28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

SVĚT: Dvé nadrobitelů dějin českých i světových

Posílá mi jistá dobrá paní ze staré vlasti čas od času několik čísel týdeníku Respekt; a jak je najdu v poštovní schránce, už vím, že se zase budu moci potěšit úvahou z pera indicko-amerického publicisty Fareeda Zakarii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Kubů 18.4.2017 10:37

Re: Asi je dobré připomenout,...

Předně - já jsem na místě E. Beneše nebyl. A on se na tom "místě" (míněno časoprostorově) neocitl náhodou, ale vlastní volbou.

Za druhé - nemohu se ztotožnit s nacionálně-socialistickým mýtem, že ve všech těchto třech (resp. čtyřech 1918, 1938, 1945, 1948) případech bylo pouze jediné možné řešení. Tj. co Beneš činil, dobře činil.

Zejména si to myslím o tom prvním případě, tj. o "zbourání Rakouska zpuchřelého". Masarykova-Benešova-Štefánikova "zahraniční akce" za 1. sv. války navíc založila velmi neblahou čs. tradici spolupráce s nepřítelem.

M. Prokop 18.4.2017 11:15

Re: Asi je dobré připomenout,...

Nebyl, ale domníváte se, že něco udělal špatně. Zajímalo mne tedy, zda máte představu o tom, co by bylo dobře.

Jistěže nebylo a nikdy není jen jediné možné řešení. Neškodí ale vyhodnocovat i ta jiná, zda jsou lepší či horší. V roce 1918 a 1938 IMHO Beneš (kterého osobně nemám v oblibě) zvolil řešení nejméně špatná. V roce 1945 a později existovala lepší řešení, ne však zásadně lepší, k tomu chyběla podpora občanů.

Zbourání Rakouska v podstatě nemělo alternativu. V roce 1918 už ho nechtěli ani rakousští Němci, Maďaři, Chorvati, Poláci, s kým jsme ho tedy měli udržovat?

V. Vlk 18.4.2017 12:58

Re: Asi je dobré připomenout,...

Vážený pane, Rakousko-uhersko zbourali ve skutečnosti Maďaři . Dne 17. října 1918 vystoupili poslanci z Károlyiho strany v uherském parlamentu s prohlášením spolupráce s Trojdohodou a s odmítnutím spojenectví s Německým císařstvím. Tím skončila Rakousko-uherská říše.

O. Dvořák 18.4.2017 8:41

Pane Frýborte,

jste blbec. Neberte to jako urážku, ale jako můj subjektivní pohled na Váš článek.

M. Drašner 18.4.2017 9:12

Re: Pane Frýborte,

A vy h*vado-

O. Dvořák 18.4.2017 9:16

Re: Pane Frýborte,

To je možný.

M. Prokop 18.4.2017 9:25

Re: Pane Frýborte,

Jistý.

P. Lenc 18.4.2017 9:58

Re: Pane Frýborte,

Můj subjektivní pohled na vás pane O.Dvořáku je, neberte to jako urážku, že jste dement, který se naučil číst a psát.

D. Polanský 18.4.2017 7:41

Úvahy o minulosti jsou sice poučné, ale

realita je před námi. Viz hlasování Turků v Německu, viz chystanou expanzi Ukrajinců zrušením vizové povinnosti. Pobrečet si můžeme, ale to je tak málo k prospěchu věci, že už to ani méně být nemůže.

