2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

SVĚT: To se docela hodí

Tak tady máme zase novou krizi. Odehrává se v Kazachstánu. Což je stát, jehož přesnou polohu většina lidí na zeměkouli nezná. Pro našince nápověda: Je to jedna z bývalých sovětských republik.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Matuška 9.1.2022 21:06

Ad 15:57 R^ /Mám takový dojem, že se Rusové už poučili, že vládnout světu není levné.../

J. Matuška 9.1.2022 20:36

Milane, možná, že se ještě dožiji toho, že mi stylově řeknete sorry. ;-)

K. Salajka 9.1.2022 19:51

Jenom se prostě přidalo pár EU miliónů potom, co se ukázalo, že ani letiště v Brně se neuživí.

J. Černý 9.1.2022 19:06

Jasně ;-D;-D

P. Diviš 9.1.2022 18:11

Co k té pitomosti chcete číst?

P. Diviš 9.1.2022 18:09

Neúspěšná barevná revoluce? Bašta asi zase našel nějaký kufřík! :-P

P. Diviš 9.1.2022 18:08

Chvilku se snažili vypadat civilizovaně. Dlouho jim to nevydrželo, vrátila se paranoia, mesiášství, imperialismus.

Jo, my jsme se jich naštěstí stačili zbavit včas, i vstoupit do NATO.

P. Hák 9.1.2022 18:01

Ale to je v hlavách fašounů. Kdo neřve neustále nenávistí, je u nich hned -mil.

P. Hák 9.1.2022 18:00

Hlavně ta rusofiobie s rokem 1968 nesouvisí, to je jen záminka. Kdyby souvisela, postupně by sábla, čas zahlazuje křivdy. Tohle se ale stupňuje.

P. Hák 9.1.2022 17:56

Rusové ale Ukrajince jako stejný národ neberou. Koukají na ně zhruba jako my na Slováky - aspoň ti, s nmiž jsem o tom mluvil.

P. Hák 9.1.2022 17:55

ČT24 a idnes? Tak to je fake téměř jistě :-)

Pan Černý uváděl slova "narod" a "nacija" jako odlišné pojmy. Je vysoce pravděpoobné, že mlaďoši v redakcích rusky neumí/umět nechtějí/schválně to překrucují.

Viz země "nechovající se přátelsky" (neotnositsja družeski) ve skutečnosti, prezentované jako "chovající se nepřátelsky" (otnositsja vražeski, což tam nebylo).

Obyčejná hloupost? Touha po senzaci? Záměrná manipulace? Všechno najednou?

P. Hák 9.1.2022 17:49

Máte naprostou pravdu.

Američtí politici musí po cause "Trump vyhrál díky Rusům" vydávat radikální prohlášení... a stále radikálnější, tady většinou funguje pozitvní zpětná vazba, kdo nešlape neustále ne plyn, je za zrádce.

Tohle je mimochodem pozorovatelné i u nás - konfrontační výroky se pořád zesilují, i když se nám nic konkrétního neděje. Když si vzpomenu třeba na 90. léta, tak tehdy zdaleka nezněla tak zuřivá nenávist z komentářů, jako dneska. Ani třeba v letech 2000 nebo 20210. Myslím, že i u nás je to předhánění se z vnitropolitických důvodů, snaha vykreslit domácího soupeře jako "zrádce". Těžko z toho začarovaného kruhu ven... a ani nevím, zda si to ti nahoře uvědomují. Fanatici z řad podporovatelů si to neuvědomují určitě.

P. Černý 9.1.2022 16:33

Však to taky byla řečnická otázka. Ovšem fakt, že k těm událostem dochází bezprostředně před jednáními USA + NATO a Rusko, která se mají především zabývat otázkou snížení napětí na Ukrajině, by mohl něco naznačovat. Na druhé straně ne všechno je takové, jak to může vypadat. I když zase, výroky Stoltenberga a Blinkena by mohly ukazovat i na nějakou vnitropolitickou situaci přímo v USA. Ty dva výroky, které mám na mysli, se zdají popírat samotný smysl těch jednání. Zastavit šíření útočných systémů a zmírnit vzájemné nepřátelství.

P. Černý 9.1.2022 16:00

Zajímavá konverzace v situaci, kdy USA avizují, že ruské požadavky považuje za neakceptovatelné. A Rusko zase ubezpečuje, že je připraveno přerušit diplomatické styky s USA. Nehledě na nedávné Stoltenbergovo avízo o připravenosti NATO umístit jaderné rakety ve východním Německu. Doslova natruc ruským požadavkům.

Možná budeme mít brzy jiné věci k řešení než akademické politické disputace.

F. Žůrek 9.1.2022 15:57

Rusové od nástupu Gorbačova jsou solidní ve svém chování. Od nás bez problémů odešli. Buďme rádi, že u nás nejsou žádná cizí vojska. Opravdu buďme velice rádi. Není o co stát. A zda jsou to vojska východní či západní, to je zcela jedno.

P. Černý 9.1.2022 15:11

Domnívám se, že pokud by měl Putin na mysli konkrétní národnost, použil by slovo nacia.

Narod je obecnější pojem. Spíše jde o lid. Třeba ve smyslu sovětský lid. A možná, že právě na tento pojem naráží. Což ale nevim a netvrdím.

