Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996MÉDIA: Murdochova násobilka
Andrew Neil, který v minulosti pracoval jako editor v redakci Murdochem ovládaných britských novin Sunday Times, řekl v BBC: „Jakmile má (pan Murdoch) na něco silný názor nebo jsou-li v sázce jeho obchodní zájmy, nenechá nikoho na pochybách, co se má napsat.“ Sám Rupert Murdoch ale 9. srpna prohlásil, že z novin nikoho vyhazovat nehodlá, naopak uvažuje o přijetí dalších lidí. Avšak dodal: "Jestli si ovšem někteří myslí, že práce pro mě je proti jejich principům, budu samozřejmě respektovat jejich přání odejít.“ Nový majitel by chtěl, aby WSJ byl v budoucnu přímou konkurencí The New York Times, tedy aby se více soustředil na neekonomické zpravodajství, a chce rozšířit pobočky v Evropě a Asii. Tuto větu lze číst i tak, že pan Murdoch hodlá více zasahovat do politiky, což je právě to, čeho se někteří novináři bojí. V nejbližší době prý plánuje zrušení poplatků za přístup na internetové stránky. Zatím předplatné WSJ.com na rok stojí 79 dolarů a list na něm loni vydělal 65 milionů dolarů, příjem z inzerce činil 75 milionů dolarů. Zvýší-li se gratis přístupem počet čtenářů, zdraží se inzerce a pan Murdoch na tom časem ještě může vydělat. Zatím má WSJ měsíčně 1,5 milionu čtenářů (údaj z července 2007), ve stejnou dobu měl The New York Times, který je selektivně zdarma, 6,8 milionu čtenářů. Kvůli konkurenci zvažuje NYT rovněž uvolnit všechny strany zdarma. Ve vzdálenější budoucnosti prý Rupert Murdoch uvažuje také o zrušení tištěného vydání WSJ a nechal by ho jen na internetu. To by přineslo samozřejmě ještě větší úspory za tisk, papír, distribuci a možná i za kanceláře: většina redaktorů by mohla pracovat doma.
Kdyby ale začal pan Murdoch skutečně dělat pomocí WSJ vlastní politiku, mohl by mít tento fakt bumerangový efekt a mohl by se obrátit poprvé proti němu. Značka The Wall Street Journal by tím mohla ztratit na hodnotě, protože by se kvůli jeho praktikám dostala do stálého podezření z konfliktu zájmů, a to ne u běžných čtenářů, ale u nejvlivnějších byznysmenů. Jak pan Murdoch umí manipulovat s informacemi, bylo vidět před několika dny, kdy The New York Post několik dní za sebou dramaticky hlásal, že Timesselect bude muset kvůli konkurenci končit. Majitelem tohoto deníku je rovněž Rupert Murdoch.
Euro, 38/2007
novinář a spisovatel