17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

MROŽOVINY: Jen další kolo boje o tvářnost člověka

V posledních letech se v mediálním prostoru usídlila fráze o rozdělené či rozštěpené společnosti. Ve většině tuzemských komentářů se tento jev líčí jako novum, které nás postihlo vinou populistických politiků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Grundmann 2.2.2021 8:14

Každé hnutí se snaží nějak ovlivňovat svět kolem sebe. Buď přímým nátlakem, nebo nějakou jinou skrytější formou. Jinak každé politické nebo podobné hnutí musí zaniknout.

Pokud by stoikové neměli žádný vliv na okolí, jejich myšlenky by už dávno zanikly a asi by je ani nikdo neznal. Možná byl mechanismus vlivu stoiků na společnost jiný než ten, který popisuji. Ale musel určitě existovat.

Podobně podle mě musí existovat nějaký jednotící prvek při stavbě lidské společnosti, jinak by byla silně nestabilní a nemohla by dlouhodobě trvat. Podle mého názoru boj za morální hodnoty tímto jednotícím prvkem není, podobně jako snaha o materiální blahobyt. Navrhují jiný jednotící prvek, který jsem jako jediný našel v dostupných zdrojích jako společný bod všech typů lidských civilizací. Pokud někdo najde jiný společný prvek, může to být i tento nový prvek.

J. Pankovic 2.2.2021 7:01

Jehovista by tvrdil, źe podvod v americkych volbàch je pouze dalśîm znakem Apokalypsy :-),źel, nemohu si to oveŕit, uź mi nechtejî dàt ani Rozhlednu :-P

J. Pankovic 2.2.2021 6:57

Kdeźto Grundmannovi postačî, kdyź uveŕite v tu jeho Pravdu :-):-)

"...a to jsem vymyslel sàm!!"

(pokud se nepletu, neco takového tvrdil uź Bîly Rytîŕ (ktery byl ve skutečnosti Bill Jezdec) Alici v nejaké knize Louise Carrolla) ;-)

M. Rozbořil 31.1.2021 23:48

Je to taky pouze článek, Vámi požadované by si žádalo větší formát.

F. Žůrek 31.1.2021 22:43

Ano, je to taková odtrženost od života...

V. Podracký 31.1.2021 17:47

Autor to popsal dobře, téměř přesně. Progresivisté (já říkám univerzalisté) nespadli z nebe. Není to jen nějaká idea. Je to založeno na realitě úpadku Západní civilizace, života bez dotyku s hmotou, virtuální svět, odloučení od druhých lidí, děti si už nehrají s kamarády venku a nenavazují spontánní kontakty atd. V tomto světě zanikly kolektivy národní, rodinné, obecní, není identita s kolektivem. Lidé jsou osamocení jednotlivci. Vymýšlí ideály dekadence, světa iluzí. Nemusí mít rodinu, nemusí se starat. To vše vede k těmto názorům. Úpadek je nevyhnutelný, univerzalisté ho jen podporují, zatímco konzervativci chápou svět jinak a chtěli by jej zachránit.

M. Grundmann 31.1.2021 17:46

Vztah muže a ženy je základním prvkem lidské společnosti. Kapitalismus je pouze důsledkem tohoto základního vztahu mezi mužem a ženou, je to jeho doplněk. Marxisté se mylně domnívali, že je základem lidské společnosti vytváření materiálních statků. Přesto však nakonec dospěli ke správnému názoru, že kapitalismus nějak s pohlavím souvisí. Problém je v tom, že vidí vztah muže a ženy jako důsledek kapitalismu a ne kapitalismus jako důsledek vztahu muže a ženy.

M. Grundmann 31.1.2021 17:38

Problém je v tom, že názvosloví vychází z určité představy skutečnosti. Pokud je nějaká skutečnost nebo souvislost neznámá, neexistuje pro takovou souvislost či skutečnost přesný termín. Proto se musí popsat staršími termíny. Přesná terminologie může vzniknout až tehdy, kdy se daná věc stane všeobecně známou a diskutuje o ní určitý počet lidí.

M. Grundmann 31.1.2021 17:31

Mohamed chtěl ovládnout svět. Aby ho ovládl, musel vytvořit alternativní politickou doktrínu k tehdy vládnoucímu křesťanství. Vzal tedy křesťanské hodnoty a vytvořil nové náboženství s opačnými hodnotami. Jeho strategie byla úspěšná, antikřesťanství křesťany porazilo. Narazil až ve více méně barbarské Franské říši, která sice byla oficiálně křesťanská, ale skutečné uznávání křesťanských hodnot zde bylo velmi vlažné, pokud vůbec existovalo.

Dokud se Západ řídil křesťanskými hodnotami, nacisté Západ snadno poráželi. K obratu došlo až v okamžiku, kdy západní spojenci na křesťanské hodnoty zapomněli. To byl konec všech nadějí nacistů. U nás se možná neví, že Francouzi před válkou demonstrovali s hesly "Raději být otrokem než bojovat".

M. Grundmann 31.1.2021 17:21

Stoikové hlásali, že je jejich morálka jediná správná. Tím tlačili na všechny ostatní, aby se chovali stejně. Stejně tak postupují novodobí stoikové i dnes.

