29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

BTW: Svátky tvrdohlavého odhodlání

Mám ráda tyhle dva svátky sousedící na prahu léta. Co vlastně mají – kromě polohy v čase – společného? Oba se týkají naší národní historie, oba jsou spjaty s církví a oba jsou oslavou odhodlaných mužů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Hanča 6.7.2008 20:24

Re: Betí týdeníček

Ještě že Betka vzorně informuje, je na ni spoleh ( a na páníka taky, abych nakřivdila)! Ve svatebním obojku jí to moc slušelo, jakož i novomanželata jsou krásný pár. - Tak mi připadá, že je teď záplava svateb a miminek, tady na Zvířetníku i v okolí. Naši mlaďoši byli letos už potřetí na svatbě svých kamarádů.

Medvídek 6.7.2008 8:53

Taky to nechápu

Národu, který si neváží svých hrdinů, hrozí, že žádné nebude mít až je bude potřebovat. (jen volně přeloženo a nevím kdo to řekl, ale je to pravda. A nám to hrozí a z toho je mi moc smutno).:-/

xz 6.7.2008 10:16

Re: Taky to nechápu

Medvidku, mozna ze tomu tak jednou bude, ze se vsechno promisi a narody jako takove zase  nebudou existovat.  Ale toho se uz nedozijeme, tak nemusis smutnit. Vzdyt i na spolecne EU se nedokazeme domluvit. Narod, my,je jen iluze jakehosi bezpeci.Za protektoratu nebo za komunistu se lidi udavali, pronasledovali navzajem,Cech necech .My  jeden narod,neexistovalo, ani to my komuniste, ti se taky navzajem zavirali a veseli. To se pak prolevaji krokodyli slzy nad Horakovou etc.(kdo jim pomohl, ta  vetsina?) ,vytvareji lzive legendy o partyzanech a odboji. 

Medvídek 6.7.2008 10:32

Re: Re: Taky to nechápu

Re: Vzdyt i na spolecne EU se nedokazeme domluvit

Jestli to není právě důkaz toho, že prostě nejsme jeden národ a nic divného na té neschopnosti se domluvit nevidím, prostě jsme každý jiný a máme jiné zájmy. Jistě, můžeme a měli bychom hledat, to co nás spojuje - a na tom pracovat, ale je naivní si myslet, že nás, zjednodušeně řečeno,  spojuje úplně všechno. Jinak nevím co to má společného s tím co jsem napsal, spíš mi to zavání známým flagelantstvím, které nepochopím, co budu živ. Za okupace se lidi udávali (ostatně kde v okupované Evropě ne ??), proto nemá smysl vážit si hrdinů národa - tak to mu mám rozumět ? A iluze bezpečí ? To jsem nikde nepsal a ani nikde nečetl. Opravdu nerozumím, je mi líto.

xz 6.7.2008 11:37

Re: Re: Re: Taky to nechápu

napsala jsem jak vec vidim ja , ne abych vyvracela tve nazory. Ze je kazdy jiny prece nema nic spolecneho s narodem. Uz z toho, ze za okupace udavali i jinde, vidis, ze vsichni lidi maji  taky neco spolecneho a narodnost nehraje zadnou roli. Polaci jen vydiraji,jde o prachy, proc do te  EU lezli, at se osamostatni a uvidi jak skonci.Dotace, erasmus, etc.,to kazdej rad tyje.

Medvídek 6.7.2008 12:17

Re: Re: Re: Re: Taky to nechápu

Mluvíme každý o něčem jiném.

xz 6.7.2008 12:34

Re: Re: Re: Re: Re: Taky to nechápu

to tak na internetu byva, tudiz diskuze o EU a pod. nemaji vlastne ten  smysl,ale  kdyz  neco pochopim po svem a rozcili me to, tak se nejdriv zeptam, jak jsi to myslel, ale vetsinou nereaguji, ne z arogance, ale protoze musim delat neco jineho

veram 6.7.2008 11:16

Re: Re: Taky to nechápu

Lživé legendy? Můj táta zahynul v koncentráku. Za odboj, dodával penize a potravinové lístky valašským partyzánům.Byl právník, Sokol. Žádný komunista. Na sokolovně ve Valašském Meziříčí najdeš 44 jmen, všichni zahynuli v koncentrácích nebo padli v boji. Ještě se odvážíš vyslovit slova "lživé legendy"?

