RECENZE: Simon R. Green, Podzim Stínů

4.2.2010 0:05

Podzim Stínů Simon R. GreenTOPlistMěsto Podzim Stínů na mapě nenajdete. Lidé se v něm zastavují, než projdou Dveřmi, kterými se ještě nikdo nikdy nevrátil. Sny do něho odcházejí a žijí tu, dokud na ně někdo věří, pak se rozplynou. Podzim Stínů je chráněn magií, ale i ona má své meze. A přestože se moc a moc snaží, je tu někdo, kdo je zvenku a chce se Podzimu Stínů zmocnit, zničit sny, zlikvidovat lidi a přivlastnit si Dveře.

Město to všechno cítí a snaží se bránit. Jenže jeho zbraně jsou zbraněmi fantazie, a proti nim stojí fanatici, ohánějící se křížem a nenávidící vše, co dělá život životem. Přípravná fáze - rekognoskace terénu, získávání pomocníků a páté kolony vůbec, to vše je naším očím skryto pod vřící atmosférou Podzimu Stínů. Stará proroctví se začínají naplňovat, do města přijede James Hart, který má podle legend přivodit jeho zánik. A navíc tu řádí sériový vrah - něco, co se ve městě nestalo po celou jeho dřívější existenci. Ti, kteří vnímají nebezpečí visící nad městem, se, každý po svém, snaží přispět k odhalení záhady a k záchraně místa, bez něhož by svět už nebyl světem. Příběh vrcholí kataklyzmatickým střetem města a jeho obyvatel s invazní armádou, střetem nebývale krvavým, šířícím zkázu na zemi, pod ní i ve vzduchu.

Fantaskní příběh je hodně daleko od cyklů Morituri či Jestřáb a Rybářka. Zpočátku civilní příběh začíná nabalovat hororové a akční momenty, až v závěru přejde do apokalyptického modu. Autor tu kombinuje klasické bradburyovské a poeovské náměty, aniž by však užíval jejich poetiku - v postavách, ve stavbě příběhu a v jeho peripetiích zůstává Podzim Stínů tak greenovský, jak to jen je možné. Motiv existence bohů a literárních postav podmíněné vírou v ně se tu objevuje už v roce 1994, o šest let dříve, než v Gaimanových Amerických bozích - u nás obě knihy vyšly v obráceném pořadí, takže běžný čtenář může mít ne zcela oprávněný dojem, že Green od Gaimana opisoval (pokud oba opisovali od někoho jiného, nepodařilo se mi to zjistit). Výsledkem je příjemný svižný příběh, který se v kategorii vlakového čtiva řadí do horních příček.

Hodnocení: 55 %.

Simon R. Green: Podzim Stínů (Shadows Fall)
překlad: Mirka Polová