J. Babička 18.4.2017 5:16

Kdyby gen Sovoda byl a jednal jako gen Pinochet

Osudy starickeho Gen Svobody,nebyly jednoduche. Kdyz byl vyzvan K. Gottwaldem, aby podporil t.zv. vladu narodni fronty, coz byl kryci nazev pro prevzeti moci komunisty, na jejiz stranu se postavila SNB a Lidove Milice, misto projevu podpory armadou, dostavil se na Hrad s tankovym plukem. Jiz v prvnich hodinach boju se zastrelil K. Gottwald se slovy: Umiram, aby svoboda a demokracie zily!.V dalsich dnech bylo zatceno a internovano na Srahovskem stadionu nekolik tisicovek komunistu a desitky jich bez soudu zastreleni. Armada ustanovila radu generalu, v jejimz cele stanul Svoboda. Pronasledovani komunistu trvalo jeste nekolik let. Cetnymi prehmaty a veznenim komunistu jako Kopeckeho, Slinga, Novotneho, Zapotockeho a dalsich byla pobourena mezinarodni verejnost. Vlnu odporu vyvolala vrazda tajemnika KSC a predsedy exilove vlady Slanskeho, zijiciho v emigraci. Byl zastrelen na ulici v Moskve, pravdepodobne agenty Svobodova prazskeho rezimu. V nasledujicich letech tvrdost Svobodovy vlady povolila. Byla povolena existence tech politickych stran, ktere nebyly ve spojeni s Moskvou. Do zeme byli povolani zahranicni odbornici na ekonomii, bylo zruseno znarodneni a podporovana soukroma iniciativa. Soubezne doslo k t.zv. ceskemu hospodarskemu zazraku a Ceskoslovenska republika mela nejvyssi zivotni uroven v regionu. Spocastne s uvolnovanim polirickym, Svoboda ustupoval do pozadi a nakonec starnouci marsal abdikoval a podepsal zakony o svobode, ale pohrozil, ze se vrati, pokud by zacala znova hrozba komunismu. Mezitim se Ceskoslovenska republika stala zakladajicim clenem Evropske unie a NATO. Svoboda nakonec byl jmenovan dozivotnim senatorem, zarucena beztrestnost a odesel do ustrani, kde i zemřel. Nyni generalovo hodnoceni obcany rozdelilo. Nekteri v cele se starymi soudruhy, vyjadruji nadeji, ze konecne muze dojit k potrestani Svobodovych zlocinu a k objasneni strahovskych zverstev.

J. Babička 18.4.2017 5:16

Re: Kdyby gen Sovoda byl a jednal jako gen Pinochet

Jini tvrdi, ze Svoboda privedl stat ke svobode a hospodarskemu rozkvetu. Zabranil pry podle nich hrozici komunisticke hruzovlade mozna sovetske okupaci a let celonarodni devastace na jehoz konci by ceskoslovensko skoncilo jako chudy stat. Tyto prehnane vyklady, vetsinou ze strany pravice, nezni prilis verohodne a spise prevlada nazor pokrokovych lidi a bojovniku za lidska prava, ze chybil a komuniste by se rozhodne nedopustili takovych prehmatu, jako on. Zejmena ta cast mladeze, zhnusena kapitalistickym systemem. I spotrebni spolecnosti a chapajici vysvetlovani clenu komunisticke strany, ze byli pripraveni o moznost zit v socialismu a budovat komunismus a stastnou spolecnost, je rozhorcena.

R. Langer 18.4.2017 6:59

Touché!

J. Kovaříček 18.4.2017 7:01

Re: Kdyby gen Sovoda byl a jednal jako gen Pinochet

Dobře popsáno. Takhle nějak to mohlo být. Podobně totiž - i když v mnohem mírnější formě - fungují generálové v Thajsku. Království proto vzkvétá a země je svobodná, na rozdíl od sousedů (Burma, Laos, Kambodža), kde se k moci dostali komunisté a tyto země živoří. Jenže Thajci jsou sice mírumilovní Buddhisté, ale svoji zemi se nebojí bránit. Ti by asi takového Gottwalda nevolili.

S. Rehulka 18.4.2017 14:51

Re: Kdyby gen Sovoda byl a jednal jako gen Pinochet

Takhle to MĚLO být !

R. Langer 18.4.2017 7:02

Jinak výborným příkladem toho, jak to nakonec vypadá v praxi bez Pinocheta je dnes Venezuela. Ale lidi se nepoučí a nepoučí... :-(

J. Kindl 18.4.2017 9:26

Re: Kdyby gen Sovoda byl a jednal jako gen Pinochet

Svoboda vstoupil v Buzuluku do KSČ. K tomu se přiznal v roce 1968 v televizi. Jeho vstup byl tajný, protože ve vládě Beneše vystupoval jako nestraník. Nesl vinu za masakr na Dukle, kde byl Koněvem jmenovanám velitelem naší armády místo gen. Kratochvíla ( možná jméno pletu), protože byl poslušný . K jeho jmenovaní neměl Koněv žádné právo.. Podíl se na vystěhování sudetských Němců na masarkru v Ústí nad Labem. V době politických procesů hrál mrtvého brouka, nikomu z vojáků nedal milost, žádného se nezastal. Když manželka H. Píky šla za ním vyprosit u něj milost pro svého manžela, tak se doma zapřel a poslat jednat svoji manželku. Kdy byl po osvobození odvlečen ruskou Smerž generál ) jeho jméno bych musel hledat) tak Svoboda se odmítl jej zastat a on zemřel v Gulagu, V roce 1968 jel Svoboda bez vědomí Federálního shromáždění do Moskvy, kde se nechal ocicmávat Březněvem a vozit po Moskvě jak cvičený medvěd, aby celý svět viděl, že u nás se nic neděje, a že se jedná jenom o bratrskou pomoc.Naší delegaci v Moskvě přinutl podepsat Moskevský protokol. Tak jak se podílel na puči v roce 1948, tak si nesl ne malou vinu na roku 1968

