Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
AUTO: Bajka o Velodupce
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Yarda 28.3.2008 20:21Dříve nám nařizovali sovětští soudruzi co smíme a nesmíme vyrábět (tedy jestli to někdy nebyla jen výmluva). Teď tu úlohu převzali soudruzi z EU. |
Snowy White 28.3.2008 22:41Re: Dříve nám nařizovali sovětští soudruzi co smíme a nesmíme vyrábět Terminus technicus je "přenesení kompetencí" |
Jiří K. 28.3.2008 18:40Ta koncepce byla tak unikátně pitomá, ... že když jsem to viděl poprvé ve Světě motorů, tak jsem přemýšlel, jestli to je vůbec myšleno vážně a nebo jestli se nejedná o hec konstruktérů, který (ne)kompetentní soudruzi při schvalování spolkli i s navijákem. V druhé polovině 70 let už byl svět někde totálně jinde. Tak otřesné využití obestavěného prostoru (viz. pohled pod motorovou kapotu) určitě v té době nemělo ve světě obdobu a navíc setrvávání na (pro tuto kategorii vozidel) dávno překonané koncepci s motorem vzadu vlastně znemožňovalo vytvořit tolik potřebné a žádané verze jako kombi nebo pikap. Že se s ní dobře jezdilo na sněhu (nebo blátě) do kopce? No, to byla asi jediná výhoda této koncepce, výhodou byla asi tak po 3 dny v roce a zbylých 362 dní jste musel korigovat její nebezpečné nedostatky, hlavně náchylnost k přetáčivému smyku a citlivost na boční vítr. O špatném využití obestavěného prostoru a nevýhodném umístění kufru vpředu nemluvě. Jinak co se týče kvality, soudil bych, že oproti řadě Š-100/110 (tu bych u škodovek považoval za nejhorší) došlo k mírnému zlepšení, myslím, že měly o trochu lepší protikorozní ochranu. Závěr? Ostuda českého automobilového průmyslu. Jedna z ukázek neschopnosti reálně socialistické ekonomiky. Velodupka? To jsem fakt nikdy neslyšel. |
J. Ryba 28.3.2008 14:48neochota měnit cokoliv ve výrobě, když se tím zkomplikuje plnění plánu... mne jako vývojáře pěkně vadila, když jsem pracoval v socialistickém podniku. Teď dělám vývojáře ve firmě, která patří zahraničnímu kapitálu a skutečně, neochota měnit cokoliv ve výrobě, když se tím zkomplikuje plnění plánu je zde daleko a daleko větší, než jakou jsem zažil za socialismu. Rovněž snaha vyrávět co možno nejlevněji a s co možná nejmenšími náklady na vývoj i na investice. Takže v tom ten rozdíl nebude. Ale na skutečně volném trhu by zřejmě takové auto bylo téměř neprodejné a v tom je ten rozdíl mezi tehdejším a nynějším podnikem - musí se prodávat... |
balthasar 28.3.2008 14:53Re: neochota měnit cokoliv ve výrobě, když se tím zkomplikuje plnění plánu... .. což neni ani tak vliv koncepce či kvality výrobku, jako image, kterej mu marketingoví mágové dokážou udělat |
Ladislav N. 28.3.2008 17:59Re: Re: neochota měnit cokoliv ve výrobě, když se tím zkomplikuje... Ale pak ji někdo musí udržovat... A když je výrobek proslulý šmejd, tak se image udržuje těžko. |
Karel 28.3.2008 12:45S120 nebylo špatné auto Měl jsem jej řadu let a nikdy jsem s ním neměl žádný problém. Pravda, byla to výroba 1988, takže mouchy už asi byly vychytány. |
badaxe 28.3.2008 12:57Re: S120 nebylo špatné auto No "vychytat mouchy" po 15 letech výroby a prodeje, to lze jen stěží považovat za úspěch, byť to určitě pro soudruhy úspěch byl. Pokud vím poslední škodovky tohoto typu už měly hodně věcí které pak byly na favoritu a asi byly o něco lepší než ty první, nicméně to neznamená že to bylo solidní auto, s danou koncepcí to ani dost dobře nešlo. |
VL 28.3.2008 12:36BAZ Ve článku mi chybí jedna věc. V polovině 70. let byla připravena nová generace vozů Škoda, ale stranické a vládní orgány rozhodly, že je třeba postavit Bratislavské automobilové závody a peníze nebyly na obojí, tak zvítězila industrializace Slovenska. Prostě ČR byla kolonií SR. |
