1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

IZRAEL: Týden ve Svaté zemi

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Stanislav 14.3.2007 11:00

Re: Re: Re: Jen malinko od.

Promiňte, záměnu rodu. Ale to je právě ten problém. Izraelské problémy s ortodoxním judaismem se zveličují, i když se to týká velmi malé části populace, zato globální muslimské problémy, které se týkají stamiliónu žen nikdo vidět nechce, je to taková hra na mrtvého brouka.

čtenář 14.3.2007 21:45

Re: Re: Re: Jen malinko od.

Nejlepčí Vlastíku bude, když si tam, do Izraele, o dovolené zajedeš. Je to nejlepší způsob poznávání jiných zemí.

harry 14.3.2007 13:47

Re: Re: Jen malinko od.

Feministky maji na starosti mnohem dulezitejsi veci, napr, kdyz modelka podepise dobrovolne s firmou smlouvu a je tam klasule, ze 3 roky neotehotni...a pak otehotni..... pak taky zda pocet poslankyn v parlamentu ci reditelu firem je 51% coz je pocet zen v populaci.....atd.

kopretina 14.3.2007 10:01

Re: Jen malinko od.

Podívejte stát Izrael se řídí občanským zákoníkem ve všech oblastech kromě práva rodinného, kde platí rabínský zákoník. No a rabínský zákoník samozřejmě dává z evropského hlediska ženám méně práv (to samé muslimká šaria, či katolické předpisy). Nicméně i u ortodoxních Židů má žena důležitou úlohu, víra dítěte se dědí po matce, žena zapaluje svíčky v době šabatu či velkých židovských svátcích, chodí do školy atd.

Ale ruku na srdce, byla v ČR někdy prezidentka či premiérka? No nebyla. Ženy pořád berou za stejnou práci méně peněž, než muži. Takže stoprocentní rovnoprávnost NENÍ ani v Evropě či Severní Americe. Nebo může být papežem žena, může být u katolíků žena kněz? Asi těžko. V Izraeli tvoří většinu Sefardé 70% (i když se rozdíly setřely vytvářením jednotné izraelské identity sňatky mezi Aškenázy a Sefardy), takže Izrael má v sobě prvky orientu. Což na tom není nic špatného.

chetgar 14.3.2007 14:02

Re: Re: Jen malinko od.

Sefardů je míň, rozhodně ne 70%...

Každopádně tu srovnáváte nesrovnatelné - rodinné právo státu Izrael se řídí náboženským kodexem. Stejně jako třeba v Íránu. Jenže v žádné zemi EU tomu tak není, existuje sice církevní "morálka", ale ta nemá statut zákona. Už Napoleon přišel s Code CIvile=Občanským zákoníkem, a ten v evropských zemích platí bez ohledu na náboženství.

kopretina 14.3.2007 14:26

Re: Re: Re: Jen malinko od.

Údaje jsou z práce Miroslava Čejky, Vnitřní konflikty v Izraeli, který psal, že zpočátku měli většinou Aškenázové, po roce 1948 přílivem Sefardů se postupně kvůli větší ortodoxii a větší porodnosti zvýšila až na 70% (údaj z roku 1998).ˇUspěch Sefardů dokazuje i raketý vzestup strany ŠAS (Safardští strážci Tóry).  Nicméně v současnosti dochází ke stále většímu míšení mezi Sefardy a Aškenázy, takže se již jedná o jednotnou izraelskou identitu.

Veruna 14.3.2007 15:44

Re: Jen malinko od.

také to mnohé rodiny řeší civilním sňatkem někde v Evropě, USA, či dokonce sňatkem v reformní synagoze mimo Izrael.

Pokud jsem si dobře všimla, patrně se jedná o manželky z ortodoxních kruhů - pokrývky hlavy atd. Pokud si dívka bere ortodoxního Žida, pak patrně něco o té komunitě ví. Počet ortodoxních bývá uváděn mezi 6-10%.

Nechci zlehčovat něčí utrpení, ale připomíná mi to nářek žen provdaných za muslimy. V případě rozvodu připadá dítě ze zákona otci a ony se diví, že musí děti ponechat otci. Právo je prostě rozdílné. O spravedlnosti nemluvím.

Magor Milda Dr.Sc. 15.3.2007 21:24

Konflikt ortodoxních s sekulárními

Hodnoty tvoří práce a ta je záležitostí těch sekularizovaných, těch, jimž je náboženství pouze tradicí a ne současností. Ortodoxní je slovo, které znamená i zpátečnictví. Znamená také příživnictví, kdo se věnuje plně duchovnu, nemá čas na tělesno, čili práci.

Jako aškenázy jsem Israel už dávno před sametovou skororevolucí navštívil, vzal jsem svoji 14 letou dceru ssebou. Přijeli jsme tam tehdy krátce po předání Taby Egypťanům, tehdy nás velmi překvapilo, jak podobné jsou poměry v Izraeli těm českým. Ti ortodoxní ušmudlanci s pejzy tam hráli roli našich Cikánů, s obyčejnými civilizovanými Izraelci, a to i se Sefardimy jsme si báječně rozuměli. Jak v Tel Avivu, tak i v Eilatu to bylo jako cesta domů, všude pouze milé tváře. Jenom taxikáři mi silně připomínali ty pražské, podvodníci, dotěrní a sprostí. Později nás v Německu navštívili přátelé z Eilatu, bylo to hezké setkání. Intifáda začala mnohem později a myslím, že ublížila daleko více izraelským Arabům, než se připouští, tehdy tam žili v klidu a míru a neviděl jsem jakoukoliv konfliktní situaci, konflikty způsobili skoro vždy ortodoxní.

kopretina 18.3.2007 19:30

Re: Konflikt ortodoxních s sekulárními

Já si myslím, že jste nespravedlivý. Na náboženské víře není nic špatného. Ono se zaměnújí pojmy ortodoxní a ultraortodoxní. Ortodoxní Židé jsou lidé "normálně" oblečení, jen mají jarmulky na hlavě, normálně chodí do práce, slouží v armádě.Právě tito ortodoxní říkají, že prozpívají Izraeli nejvíce, jednak bojují fakticky (slouží v armádě) i duchovně (jsou věřící, chodí do sunagogy, modlí se...), zatímco sekulárové slouží jen tělesně (v armádě) a ultaortodoxní (charedim) slouží jen duchovně (modlí se).  Zatímco ultraortodoxní (charedim) jsou ti lidé v černých kaftanech, černých kloboucích, s pejzy, neslouží v armádě atd.  A ani ty byste neměl házet do jednoho pytle.