7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

POLSKO: Země mezi nebem a peklem

Nedávno médii proběhla zpráva o chystaných změnách na polských školách v novém školním roce. K těm asi nejvýraznějším bude patřit zavedení povinných školních uniforem a známkování z náboženství, které se bude započítávat do celkového průměru žáka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A.S. Pergill 24.8.2007 7:17

Výuka náboženství není nic jiného než vymývání mozků

Přirozený stav lidské mysli je ateismus, protože křesťanské náboženství je založeno jednak na vyslovených lžích, jednak obsahuje velké množství vnitřních rozporů, které každý normálně myslící člověk poměrně snadno odhalí (a totéž platí i pro iudaismus a islám).

Jedině vymýváním mozků od útlého věku se daří vyrobit bloky, které dokáží udržet akceptování i zjevných nepravd a nelogičností.

honzak 24.8.2007 7:29

Re: Výuka náboženství není nic jiného než vymývání mozků

souhlas! Zrovna poslouchám Pavlínu Filipovskou, která pěje o tom, že včera neděla byla. A doprovází ji mimo jiné i chorusy ďáblových nástrojů - saxofonů. Klasická i moderní náboženství se již stačila historicky znemožnit a je na čase, aby si to věřící všech barev a tvarů uvědomili.

xx 24.8.2007 9:24

Re: Výuka náboženství není nic jiného než vymývání mozků

Obávám se, že v jedné věci se mýlíte. Přirozený stav mysli je pravděpodobněji náboženství. Všechny přírodní národy mají svá náboženství. Přirozený způsob myšlení je magické myšlení, každé dítě má své bubáky. Teprve nárůst poznání a inteligence dovede ty nejpřemýšlivější ke kritickému myšlení a k úvahám o opodstatnění náboženského smýšlení. Je obtížné vysvětlit masám i dnes, že každá informace nebo důkaz má s časem mizející hodnotu a proto je nutné je neustále obnovovat. Obtížně se vysvětluje, proč je nutné stále dokola měřit rychlost světla při každém novém poznání ve fyzice a proč je nezbytné neustále pochybovat o všech dosud poznaných zákonitostech z přírodních věd. Ještě obtížnější, ne-li nemožné je vysvětlit, že totéž platí i o společnských vědách. Proto má víra a náboženství tak snadnou práci i současném světě a proto firmy, které jsou na jakémkoliv náboženství založeny (v poslední době enviromentalismus, například) tak dobře prosperují.

honzak 24.8.2007 6:47

jakékoliv náboženství, které

se protlačí do státní sféry je špatné. Lhostejno zda katolické, evangelické, komunistické či ekologistické.Doma či v kruhu souvěrců ať si každý za své peníze káže co chce a kdokoliv ať ho v klidu poslouchá. Ale do státních institucící ŽÁDNÉ náboženství nepatří.

Mimochodem Poláci jsou podle mého názoru největší pokrytci v Evropě. Jejich pámbíčkaření je velmi trapné.

optimistický skeptik 24.8.2007 9:31

Re: jakékoliv náboženství, které

R^

RomanL 24.8.2007 10:15

Re: jakékoliv náboženství, které

Souhlas, jakékoliv náboženství je mor a ve státních zařízeních a správě nemá co dělat, víra má být čistě individuální věc (stejně jako sex). Je to nebezpečný extém. Tady je vidět, jak po komančích narostla církvi zase křídla. Přitom je to jedna pakáž vedle druhé. Ovšem jinak ať si každý věří na co chce, já třeba věřím, že lidé přece jenom jednou dostanou rozum. Ale je to hrozně náročná víra, samé utrpení...

Wrigley 24.8.2007 5:38

Lide v Polsku

Dobre rano,

nemate z toho posledni dobou take pocit, ze tem Polakum preskocilo? Homosexualni Teletubbies, ted zase vyuka nabozenstvi a jeho znamkovani...

Uprimne, nevim toho o Polacich mnoho, ackoliv jspu to nasi sousede, ale snad by nekdo zde v diskusi, kdo to tam zna, co na to normalni lidi?

Jinak si myslim, ze uniformy i nabozenske skoly jsou ok, ale at si kazdy vybere sam, co chce.

J.G. Pašek 24.8.2007 6:44

. . . nemate z toho posledni dobou take pocit, ze tem Polakum preskocilo?

Holt,  nikdo nemá na superiórní Čechy . . . 

J.G. Pašek 24.8.2007 5:05

Kam všude ten váš rypák nestrčíte . . .

Nechte Poláky ať si zařídí školství po svém a ČR po svém . . . .

kirast 24.8.2007 6:10

Re: Kam všude ten váš rypák nestrčíte . . .