xz 6.7.2008 12:09

Re: Re: Re: Taky to nechápu

Pisu o lzivych legendach, ktere vytvareli komunisti a ti starsi lidi jim dodnes veri. Pochybuji, ze vyznamenavali Sokoly ci letce z Anglie.Vim taky o cem mluvim, i kdyz jsem sve predky uz neznala.

Takze to soudruzsky vyhrozovani - jeste se odvazis, je opravdu trapne. Zrovna ctu jednu knihu, nejakej Mnacko psal za komousu o vyvrazdeni vesnice prave na Valassku. Lzive, i kdyz vedel od jedne starenky pravdu. Partyzani se jim nakvartyrovali do chalup, pili jedli, sou...lozili, jak pravila ta stara pani , kdyz  prisel Wehrmacht, pry vesmes stari dedci,tak  mladi a ozbrojeni partyzani utekli do lesu a pozorovali, jak Wehrmacht zavrazdila vsechny muze a zapalila vsechny chalupy a dokonce jednu zenu hodili do ohne.Nebylo povinnosti tech partyzanu  ty lidi  branit, kdyz je svou pritomnosti vlastne vydavali do smrtelneho nebezpeci? O tech udavacich a spolupracovnicich  gestapa, kteri se ke konci pridali k partyzanum,nemluve.

Medvídek 6.7.2008 12:23

Re: Re: Re: Re: Taky to nechápu

Veram nikomu nevyhrožuje, jen se ptá. Trapné je spíše tuto otázku považovat za výhrůžku. Prostě jí jen zajímá, zda i tváří v tvář informacím, které ti nastínila, budeš stále tvrdit že se jedná o lživé legendy. Možná proto aby si o tobě udělala přesnější  obrázek, to nevím. mimochodem, proč nejsou lživé legendy to co třeba popisuješ ty ? Protože to tvrdíš ?

Jo a ve wehrmachtu sloužili vesměs staří dědci ?8-o

xz 6.7.2008 13:16

Re: Re: Re: Re: Re: Taky to nechápu

Ještě se odvážíš vyslovit slova ...na takovy styl jednani nejsem zvykla. Nejsem uz dite. A jeste jednou - napsala jsem dost zretelne, ktere legendy nazyvam lzivymi a kdo je tvoril a proc.Na konci valky byli ve Wehrmachtu i stari dedci  i 14lete deti. O to preci nejde.Povinnosti partyzanu bylo ty lidi branit , vzdyt na skryvani partyzanu byl trest smrti. Presto jim  do tech chalup  nalezli.  A ti lidi meli i z tech partyzanu velky  strach, byli ozbrojeni a zvlaste, kdyz se opili, nebezpecni. 

xz 6.7.2008 13:37

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Taky to nechápu

Kdybych v te dobe zila, asi bych se taky neprojevila statecne.Silne pochybuji.  Mne uz staci k vydeseni(ne k pohorseni), kdyz vidim Vendulu Svobodovou v uniforme Wehrmachtu. A to znam dobu jen z knih a filmu!

Medvídek 6.7.2008 13:43

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Taky to nechápu

Re: Ještě se odvážíš vyslovit slova ...na takovy styl jednani nejsem zvykla.

Nu tak odpověz - odvážím. A je to. Stůj si za svým názorem. Možná ta slova o lživých legendách pochopila Veram jako plivnutí na hrob svého statečného tatínka, pokud ano, pak se nelze divit jejímu podrážděnějšímu tónu, alespoň já se nedivím, někteří mí předkové (i když ne otec, ten ještě žije) taky skončili dílem v koncentráku, dílem byli zastřeleni sudeťáckou sběří při lokálních konfliktech v pohraničí.

veram 6.7.2008 13:47

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Taky to nechápu

Medvídku, díky. Ale myslím, že diskuze s xz nemá smysl. Nechápe, nepochopí ...

