25.6.2024 | Svátek má Ivan


Diskuse k článku

SITUACE: Putinovo Rusko vsadilo na jaderné vydírání

Zcela jistě je současná ruská politika zaměřená na úplné zničení Ukrajiny v hranicích po rozpadu SSSR. Dnes se navíc konstatuje, že bylo hrubou chybou nechat bez reakce ruskou anexi Krymu po Majdanu v roce 2014.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. De Winter 8.1.2024 8:15

Rok 2023 byl rokem změn, které podtrhly realitu světa transformujícího se od americké hegemonie směrem k nejistotě dosud nedefinované multilaterální reality.

Pravděpodobně nejsledovanější událostí roku byla očekávaná ukrajinská protiofenzíva na přelomu jara a léta, která se stala pro NATO obdobou německé ofenzívy v Ardenách v prosinci 1944 – poslední snaha vrhnout všechny zbývající rezervy do zoufalého pokusu o knokautující úder protivníkovi, který se zmocnil strategické iniciativy.

Dne 6. října 2023 seděl Izrael na vrcholu světa. Soustředil se na širší geopolitické výhody normalizace vztahů s arabskými státy Perského zálivu. Pak přišel 7. říjen a překvapivý útok Hamásu. Veškeré řeči o izraelsko-arabské normalizaci skončily.

Mali v roce 2021, Burkinou Faso v roce 2022 a Niger v roce 2023 - rozpad sahelské složky Françafrique. Zdá se, že Francie ani její stoupenci nemohou udělat nic, aby zvrátili vlnu protifrancouzských nálad v regionu. Hrozba vnějšího vojenského zásahu, který měl změnit převrat v Nigeru, se nakonec zhroutila tváří v tvář jednotnému obrannému postoji, který zaujaly tři bývalé francouzské kolonie. Dramatickému vystěhování Francie z regionu odpovídal nástup nové regionální mocnosti – Ruska.

Pak přišel 15. summit BRICS. Z fóra, které disponovalo nerealizovaným potenciálem, BRICS explodoval na mezinárodní scéně jako multilaterální konkurent americké singularity, reálný vyzyvatel „mezinárodního řádu založeného na pravidlech“ vnuceného USA. Události, které napomohly tomu, že se BRICS dostal do popředí a do centra globálního dění, představovaly takříkajíc dokonalou bouři geopolitických katastrof – porážku kolektivního Západu od Ruska na Ukrajině, zhroucení Francouzské Afriky v Sahelu a rostoucí dominanci Číny v globální ekonomické realitě.

F. De Winter 8.1.2024 8:15

K tomu všemu se v Tichomoří USA potýkají se skutečností, že nemají dostatečnou vojenskou sílu k ochraně Tchaj-wanu. Došlo k pokroku v přesnosti a smrtící účinnosti čínských zbraní, včetně nových pokročilých hypersonických střel, které by alespoň teoreticky mohly překonat americké systémy protivzdušné obrany, jež chrání středobod americké vojenské síly – operační svaz letadlových lodí. A tato slabina se neomezuje pouze na případný konflikt s Čínou.

J. Nevrkla 8.1.2024 8:47

Vidím to vše stejně. Doufejme, že to ta chcípající kopající kobyla Západu nevyhroti až do jaderného střetu.

F. Navrátil 8.1.2024 8:09

Konflikt USA s Ruskem na území Ukrajiny by nevznikl, kdyby USA i po majdanu respektovala dodržení Budapešťské deklarace a Minských dohod. Proxy válka bude probíhat tak dlouho, dokud budou chtít USA a jeho spojenci vyzbrojovat a financovat Ukrajinu. Dokud budou ze zahraničních operačních středisek plánovat a řídit akce, ze svých satelitů přebírat informace, vybírat cíle a navádět rakety a drony. Nešťastná Ukrajina hraje v tomto střetnutí pouze úlohu kanonenfutru. Bidenova parta a za ní stojící vojenskoprůmyslových komplex mají oprávněnou obavu z volebního vítězství Trumpa, který by s velkou pravděpodobností nabídl Rusku diplomatické řešení konfliktu a návrat před majdan. Takové řešení by mělo začít co nejdříve, aby Rusko nedospělo k postoji, že v konfliktu zvítězilo a že válka a agresivita se vyplácí. Pak by totiž přišly na řadu Pobaltské státy. Netřeba připomínat, že z konfliktu má největší mocenský zisk ekonomický dominant Čína a také Islámský svět, který úspěšně postupuje při okupaci Evropy.

