28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

ÚVAHA: Souvislosti aneb Evropa a migrace

Mám čtrnáct vnoučat a dvě pravnoučata od sedmi do třiatřiceti let, takže občas mrknu do některé školní učebnice, listuji v ní, abych demonstroval zájem a šel jim tak příkladem. Nedávno jsem měl v rukách učebnici dějepisu...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Vízek 15.6.2017 23:19

Já o tom píšu...

Viz:

Ano, leccos se dá vysvětlit, zdůvodnit, omluvit, obhájit i – překroutit. Leccos se dalo a stále dá vyvážet za hranice vlastní země: prý dobro, pokrok, pořádek, právo, svoboda, demokracie, způsob života, ba i revoluce.

K tomu dodávám:

Evropa vyvážela o sto šest...

Z. Lapil 14.6.2017 23:59

Re: Lze dokopat ke štětí ?

Ale jo, tak nějak jsem to pochopil a proti tomu namítám.

Obecně vzato, nemám rád hodnocení. Pokrok je... pokrok, ale pokrok není nutně dobro. Mohli by vyprávět Indiáni a když si nedám pozor, budu vyprávět já, jak se mi počítač přes opakované zákazy sám od sebe upgradoval.

Ale hlavně: nemyslím, že by "Evropa do světa vyvážela pokrok. Ona vyváží sama sebe - bílí mužové vyrážejí za štěstím a budují ho, jak jen umějí. Ano, stojí to existenci místní kulturu, ale upřímně - koho to zajímá, když se potřebuje uživit. A víte co? Podle mě přesně tohle dnes dělají připrchlíci: jdou za štěstím a pokoušejí se vybudovat svou představu šťastného/dobrého světa a my to nevidíme jedině a pouze proto, že tentokrát jsme to my, kdo tahá za ten kratší konec.

Jinými slovy: když jde tlustý do tenkejch, skončíme u uvažování MY a ONI. Oni nerozumějí nám stejně jako my nerozumíme jim.

Podobenství: Potkal se takhle člověk s lumíkem a dali se do řeči. Člověk povídá: "Já jsem odborník na lumíky. Celkem dobře vím, jak žijete, co máte rádi a co ne, ale nerozumím jedné věci: proč se takhle čas od času seberete, vrhnete se do moře a v něm se utopíte". "To je zvláštní", povídá lumík, "já jsem mezi lumíky odborník na lidi, a vlastně nechápu jednu jedinou věc: proč vy to neděláte?"

J. Vintr 14.6.2017 23:05

Re: Jenom poněkud?

Položil jste si otázku, proč se na převážné části naší planety mluví evropskými jazyky a proč se evropská civilizace ve větší či menší míře otiskla do všech ostatních kontinentů?

J. Vintr 14.6.2017 22:38

Do dětí (i dospělých) se od malička tluče

jací byli Evropani hajzli a co všechno zlého napáchali všude po světě. Zcela se zamlčuje to dobré a také to, jaké v těch zemích panovaly poměry před příchodem Evropanů. Celé to má jeden jasný cíl, vzbuzovat pocit provinění a potřeby odčinit údajné viny našich předků. Takže budeme odčiňovat až do úplné likvidace naší civilizace. Pak zřejmě nastane na naší planetě ten pravý ráj a všichni ti více i méně barevní budou žít na věky v míru ...

F. Vízek 14.6.2017 22:16

Znovu studujte...

A mrkněte do více encyklopedií.

Úředním jazykem v Bolívii je španělština.

Indiánské jazyky nelze lidem zakázat, jsou jejich mateřštinou, jistě jich jsou desítky, dva hlavní jsem z encyklopedie uvedl.

Úředními jazyky však nejsou.

F. Vízek 14.6.2017 22:07

Jsou i jiné definice...

Podle mne je agresor ten, kdo svoje představy dobra a způsobu života a pokroku

nevyžádaně a násilím prosazuje tam, kde není vítán.

A to bezohledně, stůj co stůj.

F. Vízek 14.6.2017 21:58

Lze dokopat ke štětí ?

Dalo se při dobré vůli pochopit, co nedělat:

vyvážet za hranice vlastní země: prý dobro, pokrok, pořádek, právo, svoboda, demokracie, způsob života, ba i revoluce.

