26.6.2024 | Svátek má Adriana


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
AeroKarel 12.2.2006 0:25

Tedy, nevím kdo tuto poznámku napsal,

obvšem zcela souhlasím. To se zde pokouším (asi neuměle) říci!
Vodník 12.2.2006 0:37

Re: Re: Re: A naposledy,

Já myslím, že tehdy ještě nebyli "Rusové" a "Ukrajinci". Jestli Kyjevská Rus byla ruská nebo ukrajinská, to mi přijde stejně nesmyslné, jako jestli Velká Morava byla česká nebo slovenská (jak tvrdí někteří slovenští nacionalisté ;-)) Ukrajinu označují Rusové někdy jako "Malorusko".
Nárazníková území měly kolem sebe všechny říše a jejich osud byl podobný.
Carské Rusko ani po porážce Napoleona nepředstavovalo pro nás žádné ohrožení. Bolševický SSSR do toho nepleťe - jeho zločiny se tu snaží připisovat Rusku.
Čína taky neexpandovala nikdy nikam, teprve čínští bolševici dobyli Tibet.
Vodník 12.2.2006 12:58

Ještě k problému "ruský" vs. "ukrajinský"

Pravě jsem se vrátil z kostela, kde jsem mluvil s jednou Ukrajinkou, která tu studuje literární vědu.
Říkala v podstatě totéž co já v příkladu s Velkou Moravou. Oni rozlišují pojmy "ruskyj" a "rosijskij". Kyjevská Rus byla "ruskaja", ale nikoli "rosijskaja"; tedy dalo by se říct "východoslovanská". K definování "Rusů" a "Ukrajinců" došlo až později.
O Chmielnickém říkala, že ho vnímají jako osvoboditele od Poláků, kteří pro ně vždy představovali více cizí element než pravoslavní Rusové. Ti byli vnímáni vždy jako "menší zlo", ač prý v některých periodách bylo lze hovořit o určitých formách útisku i ze strany Rusů. Dnes se prý s antiruskými sentimenty lze setkat hlavně u extrémních nacionalistů
AeroKarel 11.2.2006 23:58

Jo, dodatek,

já pochopitelně vím, že sovětské imperium bylo horší než carské.
Ale ne zásadně.
Ona ta mentalita je v nich jak v koze.
Tak, jako v každém jiném.
Vodník 12.2.2006 0:03

Re: Jo, dodatek,

Pochopitelně, že lze v sovětském impériu rozeznat i ono "ruské" - je tam ovšem ve zmrzačené a zneužité podobě, zrůdný otrok a vykonavatel neruské myšlenky bolševismu. Obdobná situace v Číně.
DJing cheb pako 12.2.2006 17:21

Jo

kdyz se hadas s Petersem, tak genealogie vede z Byzance az k Hastrosum do kuchyne bez preruseni.
Kdyz se hadas tady, tak Ruske roztahovacne imperium nikdy roztahovacne nebylo, a bolsevismus je zidovskym vynalezem, ktery naprosto nesouvisi s Ruskem.
Ty ses ale kus uceloveho lhare...
AeroKarel 11.2.2006 23:53

No vodníče,

vidím, že je to marné. Ale v zájmu svého zdraví vaše teorie nevyhlašujte mezi těmi, kteří ruským imperialismem dost trpěli. Mohli by být horkokrevní.
A srovnáváte-li, nesrovnávejte Rusko s Napoleonem, nýbrž třeba s Velkou Británií. Také imperialista, ač se Moskvu nikdy obsadit nepokusili. Jenže v celkovém efektu pro členy jejich imperia nepopiratelně přínosnější.
Vodník 12.2.2006 0:00

Re: No vodníče,

Proč bych neměl srovnávat Rusko s Napoleonem? Právě to srovnání se Suvorovem je myslím dost ilustrující.
Británie sice nezkoušela obsadit MOskvu, ale jak se chovali v Indii nebo jinde ve světě taky není dobrým vysvědčením pro naši vyspělou okcidentální civilisaci.
Myslím, že je to marné ve Vašem případě. Jste prostě příliš prorostlý předsudky o "ruském medvědu", o "ruském imperialismu", který našel svou metamorfosu v sovětské "říši zla". To jsou ovšem hanebné pomluvy, které stádo automaticky přejímá aniž by se nad jejich nesmyslností na chvilinku pozastavilo.
AeroKarel 11.2.2006 22:39