P. Černý 9.1.2022 14:49

Společný jazyk ještě nutně neznamená společnou národnost.

V. Novák 9.1.2022 14:46

Ale ne - Putin to o společném národě skutečně prohlásil.

Už jsme se o tom bavili a já vám argumentoval, proč s tím nesouhlasím. Byli - a nejsou. Dokud bylo maloruské nářečí jen nářečím ruštiny, nebylo o jednom národě pochyb. Když bolševici ustavili UkrSSR s úředním jazykem "ukrajinským" (jihoruským dle jeho autora Ševčenka) a Ukrajinci to přijali přestali jedním národem být. Totéž platí pro Bělorusy a běloruštinu.

P. Han 9.1.2022 14:17

Zatímco vy jste pitomec. Přečtěte si celé vlákno a zjistíte, na co ironicky reaguji. No, možná nezjistíte, u vás to není jisté. A o tom letišti vím dost, maje ho za rohem.

J. Matuška 9.1.2022 13:38

Ad 10:41 Jaroslav Bašta: Rána do podbřišku

... Dá se očekávat, že povstání bude brzo potlačeno a rozeběhne se vyšetřování. Účast ozbrojenců vycvičených v pouličních bojích potvrzuje tvrzení prezidenta Tokajeva, že jde o teroristy, pravděpodobně bojovníky Islámského státu. Jeho současný chalífa Ibrahím Kurajší je původem Turkmen a snaží se aktivity IS přenést do Střední Asie. Proto se dá očekávat, že angažovanost Ruské federace a zřejmě i Čínské lidové republiky se neomezí jenom na potlačení povstání. Čínu znepokojuje to, že kazachští Ujguři se do nepokojů velmi aktivně zapojili, takže se bojí přenesení nestability na své území.

Rusko má dva hlavní důvody – jeho hranice s Kazachstánem měří 7 500 kilometrů, představuje tedy měkký podbřišek země. A v této středoasijské republice žijí skoro 4 miliony etnických Rusů. Ti se, mimochodem, nepokojů neúčastnili. Scénář, ve kterém by Ruská federace musela současně čelit etnickým čistkám svých krajanů na východě Ukrajiny (jak předpokládá návrh zákona prezidenta Zelenského „O přechodném období“) a na severu Kazachstánu, by vedl k válce na dvou frontách.

Proto se mi zdá, že neúspěšná barevná revoluce v Kazachstánu bude mít stejné důsledky jako měla její obdoba v Bělorusku – obě země to donutí úzce spolupracovat s Ruskou federací. https://www.prvnizpravy.cz/zpravy/politika/jaroslav-basta-rana-do-podbrisku/

Proč mě napadá slovo BUMERANG?

J. Matuška 9.1.2022 13:13

Ad 10:54 a 10:55 Mlčení je souhlas? ;-)

J. Sedlář 9.1.2022 12:07

Někdo dle vás přiděluje, jiný mnohde něchtěný, ji po celém světě realizuje.

P. Černý 9.1.2022 11:53

Jenže to je pravda. Ale hlavně jde o něco úplně jiného.

P. Černý 9.1.2022 11:51

A hlavně, pokud řekl narod, pak toto slovo v ruštině znamená v první řadě lid.

J. Černý 9.1.2022 11:49

Ne, to jste jenom vy překroutila sled souvislostí, co kdo řekl a na co Putin reagoval. Viz můj příspěvek dole.

V. Čermák 9.1.2022 11:47

Židé a Arabové jsou potomci nevlastních bratrů Izáka a Ismaila se stejným otcem, Abrahamem..

J. Černý 9.1.2022 11:46

Vy jste vyhlášená manipulátorka. Vytrhla jste to z kontextu. Putin reagoval na prohlášení Zelenského, který řekl, že Ukrajina nabidne své občanství lidem ze zemí ve kterých úpí pod diktátorskými a korupčními režimy. Což v případě Ukrajiny zní humorně. Putin na to reagoval a mimo jiné řekl, že Ukrajinci a Rusové maji mnoho společného a že se neboji říci, že jsou jeden národ a proto každému Ukrajinci nabidne ruské občanství...

Takže to vyznívá trochu jinak.

V. Vlk St 9.1.2022 11:38

Pane Žůrku, asi si to pletete. Pana Čunka jsem se naopak zastával, jednali jsme spolu a on mi poděkoval. Ta paměť, ta paměť.

V. Vlk St 9.1.2022 11:36

v roce 1964 tam byla přistávací dráha pro Migy 21 a Suchoje a SU 27 bombardéry. + celé zařízení.

P. Černý 9.1.2022 11:35

To je jazykový problém. Některá slova v ruštině mají prostě vice významů. A někdy to jsou i jiné významy než u jejich českých ekvivalentů.

Překládat je možno seriózně se znalostí kontextu. Nebo taky diletantsky a zlomyslně.

To je jako s tím slovem nedruzestvennyj. Přeložit ho otrocky jako nepřátelský může jenom zlomyslný debil. Družba je ekvivalent slova družit se. Lavrov neřekl, že jsme nepřátelé. Řekl, že se nedruzime. Že nejsme v přátelských vztazích. Že jsme znepřátelený národ řekl až Putin.