9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

SVĚT: O Afghánistánu stručně a střízlivě

Bleskový rozklad prozápadní afghánské vlády a jejich jednotek z hodiny na hodinu vyvolal množství prohlášení, úvah a komentářů, též zde na NP. Většina však má emocionální charakter a jejich tón se nese od obav přes lítost až ke škodolibosti, zřejmě podle politického směřování autora, takže jim chybí objektivita, systematičnost a strategický vhled.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Stárek 19.8.2021 23:29

Okupanti všude na světě vždy dopadnou stejně, prohrají a musí táhnout. Je pouze otázka, kdy. V Afghánistánu a v Československu to trvalo 20 let.

P. Szirotný 19.8.2021 22:12

Doporučuji všem shlédnutí dokumentu o historii Afghánistánu na youtube. Velmi zajímavé a poučné. Mj. se dozvíte, že Afghánistán v moderních dějinách nerozes....li Sověti nýbrž tamní komunisté, kteří navíc začali mezi sebou bojovat o moc. Sověti tam vlítli kvůli záchraně vítězné frakce tamních komančů. Protože chtěli, aby země zůstala ve sféře jejich vlivu. Naběhli si a se staženým ocasem díky Gorbymu vycouvali. Dál už to známe. Teď si naběhli Amíci a my s nimi. Rozdíl je asi jen v tom, že USA/NATO nechtěně vyzbrojili Talibán modernějšími zbraněmi. Tak ten stát nechme jeho osudu. Nebude horší než by byl kdyby se tam západní státy neangažovaly.

V. Podracký 19.8.2021 21:12

Dost chybná úvaha. Myslím, že spojenci zapomněli, že jsou národy, které se nedají koupit.

J. Jurax 19.8.2021 19:29

No, jak tak sleduju v médiích situaci v Afghánistánu, tak se nemohu ubránit dojmu, že opuštění země silami tzv. Západu je trapně nezvládnutý logistický chaos, jež plně padá na bedra USA. Zejména přiznání, že supervelmoc nezvládne dostat ze země všechny své spolupracovníky, jimž od Tálibů za tu spolupráci hrozí diplomaticky řečeno nevlídné zacházení, je ostudné. Nebo ponechání techniky a výstroje na základně Bahrám ...

Je to podobné osudu Kurdů, kteří byli kdysi vyhecováni k odporu proti Saddámovi v Iráku, aby mu potom byli vydáni na pospas. Jeden aby si raději rozmyslel, jestli má spolupracovat s Američany.

Mimochodem, když se dívám v TV na záběry ozbrojených Tálibů, tak jen málokterý má Kalašnikov. Spíš mají výzbroj i výstroj západního původu - karabiny M-4, kulomety Minimi, resp. M-249 ...

P. Milan 19.8.2021 20:33

Jo, bylo to vodfláknutý. Jak by to dopadlo za Trumpa, těžko říci, ale Biden posral vše, co se jen dalo.

Kurdy nemusel nikdo moc hecovat, ti ten boj za svůj stát mají v krvi. Zrovna tak, jako neschopnost společného boje za ten stát. Občas toho někdo využije.

Výzbroje ukořistili dost. Na rozdíl od kalacha ovšem citlivější na údržbu a logistiku.

K. Křivan 19.8.2021 18:26

Když se Afghánec rozhodne pro demokracii a "západní " způsob života, musí zahodit islám, a vše co s ním souvisí. Se všemi konsequencemi.

H. Lukešová 19.8.2021 18:44

Jestli ještě dnes zde budete na diskusi, pane Křivane, tak doporučuji přečíst článek o multikulti obohacení, které přináší Afghánci Evropě, článek je to ale hodně douhý. Ale stojí za to přečíst. Vás samozřejmě není nutné o ničem přesvědčovat, ale jen si prohloubit vědomosti.

https://pravyprostor.cz/budete-mozna-prekvapeni-jak-velke-multikulturni-obohaceni-prinasi-afghanci-evrope/

J. Jurax 19.8.2021 19:54

Ten odkaz je opravdu výživný ...

