19.11.2017 | Svátek má Alžběta


VE VZDUCHU: Můj osudový aeroplán

3.1.2017

V polovině devadesátých let, když začala být Praha pro britské dělnictvo úžasně levnou destinací s levným pitím a holkami, nasadily British Airways na linky do Prahy místo sedm tři sedmičky větší typ 757. Mám tu mašinu rád: avioniky je tam přiměřeně a je to klasický aeroplán, žádný počítačový zázrak. A ke všemu se docela dobře mohlo.

Boeing 757-238 G-BMRC Praha

BA a Eastern učinily v sedmdesátých létech první objednávku a to spustilo sériovou výrobu tohoto typu. British zvolily motory Rolls Royce RB 211-535C, společnost Eastern zase Pratt and Whitney PW2037. Soudruzi odboráři položili Eastern v roce 1991 a jejich 757 skončily v arizonské poušti. Pamatuji si, jak chodily posádky s cedulemi před odbavovací halou letiště Newark a žádaly vyšší platy. Říkal jsem si: „Abyste ještě ty „mizerné“ platy nechtěli, až budete na podpoře!“ Když jsem pracoval v Lutonu, přelétli tam dvě 757 Easternu, které měly výrobní číslo 5 a 7. Letadla koupil tehdy nový dopravce Air 2000. V Lutonu se na nich dělala generálka. Když se vyndaly podlahy, koukal jsem jako blázen, že podlahový rošt v zadní kuchyňce byl totálně zkorodovaný, místy i chyběl. Všechno se to muselo vyřezávat a dávat nové. A to byla letadla ani ne deset let stará!

Boeing 757-236 G-BIKA Dover Castle

Boeing 757-236 G-BIKA Dover Castle

Říká se, že letadlo, které má společnost na plakátě, bude mít problémy. Je to pověra, ale u G-BIKA to platí stoprocentně. 757 je první sériové dopravní letadlo, kde byly použity kompozitové díly (jak říkal jeden můj prostoduchý kolega z Kunovic: „To je ten plechové laminát!“). Kromě krytů motorů a podvozků byly z tohoto materiálu vyrobeny i pohyblivé řídící plochy.Je to lehký a pevný materiál, ale nikdo s ním na dopravních letadlech neměl v té době zkušenosti. Na letadlech je všechno vodivě propojeno, je to z důvodu odvodu statické elektřiny a také v případě zásahu bleskem. Při týdenní prohlídce se kontrolují propojovací pásky, jestli náhodou nějaký neupadl. Je to skutečně dost důležité. A kdo po přistání letadla v bouřkovém počasí dostal ránu od trupu, jistě potvrdí, jak jsou letadla nabitá. Směrové kormidlo bylo vyrobené z kompozitu a mělo jinou vodivoat než kýl vyrobený z hliníkových slitin. Při průletu bouřkou udeřil blesk do letadla a výboj šel po konstrukci až ke kýlovce. Tam přeskočil do směrovky a ta explodovala, i když na ní byly namontovány zářiče statické elektřiny! Piloti s letadlem přistáli a nikomu se nic nestalo. Ale dohlédací úřad okamžitě zastavil lety s tímto typem. Po zjištění příčiny výbuchu Boeing vyrobil nové pohyblivé plochy pro všechna vyrobená letadla, kde do kompozitu byla zatkána měděná síť.

Boeing 757-236 G_BIKK

Nevýhodou sedm pět sedmičky je podle mne její výška. Když jsme začínali u British, koupil kolega montážní štafle. V devadesátých létech nebylo možné sehnat u nás hliníkové žebříky nebo štafle. Protože doprava z Londýna by přišla draho, tak jsme zakoupili jakési plechové štafle vyrobené na Slovensku. Elektronický úsek je přístupný otvorem na spodku přídě trupu. Tam byl umístněn mimo jiné i quick access recorder (QAR), který zapisoval na magnetofonovou pásku všechna letová data a rozhovory v kabině. Je to tak trochu záložní černá skříňka. V Praze se při denním ošetření kazeta s páskou měnila, nahraná se dávala do kokpitu a piloti ji předali v Londýně mechanikům. A tak jsem v noci lezl do elektronického úseku a když jsem byl vevnitř polovinou těla, plechové štafle se začaly pode mnou skládat. Ruce jsem měl uvnitř trupu a visel jsem za podpaždí. Sportovec by se nějak vzepřel a svižně by se vytáhl do trupu, ale taková brambora, jako jsem já? Visel jsem a nadával, ale nakonec jsem se z trupu nějak dostal. Byl jsem odřený a pomlácený a jak jsem dopadl na ty pitomé štafle, tak jsem si namohl kotník.

Boeing 757-200ER G-OOBE TCS Expeditions

Řeknu vám, ty štafle letěly! A slova, která letěla za nimi, jsou ve slušných periodikách nepublikovatelná! S výškou tohoto letadla také souvisí následující historka. Nikdy jsem nedělal společně se svým synem Honzou. Samozřejmě, že jsem chtěl, jako každý normální otec, ale z různých důvodů jsme se v práci míjeli. Jen jednou se nám to podařilo. Přistála sedm pět sedma DHL a tekla jí hydraulická kapalina z jednoho šroubení v podvozkové gondole. Otevřel jsem hlavní podvozkové kryty a zjistil jsem, odkud to kape. Šel jsem si do prďárny pro žebřík, protože to bylo šroubení na stropě podvozkové gondoly. V tu chvíli za mnou přijel Honza, který byl se spolužáky na praxi v hangáru. „Co děláš, tati?“ „Musím dotáhnout šroubení v podvozkové gondole, tak si nesu žebřík.“ „Prosím tě, já ti tam vlezu, ještě spadneš a něco si uděláš!“ řekl s despektem vlastním všem mladým. A tak tam vlezl, já mu podal potřebné nářadí a on to přetáhl. Tato krátká akce byla jediná naše společná práce na letišti.