M. Kanda 8.1.2024 9:46

Neexistuje žádná Budapešťská deklarace týkající se Ukrajiny. Existuje však Budapešťské memorandum z roku 1994, ve kterém se velmoci zavázaly garantovat bezpečnost a územní celistvost Ukrajiny v tehdy platných hranicích. Jediný, kdo ho porušil, je Russko.

Vy to překrucujete jako rodilý Russák. Proč vlastně nepíšete v azbuce?

F. Navrátil 8.1.2024 13:43

Jistě jste si všiml, že je tam v textu napsáno, že Ukrajina bude neutrálním státem. Nemůžete vyzobávat z textu hrozinky, které vám chutnají.

J. Zalsky 8.1.2024 10:52

Vojenskoprůmyslový komplex stojí jen za Bidenem? Za Trupem ani jiným budoucím prezidentem ne?

Válka bude trvat, dokud budou obě strany mít dostatek vůle k jejímu vedení. Prostředky se vždy najdou. S ohledem na to, oč jde Ukrajině (existence) a Rusku (doplňte dle vlastního uvážení), nemyslím, že by i ukončením vojenské a ekonomické pomoci Západu měl skončit ukrajinský odpor vůči Rusku.

Návrh návratu před Majdan (zejména ten územní) si se vší úctou k vaší jasnozřivosti dovolím označit za Ruskem nepřijatelný.

F. Navrátil 8.1.2024 18:07

Návrat před majdan je v současné době pro Rusko ještě přijatelný. Pochopitelně doprovázený civilizovaným zákonem o právech národnostních menšin a vnitřní autonomii pro oblasti v Donbasu, Taurii, Krymu a Jedisanu. Pokud ovšem válka bude dále trvat a USA nepřistoupí co nejdříve na diplomatické řešení, je velká pravděpodobnost, že Rusko bude anektovat zhruba třetinu ukrajinského území. Proto tvrdím, že čím dříve bude uzavřen mír, tím lepší podmínky Ukrajina získá. A naopak, pokud by došlo k vítězství Ruska při pokračování války, přistoupí Rusko k nátlaku na Pobaltské státy, kde žije silná ruská menšina, které jsou také odpírány občanská práva.

F. Kusák 8.1.2024 7:45

Bohužel, mnoho diskutérů si myslí, že výrok "nemám rád Putinovo Rusko" vede k výroku "musím mít rád Ukrajinu" (prosím, neni to o lidech v obou státech). Taková logika vede k tomu, že je to boj dobra se zlem. Já to vnímám jako střet zájmů Západu s Ruskem. Jiný výklad mně nějak nevychází. Je samozřejmě zásadní co je důležité pro nás a pro náš region, a pak jaký význam má ten masakr pro obyčejné lidi na obou stranách konfliktu. Tady už nenacházím žádný smysl a hecovani z Česka považuji za zrůdnost.

M. Kocián 8.1.2024 7:48

Je to prostě válka, která může dopadnout jen dvěma způsoby - a) agresor se vrátí domů, b) agresor dostane, co chce, a bude chtít víc - pak válka neskončí, jen se přenese dál. Sympatie a antipatie s tím nemají vůbec nic společného a nějaká "spravedlnost" už vůbec ne.

R. Langer 8.1.2024 7:52

Bude chtít víc? A co bude chtít víc, a od koho? 8-o

M. Kocián 8.1.2024 9:10

Vždyť to říká jasně.

F. Navrátil 8.1.2024 8:11

Války takto obvykle nekončí.. Například válka USA a NATO proti Jugoslávii končila rozpadem státu a vznikem islámského drogistánu Kosovo.

L. Hančar 8.1.2024 8:43

A kdo je tady agresor: podívejte se na mapu rozložení útočných perutí na matičce Zemi. Kdo dělá pořádek všude jinde, než doma? Pořádkem rozuměj: prachy sem! Jeden namachrovanej anglosaskej loupežník vedle druhého........

M. Kocián 8.1.2024 9:12

Inu, každý si může zvolit stranu. Ale plivat do polévky, kterou tady jíme všichni, je nevkusné.

M. Zasazabanovaný 8.1.2024 6:46

USA vsadilo na vojenský rozpočet väčší ako 10 krajín nasledujúcich za ním, na stovky vojenských základní vo svete a šírenie demokracie. Napríklad chránia demokratické ropné polia v Sýrii a Iraku, Šalamúnové ostrovy ochránili pred stavbou čínskej vojnovej základne hrozbou demokratickej invázie etc.