Vodníku,

"Ruské imperium bylo národní a neroztahovalo se nikam (nepočítám nárazníková území, o něž se přetahovalo se stejně imperiálními sousedy)"
Tohle raději nevykládejte Polákům, Finům, Lotyšům, Litevcům, Estoncům jen tak namátkou.
Já nepovažuji za nenormální, když se země se silnými imperiálními ambicemi roztahuje a okupuje okolí.
Za nenormální považuji pokoušet se to nevidět, nebo to okecávat.
Takže mrkněte do historie, třeba bude někdy možné o tom pokecat.
Se znalostí reality.
Vodník 11.2.2006 22:43

Re: Vodníku,

"Jen tak namátkou" jste vyjmenoval ta nárazníková území. Pokud nepatřila Rusku, okupoval je jiný imperialista. Polsko svého času zabralo Ukrajinu a z mapy zmizelo ne (jen) kvůli Rusku.
Rusko se nikdy neroztahovalo tak, jako Francie (srovnejte Napoleona u Moskvy a Suvorova v Paříži), Německo (bez komentáře) nebo koloniální mocnosti (GB, Holandsko).
doxa 11.2.2006 23:07

Re: Re: Vodníče

Sibiř to je opravdu jen takové malinké nárazníkové území mezi Ruskem a Čínou.
Vodník 11.2.2006 23:15

Re: Re: Re: Vodníče

O té Sibiři tu byla taky řeč několikrát. To bylo mocenské vakuum, které Rusko obsadilo tak nějak přirozeně nenásilnou cestou. Aspoň nevím nic o vyvražďování Jakutů nebo Ujgurů a jejich násilném obracení na pravoslaví (typické chování západních dobyvatelů, např. Poláků na Ukrajině)
doxa 11.2.2006 23:45

Re: Re: Re: Re: Vodníče

O vyvražďování Jakutů nebo Ujgurů tedy nic nevíš. Ale jakto, že jich dnes je sotva desetina ve srovnání s polovinou XIX.stol? (Zatímco Američani mají pořád na talíři vyvražďování Indiánů, ale Indiánů dnes v USA žije 2x více než v té polovině XIX.stol.)
Vodník 11.2.2006 23:56

Re: Re: Re: Re: Re: Vodníče

Máte pro mě nějaké prameny? Ze kterých by jasně vyplývalo, že jejich stav zdecimovaly carské imperiální jednotky?
Mno, bizonů je dnes v USA taky víc, než když Buffalo Bill končil své řádění...
doxa 12.2.2006 0:07

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vodníče

Jenže těch Indiánů je 2x víc než to dobývání začalo. (Což o bisonech neplatí.) A na té Sibiři to přece carské jednotky nemusily dělat osobně, stačila jejich přítomnost a vše co s sebou přivezly (od neštovic po vodku)
Vodník 12.2.2006 0:15

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vodníče

Mno, to je spíš známo o běloších v Americe, že decimovali Indiány jenak osobně, druhak ohnivou vodou a neštovicemi (naschvál! v nakažených dekách!). O Rusech nic podobně zrůdného známo není. A jestli jich je dnes málo (ve srovnání s Indiány), bude to spíš vina sovětského systému než carské vodky.
doxa 12.2.2006 1:23

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vodníče

Ono toho o Rusech ještě hodně není známo. (A stěží se to za Putina zpřístupní.) Ale on ten car měl vlastně štěstí, že se všechno dá svést na bolševíky. Ovšem - kdyby se tam necpal car, nepřišli by tam ani ty bolševíci. (Nebo kdyby to včas prodal, jak tu Aljašku.)
Vodník 12.2.2006 12:38

