7.5.2024 | Svátek má Stanislav

RECENZE: Robert J. Sawyer, Lidé

10.8.2007

Lidé Robert J. SawyerTOPlistDruhý díl příběhů paralelních světů lidí a neadrtálců vypráví autor způsobem, který bychom mohli označit jako zvláštní, kdybychom ovšem předtím neměli možnost seznámit se s Pohlovým cyklem Heechee. Ponter Boddit navštěvuje svého psychoanalytika (Sochař osobnosti je jeho titul v neadrtálském světě), jejich krátké dialogy uvozují vyprávění Ponterových dobrodružství, a mezi tím přeskakujeme do dějové linie Mary Vaughanové. Ani jeden však svůj příběh nevypráví sám, vše je psáno ve třetí osobě.

Ponter Boddit trochu lstí zajistí, aby se vrátil k lidem - a především k Mary. Postupně k lidem najde cestu více neadrtálců, seznamují lidi s tím, co ve svém zvláštním světě dokázali ve vědách i v umění. Mary s Ponterem zase navštíví neandrtálský svět, Mary je zatažena do Ponterových rodinných záležitostí - a mimo jiné se musí smířit s tím, že Adikor je Ponterův sexuální partner a že ani její přítomnost na tom moc nezmění.

Bob Sawyer tu před námi rozvíjí jak hard-science motivy (přepólování zemského magnetického pólu), tak i soft-science témata - a dokonce i non-science záležitosti. Do té „měkké vědy“ patří rozbíjení leckterých mýtů o lovcích a zemědělcích, v diskusi o ekonomice neadrtálského světa se toho hodně dozvíme o tom, jak tyto záležitosti ve skutečnosti fungovaly v naší vlastní minulosti.

Zvláštní kapitolou je seznamování se Pontera s náboženstvím a se životními názory lidí vůbec. Velmi emotivní je scéna, kdy s Mary navštíví Arlingtonský hřbitov. Ponterův životní názor - jako ostatně všech neadrtálců - je, že posmrtný život neexistuje, že každý zločin je potrestán, a že klam není životním stylem. Mary ho tam konfrontuje se seznamem amerických obětí vietnamské války, a pro Pontera to je hluboká osobní zkušenost, vedoucí ho k poznání zásadní odlišnosti v motivaci lidí a neandrtálců. Některé jeho názory a poznámky jsou velmi působivé a měly by se zavést do praxe - to když například navrhne, aby prezidenti vyhlašovali válečný stav právě v památníku obětem války, aby si oni i ostatní uvědomili, jaké toto rozhodnutí bude mít důsledky.

Autor tu vynikajícím způsobem propracoval filozofii neadrtálského světa a velmi účinně ji - prostřednictvím chování a postřehů Pontera Boddita - konfrontuje s našimi zažitými schématy. Staví je tím do nového světla, nutí čtenáře přemýšlet o nás samých - a to je vlastnost, kterou ke špičkové SF patří a kterou se neandrtálské Sawyerovy příběhy posouvají hodně vysoko v žebříčku kvality. .

Robert J. Sawyer: Lidé (Humans)
překlad: Aleš Drobek
obálka: Aleš Horák, grafická úprava: Dagmar Krásná