M. Kanda 8.1.2024 6:24

Jasně. Autor tvrdí, že na Ukrajině tedy válčí Rusko s USA.

Stejně je ale zvláštní, že Rusko už má statisíce padlých a Američané se přitom dosud nedostavili.

M. Zasazabanovaný 8.1.2024 6:44

Ale dostavili. USA majú zopár padlých poradcov, zopár padlých žoldnierov a zopár desiatok miliárd usd padlých na Ukrajine (v hotovosti a v technike a munícii). ;-D

M. Kanda 8.1.2024 7:24

Boháčku, oba dobře víme, že vojáci US Army na bojišti nejsou a všechno co jste vyjmenoval jsou jen žvásty okolo.

Mě vlastně jen zajímalo, kdo z Putinovy trollí farmy právě drží službu. Která potrefená husa zakejhá. A reakce až po dvaceti minutách? Styďte se.

R. Langer 8.1.2024 7:53

Žvásty? Když myslíte...

D. Laurencikova 8.1.2024 8:14

Vy urazite USA popíráním a znevazovanim jejich pritomnosti a angažovanosti na Ukrajině od roku 2014, která stála už desítky miliard dolarů?

L. Hančar 8.1.2024 8:54

Ano, miliardy to je oč tu běží. Mrtvoly jsou jen prostředek, nástroj, spotřební materiál. Také ve Vietnamu přišly USA o hodně miliard dolarů. Padlo jich tam za přežití USA přes 58 tisíc, zatímco Vietnamců jen kolem 1,1 milionu. A votomtoje!!!!!

M. Kanda 8.1.2024 9:29

Myslím, že USA tuto mojí "urážku" lehce ustojí a odpustí mi.

D. Laurencikova 8.1.2024 9:50

Stejne jako to, ze nemate o nicem ani poneti.

M. Kanda 8.1.2024 10:26

Přesně to samé mi říkali komunisté před revolucí.

D. Laurencikova 8.1.2024 11:18

To uz tenkrat jste mel tak obrovsky problem rozlisit propagandu od reality?

M. Zasazabanovaný 8.1.2024 10:30

Kanda, to, že ste prostáčik s vymytým mozgom automaticky neznamená, že sú všetci jednoduchší s vymytými mozgami.

https://www.nbcnews.com/news/us-news/retired-us-special-forces-soldier-nick-maimer-killed-ukraine-said-felt-rcna84877

https://www.voanews.com/a/ex-seal-dies-in-ukraine-6th-known-american-killed-in-war/6928428.html

Alebo: https://www.hlavnydennik.sk/2023/12/18/zlikvidovani-dostojnici-nato-coskoro-zomru-niekde-na-zapade-video - Nikto nevie vysvetliť, ako 74-ročný francúzsky armádny generál Jean-Louis Georgelin spadol z hory a ako tam vyliezol sám. Začiatkom augusta 2023 rovnako zvláštnym spôsobom zomrel v Marylande americký armádny generál Anthony Potts. V Austrálii sa počas spoločného vojenského cvičenia so Spojenými štátmi, zrútil vrtuľník austrálskeho ministerstva obrany. Na palube boli štyria vojaci austrálskej armády a po havárii ich vyhlásili za "nezvestných". Zhodovalo s informáciami z Ukrajiny, kde zahynulo niekoľko austrálskych dôstojníkov. ;-D

A tie desiatky miliárd poslaných na Ukrainu sú "žvásty" pre prostáčika ako vy. Inteligentní chápu význam slova proxy.

Ale dobre, že veríte spostostiam, aspoň ste ďalej ochotný platiť a chudobnieť za americkú vojnu. :-P

https://www.hlavnydennik.sk/2024/01/07/sankcie-nezaberaju-rusi-bohatnu

J. Moravec 8.1.2024 6:19

Zvláštní, kde pan Bartoň vidí vinu. Jako kdyby neexistovala EU s mocnostmi jako Německo, Francie, Anglie, ... , ČR. Co řešily ony v době Čečny, Gruzie, Krymy si všichni jistě vzpomenou.

S. Ševeček 8.1.2024 9:50

EU vždycky jenom budovala ty evropské hodnoty.

R. Vacek 8.1.2024 5:46

No a pročpak se Rusko vůbec vydalo na Ukrajinu? Nebyla to hrozba, že by na Ukrajině vyrostly americké základny? Přístavy se na to už připravovaly:

https://breakingdefense.com/2019/07/us-upgrading-ukraine-ports-to-fit-american-warships/