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vodníče

Aha, takže za bolševismus můžeme poděkovat pravoslavnému carovi, že to "včas neprodal". Ne Marxovi, Leninovi, Trockému, Džeržinskému, Stalinovi, Kaganovičovi, nýbrž carovi...
To teda za Hitlera můžeme taky poděkovat Židům: kdyby se včas vystěhovali z Německa a nevyssávali bídně ty plavé germánské šelmy, neměli by holokaust, my heydrichiádu, Němci zničené Německo a 10 milionů mrtvých, Rusové extra 20 milionů mrtvých, atd.
AeroKarel 11.2.2006 22:34

"Věčná škoda, že se blbec Bush vevalil do toho blbého Iráku"

Jo, raději měl Saddáma nechat holdovat jeho oblíbeným zábavám, instalovat své podařené synáčky a vykřikovat, jak nad Amíky zvítězil v matce bitev.
Opravdu to není příjemné, šťourat do  h o v n a.
Ale občas je to nutné!
Vodník 11.2.2006 22:45

Ale občas je to nutné!

A proč to bylo nutné v případě Iráku?
AeroKarel 11.2.2006 22:22

Vodníku,

"Co chceš od člověka, který soustavně míchá pojmy "ruský" a "sovětský" "
Ráčejí snad vidět nějaký podstatný rozdíl?
Mezi ruskou a sovětskou diktaturou?
Mezi ruským a sovětským impériem?
Vodník 11.2.2006 22:32

Re: Vodníku,

Podle Vaší otázky se obávám, že nemám na to, abych Vám to vysvětlil. Snad tedy pokus:
Rusko bylo monarchií, nikoli diktaturou. Ruský car, šlechta a ruský národ jako celek se stal největší obětí sovětské diktatury. Ruské imperium bylo národní a neroztahovalo se nikam (nepočítám nárazníková území, o něž se přetahovalo se stejně imperiálními sousedy). Sovětské imperium bylo internacionální a roztahovalo se po celé planetě.
JM 12.2.2006 22:08

Jenom technická

byl bych ochoten se vsadit, že zrovna *carské* Rusko do 1917 nikoho z předchozích pánů ani za mák nezajímalo.. ;)
JM 12.2.2006 22:10

Re: Jenom technická

A zajímalo. Jenom o kousek dál ;)
damian.frach@atlas.cz 11.2.2006 20:55

USA

prijde mi dulezite, ze diky USA se teroristicke utoky proti civilistum prenesly na blizskovychni uzemi, coz je podle meho nazoru nutna podminka, aby mistni obyvatelstvo otevrelo oci a mohlo zacit s reformami jak islamu, tak k demokracii
Vodník 11.2.2006 21:01

Re: USA

Já mám naopak pocit, že  díky mj. USA se teroristické útoky přenesly z Israele do Evropy.
damian.frach@atlas.cz 11.2.2006 21:08

Re: Re: USA

nesouhlasim s teorii, ze kdyby jsme se k muslimum chovali jak chteji (izolace), tak by se jejich choutky neeskalovaly. stejne jde jenom o penize, moc a vliv, takze proc by se meli zastavit pred evropou???
strejda 11.2.2006 21:40

Re: Re: USA

Kolik bylo v Evropě teroristických útoků proti Izraeli a Iráku, za kterými stáli muslimové? A kolik bylo těch od separatistů v Irsku, Baskicku, Srbsku, Kosovu, Řecku. Zatím je to velý nepoměr. Horší je ovšem, že se teroristické sebevražedné atentáty staly běžnými. To opravdu dříve nebývalo. Souvisí to s technicko-technologickou převahou Západu a nemožností bojovat přímo. Špunt v Pandořině skříňce se uvolnil a jen otázkou času, kdy své problémy začnou sebevražednými atentáty řešit i nemuslimové, třeba křesťané a ateisté.
Pobavený pravicový volič 11.2.2006 20:38

Paní Zajícová,

naprosto přesně napsané. Zato u pana Juchelky vidím řadu psychiatrických diagnóz.
No, není každému dáno rozlišit partyzána od teroristy .
Zuzana W 11.2.2006 20:49

Re: Paní Zajícová,

Tam bylo predtim, nez se tam Bush vevalil asi tolik teroristu, jako zbrani hromadneho niceni. Mate nejake cerstvejsi informace? :)