Ona je to snad odlišná církev ta polská katolická od té české katolické, že se nás to tady netýká?

J. Ryba 24.8.2007 13:05

Re: Re: Kam všude ten váš rypák nestrčíte . . .

Jo. katolická církev v Polsku má např. obrovské historické zásluhy o polskou samostatnost. U nás přesně naopak, v tom je jeden z rozdílů.

Emigrant 24.8.2007 2:09

Jses mamlas a pises o necem ocem nemas ani poneti!

Ja jsem si neumel pred par lety predstavit, ze moje deti budou chodit do soukrome katolicke skoly a nosit uniformu. Ovsem jen do te doby, nez jsem zjistil s jakymi problemy se potykaji public schools. Dnes platim a jsem rad, ze navstevuji neprestiznejsi skolu v provincii. Mimochodem ta vyuka nabozenstvi zde je hodne o sociologii, historii, etice a kus psychologie. A je to jeden z nejtezsich predmetu. Uniformy -> super vynalez, deti jsou pysne na to, ze reprezentuji prestizni skolu a zadne diskuze kdo ma jaky brand obleceni. Ovsem na jedno misto je 5 vice uchazecu, takze deticky se musi zatracene snazit. Pristi rok jdeme na high school, take katolickou.;-)

Take emigrant 24.8.2007 3:57

Re: Jses mamlas a pises o necem ocem nemas ani poneti!

Mamlas jsi Ty a nevíš o čem píšeš. Autor mluví o koze a Ty o voze. Co se týče katolických škol ve Tvé provincii máš možnost výběru školy. Pokud jde o Polsko tam se jedná o zcela odlišnou situaci.

Vocílka 24.8.2007 9:10

Re: Jses mamlas a pises o necem ocem nemas ani poneti!

Na to se nedá reagovat jinak než dobře ti tak.

jiří s 24.8.2007 0:50

Nynější rachot

je způsoben tím, že nový ministr školství Ryzsard Legutko (Právo a spravedlnost, PiS) při svém nástupu v polovině srpna v televizi řekl, že zruší nařízení svého předchůdce Romana Giertycha (Liga polských rodin, LPR) z poloviny července, podle něhož by se známka z předmětu náboženství nebo etika (již existujícího dříve) od nového roku měla počítat do studijního průměru. Vzápětí Legutku napadli státní tajemník ministerstva školství Orzechowski (LPR) a varšavský arcibiskup (bývalý vojenský biskup s hodností divizního generála) Glódž (l přeškrtnuté, nemám na klávesnici). A pak už to jelo. :-(

Mimochodem, nevíte někdo, jestli se v českých školách stále počítá do průměru známka z hudebky (dostával jsem za falešný zpěv i trojku) a z tělocviku? Podle mě to je/byla hloupost srovnatelná s tím hloupým Giertychovým nařízením.

Fafa 24.8.2007 4:41

Jirko,

Hloupost je hlavne pocitat prumernou znamku. Jaky smysl ma prumerovat vysledky z matiky, fyziky a jazyku? Snad si kazdy dovede precist vysvedceni.

A.S. Pergill 24.8.2007 7:21

Re: Jirko,

hloupost je počítat průměr z jakýchkoli známek, protože známka má charakter ordinálního a ne parametrického znaku (na rozdíl třeba od tělesné výšky nemůže nabývat libovolné hodnoty v daném rozmezí, ani + a - to nespraví), a zejména tyto průměry porovnávat a dělat z nich třeba pořadí.

quax 24.8.2007 8:17

Re: Re: Jirko,

Souhlasím a oceňuji věcnost těchto příspěvků.A připojuji kritiku průměrování žáků - i když to už snad je za námi - dřív to bylo tak, že ten, komu horší známka z tělocviku nebo zpěvu nebo čehokoliv jiného pokazila průměr na 1,5 a více, nedostal doporučení ke studiu na střední škole, i když chtěl dělat třeba agronoma a v botanice exceloval.Ale jak říkám, to už snad u nás dnes není téma.

Vocílka 24.8.2007 9:14

Re: Re: Re: Jirko,

V takových připadech většina učitelů hudební výchovy a tělecviku dávala takovým žákům dvojku, aby ji nekazili průměr.

Pišta 24.8.2007 22:36

Re: Re: Re: Re: Jirko,

No já jsem kdysi dostal čtyřku z kreslení ,neboli výtvarné výchovy. Byla to jediná čtyřka na vysvědčení v mém životě. Sice jen ve čtvrtletí, a mimo ní jsem tehdy  měl už jen tři dvojky, ale disciplína holt musela být , jinak by žáci lezli po stromech jako vopice!