26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

POLSKO: Země mezi nebem a peklem

Nedávno médii proběhla zpráva o chystaných změnách na polských školách v novém školním roce. K těm asi nejvýraznějším bude patřit zavedení povinných školních uniforem a známkování z náboženství, které se bude započítávat do celkového průměru žáka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
zvedava 27.8.2007 17:51

Jak to vidím já

A nedalo by se to jednoduše všechno vyřešit podobně jako v Německu - děti z věřících rodin by měly "náboženství" a ty z ateisticky laděných jednoduše ve stejnou dobu "etickou výchovu"? Viděla jsem obojí a v obou se řešily problémy typu "když ode mne máma něco potřebuje, jsem dost velká, ale když chci si někam vyjít, jsem ještě dítě"...

wintersf 28.8.2007 5:26

Re: Jak to vidím já

kdyz deti z nevericich rodin nemusi na nabozenstvi pak by se take deti z vericich rodin nemely nutit do hodin kde se propaguje homosexualni chovani, cist knihy heather ma dve maminky, byt zkouseny ze sexualnich praktik, atd. ja myslim, ze vyuka nabozenstvi poskodi deti mnohem mene nez vyse uvedene a politicka korektnost, ktera dnes vladne skolam skoro vsude

Tomáš Jasný 27.8.2007 3:04

ČESKO: Země Božích bojovníků

Autor článku hned na začátku své kritiky o údajné snaze Poláků zavést povinnou výuku náboženství prohlašuje, "Dá se říci, že se považuji za člověka věřícího, byť nechodím do kostela

krom vánoc a sám se mám spíše za hledajícího poutníka cestami

duchovního světa."  To je prohlášení velice podobné tomu, jak se miliony členů bývalé KSČ  ochraňují tím, že sice byli u komunistů, ale komunisty nebyli.  Autor jen dokazuje, že jako člověk věřící (věřící v co?) je sám hodně ztracený při svém tápání po světě, což se mohlo stát právě v důsledku jeho vlastního nedostatečného vzdělání z dětství.  Určitě by mu prospělo, kdyby on, případně jeho děti či vnoučata, šli na pár hodin naboženství.   Jemu ovšem nevadí, aby tuto svou slabinu nekompensoval raděním  ostatním národům jak vzdělávat své děti.  Čeho se tím autor snaží dosáhnout?  Třeba očekává, že si Poláci jeho pedagogický výtvor přečtou a leknou se následků neuposlechnutí názoru jednoho potomka slavných Božích bojovníků.  Třeba si ti polští katolíci uvědomí, že by se takových potomků mohlo najít mezi Čechy víc a ti by potom podnikli loupežné tažení proti nim po stopách svých husitských předků, aby jednak uchránili polské děti od zhoubných myšlenek katolické bible a jednak získali pravé italské módní zboží místo té čínské imitace, co se prodává v českých obchodech. Co kdyby jim, těm Polákům, Češi uloupili, kromě těch biblí,  i ty slibované protiraketové rakety a postavili je někde u Tábora anebo, ještě lépe, u Blaníku.  Tím by zbavili Poláky poslední možnosti reformovat své školství, takže by byli navždy vydáni na pospas rozmarům pravoslavné církve.       

tich@dohoda 25.8.2007 19:40

jen ori transferu obyvatelstva pri vzniku nezavisle Indie a Pakistanu bylo vzajemne vyvrazdeno

vice lidi nez dokazali zabit  Britove za celych 400 let nadvlady nad Indii. Nabozenske valky v Evrope take byvaly docela krvave. Cele dejiny nabozenstvi a cirkvi jsou o hlasani lasky a ucty k zivotu ovsem v praxi byl kazdy kdo mel jinou viru  nepritel ktereho zabit nebyl vlastne ani hrich. Neni v lidskych dejinach nic horsiho nez nabozenstvi. Vzdy si pri diskusich o nabozenstvi vzpomenu na film "Je treba zabit Sekala" vzdor tomu ze jde o hrany film, myslim ze naprosto dokonale vykresluje "panbickare" . Cirkevni skoly povazuji za zlocin . Cest :-)

Ludva 27.8.2007 9:47

Re: jen ori transferu obyvatelstva pri vzniku nezavisle Indie a Pakistanu bylo vzajemne vyvrazdeno

Souhlas, určitě by taky byla zajímavá kniha - Zločiny naboženství v dějinách lidstva. Neboť nejlépe se vraždí a krade, když se to dá ideologicky zdůvodnit a omluvit (platí i pro atheisty). Církevní školy jsou dobré na vychovávání budoucích vrahů a omezovatelů svobody, protože nic jiného než šikanovat a ovládat druhé lidi neumí.

wintersf 28.8.2007 5:28

Re: jen ori transferu obyvatelstva pri vzniku nezavisle Indie a Pakistanu bylo vzajemne vyvrazdeno

tak dejte svoje deti na kubu nebo do ciny, budete je mit vzdelane v komunistickem duchu.

