7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

SVĚT: Válka na Ukrajině v širších souvislostech

V těchto dnech nemá smysl a není správné dělat nic jiného než rezolutně odsuzovat ruský útok na Ukrajinu. Válka je pro mne absolutně nepřijatelnou metodou řešení jakýchkoli, jakkoli formulovaných nebo jakýmkoli ideologem vysvětlovaných a obhajovaných sporů mezi zeměmi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 5.3.2022 10:16

Chudak Klaus, neumi si to vysvetlit.... Ja jo. Putin si 20 let zabere kde chce co chce. Zapad obcas udelal ty ty ty, ale jinak dobry, kdo by sel do valky kvuli Cecne, Gruzii.... Takovi, jako Klaus a Zeman sli vzdycky jeste mnohem dal. Putinovi se klaneli, pochlebovali mu, adorovali ho, skrz (_._) by mu snad az na mandle vlezli. Klausi, je i tvoje vina, ze na Ukrajine umiraji deti rukou tveho kagebackeho ridiciho dustojnika!

J. Rejzek 5.3.2022 10:01

Prsit se, jak jsme to u nás dobře zvládli s rozdělením Československa je ve srovnání s Ukrajinou směšné. Kdyby v Ružomberoku nebo v Nitře bylo převážně české obyvatelstvo a v Uherském Brodě zase to slovenské, nebo kdyby se Slovácko chtělo připojit ke Slovensku, také by na to střílení došlo. Pamatuji dva pidiproblémy . Byla to osada U Sabotů a několik českých chat na Slovensku, což se zdál neřešitelný problém a vlastně se to vyřešilo až vstupem do EU.

P. Diviš 5.3.2022 10:15

Skutečnost je taková, že my jsme tu rozdílnost zvládli docela dobře, Ukrajina ne.

Ale nesrovnával bych situaci s rozdělením Československa, do kterého se žádný velký soused "nemontoval". Srovnatelná je spíš s rokem 1938 a odtržení Sudet velkým sousedem.

O. Musil 5.3.2022 10:37

Přesně tak, to je podle mě taky skoro identický případ. Nakonec byl vyřešen odsunem Němců... Jiná varianta byla asi jen odtržení území. Sudeťáci taky tehdy chtěli autonomii atd atd atd, na což vláda nakonec taky přistoupila. Ale stejně to skončilo Mnichovem.

K. Svoboda 5.3.2022 9:53

Pane Němec - příspěvek 9.28 - R^R^R^R^R^R^R^R^

J. Novák 5.3.2022 9:52

T. Pojar:.....Fialův klíčový muž: Ukrajinu v nejlepším rozsekne železná opona, potřebujeme ‚raketu do každé rodiny‘...........zkáza ČR je prostě nevyhnutelná.....!!!!!!!

J. Urban 5.3.2022 10:21

muzete utect do Ruska, tam je dobre a bude lip

S. Ševeček 5.3.2022 9:51

'se divím, že tu diskusi tuná ještě nezavřeli.

D. Stirsky 5.3.2022 9:48

Ano. Takto lze psát a uvažovat. Proč? Protože hned v úvodu svého článku V. K. jasně říká, že to, co učinil Putin, je neobhajitelné. Což mnozí relativizátoři neumějí. Maximálně napíší, že válka je strašná, ale... Podle mne je nyní pěkně vidět, jak tolikráte vysmívaná, kritizovaná, zesměšňovaná, blábolivá, rozhádná, k plichtám vedoucí, proti korupci neodolná demokracie západního typu je stále tím nejméně špatným upsořádáním společnosti ze všech špatných uspořádání. Umožňuje totiž obměnu kádrů. Jen si vezměme, kolik premiérů či předsedů parlamentu u nás od r. 1989 bylo! K tomu 3 prezidenti! Putin byl zpočátku vcelku OK, jenže s každým přibývajícím rokem ve funkci stával se na ní více závislým až nakonec opravdu zešílel. Nemyslím si, že není šílenec, jak je nyní módní psát. Jistě, označení "šílenec" asi psychiatrie nepoužívá, ale změna v psychice v závilsoti na délce funkce a zřejmá paranoia u Putina dle mého soudu je. Samozřejmě, že Putin jedná logicky, jak mnozí píší. Jenže je to logika psychicky narušeného jedince.

