23.5.2019 | Svátek má Vladimír


POLITIKA: Jak EU zaplatila čtvrt miliardy za kampaň pro czexit

26.7.2016

České úřady v posledních letech utratily stamiliony za propagaci projektů podporovaných z evropských fondů. A výsledek?

Povědomí lidí o Evropské unii zůstalo stejné, nebo dokonce ještě pokleslo.

Vyplývá to z tiskové zprávy, kterou v pondělí 27.6. vydal Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Jen pár dní po brexitu tak kontroloři zveřejnili další doklad toho, že se s evropskými prostředky zachází zcela nehospodárně.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) a Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy v letech 2008 až 2015 utratily za propagaci téměř čtvrt miliardy. Její dopad na informovanost lidí byl ale nulový či dokonce záporný, vyplývá ze zprávy NKÚ.

Jak je vidět, peníze jsou nadále vyhazovány oknem, tedy odvysílávány v televizních spotech do vzduchoprázdna. Jsem přesvědčen, že podobné plýtvání bylo jedním z důvodů, proč Britové vystavili Evropské unii červenou kartu. Jestli se v bruselském přístupu ke společným prostředkům něco rychle nezmění, dojde trpělivost i dalším národům včetně Čechů. Vždyť tyto peníze nevyčarovali ani bruselští byrokrati, ani čeští úředníci. Jsou výsledkem práce každého z nás, a proto se nechceme dívat, jak jsou bezuzdně vyhazovány do kanálů, byť televizních.

Celé to dělá dojem, že jediným cílem je peníze utratit, aniž by se bral ohled na účelnost, o efektivitě ani nemluvím. Jako podnikatel vím, že i s malým rozpočtem je možné uskutečnit velmi efektivní kampaně, stačí chtít.

To je dnes v soukromé sféře běžné, české úřady ale dokázaly něco nebývalého. Utratily 250 miliónů korun na reklamu, jejíž efekt je v důsledku zcela opačný, nechtěný. Jak ukazují data agentury STEM, důvěra Čechů a Moravanů v Evropskou unii za těchto osm let setrvale klesala, z 50–60procentní podpory před osmi lety se se stalo pouhých 29 procent v letošním roce. Na tomto historickém antirekordu má lví podíl zběsilé mrhání penězi, jakým je i zmiňovaná kampaň. Kontrolní otázka: zaujmou lidi u televizních obrazovek spíše drahé reklamní spoty, nebo zpráva NKÚ o tom, jak jejich peníze vylétly komínem?

Až se tedy budou politici divit, proč stále více občanů žádá odchod z EU, rád jim připomenu, že jejich ministerstva zaplatila 250 miliónů z evropských fondů za antikampaň, o jaké si populisté volající po czexitu mohou nechat jenom zdát.

Autor je generální ředitel a předseda představenstva Ekospol a.s.



Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Diskuse


počet příspěvků: 9, poslední 27.7.2016 01:03









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.