R 28.3.2008 11:53Škoda DodělejDoma auto Bylo tehdy notoricky známé, že se škodovka 100 nebo 105 a 120 dovezla z Mototechny, bylo třeba vzít klíče, sehnat tehdy nedostatkové nastavkové ořechy do račny, případně i nějaké přípravky, udělat čas až několik hodin a všechno projít, pozutahovat matky a šrouby a zkontrolovat podle příruček či rozumu kompletnost. Potom prvních tisíc kilometrů se objevilo cca 5 - 10 dalších závad, které bylo třeba včas identifikovat a nejlépe neoriginálními díly spravit, originální buď nebyly k sehnání nebo to byly aušusy, které praskaly pravidelně po pár stovkách kilometrů. Teprve po prvních pár tisících kilometrech a vychytání a eliminaci těch záběhových závad byla tehdy škodovka auto, na které se dalo spolehnout. Nám na Škodě 100 třeba velice rychle popraskaly vnitřní kliky vyrobené z aušusového plastu. Byly prompně nahrazeny odlévanými mosaznými pochromovanými klikami z osobní tatrovky tuším B58 nebo Tatraplánu, ty tam pasovaly. |
R 28.3.2008 12:05Re: Škoda DodělejDoma auto Už jsem trochu zapomněl, Tatra 57. Jinak taky ohromná spousta papíru se popsala v českých motoristických a "urob si sám" časopisech, jak u těchto škodovek potom amatérsky udělat protikorozní ochranu spodku vozu a vystříkávání dutin, kára se ve fabrice jen máčela ponorem bez kvalitního odmašťování ve vaně se základní barvou a to na nějakou kvalitní antikorozní ochranu nestačilo. Kdo jezdil často i přes zimu a skladoval škodovku venku, jezdil 4 roky a pak se propadl proreznutou podlahou na zem. |
Jura Jurax 28.3.2008 12:59Re: Škoda DodělejDoma auto Aj, vnitřní kliky, co praskaly - v nejmenovaném socialistickém národním podniku v našem městě byla prosperující melouchářská výroba (z podnikového materiálu na podnikové technice) oněch klik - nějak to lili z hliníku ... a nebyli drazí No a mně se u nové stodvacítky brzy brzičko zadřel motor - prý v oleji byly špóny, děl mechanik, co to opravoval ... |
honzak 28.3.2008 14:17Re: Re: Škoda DodělejDoma auto PROTO TAKY V OLEJOVÉ VANĚ BYLA MAGNETICKÁ ZÁTKA!!!! Vzpomínám na první 120, kde popraskaly VŠECHNY pístní kroužky. Ale nové z TUZEXu to spravily společně s teflonovou přísadou do oleje. |
R 29.3.2008 12:43Re: Re: Škoda DodělejDoma auto To odléváni z hliníku bylo asi v každé slévárně. Kdysi jsem jel se včelaři na zájezd. Prodávali tam zajímavé sošky z včelího vosku. Byly včelaři skoupeny za účelem výroby hliníkových forem v místní slévárně a za několik měsíců už tito včelaři sami ty sošky prodávali. Odlévaný silikon na takové formy ještě tehdy nebyl běžný. |
Lucina (pes) 28.3.2008 11:41když když jsem po Oktavii, Žiguli, Favoritu přesedla v r. 93 do Mercedesu, užasla jsem. Zejména nad drzostí, s jakou nám bylo předstíráno, že to, co se u nás s velkou protekcí nebo obtížemi kupuje, jsou taky auta. |
Novák 28.3.2008 14:13Re: když A co kdybyste přededla do Rols Royce, to by byl teprve hukot. Kam se hrabe Oktavie nebo Žigul. |
Ladislav N. :-))) 28.3.2008 14:27Re: Re: když No jo, a co teprv, když si nasedla poprvé do letadla... |
Frank 28.3.2008 21:12Re: když A což nasednout na koně? Ale pozor na úraz hlavy o noční stolek. |
ZW 28.3.2008 21:19Re: když A ten Mercedes se u nás také prodával za 60 tisíc jako Š 105/120? |
Lucina (pes) 28.3.2008 11:38aby nezapadlo musím připomenout soutěžní dvojici Škody MB - řidič Zapadlo (syn tehdejšího ředitele) navigátor ing. Motal |
balthasar 28.3.2008 11:08No je to takový "rudý právo ještě po dvaceti letech" .. spousta nepřesností. MMch jak s tim teda vyhráli to MonteCarlo, když to byl takovej nepodarek? A spoustu jinejch rally, až se tý potvoře mezi lidem řikalo "mini Stratos"? A ten stupidní název co propagujete musel vymyslet buď Kubín nebo Kliment eventuálně onen neexistující Krýzl. |
Ladislav N. :-))) 28.3.2008 11:42Re: No je to takový Jestli to nebylo tím, že automobily pro závodění nejsou ze sériové výroby, ale "kusovky"... |
R 28.3.2008 12:13Re: Re: No je to takový Jak se na tom projelo prvních pár tisíc kilometrů, všechno utáhlo a utěsnilo, jak má a co praskalo, se nahradilo o stupeň pevnějším dílem, tak se z toho stalo výborné bezporuchové auto. Jen bylo třeba to auto znát a věnovat se mu. Na těchto autech jsem tehdy dělal autoškolu, provozoval to Svazarm a starali se o to stejní lidi a prakticky ve stejných dílnách, kde stavěli závodní speciály. Sériové, jen kvalitně udržované Škodovky 105 - 120 natočily v autoškole běžně 250 - 300 tisíc kilometrů bez nějaké známky ztráty výkonu a živosti. |