Nenajdete světadíl, a oceán, na který by Evropa při vývozu toho všeho dobrého zapomněla.

A že při tom teklo krve.

F. Vízek 14.6.2017 21:51

Jenom poněkud?

Úplně zmatené, např.

1) Nad mapou obou Amerik jsem vzpomněl na vyspělé civilizace Aztéků, Inků a Mayů, po kterých zbyly jen památky, a zapátral, které jazyky nakonec v Americe – ležící od Evropy vskutku za velmi velkou vodou – zvítězily: angličtina, francouzština, španělština, portugalština, nizozemština...

2) Můj zrak se poté zastavil nad mapou Afriky z doby před sto lety. Prohlížel jsem si její hranice a zaujalo mě, co jsem viděl: francouzské území, britské území, německé území, portugalské území, španělské území. A to všechno – v Africe.

Jak píše J.Jurax: zmatené !

J. Jurax 14.6.2017 20:26

Re: Pane Vízku,

Ano.

Neberte mi moje peníze a nebudete se muset o mne starat.

Jenže výšeuvedená teze je pro pana Vízka jako socana a levičáka dílem nepochopitelná, dílem odporná.

J. Jurax 14.6.2017 20:21

Re: Pro P. Hana

Ano.

Tady je vidět, jak se o nás čacká EU mateřsky i otcovsky stará. Řešený problém momentálně hýbe celým světem a jeho řešení nechť tudíž má nejvyšší prioritu.

Od toho ledna se za pět měsíců vyčerpávajících, leč plodných diskuzí v EU shodli na tom, že ono tlačítko bude barvy červené. Nicméně očekávají se protesty našich muslimských spoluobčanů žádající tlačítko barvy zelené, neboť je to barva praporce Prorokova. Jest očekávat, že do roka bude otázka barvy tlačítka vyřešena a bude lze přikročit k rokování, co by to tlačítko jsouc stlačeno mělo způsobit.

J. Jurax 14.6.2017 20:15

Re: Pan Vízek, pane Prokope,

"On pan Vízek pořád věří, že demokracie je diskuze."

To jistě. Ale jenom vocaď až po sem; a hlavně se nesmí oponovat jedině správným tezím.

J. Jurax 14.6.2017 20:13

Re: Pane Vízku...

Ehm - a za jaké prachy by to bylo? Jestli za slušné, vzal bych druhé místopředsedování - místopředsedů může být víc.

A žebříček společenského významu práce a způsob spravedlivého přerozdělování odměn těm společensky nejvýznamnějším jsem ochoten dělat s důkladností sobě vlastní aspoň dvacet let - do svých osmaosmdesáti; předpokládám, že by nebylo na závadu, kdybych byl ke konci již stařecky dementní. Dementní nápady ostatně realizují nejlépe dementi.

Jistě uznáte - a pan Vízek taky - že společenský význam této mé práce bude přinejmenším na úrovni společenského významu práce eurokomisaře a že tedy bych měl být ohodnocen stejným, ne-li vyšším platem.

J. Jurax 14.6.2017 19:59

Re: Pane Prokope, právo zakázat nemáte,

Ale kuš - vyvracet jenom pro Vás jednu Vaši myšlenku po druhé, tak se upíšu a Vy to stejně neoceníte. A pro ostatní by to bylo nošením dříví do lesního porostu.

Přece nečekáte, že s Vámi budou všichni - případně vůbec někdo - souhlasit?

A mimoto - napíšu-li, že autor píše hovadiny, útočím na autora nebo na jeho text, co myslíte?

J. Jurax 14.6.2017 19:52

Poněkud zmatené

souhlasit nelze

J. Jurax 14.6.2017 19:51

Re: Svým textem ...

Evropa zbytku světa dluží kulové.

To spíš zbytek světa za mnohé dluží jí.

J. Jurax 14.6.2017 19:44

Re: Ptám se...

Jakého agresora?

P. Han 14.6.2017 19:01

Re: Pro P. Hana

Já bych řešil práva robotů až v okamžiku, kdy první z nich o nějaká práva požádá. Jenže co už má Evropský parlament dělat? Raději bude vymýšlet legislativu pro sekačky na trávu, než by se zabýval právy a hlavně povinnostmi ilegálních připrchlíků.

