný původ, než se zde probírá.

 Takových proroků, jako byl Ježíš se po Izraeli vždy pohybovalo více. Například slavnější předchůdce Jan Křtitel. Překvapivý byl nedávný archeologický objev antického amfiteátru v Nazaretu, přímo z doby Ježíše. Z toho se dají vyvodit  i souvislosti.Kdo asi chodil do toho amfiteátru? No přece izraelská mládež. Ano ta. Odvrátila se od víry otců a vyznávala helénský kult tělesné krásy a antických bohů. Bavila se podle vzorů okupantů. Farizeové, ortodoxní církev kolaborovala s římskou mocí a do toho přijde jakýsi Ježíš, který káže o hlubším smyslu Hospodinova zaslíbení. Kritizuje církev a přichází s naprosto převratným ,moderním pojetím víry. Ano, byl to vliv Antiky. Začal stavět proti starým zásadám "Oko za oko a zub za zub" učení jiné milosrdnější , ono " Kdo po tobě kamenem, ty do něj chlebem." A mnoho jiných převratných názorů. Osdmítl například rasovou segregaci. Příběh o Samaritánovi . Odmítl doslovné a tvrdé výklady Zákona, v příběhu o ženě cizoložné dokonce odmítne vykonat ukamenování prokazatelně cizoložné ženy. No to byla revoluce. A abych neunavoval, přeskočím k onomu početí. Když později byl precizován příběh o Ježíšovi, tak musel odpovídat proroctvím ve Starém zákoně. Nejen, že musel být původem z domu Davidova, ale musel být i Syn Boží a jak by mohl být Syn Boží, kdyby jen nezplodil sám Bůh? To, že to byl syn Josefův, zplozený ještě před svatbou se vědělo i tehdy a Bible to jenom cudně obchází. Navíc Josef nebyl žádný tesař, neb "Tekton" znamená v původním řeckém zápisu nejen tesař, stavitel ale v tomto případě spíše architekt. Svědčí o tom vysoké vzdělání Ježíšovo, který svou znalostí Zákona udivil ve svých deseti letech i učence v Chrámu. To neposkvrněné početí je nezbytná legenda, jak uvést životopis Kristův do souladu s předpovědí proroků. Ostatně skuteční Židé tuto legendu dodnes odmítají, jak je všeobecně známo. Snižuje to však význam Ježíšova učení? Myslím, že nikoli.

P. Boublíková 17.12.2011 0:24

Re: Paní Václavíková

Tak furt nic. Chtěla jsem dát odkaz na

Eucharistie (svátost) - Wikipedie

P. Boublíková 17.12.2011 0:22

Re: Paní Václavíková

tak ještě jednou: http://cs.wikipedia.org/wiki/Eucharistie_(sv%C3%A1tost) (snad už se zobrazí text z Wiki a ne stránka z googlu) - přečtěte si celý odstavec Teologické chápání eucharistie. Podle mého názoru z něj vyplývá, že katolická církev učí o skutečné přeměně hostie a vína na tělo Kristovo, vyplývá to i z textu katolické mše, tyto pohádky nám vykládali i v rámci přípravy na první přijímání... Já jsem totiž do těch kostelů fakt kdysi byla nucena chodit - jedině, že by se od té doby hodně změnilo. Zjistím.

M. Ilsner 17.12.2011 0:14

Re: Paní Václavíková

Jistě, no problema :-)

J. Václavíková 17.12.2011 0:13

Re: Paní Václavíková

Dnes je setrvalý problém s příjmem. Kde tvrdím, že není přítomen?

J. Anděl 17.12.2011 0:10

Re: Takže sorry,

Tak nad tím přemýšlím, paní Boublíková, nepřijde Vám vlastně bizarní, aby nějaká instituce dostávala peníze na základě dobrovolně vyplněného políčka ve sčítání? Takže všichni lidé budou moci zcela volně a vázáni pouze respektem k instituci státu vyplnit, co chtějí, ale tuto svobodu nebudou mít třeba katolíci, protože ti nesprávným vyplněním poškodí svou církev? To mi nepřijde principielně fér.

P. Boublíková 17.12.2011 0:08

Re: Paní Václavíková

Otázka je, zda si to takhle myslí církev. http://cs.wikipedia.org/wiki/Eucharistie_(sv%C3%A1tost) "Stoupenci jedné skupiny učí, že pod způsobami chleba a vína je Ježíš Kristus skutečně a současně přítomen (reálná přítomnost) a účastníci slavení eucharistie mají prostřednictvím jídla a pití tělesnou účast na Kristu. Tento názor je vlastní katolické církvi, pravoslaví, anglikánské církvi a lutherským církvím. "

J. Anděl 17.12.2011 0:05

Re: Paní Václavíková

Aha, přečetl jsem si odpověď paní Václavíkové a pochopil jsem, že jsem to nepochopil. Takže odvolávám, co jsem odvolal a slibuji, co jsem slíbil.

J. Anděl 17.12.2011 0:04

Re: Paní Václavíková

Je v pořádku, že to máte, jak to máte. Ale co chcete říct pošukem, který v televizi balí holky na triky s bankovkama? Že to dokazuje, že vše, o čem je náboženství, je hloupost?

J. Václavíková 17.12.2011 0:03

Re: Paní Václavíková

Ne, myslela jsem to tak, že pokud ve vínu má být přítomen Kristus, nemusí se nutně změnit v opravdovou krev. 

P. Boublíková 17.12.2011 0:02

Re: Takže sorry,

Ale mně to přece nevadí, jak jste nato přišel? Jenom si myslím, že víra v Karkulky postupně ochabuje.

P. Vandas 17.12.2011 0:00

Re: Teze o neposkvrněném početí má trochu jiný původ, než se zde probírá.

 Jisté podobnosti zde jsou. O tom žádná.

M. Ilsner 16.12.2011 23:59

Re: Teze o neposkvrněném početí má trochu jiný původ, než se zde probírá.

Pokračujte prosím.

M. Prokop 16.12.2011 23:58

Re: Takže sorry,

Nejlépe žádného.

P. Vandas 16.12.2011 23:58

Re: Takže sorry,

 A v tom je ta má kritika. Nevěříte v Karkulku? Tak proč tedy neprotestujete s vehemencí, proti kažení mládeže takovými hloupostmi? Proč Vám vadí ,že jiní ve svou Karkulku věří.

M. Ilsner 16.12.2011 23:57

Paní Václavíková

já v Krista věřím jako v historickou postavu, katolík jsem jen formálně. Atributy (asi myslíte syn Boží, zázraky, zmrtvýchvstání, nanebevzetí) beru jako účelový balast kolem něčeho, co se stalo úplně jinak.

Mimochodem, když se podíváte např. na tohle, také nevěříte, že to je zázrak ...

M. Prokop 16.12.2011 23:55

Re: Teze o neposkvrněném početí má trochu jiný původ, než se zde probírá.

Ona ta Říše římská byla EU dost podobná.

Nejprve přínosná, odstraňovala bariéry, zaváděla jednotnou, únosnou vládu, nesrala se do místních náboženství.

Později degenerovala, rozdávala obilí, byla už příliš složitá ......