balthasar 28.3.2008 12:37Re: Re: No je to takový To jistě, ale přece doladění nemá žádnej vliv, když je to auto podle moudrýho autora koncepčně úplně špatně .. |
Jura Jurax 28.3.2008 13:05Re: Re: Re: No je to takový No, ono bylo v době svého vzniku už koncepčně řekněme neperspektivní (ergo špatné) - no a? To neznamená, že jsou patřičně doděláno a dobře udržováno nemohlo léta splehlivě jezdit, když si řidič uvědomoval jeho omezení (to ostaně platí u jakéhokoliv vozu, že). A specielně doladěno a experty předěláno a vypipláno dokonce závodit a vyhrávat. |
badaxe 28.3.2008 13:10Re: Re: Re: No je to takový asi neumíte moc číst, ve článku je napsáno že vyhrály škody 130RS což byl závodní speciál (škodovka měla problém s vyrobením potřebného počtu kusů k homologaci v jednom roce) který neměl s řadou 105/120 nic společného, byl "odvozen" od škody 110 ale i s ní měl společného hodně málo (byl třeba o dost nižší) takže vaše "překvapení" není moc na místě. Pokud vím od řady 105/120 se nic podobného jako závodní auto nedělalo. A sláva 130tek pohasla potom co k homologaci bylo nutno za jeden rok vyrobit 500 vozů daného typu, to ale nešlo doložit a tak nám kapitalista odejmul homologaci ve třídě a škodovky spadly do třídy "závodních speciálů" což není moc zajímavé, když měly propagovat že jde o upravené sériové stroje. |
balthasar 28.3.2008 14:52Re: Re: Re: Re: No je to takový Spíš neumíte číst vy .. autor tam píše o tom, že to auto mělo mizernou koncepci. Tak jak to, že se v úplně stejný konfiguraci dalo upravit na závodní speciál? Řada 105/120 se přece kromě "přifouknutí" kastle a chladiče vepředu (kterej ovšem měla 130RS taky, i s tim "vodovodem") od starší řady 100/110 nijak podstatně neliší, rozhodně ne koncepčně, agregáty v podstatě stejný, akorát jinak tvarovaný plechy a pár výztuh pro aspoň nějakou bezpečnost. A novější verze měly dokonce zadní ramena a pátej kvalt udělaný zrovna podle mustru vyladěnýho právě na tý RS .. pravda, bylo to starý kupátko o hodně hezčí auto než pozdější paskvily řady "garde" nebo rovněž "závodní" 130LR |
Ladislav N. 28.3.2008 18:28Re: ...jak to, že se v úplně stejný konfiguraci dalo upravit na závodní speciál? Ježíšmarjá, vždyť je jasné, že závodily speciály - kusová výroba - ne sériově vyráběné vozy... |
zdeněk 28.3.2008 10:37možná to bylo technologicky zastaralé auto ale že by bylo nepovedené to rozhodně ne. Jezdíme s ním doteď. S výhodou se dá vyjet v zimě i velký kopec tam kde auta na přední náhon nestačí. V interiéru je dost místa na nohy i na zadních sedadlech, přední kufr také není až zas tak malý. Auto je jednoduché a oprava je velmi levná, popřípadně si ji může udělat technicky zdatný řidič sám. Co si ovšem pamatuji je že výrobu řady 120 se snažili rozjet na Slovensku a neustále se nedařilo. Podařilo se jí vůbec do listopadu 1989 rozjet? |
Jura Jurax 28.3.2008 10:49Re: možná to bylo technologicky zastaralé auto No - nepovedené ... ono ani v půlce let sedmdesátých to nebyl žádný zázrak ... ale tak v roce 1960 by to bylo dobré evropské auto. Holt jsme - usilovně budujíce socialismus - sklouzli o těch 15 let proti vyspělému světu ... Dnes už je to veterán - takže nelze po něm chtít, aby vyhověl požadavkům na bezpečnost, jízdní vlastnosti, spolehlivost, exhalace a tak podobně. Ta prostornost je mj. dána menší bezpečností - karoserie je lehčí, bez výztuh. Na druhé straně ta jednoduchost je výhoda - za bolševiků, kdy automechanici byli páni a na opravu v Mototechně se čekalo i měsíc, než vůbec auto vezmou (tedy bez známostí a úplatků) jsem si z nezbytí leccos mohl opravit sám. Dnes si to na moderním autě jednak netroufnu, jednak proč bych to dělal - mezi opravnami si můžu vybírat ... |