J. Strakoš 19.8.2021 17:50

"Bez války v Afghánistánu by byl počet teroristických útoků a atentátů na Západě určitě vyšší"

Vážně? Kde berete autor takovou jistotu? Může to být zdůvodnění vpádu, může to být předpoklad, ale rozhodně to není něco čím lze neprůstřelně arumentovat.

Například já bych mohl napsat, že počet útoků byl tak vysoký právě kvůli válce v Afganistánu. A je to nezpochybnitelný fakt, ať to Novotný a jeho stoupenci stokrát popírají nebo ne.

P. Milan 19.8.2021 17:52

Není to ani fakt, natož nezpochybnitelný. Ale popírat to je zbytečné.

H. Lukešová 19.8.2021 17:21

Taliban řekl, že bude ctít práva žen a poté teroristé z Talibanu zastřelili ženu, která neměla burku. Tož se ukazuje, jak se dá věřit slovům pravověrných muslimů.

K. Křivan 19.8.2021 17:27

"...jak se dá věřit slovům pravověrných muslimů."

To víme už dávno !

J. Jurax 19.8.2021 19:59

Ale oni ctí práva žen. Akorát že podle šaríi. A šaría neobsahuje právo nenosit burku.

J. Slavíček 19.8.2021 16:39

Mám-li být upřímný, tak jste mě zklamal. Nevím proč, se snažíte někomu zalíbit. Situaci vidím naprosto jinak. Zdaleka nechci tvrdit, že mám pravdu. SSSR už si uvědomil, že není možné instalovat jejich styl státní správy a života, v jakékoliv zemi. USA mají poslední šanci si to uvědomit po výprasku v Afghánistánu. Pokud si to neuvědomí a budou stále pokračovat v rozšiřování svého pojetí lidských práv, svobody a demokracie atd. všemi prostředky, nutně to povede k jejich konci. Těžko říct zda globální katastrofou nebo jinak.

P. Milan 19.8.2021 17:53

SSSR si neuvědomil, SSSR se rozpadl. Impérium chce momentálně rozšiřovat Rusko.

J. Jurax 19.8.2021 20:00

V Afghánistánu si to uvědomil dřív než se rozpadl.

J. David 19.8.2021 15:00

Tak nám tamo Birlibáni u Persie vyhlásili Islámský emirát. Budiž jim fousatým krasavcům přáno, ve své zemi doma mají svá práva zaručena Allahovou vůlí a tebichy, baby jim budou žvejkat kůže ve slušivých futrálech. Jenom nevím, co na to poví to naše Pekari páskované z TOP09, s obrvenými nezletilci z afgánského emirátu. Holt jako starý praktik budu asi muset přeleštit náběžné hrany v bambitkách a ručnicích domácího trezoru. Jistota je jistota, řekla abatyše a na svíčku natáhla druhý preservativ. Sice brsním, ale kdo chce usalašit do svého budoáru musulmana a poskytnout mu tebich? Přihlaste se.

T. Zlesa 19.8.2021 14:30

:-) Brilantní anylýza autora. Existují informace, že na vládě je už pár měsíců připravený dopis do CIA a Bílého domu, že v ČR máme nejen perfetního Kulhánka z BIS, ale také značné množství penzionovaných analytiků špičkové úrovně. Přestože čerpají informace vesměs jen z českých médií, a to přísnou filtrací mezi články o plastických operacích a milencích celebrit, daří se jim už několik desetiletí předvídat jak to kde dopadne. Bez satelitů na obloze i bez špiónů v cizích zemích. Nabídka v dopise stojí o bezúplatné pomoci západním službám. Z profláklých jmen se ví o IVK a pár lidech z NP. Brzdí to jen obava zda to dotyční anylytici v ČR vezmou, zatím o tom nevědí.

