17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

SVĚT: Máš „nesprávné“ názory? Zapomeň na úvěr…

Na stránkách Mezinárodního měnového fondu (MMF) se objevila úvaha na téma, jakými novými způsoby lze zlepšit ověřování schopnosti klienta splácet úvěr. Jednou z nich je sledování jeho digitální stopy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 18.4.2021 5:51

Jo jo! ;-D

J. Makovec 18.4.2021 11:34

Kdy si chtěla FN půjčit of francouzkých bank tak najednou politická orientace hrála roli ...a záleželo na tom kdo koho miluje a ke komu se modlí

P. Skřivan 17.4.2021 9:25

Když byla v bankách nasazena AI která měla jako první instance rozhodovat zda žadatele o půjčku pustí do druhého kola(tedy setkání s "bankéřem"). Tak se po nějaké době začala chovat rasisticky. Byla to skutečná AI nikoliv algoritmus tedy dostala hromadu dat a z těchto dat se postupně učila kdo spadá do rizikové skupiny. Tento program musel být zastaven nikoliv že by nefungoval ale z důvodu nátlaku bojovníků za lidská práva.

F. Kusák 17.4.2021 9:42

No, jako síto je AI asi dobrá, ale pak musí nastoupit "bankéř s intuicí". Ten dokáže rozpoznat třeba dobrý projekt od špatného. Jenže to neplatí vždy, a tak některé fantastické věci skončí v koši na úkor jiných, hloupých. Ale tak už to v životě chodí.

J. Jurax 17.4.2021 14:01

Ano, rasisticky. Všichni jsou si rovni, avšak černí jsou si rovnější.

J. Anděl 17.4.2021 12:14

Ano, ačkoliv v Americe práce pokusy o tuto demokratizaci pomohly hypoteční krizi.

J. Makovec 18.4.2021 10:36

Zkuste neobsloužit v Americe černého nebo LGBT+ a pochopíte to. A můžete si třikrát opakovat je to moje firma a mohu si vybrat jakým zákazníků budu prodávat své produkty. V případě banky stačí začít nahlas vykřikovat , že současný scoringový algoritmus je rasistický protože zvýhodňuje bonitní bílou klientelu a podporuje tak sytémový rasismus.

J. Machotka 17.4.2021 8:58

Banky (a jiné společnosti poskytující úvěr) mohou digitální stopu sledovat jen na těch kanálech, které jim patří. U všech ostatních by to musely nakoupit.

Ono už se to používá, byť díky omezení výše mám pochyby, nakolik je to smysluplné. Spíše než o sociálním profilu je to o chování - např. kolikrát si během zadávání žádosti o úvěr změnil žadatel výši příjmu či IČO zaměstnavatele.

"Sociální" scoring (úvěrová angažovanost či jak dobře žadatel splácí úvěry) se používal ještě před digitalizací.

J. Jurax 17.4.2021 14:25

"Banky (a jiné společnosti poskytující úvěr) mohou digitální stopu sledovat jen na těch kanálech, které jim patří."

Opravdu si tohle myslíte? :-)

Kupříkladu lehce jsem zjistil, že 21.11.2015 v 15:45 jste na Psu v diskuzi napsal - cituji - "Pozitivní diskrimace není ve skutečnosti o nic lepší než volání pro principu kolektivní viny." - konec citátu. Pozor, to může být interpretováno jako latentní rasismus, neboť obé zjevně paušálně odsuzujete, přičemž princip kolektivní viny třeba bílých za rasismus vůči černým přece nelze chápat negativně a pozitivní diskriminace černých je přece bez diskuze správná věc! Nepřemýšlíte správně! ... :-)

A nejsem žádný hacker, stačil mi Google ... :-)

A mimoto - sociální sítě Vaše data rády prodají, vždyť právě tohle je důvodem a podstatou jejich existence.

J. Jurax 17.4.2021 14:48

A ještě dodatek k předchozímu - zmíněný citát je samozřejmě vytržen z kontextu. Moje interpretace je ryze účelová. Nicméně to nevadí - když chci psa bít, hledám klacek, a zde jsem jej nalezl.

Můžete se mé interpretaci bránit (tedy pokud se o ní samozřejmě dozvíte, protože Vy se můžete dozvědět jen o rozhodnutí touto interpretací ovlivněném, nikoliv o důvodech rozhodnutí). Ovšem bránit - kdo by popřával sluchu (tímto citátem) usvědčenému rasistovi, že ... :-)

J. Machotka 18.4.2021 19:58

A stejně tak zde jste z kontextu odstranil větu: "všude jinde si to budou muset koupit." Dalším významným hráčem je regulátor (u nás ČNB), který nemusí povolit informace použít, ať už je jejich zdroj jakýkoliv.

Opačně ale také může shromažďování informací nařídit.

V. Heidlerová 17.4.2021 8:40

V malém to funguje už řadu let i u nás. Obecní nebo městský úřad svému neoblíbenci také nevyjde vstříc - znám několik pracovitých podnikatelů, kteří raději změnili bydliště.

