5.5.2024 | Svátek má Klaudie


POLITIKA: Socialistická cesta zkázy zdravotnictví

5.3.2010

Jak je to dlouho, co bylo na účtech zdravotních pojišťoven tolik peněz, že na ně měl zálusk sám Rath a ve stylu Jánošíka navrhoval většinu přebytku „rozdělit mezi doktory“? Tehdejší ministr Julínek se bránil a poukazoval na to, že rezervy ve zdravotním systému nejsou k tomu, aby se projedly. Rovněž upozorňoval, že po letech dobrých mohou přijít léta hubená a rezervy se budou hodit.

Na počátku roku 2010 vykazuje systém zdravotního pojištění podobné výsledky jako systém důchodového pojištění. V důsledku skokového růstu nezaměstnanosti se snížily příjmy důchodového účtu i příjmy zdravotního pojištění. Stát, který důchodové i zdravotní pojištění za nezaměstnané platí, tak do obou typů pojištění platí podstatně méně než zaměstnavatelé. Zdravotní zařízení se tak dostávají do finančních potíží, protože se platby pojištění zpožďují či omezují.

Na tomto místě je potřeba udělat malou vsuvku. Po naprostém volebním vítězství v krajských volbách na podzim roku 2008, založeném na slibu, že ČSSD bude ve zdravotních zařízeních řízených kraji platit za příjemce zdravotní péče poplatky, se tento bohulibý záměr realizoval různými metodami ve všech krajích. Podle odhadů tak krajské samosprávy vyplatily od ledna 2009 do současnosti řádově 500-700 mil. Kč na poplatcích. Přesná čísla nelze bohužel zjistit. Jisté je jen jedno. I socialisty dosazený ministr vnitra Fischerovy vlády dospěl k názoru, že kraje porušují platné zákony. Jediný kraj, který postupoval od počátku dle MV v souladu se zákonem, byl kraj plzeňský. Tam si poplatky platí pacienti sami a poté mají možnost obrátit se s doklady o zaplacení poplatků na krajský úřad, který jim poplatek proplatí. V žádném kraji však nejsou volně k dispozici tvrdá statistická data, která by umožňovala kontrolu, jak je to s poplatky. Podle různých odhadů lidí, kteří mají k systému blízko, se poplatky proplácejí přibližně polovině pacientů krajských nemocnic. Částky, které kraje za poplatky utratily, jsou ale již velmi podstatné. To se ukazuje již dnes. Navíc k tomu VZP oznámila, že nemá kontrolu nad tím, zda jí vracené peníze nad limit 2500 Kč pojištěnec skutečně zaplatil nebo je za něj platil kraj. V takovém případě pak pojištěnec dostává příspěvek na poplatek dvakrát! To je krásná politická korupce, která může znamenat milionové škody v systému zdravotního pojištění. Plasticky se tak ukazuje, že schopnost politiků řídit kraje se limitně blíží nule. Vlastně tam nejsou potřeba.

Krajské rozpočty, které až do roku 2008 patřily spíše k rozpočtům vyrovnaným či s malými deficity, se v roce 2009 propadly do obrovských dluhů. Hlavním viníkem byla samozřejmě hospodářská recese, která výrazně zkrátila příjmy krajů z rozpočtového určení daní podobně jako v případě státního rozpočtu. Kraje, které měly na konci roku na účtech řádově 5 mld. Kč, mají dnes dluhy ve stejné, ne-li větší výši. Tyto dluhy ale mohly být minimálně o oněch 500-700 mil. Kč nižší, pokud by nebyly nesmyslně hrazeny poplatky ve zdravotnictví. Dalšími „lahůdkami“, kterými si Rath kupoval voliče ve svém kraji, je „doprava zadarmo“. Nejsme proto zřejmě příliš daleko od pravdy, pokud na oltář socialistické politiky v krajích připíšeme minimálně 1 mld. Kč.

Více než rok trvání sedmi krajských socialisticko-komunistických koalic a koalic s vedoucí úlohou ČSSD ukázaly, že socialisté jsou mistři v utrácení. V důsledku této politiky však začínají potíže jiným. Řada okresních nemocnic se dostává do vážných finančních problémů. Naposledy nemocnice ve Vimperku, kterou krajská vláda nechala na holičkách a nemocnici získal do dlouhodobého pronájmu zahraniční provozovatel (údajně z Velké Británie). Jedním z důvodů tohoto stavu je i politika proplácení poplatků v krajských zdravotnických zařízeních. Nerovnoprávné podmínky tak znevýhodňují zařízení, kde se žádné proplácení poplatků nekoná. Je to obdobné jako v případě lékáren, které ale přeci jen mají poněkud větší manévrovací prostor ve výši marže. Okresní nemocnice takový prostor nemají, a pokud jim krajská zařízení stáhla několik procent pacientů, logicky tratily na příjmech.

Před celostátními volbami tak existují jasná a tvrdá fakta, která ukazují, jak ČSSD a KSČM hospodaří s krajskými majetky. Není žádný rozumný důvod očekávat, že v případě koalice ČSSD a KSČM by tyto dva subjekty hospodařily na celostátní úrovni lépe. Zrušení poplatků ve zdravotnictví by znamenalo další pokles příjmů zdravotnictví řádově o 5 mld. Kč. To by mělo jediný efekt. Sníží se kvalita a zejména množství lékařské péče právě o tuto částku. To jsou desítky či stovky náročných operačních zákroků a pravděpodobně nezachránění pacienti. Ještě chcete volit socialisty a komunisty?