T. Kočí 18.4.2017 9:39

Re: Kdyby gen Sovoda byl a jednal jako gen Pinochet

Myslím Vojciechovski

M. Prokop 18.4.2017 8:30

Re: Kdyby gen Sovoda byl a jednal jako gen Pinochet

Fantazírujete hezky, líbilo by se mi to, ale, něco takového těžko udělat v zemi, kde přes 40% lidí volilo komouše a ti měli za prdelí Sovětský svaz a Stalina.

Dopadli bychom jako Polsko.

P. Vaňura 18.4.2017 17:22

Alendeho volilo tuším 36% Chilanů

O. Dvořák 18.4.2017 9:10

Re: Kdyby gen Sovoda byl a jednal jako gen Pinochet

Nemáte pravdu, pane Babičko.

A. Alda 18.4.2017 15:09

Re: Kdyby gen Sovoda byl a jednal jako gen Pinochet

Bez pomoci gen. Svobody by to komunisti asi nevyhráli.

Gen. Svoboda se ale spolu s dvěma dalšími generály z genštábu dostavil na sjezd odborů, úmyslně až po zahájení, a slavnostně a důstojně ve svých zlatých uniformách nastoupili za předsednický pult a gen. Svoboda prohlásil, že armáda "stojí za lidem", čemuž všichni správně porozuměli, že stojí proti stranám, jejichž ministři podali demisi, a proti presidentovi.

Gen. Svoboda byl docela velký syčák a dvojitý vlastizrádce. A také zločinec:

https://www.irozhlas.cz/zpravy-z-domova/rozkaz-k-povalecnemu-povrazdeni-195-zen-a-deti-dal-general-ludvik-svoboda-tvrdi_1610270600_kra

J. Jurax 18.4.2017 17:19

Re: Kdyby gen Sovoda byl a jednal jako gen Pinochet

No, jedna z možností alternativní historie. Jestli reálná se neodvažuji posoudit.

J. Kovaříček 18.4.2017 4:42

Dobrý článek

Souhlas s článkem i s připomínkou pana Babičky. Tu by si pan Vlk měl přečíst nejméně pětkrát, snad b y to pochopil! Jak omluvit Benešovo selhání v jeho roli? Abdikace a útěk! Podbízení se Stalinovi. Košický program a Národní fronta, které zardousily byť i jen náznak demokracie. Podraz vládních stran při demisi. Hanebné dekrety, dovolující legální zlodějinu. Atd. Nesmíme zapomínat, že Beneš byl socialista a to nepochopitelné tíhnutí k iluzím socialismu je prokletím novodobých českých dějin. I dnes vládnou zemi socialisté a darební komunisté sedí v parlamentu.

Nezapomínejme, že dějinami vládne zákon karmy, tedy princip akce a reakce. Dnes dochází i na západní země a nenávratně se ženou do zkázy. Rooseweltovo dědictví se projevuje v dnešní Americe. Skandinávie holt také sklízí činy Vikingů. Atd. Někdy ten zákon karmy vezme i několik generací, ovšem v dnešních lidech přežívají v genetickém odkazu jejich předkové. Tomu sice stoupenci vědeckého materialismu nevěří, ovšem na věci to nic nemění.

J. Babička 18.4.2017 3:44

poznámka.

To jak říkáte pane Frýbort, že Roosevelt dostával zprávy od rozvědky, tak je otázka jaké ? Šéfem Rooseveltovy špionážní služby byl Donovan, obdivovatel Stalina a sovětského systému. On to byl, který kontroloval jaké informace se k presidentovi dostanou. Byl rozhodným zastáncem spolupráce se SSSR a "výměny" informací. Což ovšem bylo celkem zbytečné, protože, jak se po válce ukázalo, Donovanův zástupce, tedy muž číslo dvě, byl sověttský agent..

Někteří historici dokonce vinní Donovana s likvidace gen Pattona.