Jakub S. 6.7.2008 13:57

Tak dost.

Byla to Ploština - a o tom vím velice moc. To chce delší článek, přinejmenším, a spoustu věcí uvidíme v jiném světle. Jakmile bych tu jenom trochu začal, už se rozepíšu. Teď ne. Jenom:  x  Proč by Veram nemohla napsat ...ještě se odvážíš...atd. Ve světle osudů její rodiny má na to právo, když někdo - nehistorik, nepamětník -bleskově paušalizuje. Ať na tu či onu stranu. Já takové opájení naší servilností vůči těm či oněm okupantům nesnáším taky. Jako jeden ze dvou historiků tady. To se nevylučuje s odporem vůči té skutečně servilní části národa.  K a ž d é h o . Naopak to jsou dvě strany téže mince!!  -  x   Ploština a staří dědci? Cha: protipartyzánská jednotka Josef, fanatici z Hlinkovi gardy. Ano, většinou Slováci. A Němci? Řádná jednotka SS (nikoliv Skorzeny - pověra), žádná landwehr - u nás?  x   Ano, partyzáni je naprosto neodpustitelně nechali ve štychu, každý, kdo se tím zabývá, to ví už dávno. Jenomže jeden z prvních byl právě rozený Valach Mňačko, nikoliv nějaký, nýbrž velmi známý novinář a spisovatel, poté emigrovavší. Naopak z té knížky to křičí. Diskutovalo se kolem ní bouřlivě tehdy všude, účastnil jsem se, i osobně s autorem. Byl i film, zajímavý. Takže jste to četla velmi nepozorně, nevnímavě. - To zatím - satis. xz, prosím, počítejte do dvaceti, než zareagujete, bude to lepší pro všecky strany - děkuju, nejen za sebe! 

Jakub S. 6.7.2008 14:00

Smrť sa volá Engelchen - Smrt si říká Engelchen.

MaRi 6.7.2008 14:16

Re: Tak dost.

díky, Jakube, za těchto několik slov. Prosím tě, obracím se na tebe tady, ne mailem, jak jsem původně chtěla. Najdeš-li sílu, napiš prosím víc o tom, co se stalo tehdy koncem války.  Já už nemám, koho bych se na události v Ploštině zeptala, i když mě to hodně zajímá. Když bylo koho se zeptat, nebyl ten zájem (z mé strany-achjo). Myslím, že by bylo moc užitečné, kdyby se informace o diskutabilních záležitostech objevovaly právě tam, kde se "semele" všechno možné,ne jen ve specializovaných fórech.

xz 6.7.2008 15:13

Re: Re: Tak dost.

ale je toho dost na internetu. Ta knizka nema historickou cenu, protoze je nepravdiva. Napadne kazde decko, kdyz pribeh slysi. A kde byli ti partyzani? Primi ucastnici neziji. Ta starenka byla uz nad hrobem a pobozna, tak ta nelhala.Taky soudruh Mnacko se uz davno upil ve Vidni.

xz 6.7.2008 14:58

Re: Tak dost.

totez mohu doporucit vam, citovala jsem starenku a ta   nehistorik v te dobe nemohla rozlisit zda Hlinkovci ci jina pakaz. Stejne tak nemohu zde psat vse co vim, celej roman.

Ze jste o tom bourlive diskutoval, tak to asi kdysi  za Dubceka, kdy bylo povoleno.