L. Hančar 17.4.2021 8:01

Dnes na novinkách článek ( jako sláma z bot z toho čouhá politika vypuštění kontrolního balónku): V USA vyvinuli čip, který rozpozná, zda jste nakažený tím smrtelným a lidstvo vyhlazujícím koronavirem. A to včetně všech budoucích mutací. Je to konspirace = do roka začne čipování v bidenovských USA.

J. Ganaur 17.4.2021 8:10

;-D;-D;-D;-DJé cheche.Další volič Sebranky Pitomiových Dementů!:-P:-P:-P:-P

O. Uživatel 17.4.2021 8:21

Uživatel požádal o vymazání
K. Křivan 17.4.2021 8:39

Ganauere, není Ganaur zmrvený Gauner ? Thle jmén není časté. Žádný problém tě najít. Za tu sprosťárnu je tvrdý trest. To checheche tě přejde.

F. Kusák 17.4.2021 8:43

Čínu bych sem raději netahal, už proto, že je to zcela jiná kultura, a také proto, že na "sociálním skóringu" panuje obecná shoda a sami lidé ho podporují. I běžní Číňané přímo nesnášejí, když tyto věci Západ posuzuje bez znalosti asijské mentality. Co se týče našich poměrů, tak je to věc naprosto odporná a nevidím důvod, aby nějaká neznámá AI vyhodnocovala naše chování a podle toho řídila náš život. Je až s podivem, jak laxně k tomu lidé přistupují.

V. Novák 17.4.2021 14:43

Čipy, které dokáží diagnostikovat určitou sekvenci DNA nebo RNA existují už dost dlouho. A nečipuje se jimi.

Tak si to nepleťte.

F. Navrátil 17.4.2021 7:38

Autorka si neuvědomuje, že sociální skoring u nás také začíná nabírat obrátky. Zatímco v Číně je osobě s nevhodnými politickými názory zamezen vstup do vlaku, u nás je zatím zamezen vstup do diskuzí na sociálních sítích. Novinky mi trvale smazaly účet, protože jsem citoval vulgarity z jejich vlastních komentářů! Navíc jsem nedodržoval novinkovou linii v otázce vítání islámských nelegálů, klimatického greténismu a genderového třeštění.

L. Hančar 17.4.2021 8:14

Novinky vůbec používají zvláštní komunitní pravidlování. Bude tam slovník páchnoucích slov: pokud jsem napsal slovo defenestrace, a to i ve zcela komickém významu, blokli mě. Vždy po několikavteřinové prodlevě. Ale dostali mě tento týden, kdy mě po setině vteřiny po odeslání přišla hláška: použil jste nevhodné slovo. Tím slovem byla zdrobnělina slova Adolf, Áda. To by asi mohlo připomenout hříchy otců a praotců vedoucí mocnosti.

Zatím mě to neodradilo, ale uvědomuji si, že tyto moje prohřešky jsou někam zapisovány a za úplatu budou poskytovány mým potenciálním zaměstnavatelům, obchodním partnerům, policii, tajné policii, školám mých vnoučat, naší radnici, leteckým společnostem, internetovým obchodům, nemocnicím, kadeřnicím, každému, kdo o to projeví zájem. Nakonec nebudu mít nárok ani na smrkovou rakev. Reklama na Bernard je boží!

J. Nový 17.4.2021 12:47

R^

J. Kouk 17.4.2021 6:31

Od té doby, co představitelka Pirátů napsala na svém FB, že na ty, co nesdílí podle nich společné demokratické postoje, se mají ostatní lidé zaměřit, protože každý má nějakého kostlivce ve skříni... Což znamená šmírování všech, co mají jiný názor..

J. Jurax 17.4.2021 13:58

Ale to je samozřejmé. Soudruzi Piráti přece nemohou tolerovat ty, kdož nesdílejí jejich jedině správné názory. Na takové je třeba se zaměřit; vždycky když tohle čtu, vybaví se mi don Corleone a jeho "musíme je přesvědčovat" ...

To mají Piráti společné s bolševiky a s tezí o zostřování třídního boje ...

J. Housa 17.4.2021 1:19

Piráti budou první kdo "sociální skore" zavedou.

R. Langer 17.4.2021 5:49

Přesně! ;-€

V. Církva 17.4.2021 6:24

Tak oni jen ze setrvačnosti, aby je nezavřeli za kradený sw. Toto se jim nelíbí, ale jakmile budou u vlády, zjišťovat třeba kdo není dostatečně liberální třeba tolerantní k Muslimům, to už jim nebude dělat problém.

Komunisti nakonec taky nadávali že lidi vyhazují z práce za politické názory a polovinu z těch věcí zavedli a ještě horší.

K. Křivan 17.4.2021 8:35

Pokud je lidi včas nezabijí, pak to zavedou. A lidi si budou říkat: "Tohle za Protektorátu nebylo".

J. Jurax 17.4.2021 14:32

I jistým způsobem bylo. A za bolševika taky. Akorát ještě nebyla technika, co by to zjednodušovala.

J. Jurax 17.4.2021 14:28

Ano.

A odůvodní to péčí o obecné blaho.