Je také sporné podle historiků, v jakém stavu byl člověk, který tehdy USA vedl. Od 30 let byl Roosevet ochrnutý člověk, museli ho bud přenášet, nebo byl na kolečkové židli. Je až neuvěřitelné, když dnes člověk vidí fotky kde stojí, mezi dvěma muži s druhé strany Měl zvlášt ušitý oblek a zady procházela tyč, kterou byl zavěšený do mužů na obou stranách. Ze předu to ovšem vypadalo, že stojí a tak se ukazoval voličům. Tedy nehrál fair.To ovšem nemuselo mít vliv na jeho rozhodování, jenže v době jednání se Stalinem se k jeho ochrnutí přidali další nemoce, infarkt a slabší mozková mrtvice. Celkově se taktně píše, že nebyl v dobré kondici. Přesto se (i Beneš) zarputile držel moci, kterou již nebyl chopen plně používat ̈ani mentálně ani fysicky.

Ono je to podobné s Benešem. Přesto že to vzbudilo u spojenců nelibost a domnívali se že je to unáhlené, udělal truc a jel do Moskvy. Jenže před odjezdem do Moskvy prodělal mozkovou mrtvici, musela být asi dost vážná, když se píše, že na dva dny ztratil zrak. A tak se návštěva musela odložit. Je to otázky, byl to ten samý člověk, nebo jeho uvažování bylo pozměněné ? Rozhodně jak hlásal, nemějte obavy ministerstvo vnitra dostanou komunisté jen přes mou mrtvolu, tak Stalinovi vyhověl i v tom.

Ani po válce zase nebylo tak vše ztraceno. Jenže Beneš se v té době mnoho na demokracii neohížel, dekretem povolil jen levicové strany, ještě svázané do Národní fronty, kterou vedli komunisté.

J. Babička 18.4.2017 4:01

Re: poznámka.

Jak si ministři v exilu ztěžovali a dosmrti nemohli ani jeden, jak psali pochopit, když s Benešem dohodli, že podají demisi a Beneš ji nepřijme a raději vyhlásí volby, nebo bude na čas vládnout sám, (ony ty jejich svědectví, jak jsem je četl, nebyly úplně shodné), v jednom se shodli. Beneš je podrazil a zradil. Ovšem, jak Peroutka o tom psal, který se tím zabýval ve svých úvahách Beneš v té době byl těžce nemocný člověk, prodělal několik mrtvic. při vyjednávání se jako raněné zvíře několikráte odplížol na pohovku, kde mu lékař dával posilující injekce.

Každopádně se s houževnatostí tonoucího držel moci. Ego bylo silnější než rozum. Na to neměl právo. Měl odstoupit. A nemusel podepisovat a dát komunistům zdání legality. Jeho povinnost bylo podat demisi. Že by se tím nic nezachránilo ? Budíž, ale alespon by se nedopustil zrady.

J. Babička 18.4.2017 4:07

Re: poznámka.

Nezapoměnte jedno. Na rozdíl od ostatních podmaněných zemí, sovětská armáda po dohodě se spojenci od nás odtáhla. Pokud by v čele stál rozhodný muž, mohl by se postavit komunistům, armáda měla dost velitelů, který byli antikomunisté. Stalin by se musil rozhodnout, zda mu vojenská invase a okupace za to stojí, když ještě hrál se západem hru hodného strýce.

M. Prokop 18.4.2017 9:27

Re: poznámka.

Musel by to být velmi rozhodný muž, je pak taky otázka, kdo a jak by ho zvolil a stejně by výsledek nebyl zaručen. Příliš mnoho kdyby.

J. Babička 18.4.2017 17:56

Re: poznámka.

Jak Drtina řekl, z okna vyskočil v zoufalství nad tím co Beneš udělal v domění, ře se zabije a také že ho nemůže pochopit, proč to udělal a to i přesto, že jinak si Beneše cenil.

Jan Masaryk se o jeho činu vyjádřil dost pohrdavě, prohlásil, že z okna skákají jen služky a on měl pistoli.

J. Babička 18.4.2017 20:14

Re: poznámka.

To patřilo k příspěvku dole

O. Dvořák 18.4.2017 9:07

Re: poznámka.

Jeden z těch ministrů byl Drtina (ne sice v exilu, jen byl po únoru 20 let zavřenej). A ten do smrti považoval Beneše za největšího státníka čs. dějin.