J. Novák 5.3.2022 10:01

vy sám se pohybujete v okolí zrádců a vyvrhelů, co se nám nevyplatí to si dovezeme 56,-Kč/m3 ZP Maďaři platí pouze 7,-Kč/m3...... za nás mluví ZRŮDY= 8X VÍCE PLAŤTE ZA PLYN == DŮSLEDEK IDIOTŮ U MOCI V ČR

P. Miller 5.3.2022 9:31

Václave, minimálně s Tebou, kromě jiného, nesouhlasím, že náš lid byl na změny po listopadu připraven a že se vedla dlouhá jednání před rozdělením státu. A pokud se jedná o Putina, rozhodně je to racionálně uvažující státník. Nelze hodnotit jen tuto poslední akci, ale je třeba to vidět z dlohodobého pohledu. Je to asi jako s Čínou, byli jsme náramně chytří, přece se jednalo o komické postavičky v montérkách, pracující za hrstku rýže, a když jsme tam přijeli jako vláda před cca 30 lety tak jsme nestačili divit. A o tom kde je Čína dnes a kde jsme my, o tom nestačí vést rádoby moudré a tituly ověnčené plky o ničem. Ano, dějí se věci o kterách si myslíme, že jim rozumíme dokud po nějaké době se neprokáže, že to bylo jinak.

P. Hák 6.3.2022 10:57

Zajímavý pohled insidera.

V. Němec 5.3.2022 9:28

Pozorně jsem si přečetl úvahu a namátkou i něco z diskuze. Argumenty v článku za přemýšlení stojí, mnoha diskutérům zřejmě stačí k vyblití nějakého příspěvku osoba autora, text jim asi nestálo zato číst. Tito lidé mají pravdu. Přemýšlet je zbytečné, protože:

Vůbec neplatí, že když se něco špatného, v tomto případě hrozného, stane, moudří lidé přemýšlejí, kde předtím udělali chybu oni sami.

V roce 1999 jsme začali my NATO, ČR just právě 14 dní po vstupu, bombardovat Jugoslávii opravdu spravedlivě, citlivě a humanitárně. Krádež Kosova Srbsku byla správná, tuto zemi nikdy neřídili zločinci, obchodující s lidskými orgány zajatců, nyní v Kosovu panuje hospodářský rozkvět, Camp Bondsteel není žádná vojenská základna, ale skautský tábor.

Válka v Iráku byla oprávněná, zcela legitimní a místnímu lidu nepřinesla statisíce mrtvých a rozbitou zemi, ale nesmírné štěstí, mír a prosperitu. Arabské jaro vedlo k rozkvětu demokracie v muslimských zemí a rozmachu sekularity v nich.

Euromajdan v roce 2014 byl sametový, jak jen může samet být, žádní ruští Ukrajinci nebyli v Oděse upáleni v tamním Domě odborů za pokřiku davu "hoř, Colorado, hoř" a za zpěvu ukrajinské hymny.

Ukrajina je už od své samostatnosti přímo vzorem budování demokracie, nesmiřitelného boje s úplatkářstvím, země hospodářského rozkvětu, ze které odešlo několik milionů lidí pracovat do ciziny jen proto, aby se pak vrátili budovat svou zemi.

Nejlepším řešením do budoucna je Rusko uvrhnout zpět do doby kamenné, jak moudře napsal Kasparov.

Izolace, beznaděj a bída lidí. To je opravdu promyšlená vize pro zemi, která má jaderný potenciál v okamžiku ukončit jakoukoliv diskuzi, nejen zde na tomto internetovém plátku.

J. Desef 5.3.2022 10:55

.. někteří diskutující sice projevují schopnost myslet, ale zároveň s projevem naprosté neznalosti souvislostí a vývoje dějů. O kategorii dějů, které se už říká historie nemluvě.

K. Křivan 5.3.2022 12:33

R^ Máte do slova a do písmene pravdu. Bohužel.

J. John 5.3.2022 9:18

Náznaky reality, zabalené do spousty zbytečného. Realita bude možná prostší, a proto byla i u nás zavedena cenzura. "Západ" mnoho let dělal, že neslyší žádosti Ruska o nepřibližování k hranicím, zapomněl na ústní sliby Genschera, Bushe a dalších politiků Gorbačovovi. Proběhlo mnoho "barevných revolucí", organizovaných ze zahraničí, které rozvrátily mnoho států. Cordon sanitaire ve východní Evropě by byl minimálně z ruského pohledu užitečný. Rus má historické zkušenosti z toho, co znamenala válka na jeho území. Tomu chtějí ruští politici za každou cenu zabránit. Měli čekat ještě několik let, až "západ" vyzbrojí Ukrajinu moderními zbraněmi a pak riskovat větší konflikt, který by mohl být vyprovokován nějakou nikým nezamýšlenou banalitou, jako bylo zastřelení F. Ferdinanda d'Este? Rusko je řádově slabší, jak ekonomicky, tak vojensky, než státy Nato.