P. Han 14.6.2017 18:51

Re: Encyklopedie...

Bolívie - jazyk: španělština, kečujština, ajmarština, guaraníjština a dalších 31 indiánských jazyků (všechny úřední).

Kdybyste aspoň kecal tak, aby vám byl schopen uvěřit i někdo jiný než váš skalní spolukomunista...

Vývoz dobra? To už skončilo. Tedy kromě Brusele, kde se snaží exportovat své certifikované dobro do všech podřízených provincií a dokonce i do těch nepodřízených, USA nevyjímaje.

F. Vízek 14.6.2017 18:05

Encyklopedie...

Bolivie:...Asi 42% Indiánů, 31% mesticů, 15% kreolů. Úřední jazyk španělština. Indiánské jazyky kečuánština a ajmarština. Náboženství 94% římskokatolické...

K ostatnímu: viz VÝVOZ dobra atd...

P. Vaňura 14.6.2017 16:50

Dva až tři miliony je CELKOVÝ počet křesťanů, zotročených

Krymskými Tatary, těch 12000 Moravanů sedí. Omlouvám se za nejasnost textu.

P. Vaňura 14.6.2017 16:46

V Americe se mluví nikoliv výhradně ale většinou

evropskými jazyky. ALE o Americe se nebavíme. Na severu byli Indiáni ve stádiu lovců a lovec potřebuje obrovský prostor k obživě, z hlediska Evropanů bylo území USA téměř liduprázdné (mimochodem, ze stejného důvodu vytlačili zemědělci ve Starém světě už v pravěku lovce-sběrače, kteří se nepřizpůsobili). Totéž platí pro Argentinu a Chile. Oblast Mexika, Peru a dalších zemí obývá obyvatelstvo, které vzniklo smíšením evropských přistěhovalců s domorodci, Brazílii pak více méně míšenci Evropanů a bývalých černých otroků.

Černá Afrika byla rozdělena mezi Evropské země až v období r. 1890-1960. Někteří snad na tom zbohatli, ale také tam museli napřed investovat.

A "ovládání" značné části Asie Evropany představovalo až do r. 1800, ale někdy i mnohem později, především ovládání obchodu s LUXUSNÍM ZBOŽÍM mezi Asií a Evropou. Portugalci v 15 století zbohatli na obchodu s kořením poté, co odstranili monopol Arabů. Cesta tam a zpátky trvala v 16 století rok a půl, ztráty lodí byly i 50%, portugalský král si usápnul též značný podíl, ale pořád to bylo LACINĚJŠÍ, než kupovat koření od muslimů. Mimochodem, egyptský sultán poté, co v důsledku portugalského obchodu značně poklesly jeho zisky z obchodu s kořením, poslal proti Portugalcům celou flotilu válečných lodí, ta však byla Portugalci rozdrcena! Portugalci, Nizozemci i Britové se v následujících staletích prali o obchodní cesty, nikoliv o území.

Později Britové ovládli jedno klíčové území, totiž Indii. Původně se spokojovali s obchodem, to v době, když zemi pevně ovládala dynastie Mughalů. Poté, co země po roce 1709 upadla do občanské války, byli do toho také zataženi a země se postupně v 18 a hlavně 19 století zmocnili. Většina jejich dalších koloniálních výbojů byla dána starostni o zajištění cesty do Indie. Týká se to dokonce Bůrských válek, nechtěli totiž samostatný bůrský stát, který by mohl poskytnout nějaké jiné mocnosti, zejména Německu, své přístavy!

To se ovšem v bolševickém ani sluníčkářském dějepisu neučí!

P. Vaňura 14.6.2017 16:16

Vy jste řekl, že snad někomu něco dlužíme!

Muslimům "dlužíme" akorát kulku mezi oči, když už jste to nakous!

P. Vaňura 14.6.2017 16:13

Válka není sportovní utkání, ačkoliv se do jisté míry

sportu podobá, platí totiž nedáš/dostaneš! A nenechá li vítěz poražené na živu, nemohou v budoucnu nad ním NIKDY VYHRÁT! Nevybral jste si dobré přirovnání...

P. Vaňura 14.6.2017 16:08

Ano, žádat o omluvu a odškodnění POKAŽDÉ, když

začnou mektat, jak jsme se na nich "provinili."