Poutník 24.8.2007 22:39

Něco není v pořádku!

jsem taky věřící, ne však fanatik. Mě se také nelíbí jak se víra v Boha zprofanovala a zneužívá k mocenským zájmům. chápu vaši většinovou nechuť si s křesťanstvím vůbec něco začínat. To pravé křes´tanství netouží po moci a majetku, je však natolik vzácné, že se stratí v moři prospěchářství. Hledal jsem Boha v katolických kostelích i katedrálách, ale nenašel jsem Ho. Hledal jsem ho později v tichu lesa a On se mi ozval a přijal mě takového jaký jsem. odpustil mi všechny hříchy včetně opilství. změnil můj život od základu. Každý musí dojít k víře v Boha sám, je to na svobodném rozhodnutí člověka uvěřit, či nikoli. Jen  vás chci varovat. Neposmívejte se tomu, čemu nerozumíte a naslouchejte! Neukvapujte se v závěrech a nezavrhujte to, co neznáte! nikoho nenutím, je to opravdu jen každého věc, co udělá se svým životem. Opakuji, že fanatismus nesnáším, jakýkoli fanatismus, tedy jak rádoby křesťanský, tak ateistický, tak politický. Jakýkoli fanatismus stojí za ......!

zdis1 22.9.2007 9:29

Re: Něco není v pořádku!

myslím že máš pravdu a taky vim že Bůh je všude a ve všem .je láskou v nás.jsem ráda že je se mnou a že mě miluje .to co si napsal je přesný.

vlad 24.8.2007 21:30

Darwinova černá skříňka

Doporučuji ke čtení:

http://www.vesmir.cz/clanek.php3?CID=1291

ja 24.8.2007 21:40

Re: Darwinova černá skříňka

v te knizce je par dobrych laickych postrehu a docela je zodpovidaji knizky slepy hodinar, sobecky genom nebo 4.zakon obecne biologie (tady si presne nejsem jist nazvem). Pro autora cerne skrinky je ale odpoved na jeho namitky asi jeste neprijatelnejsi nez samotna darwinova teorie.

vlad 24.8.2007 22:00

Re: Re: Darwinova černá skříňka

Máte pravdu v tom, že názory Richard Dawkinse v jeho darwinismus popularizující knize Slepý hodinář více lidí (a zejména vědec Behe) nepovažuje za přijatelnou odpovědˇ na existující otázky. Abych nebyl v této diskuzi jednostranný odkazuji zájemce i na obranu Dawkinse:

http://www.etf.cuni.cz/~moravec/texty/dopis-darw.html

M.G. 24.8.2007 19:44

zažil jsem ještě živé obě babičky a jednoho dědečka; druhý se nevrátil od Piavy ...

všichni tři chodili povinně na náboženství; nevšiml jsem si, že by je toto nějak poškodilo na duši či intelektu ;-)  ani si nikdo z těchto tří na povinnou výuku náboženství nestěžoval ...  obě babičky byly duševně velice čilé a také dlouhověké ... a zemřely až v polovině devadesátých let ... obě se velice divily, jak mnoho se tady objevilo "podnikatelů" kteří neplnili smlouvy, slib pro ně nic neznamenal, lež a neplacení dluhů byla pro ně běžná "podnikatelská metoda" ...

obě babičky mi tvrdily, že v jejich době se takové chování sice občas - ale velmi zřídka - vyskytlo - ale takový člověk se prakticky doživotně vyřadil ze slušné společnosti ... A TAK SI ŘÍKÁM, ŽE TO VTLOUKÁNÍ KONKRÉTNÍHO MORÁLNÍHO KODEXU DO TĚLA A DUŠE VE ŠKOLE  je hodně dobrý nápad  !!

ŠKODA, ŽE U NÁS TOTO U KUCHTOVÉ A TOPOLÁNKA PODPORU MÍT NIKDY NEBUDE  (Y)

Neo 24.8.2007 19:58

Re: zažil jsem ještě živé obě babičky a jednoho dědečka; druhý se nevrátil od Piavy ...

V podstate ano, ale nemela by to byt Katolicka vychova, ale neco jako Eticka vychova - probirali by se jednotliva nabozenstvi.

Karel 24.8.2007 20:57

Re: Re: zažil jsem ještě živé obě babičky a jednoho dědečka; druhý se nevrátil od Piavy ...

SouhlasR^

Rozhodně by mi vadilo, kdyby se probírala jakákoli povinná ideologie. Náboženství k ideologii inklinuje vzhledem ke své nesnášenlivosti k těm, kdo se vymykají předpisům. V Polsku to jsou třeba homosexuálové.

mlec 25.8.2007 1:00

Re: zažil jsem ještě živé obě babičky a jednoho dědečka; druhý se nevrátil od Piavy ...

stěžoval / nestěžoval, všiml / nevšiml, je to hezké, ale vypovídající hodnotu to má asi jako tvrzení : "výuka náboženství mi neschází"

Jestli by místo VTLOUKÁNÍ KONKRÉTNÍHO MORÁLNÍHO KODEXU DO TĚLA A DUŠE nebylo lepší učit se pracovat s informacemi. Pak by vám třeba došlo, že s takovým množstvím "podnikatelů" kteří neplnili smlouvy se asi babičky nesetkaly osobně, ale prostřednictvím televize, rádia a tisku, že se prostě radikálně změnila hlavně mediální scéna.