Negeneralizuji, mela jsem ovsem napsat uvodem, byli i jini a pochlubit se i vlastnimi predky. Stejne tak, jako jsem nevedela o osudu otce veram, nevi ona nic o jinych a tudiz nema pravo okrikovat, snad jen normalne napsat, byli i jini, napr. muj otec. A ne napsat bolestinsky s xz  - diskutovat nema cenu,ona to nepochopi. Jak to muze vedet? A ze Mnacko byl novinar a spisovatel me neposadi obdivem  na zadek. Za komunistu!!!, stejne jako vy historici.Poddani komousu. Drive si museli dat pred vami lidi pozor a mohli jste dulezite  okrikovat, ted je jina doba.Jinak drzim vsechny tlapky at....

Jakub S. 6.7.2008 16:41

Prosím: vy jste emigrantka, že.

Odkdy a kde žijete, prosím? A z jakého důvodu jste odešla?

Já jsem nikoho neokřikoval, ženská prostoduchá: naopak - zatčen po 21. srpnu 69, soudy, existenční postih na doživotí (nebýt změn)... generalizace a la "vy historici!" - poznávací znamení stárnoucích emigrantů, kterým se vše rozdělilo na černé nebo bílé. To je ovšem konec diskuse... Živil jsem se jinak, roky manuálně, chcete-li to vědět - a pak stejně, i po výmazu, už jsem zůstal u jiného vydělávání pro rodinu. I po listopadu - zjistil jsem, že mi už asi ujel generační vlak... víte? Tak teď mluvte. Nebo radši ne, prosím. Pokud se nechcete omluvit. To bych teda bral, a budete u mně rázem plnoprávný zvířetník. A u všech!

A bolestínsky zde nikdo nepsal, ani omylem. O bolestínství zde není řeč. To není správný výraz, prosím.

xz, 6.7.2008 18:37

Re: Prosím: vy jste emigrantka, že.

nejsem emigrantka, starnu kazdym rokem, jako kazdej, kdyz budete moralizovat,okrikovat,tak se nesmite divit, ze vam tu minulost lidi pripomenou, kdyz jste tehda studoval na univerzite, musel jste se prizpusobit,zvlast kdyz jste studoval historii v marx-leninskem pojeti, tak jakypak omluvy, snad si nemyslite, ze si tu vasi historku o pronasledovani zkontroluji a kadrujete o plnopravnosti

Jakub S. 6.7.2008 21:06

Jenom naposledy stručně pro XY:

MĚ mou minulost každý připomínat může - ve veřejnopolitické sféře se věru, a to vím, nemám zač stydět. Naopak. Váš problém je - a je to smutné a škodlivé pro vás - že jste jak vidět v životní etapě, kdy všechny kolem sebe pokládáte předem za svině a darebáky. A bezhlavě útočíte - i na lidi, s kterýma při troše pokory a úcty k druhým byste mohla a měla být na jedné lodi. Sama tomu zamezujete. Například tady je nás naprostá většina ráda, že přestali vládnout komančové. No - ? Tak vidíte - k čemu to syčení a plivání? Vidíte. Na shledanou.

baty 6.7.2008 19:17

Re: Re: Tak dost.

xz, nějak si nevzpomínám, že bych někoho důležitě okříkovala nebo se mě někdo musel bát. Tak nějak se mi přihodilo, že ve příčině náboženského tmářství mě historika, leč nikterak slouhu, dva dny po svatbě  v devětašedesátem vyhodili z práce a pak jsem se živila bibliografickou nádeničinou za absolventský plat do padesáti, aby jaksi bylo z čeho na živobytí. Po devětaosmdesátém jsem milostí osudu  ještě něco napsala a pár desítek studentů a doktorandů vychovala .. My, historici, jsme na světě proto, abychom se pokoušeli bez emocí uchovávat paměť společenských entit, kterým se už dlouho říká národ a jejichž propojení tvoří lidstvo. Propojení, ne nivelizace. Bonmot o tom, že kdo nereflektuje svou minulost, bude ji muset prožít znovu, není jen planá duchaplnost. A každá generace musí tu minulost reflektovat znovu a proto jsou ty interpretace znovu a znovu jiné, nejen proto, že často má v interpretacích hlavní slovo momentální moc. Má a vždycky měla, už od starého Babylonu, ale pak jsou v každé generaci lidi, kteří bádají, myslí a píšou za sebe a za spřízněné duše své generace. Taky už od starého Babylonu.A je radostí historika nacházet ty spřízněné duše v minulosti a navazovat na ně a potěšením historika zjistit, že duší spříznění žáci to dělají hlouběji a líp. A zkusit jim radit, jak na to a pak už je nechat růst. V době akutního slouhování je na ty slouhy víc vidět, vždyť proto to moc po nich vyžaduje, ale jak odejde moc, odejdou slouhové a zbude to, co má hodnotu. Už od starého Babylonu. Ale stejně, chicht, snažíme se, snažíme, abychom se na samém konci dověděli to, co říkal ten starej rabín, když umíral "VŠECHNO JE JINAK". Ale snažit se musíme. Já už se skoro dosnažila a tak Tě aspoň moc pozdravuju.:-)V