Proč nikdo nepopíše i tento scénář?

M. Bednář 5.3.2022 9:27

Vzpomeňta na diskuse kolem Covidu. Co můžete čekat?

J. Plzák 5.3.2022 11:54

Ano, slíbili a přesto se stále přibližovali.

Jenže, myslíte, že v Západním světě existuje někdo relevantní, kdo bych chtěl vtrhnout do Ruska?

Leda tak Pekarová s Langšádlovou, ale obávám se, že ty zas tak moc relevantní nejsou.

Ledaže by si přizvaly Mirku Němcovou.

S. Ševeček 5.3.2022 9:17

1. válka je pokračování politiky jinými prostředky.

2. o území se nejedná, o území se bojuje.

3. válka USA proti Rusku probíhá od roku 1997.

4. Že Rusko se změnilo, víme od roku 2010, v souvislosti s Egyptským převratem.

A nakonec: Putin: "K čemu je nám Svět bez Ruska?"

J. Plzák 5.3.2022 11:47

Za všechno můžou Germáni.

Bývalý kancléř Schröder (BRD) svého času prohlašoval, že Putin je "luppenreiner Demokrat" - přibližně: křišťálově čistý.

I. Semrád 5.3.2022 9:02

Že je Putin nebezpečný ko*ot, je zřejmé nejpozději od r. 2014.

Klaus to "neviděl", a je teď zmatenej jak lesní včela, tolik, tolik Puťkovi věřil.

V. Kříž 5.3.2022 9:12

a tahle válka je důsledkem přizdisráčství Západu od dob Gruzie, kdy se jim to násilí tam páchané zdálo příliš daleko, stejně jako Doněck a Krym. Zmohli jsme se jen na to, že jsme Putina pokárali, že se chová nepěkně a jen jsme ho tím povzbudili. Rusové - ne všichni, pochopitelně - znají podle mne jen jeden argument: hned po ránu palicí mezi oči, jinak si myslí, že jsi slaboch a oni ti ukážou, kdo je tady pán. A tak se stalo, že ten konflikt je na našich hranicích a my se hrozně divíme...

I. Semrád 5.3.2022 9:17

Hrozně se diví starej Klaus.

On ten Hitler to zkoušel podobně jako dnes Putin, a nakonec mu došel kyslík, i když to pár let trvalo.

Tohle snad bude rychlejší.

J. Urban 5.3.2022 10:17

R^[UA]

J. Urban 5.3.2022 10:17

R^

J. Desef 5.3.2022 9:02

Válka je nepřijatelným řešením sporů. Zároveň je válka nejúčinnějším prostředkem, jak se zmocnit cizího, když vlasního zdá se být málo. Putin již dávněji prohlásil, že je-li zřejmé, že mě někdo chce napadnout, musím ho svým úderem předejít. Přesně to je situace s Ukrajinou.

R. Tesařík 5.3.2022 9:14

BBB.

J. Karza 5.3.2022 9:24

Vojenská agrese je z hlediska morálního i z pohledu principu mezinárodního práva nepřípustná a neomluvitelná.

Přesto k aktům vojenské agrese v realitě mezinárodních vztahů periodicky dochází ze stran různých aktérů. Obecně řečeno, dochází k ní tehdy, kdy je aktér agrese přesvědčen, že nemůže dosáhnout svých (ne)legitimních cílů jiným způsobem, přípustným způsobem.

J. Desef 5.3.2022 10:19

je legitimním cílem obrana?

J. Karza 5.3.2022 11:54

Obecně vzato zcela jistě. Slovo obecně tam dávám proto, že nevím jestli a jakou konkrétní situaci máte na mysli.

Charta OSN vojenskou agresi zakazuje. Uznává právo na sebeurčení a právo na obranu.

Ale taky ukládá povinnost řešit spory mírovými prostředky a diplomatickým jednáním. To nerespektovaly mnohé strany tohoto konfliktu.