K. Salajka 31.1.2021 17:01

Háčik je v tom, že Diogenes nikoho do svého sudu nezavíral !!

K. Salajka 31.1.2021 16:54

Mohamed se výhodně oženil s vdovou a před pronásledováním ho zachránili křesťané - proto je tak nenáviděl.

K. Salajka 31.1.2021 16:52

Ono na západě to jako u nás, bylo jen občas. Dnes mají srabu, že ho k nám vyvážejí !!!

M. Pivoda 31.1.2021 16:36

Zde je nadpis článku jednoho amerického ekonomického progresivisty (který vůbec nechce změnit pohlaví, pouze současný kapitalismus).

What Does the World After Capitalism Look Like? Reddit, Gamestop, and Hedge Funds? The Future of Economics is Much, Much More Radical Than All That.

J. Jurax 31.1.2021 15:54

Může být, že jsou neurčitě definovány. Přesto případný střet s veškerou materiální mocí, jíž disponují, nebudí moc optimismu, ať se počítám ke kterékoliv straně nebo se stavím někam do těch neurčitých hranic. Historie dodává nepovzbudivé příklady.

Mimochodem ti neurčití do odséřou nejvíc; od všech tak či onak vyhraněných, protože když vzplane poslední bitva, po níž po vítězství nastane ten pravý ráj, tak kdo nejde s námi, jde proti nám.

J. Jurax 31.1.2021 15:42

Nesouhlas!

J. Jurax 31.1.2021 15:40

Nepřeceňujte ošklivé detaily reality, jste-li toho schopen, pravíte.

Jistě. Jen mne napadá, že je to taky heslo, jímž se řídili mnozí v roce 1917 v Rusku, v roce 1933 v Německu, v roce 1948 u nás ...

J. Jurax 31.1.2021 15:35

Ano - svobody, zákazy, rovnost, Guillotin - pokrok se prostě nedá zastavit, a to i když svým vyzněním směřuje do perdele!

J. Jurax 31.1.2021 15:33

Víte, mám dojem, že Vám přes jistě pečlivé studium článku ušlo, o čem pojednává.

Po mém soudu jste zde mimo realitu Vy.

J. Jurax 31.1.2021 15:30

Nedělejte! Urputnou snahou pochopit myšlenku Vám cizí byste si mohl přetížit a poškodit mozek!

J. Jurax 31.1.2021 15:27

Toť UI Pivoda!

F. Žůrek 31.1.2021 13:47

S lidským (každým) životem se nedá dělat nic jiného, než ho prožít. Zdař Bůh!

PS: možná bude delší. Je teď otázkou, na čem v našem životě záleží... (Záleží na něčem anebo nezáleží na ničem?)

Vážím si velice takových profesorů, jako jsou třeba na závěr uvedený C. G. Jung a ještě přidám také lékaře a profesora Viktora E. Frankla z Vídně. (Znali Ježíše Krista a brali ho vážně.)

V. Petr 31.1.2021 12:54

Svět fungoval opravdu docela dobře až do nedávna. Teď ho rudozelená pakáž včetně Bidena vede k naprosté KATASTROFĚ!

Trochu mě to připomíná Čínu počátkem 15 století, kdy se skupině politiků podařilo ji uzavřít. Vydržela ještě dalších 400 let, ale pak se stala "kopacím míčem cizích mocností."

Z. Lapil 31.1.2021 10:19

Já se je ani moc definovat nepokoušel, protože hranice vždycky vede mezi "my" a "oni" a vždycky se najde nějaký ďáblův advokát (já s oblibou), který se pokouší ty druhé chápat jako slušné lidi a ne jako agresivní nepřátele, což z úhledné hraniční čáry dělá nejasnou mazanici.

Z. Lapil 31.1.2021 9:49

Můžete mít pravdu, ale v souladu se zákonem zvyšování entropie bych to přeci jen spíš než na spiknutí bohatých viděl na - mnohem jednodušší - chaos.

J. Ganaur 31.1.2021 8:42

Díky, že jste nám to objasnil.Jste zkrátka génius!;-D;-D;-D

J. Ganaur 31.1.2021 8:40

Vyjadřovat se k článku, který nečtu?:-(

D. Bystriansky 30.1.2021 22:37

Patří pod p. Grundmanna.

I. Mertl 30.1.2021 22:17

Ne, mimo je pan Mrož, mýlí se ve většině detailů a hlavně ve smyslu svého příspěvku. Asi i Vy, pánové, kteří odmítáte realitu.

I. Mertl 30.1.2021 22:13

Ale my přece víme, že třeba Vám se dnešek nelíbí, pane Vaňuro. Ale ten už víceméně stejně - v delší perspektivě dobře - funguje už zhruba 300 let. A proto je, věřte nevěřte, k nám obyčejným lidem stále laskavější. Hlavně proto, že neplatí to, co Vám tak chybí v druhém a třetím odstavci, (tedy až na ty muže a ženy, ale to platí i dnes). Laskavější je i k Vám. Nepřeceňujte ošklivé detaily reality, jste-li toho schopen. Nejste-li, čeká Vás osud toho Mrože: věčná nespokojenost a žádná radost. A Vašim dětem/vnukům budete k smíchu.