baty 6.7.2008 19:35

Re: Re: Re: Postskriptum

jo, a člověk může a musí žít jen v té době, do které se narodil, na výběr není, už od úplně prvních pračlověků. Akorát je povinen jak dospěje, být dospělý, podrobně zkoumat svět, ve kterém žije, hodnotit situace, které mu život přináší ,vážit svá slova a své činy a měřit je tím, co je pro něj měřítkem hodnot.  xz, nevím, jsme-li do té míry vrstevnice, abychom mohly sdílet překvapení z toho, že se na podzim roku 56 mohlo na fakultě díky vytřeštěnosti mocných z toho, co se děje a snad bude dít (a nakonec nedělo, ale my už tam byli, cheche) sejít dvacet sedmnáctiletých- osmnáctiletých "buržoazních elementů" v jedné studijní skupině historie s jedním jediným usilovným soudružíčkem, jenom z toho prostého důvodu, že udělali na jedničku přijímačky.  A ten marxismus ( v podání zejména jednoho z významných polistopadových kroyfejů, jehož zjev na náměstích nás studil hrůzou a museli jsme se zároveň mlátit smíchy), byl perfektní imunizační kůra ipro ty, kdo snad nebyli imunizováni rodinnou výchovou.

Jakub S. 6.7.2008 20:58

M, krásně, úžasně shrnuto, vystiženo.

Osud a úloha a cítění historiků - vzděláním, návykem na způsob myšlení a hodnocení, cítěním - jakkoli třeba . . . ano . . . jim nějak něčím bylo zabráněno to přetavit v opětné dávání druhým.

Jsem velmi rád, že jsem díky této společnosti mohl poznat lidi jako jsi ty,  S. a vůbec.

xz 6.7.2008 20:01

Re: Re: Re: Tak dost.

tebe bylo pro tu nadelnicinu opravdu skoda

Hana W 6.7.2008 17:12

Re: Re: Re: Taky to nechápu

Veram: mozna to nezapadne do debaty, ale tobe a tvoji rodine a tvemu tatinkovi DEKUJU. Taky nerozumim, proc jako narod mame tendenci relativizovat, co a kdo a proc jsme. A trvat jenom na tom, co je spatny misto nachazet hvezdy ve vesmiru lidstva mi prijde prinejmensim jako hnidopistvi.

veram 6.7.2008 18:32

Re: Re: Re: Re: Taky to nechápu

Děkuju. VV

baty 6.7.2008 20:55

Re: Re: Re: Re: Re: veram

>-V tatínkovi, který si tě tak málo užil, když mu tě přivezli od nás z Krpole.A tobě pusu.

Vakandi 6.7.2008 8:30

Dobré ránko :-)

včera jsme přiťukly  (se sestřenkou) bublinkama  na Cyrila a Metuda (jak nám mile připomněla Dede) a dnes si ťuknem na Husa ;-P Svátky jsou na to, aby se slavilo :-D

Včera jsme byli s Quidoškem v ZOO!!Sešli jsme se tam s kámoškou z porodnice R^ paráda. Quik byl celkem hodňoučký.