Jinak je těžké si vysvětlit, jak to mohla generace tak slušné společnosti našich předků s povinnou náboženskou výukou dopracovat ke dvěma světovým válkám a socialistickému marasmu 20. století.

kopretina 26.8.2007 8:48

Re: zažil jsem ještě živé obě babičky a jednoho dědečka; druhý se nevrátil od Piavy ...

Rovněž si myslím, že by výuka náboženství nikomu neuškodila.

Alfons 24.8.2007 17:25

Jsou zde pamětníci

kteří dokáží porovnat jaká byla mládež která byla vyučována náboženství a jak se jim jeví mládež dnešní bez náboženství? V Polsku asi takoví žijí a mají vliv na dění v Polsku a proto to takto dělají. Náboženství má POZITIVNÍ vliv na chování mládeže. Co dokáže tmářství !! 8-o:-);-D!!>-

PetrH 24.8.2007 18:28

Re: Jsou zde pamětníci

Moje maminka (r.1925) ještě měla náboženství povinné. Vyprávěla, jak všichni svorně záviděli svým židovským spolužákům, kteří byli osvobozeni;-D Ale samozřejmě, že i ateista nebo vyznavač jiného náboženství se může spoustu věcí naučit. Je to přece - kromě víry a liturgie - soubor etických pravidel, morálka, filozofie, historie... v kontextu křesťanské či "postkřesťanské" Evropy něco, co by měl mít zažité každý.

Alfons 24.8.2007 18:46

Re: Re: Jsou zde pamětníci

Začínají se sporadicky šířit úvahy o tom co s mládeží a sem tam je opatrná zmínka o náboženské výchově. Chce to jen čas. Společnost je bezradná a nemá pro mládež účinné řešení. Chce to čas. A plácalové jen dokáží náboženství odsuzovat, ale řešení neznají. Když tak argumentují případy kdy bylo náženství zneužité. Na pozitivní vliv na výchovu jim jejich mozečky nestačí.

wintersf 28.8.2007 5:32

Re: Re: Jsou zde pamětníci

maminka si neuvedomila, ze jeji zidovsti spoluzaci pujdou na vyuku zidovskeho nabozenstvi ve svem volnem case. takze ani tak nemela moc co zavidet. to je tak vzdycky, nejvic nas stve neco o cem nic nevime

mlec 25.8.2007 0:31

Re: Jsou zde pamětníci

A jaký je problém s výchovou dnešní mládeže ? V čem je mládež zastižená výukou náboženství pozitivnější ?

No 27.8.2007 11:15

Re: Jsou zde pamětníci

Které náboženství? Máte na mysli i islám?

Kubeš 24.8.2007 17:15

Polsko

by mi mohlo být ukradené, ale není. Jsou to naši sousedé, jen se divím, že mohou být tak zabednění  v jednadvacátém století co se týče církve. Proti víře nemám zhola nic.

J.G. Pašek 24.8.2007 17:27

Re: Polsko

Nu Kubeši, ty jsi přece neměl nic proti komunismu, ty jsi nadával jenom na komunisty jak můžou bejt tak zabedněný . . .  nadával jsi na ně manželkou pod peřinou, aby tě sousedé neslyšeli . . . . 

strejda 24.8.2007 18:50

Re: Re: Polsko

Pán Pašek, vy jste katolík?

J.G. Pašek 24.8.2007 20:52

Re: Re: Re: Polsko

Luterán . . . . . ale ta pověstná česká bigotrie a hon na čarodejnice . . . hurá na ně, kdo nesmýšlí jako my,  že? 

Tana Zajicova 24.8.2007 17:02

Krestanska vzdelanost

Nabozenska vychova ve skolach by vyvolala jednu zcela zasadni zmenu. Atheiste by konecne ziskali o krestanstvi nejake znalosti. Ti kteri nejsou postizeni vestavenou krestanskou bigotnosti by pak na takovem zaklade byli schopni rozumnych a zajimavych argumentu s krestany. 

kirsat 24.8.2007 17:26

Re: Krestanska vzdelanost

Nic proti tomu. Kdo chce studovat třeba marxismus-leninismus, ať ho klidně studuje. Zrovna tak křesťanství nebo budhismus. ALE ZA SVÉ a DOBROVOLNĚ. A pokud chcete diskutovat o nezbytnosti křesťanské výchovy, vyberte si jako protějšek třeba žida nebo muslima. To jsou vaši partneři do náboženské debaty a určitě se dozvíte řadu "rozumných a zajímavých argumentů".

kirast 24.8.2007 17:27

Re: Re: Krestanska vzdelanost

Omluva za překlep, jsem kirast.

PetrH 24.8.2007 18:35

Re: Re: Krestanska vzdelanost

Kdo nechce studovat Darwinovu evoluční teorii nebo třeba zeměpis, matematiku, chemii, může si také vybrat? Máte pocit, že pro běžného člověka, neživícího se v příslušném oboru, je důležitější znát zpaměti vzorec 1,2,3,6- Tetrahydro- 3,6- methanoftalanhydridu, než základ naší civilizace?