P. Vaňura 14.6.2017 16:07

Toto nic neříká! Ti černí náčelníci nebyli podmanění

ani zotročení, byli pouze hrabiví. Otroky nejenže prodávali, ale také sami využívali. Otrokářství bylo normou pro ně i pro jejich zákazníky! Některé africké říše prodejem otroků zbohatly a když tento obchod Britové kolem r. 1837 zarazili, následoval úpadek (Dahome).

Mimochodem, obchod s otroky byl jablkem sváru ještě mezi Boleslavem II a Svatým Vojtěchem, který proti prodeji zajatců do otroctví protestoval!

Jinak, přečtěte si Bibli a případ Josefa, prodaného do otroctví svými bratry. V Bibli jsou za padouchy POUZE ONI, nikoliv kočovné kmeny, které ho koupily a následně prodaly do Egypta, ani jeho majitel hodnostář Putifar, který si povšiml jeho schopností a doporučil ho faraonovi!

S. Rehulka 14.6.2017 15:59

Re: Jiný už nebudu... Překrucuji...

Takže pane Vízku, jenom podporujete rozdíly rasových schopností a neschopností ! Přeci nechcete tvrdit, že obyvatelé jsou od Pána Boha, nebo soudruha Allaha tak humánní a slitovní, že je nikdy nenapadlo postavit (vlastní) lodi a obsadit - kolonizovat Evropu a Ameriku ? Nebo že u nich není přirozená dobyvačnost ? Ne, tím to není ! Je to tím, že možná tyto domorodé kmeny a národy Afriky, Ameriky, Austrálie i Dálného Východu byly tehdy TECHNICKY daleko PRIMITIVNĚJŠÍ, než aby se na to zmohly. Pouze ted, v moderní době, s pomocí technicky vyspělejších nástrojů, se stávají drzými, invazními nepřáteli NAŠÍ CIVILIZACE !

M. Pivoda 14.6.2017 15:30

Pro P. Hana

Události se již posunuly za rámec vašeho kuchyňského robota:

https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/blizi-se-roboticka-revoluce-evropska-unie-chce-pravidla-i-zabijacke-tlacitko-12044

EU chce řešit vztah lidí a robotů. Ve hře je „elektronická osoba" i zabijácké tlačítko. 12. 1. 2017

P. Han 14.6.2017 14:55

Re: Pro P. Vaňuru: Novodobé otroctví přichází

Roboti jako otroci? Tak to je nejspíš budete chtít osvobodit a dát jim podíl na správě věcí veřejných. Už mají nějakou vlastní ideologii? Každopádně doufám, že mého zcela pitomého kuchyňského robota se to netýká.

P. Han 14.6.2017 14:51

Re: Jiný už nebudu... Překrucuji...

No a tvrdíte kraviny. V mnoha jihoamerických i středoamerických státech se používají nejrůznější indiánské jazyky, a to i jako úřední. Asi rekord má Bolívie, kde je kromě španělštiny ještě dalších 34 úředních jazyků, vesměs indiánských.

Evropa byla bohatá už předtím, než si některé její státy "rozdělily" Afriku atd. Evropská kolonizace nepřinesla Afričanům větší bídu, ale naopak spoluúčast na celosvětovém rozvoji. Samozřejmě že zpočátku na velmi nízké úrovni, dané jejich vyspělostí. Ta se ovšem v průběhu času zvyšovala a zvyšoval se i podíl Afričanů na správě jejich záležitostí. Právě překotná dekolonizace vyvolala návrat velké části afrických států do chudoby. Afrika je stále velmi zaostalý kontinent. Výjimkou je Jihoafrická republika, kde se jim povedlo nevymlátit veškeré bělochy, kteří stále vytvářejí většinu národního bohatství.

Kde jste to všechno pobral? Předpokládám, že jste byl pilným studentem marxismu-leninismu.

Z. Lapil 14.6.2017 13:04

K pointě

Píšete: "Buďme my, Evropané, rozumní a nenapomáhejme ničemu, co vyvolává masovou migraci lidí".

Zní to pěkně až rozšafně, ale nějak mi to připomíná J. Suchého: "Pro strach má mít člověk uděláno. Tak praví lidová moudrost. CO má mít člověk pro strach uděláno, to už lidová moudrost nepraví".