Obcházel jsem jednou v noci po přistání mašinu a pod zádí jsem ucítil známý smrad Skydrolu, hydraulické kapaliny, která pohání systémy téměř všech současných letadel . Je to největší chemické svinstvo, které znám. Ruskou hydraulikou AMG 10 se kluci natírali v létě místo opalovacího krému, zkusit to se Skydrolem, naskáčou vám rudé fleky všude, kam se ten sajrajt dostane. Kapalina je velmi vzlínavá a když se včas neumyjete, za chvíli ji budete mít všude. Koukal jsem, že Skydrol kape z krytu APU. Přivezl jsem si schody a otevřel jsem kryty, ale tam to bylo suché. Nemohl jsem najít, odkud to teče. V kokpitu jsem viděl, že jeden systém má trochu méně kapaliny, nebylo to nic tragického, ani na doplnění to nebylo. Ale bůhví, odkud to teklo, a tak jsem zavolal kolegu, který byl doma, že to nemůžu najít. Prolezli jsme celou mašinu, až jsme to nakonec našli, bylo to na konci trupu před požární přepážkou APU za náhonem stabilizátoru. Tam bych neprolezl ani náhodou. Láďa povolené šroubení povolil a dotáhl a přestalo to rosit. Skončili jsme v pět ráno. Hrdě jsem ráno předával posádce letadlo, s tím, že jsme to opravili. Kapitán se divil, proč jsem na tom dělali, když to byl poslední let této mašiny v barvách BA. Odpoledne se to přelétává do dílen Marschall of Cambridge, kde budou letadlo generálkovat a předělávat na nákladovku! Když přiletěla v barvách DHL do Prahy, vždy jsem do ní kopnul!

Boeing 757

Když jsem poprvé viděl ryze nákladní 757F, postavenou již jako nákladní, nikoliv předělanou, byl jsem překvapen, že letadlo má jen jedny velmi malé vstupní dveře a otevírají se dovnitř. V předsíňce je místo cateringových dveří toaleta. Je to logické, ale nikdy jsem si to neuvědomil.

A nakonec ještě poznámka. Boeing 757 je poslední typ společnosti Boeing, jehož trup se vyráběl na přípravcích pro trup 707! Ta se vyráběla od roku 1954, stejný trup má 727, 737 a nakonec i 757. Pouze podlaha kokpitu se posunula o 15 centimetrů níž, takže kokpit je prostornější a vypadá jinak, ale skutečně je to ten samý trup!

Zatímco v Evropě je Boeingů 757 pro dopravu cestujících jako šafránu, v USA jich má společnost Delta 119 (2016) plus 16 prodloužených verzí -300. US Air jich má 15. Většina těchto letadel je vybavena winglety. Nákladovky společnosti UPS v Evropě winglety nemají, na krátké tratě úspora paliva není tak markantní.

Boeing 757 c

British Airways používaly v nákladových prostorech posuvné vany. Byl to od začátku zdroj potíží. Náklad se dával do van a ty se po naložení elektricky odsouvaly. Vany byly naskládány v sobě, a tak ulámaná kolečka od kufrů a jiné „zbytky“ nákladů zadíraly pohon van a ty se pak staly nefunkčními. V generálkách se toto zařízení demontovalo a kromě ušetřené váhy to šetřilo i nervy mechaniků, kteří trávili mnoho času pokusy o rozhýbání tohoto podivuhodného zařízení.

Se 757 mám jednu komickou příhodu. Jeden čas se velmi rozmohlo v Praze vykrádání kufrů. Když to dosáhlo kritického stavu, namontovala BA do zavazadlových prostor kamery. A výsledek se dostavil. Poslali do Prahy záznam z těchto kamer a by vskutku neuvěřitelný: v předním prostoru byl nakladač, který měl zabořené ruce v otevřeném kufru a kradl, v zadním nakladač ležel na kufrech a onanoval! Na základě tohoto záznamu vyhodili oba. Zastával jsem se „honipírka“, že nic trestuhodného neudělal, že si jen krátil dlouhou chvíli, než přivezou další kufry. Bylo mi řečeno, že jsem nechutný, a vyhodili ho.

Nakonec se mi stala 757 osudovým aeroplánem. Stále na ní dělám a protože to je Boeing, létá bez problémů.

Boeing 757 b

Planes.cz



Diskuse


V. Vaclavik
12:16
3.1.2017

J. Lepka
11:21
3.1.2017

M. Krátký
0:54
3.1.2017

J. Fridrich
6:21
3.1.2017

S. Rehulka
10:09
3.1.2017

J. Basler
7:01
3.1.2017

P. Han
11:53
3.1.2017

počet příspěvků: 7, poslední 3.1.2017 12:16









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.