P. Adámek 19.8.2021 13:24

"Je to čistě levičácké zaklínadlo, které přivedl na svět marx-leninismus...". Ta slova o marxismu-leninismu tam mají význam pouze jako synonymum citoslovce "fuj", Marxismus-leninismus byl jeden směr levicového vývoje, o němž je dnes známo, že se neosvědčil, ale samozřejmě představa, že nebýt Marxe a Lenina, nikoho by nenapadlo usilovat o změnu k lepšímu (nebo k "lepšímu"), je směšná.

K. Křivan 19.8.2021 16:27

Všechny směry levicového vývoje jsou vražedné svinstvo.

J. Jurax 19.8.2021 20:04

Jojo, třeba osmihodinová pracovní doba byla výsledkem vývoje, jenž lze označit za levicový.

I když máte jistým způsobem recht, tak přece jenom tak jednoduché to zas není.

V. Církva 19.8.2021 11:41

Tak až na to "Bez války v Afghánistánu by byl počet teroristických útoků a atentátů na Západě určitě vyšší" s čímž moc nesouhlasím by článek byl skvělý.

Taliban nikdy moc proti Západu nebojoval a zahraniční bojovníci na rozdíl od ISIL v Sýrii, v afghánistánu moc nebyli. Jak nebezpečná byla Al-Kaida nevím, ale vím, že Taliban málem jen pár hlasy nerozhodl po 11 září vydání bin-Ladena do USA.

P. Milan 19.8.2021 14:02

Talibán sám proti Západu moc nebojoval, s tím souhlas. Poskytoval ale asyl těm, kteří bojovali.

K. Křivan 19.8.2021 17:25

"Bez války v Afghánistánu by byl počet teroristických útoků a atentátů na Západě určitě vyšší"

To je pravda.

J. Strakoš 19.8.2021 17:51

A tak určitě, když už je to napsáno tož to musí být pravda.

P. Hák 19.8.2021 10:58

Pan autor přičítá nekritickou podporu politického "řešení" afghánské intervence progresivismu, který vládne v západních médiích.

Mne by zajímalo, jak to je s podporou USA na Západě ze strany progresivistů - nemáte někdo informace?

Protože u nás nejvíce podporují USA ti, kteří progresivisty určitě nejsou. "Co USA činí, dobře činí" je postoj libertariánů a pravicových liberálů, ne Pirátů... ti mají hlavně Brusel.

V. Církva 19.8.2021 11:45

Ale to jste asi špatně přečetl. Autor píše o tom proč byl Západ (špatně informovn tiskem) šokován rychlostí obsazení Afghánistánu. Jinak

"Trump a poté Biden uvědomili, že náklady na takto částečnou okupaci neberou konce"

"Rychlost, s jakou to proběhlo, šokovala celý Západ. Nyní je zřejmé, že tento šok ve valné míře způsobila západní media, přehnaně nakloněná jakýmkoli progresivistickým snahám, která si snaživě lhala do kapsy (a také nám všem), že semínko demokracie se v Afghánistánu ujalo a natolik zde zakořenilo, že může vzdorovat Tálibánu."

P. Hák 19.8.2021 11:57

Ale o to mi nejde.

Progresivistická média podle Mrože i Vás psala tak, že se zdálo, že se to Američanům podařilo - viz citace. Takže se ptám, jak se na Západě koukají progresivisté na USA. Víc za tím nehledejte :-)

V. Církva 19.8.2021 13:29

Tak myslím, že západní media jsou propojená. Progresivistická media brojila proti Trumpovi a oslavují (zatím) Bideta. Za Trumpa byla politika Západní Evropy včetně medií proti Trumpovi a s Čínou, dnes začínají velmi jemně, velmi občas varovat před Čínou. Neřekl bych, že jsou dnes proti USA. Když tak s Bidenem a proti Republikánům.

P. Hák 20.8.2021 11:11

Rozumím a děkuji.