14.6.2024 | Svátek má Roland


Diskuse k článku

IZRAEL: Týden ve Svaté zemi

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
kopretina 18.3.2007 19:30

Re: Konflikt ortodoxních s sekulárními

Já si myslím, že jste nespravedlivý. Na náboženské víře není nic špatného. Ono se zaměnújí pojmy ortodoxní a ultraortodoxní. Ortodoxní Židé jsou lidé "normálně" oblečení, jen mají jarmulky na hlavě, normálně chodí do práce, slouží v armádě.Právě tito ortodoxní říkají, že prozpívají Izraeli nejvíce, jednak bojují fakticky (slouží v armádě) i duchovně (jsou věřící, chodí do sunagogy, modlí se...), zatímco sekulárové slouží jen tělesně (v armádě) a ultaortodoxní (charedim) slouží jen duchovně (modlí se).  Zatímco ultraortodoxní (charedim) jsou ti lidé v černých kaftanech, černých kloboucích, s pejzy, neslouží v armádě atd.  A ani ty byste neměl házet do jednoho pytle.

Arakain 17.3.2007 8:11

Izrael

Teda zase čtu v komentářích "chytrosti českých  hlav" o něčem, o čem tak max čtou knížky. Já už okruh Izraelem viděl, a to včetně nebezepčných oblastí a to loni. Týden před volbama. Měl jsem teda nepříjemný pocit, když jsem pak za 2 měsíce viděl padat rakety na Haifu, na silnici, po které jsme chodili. Lidi prosím Vás probuďte se. Nic jiného jak obehnání zdí proti Arabům a hlavně proti sfanatizovanému Muslimstvu po světě už nám nezbývá. Jen nevím, co dělat např s periiferiema Paříže.  není problém dodat fotky, na kterých je vidět, jak vedle sebe žijí Arabi a Židi v Izraeli. Od pohledu na fotku na 100000ˇ% poznáte kde žije kdo. A ubezpečuju Vás, že Rómská menšina v Chánově s pod je občas slabý odvar.

Takže kdo máte komentáře a nevěříte, vytáhněte 30 tis na týden a jeďte si absolvovat okruh Izraelem. Pak budete mluvit jinak. Pisálci do novin by tam měli poviině a všichni politici Evropy i 1/4 roku povinně s nima žít.

Magor Milda Dr.Sc. 15.3.2007 21:24

Konflikt ortodoxních s sekulárními

Hodnoty tvoří práce a ta je záležitostí těch sekularizovaných, těch, jimž je náboženství pouze tradicí a ne současností. Ortodoxní je slovo, které znamená i zpátečnictví. Znamená také příživnictví, kdo se věnuje plně duchovnu, nemá čas na tělesno, čili práci.

Jako aškenázy jsem Israel už dávno před sametovou skororevolucí navštívil, vzal jsem svoji 14 letou dceru ssebou. Přijeli jsme tam tehdy krátce po předání Taby Egypťanům, tehdy nás velmi překvapilo, jak podobné jsou poměry v Izraeli těm českým. Ti ortodoxní ušmudlanci s pejzy tam hráli roli našich Cikánů, s obyčejnými civilizovanými Izraelci, a to i se Sefardimy jsme si báječně rozuměli. Jak v Tel Avivu, tak i v Eilatu to bylo jako cesta domů, všude pouze milé tváře. Jenom taxikáři mi silně připomínali ty pražské, podvodníci, dotěrní a sprostí. Později nás v Německu navštívili přátelé z Eilatu, bylo to hezké setkání. Intifáda začala mnohem později a myslím, že ublížila daleko více izraelským Arabům, než se připouští, tehdy tam žili v klidu a míru a neviděl jsem jakoukoliv konfliktní situaci, konflikty způsobili skoro vždy ortodoxní.

čtenář 14.3.2007 21:47

Re: Re: Pan Pacner se myli

Ano, šestidenní. A izraelský Trophy team zvítězil !! ;-D 

čtenář 14.3.2007 21:45

Re: Re: Re: Jen malinko od.

Nejlepčí Vlastíku bude, když si tam, do Izraele, o dovolené zajedeš. Je to nejlepší způsob poznávání jiných zemí.

čtenář 14.3.2007 21:43

Re: Re: Re: Re: Jen malinko od.

V případě Vašeho předřečníka spíš podle ateistického návodu.

čtenář 14.3.2007 21:40

Re: Re: Arabské čtvrti připomínají Orient

Možná je pro něj Orient Česká republika. ;-D 

kopretina 14.3.2007 21:38

Re: Re: Re: Ještě malou připomínku

Autor výroku je T.G.M. přítel Židů a velký sionista. Věděl, že Židé bez svého státu nemohou přežít. Připomenu Vám text nádherné židovské písně: "Dokud hluboko v srdci duše Židů prahnou a kupředu na východ k Sionu oko hledí, naše naděje nebude ztracena, naděje dvou tisíců let, být svobodným lidem ve své zemi, zemi Sionu, zemi Jeruzaléma".

Zde se podívejte z hlediska Bible na osudy Svaté země: 1) období obnovené smlouvy mezi Bohem a patriarchou Abrahamem: "Nadto dám tobě i semeni tvému všecku zemi v níž pobýváš pohostinnou, všecku zemi kananejsou k vladařství věčnému..." (Genesis 17:8). 2) další okamžik z izraelských dějin: součást smlouvy mezi Bohem a izraelským lidem zprostředkované  patriarchou Mojžíšem na Sinaji: "A rozptýlí tě Hospodin mezi všechny národy od jednoho konce až druhého..." (Deuteronomium 28:64)-to bylo období diaspory, i když izraelský lid zhřešil, Bůh svůj lid nikdy neopstil: "Hospodin tě nenechá klesnout a nepřipustí tvou zkázu" (Deuteronomium 4.31), pohanské národy se Židy mnohokrát pokoušely vyhubit, ale nikdy se jim to nepovedlo.No a období exilu skončilo 14.5.1948, kdy vznikl stát Izrael.  3) období návratu Židů z diaspory n;exilu] do své země-země Izraelské: "Vezmu vás z pronárodů n;židovský národ] a shromáždím vás ze všech zemí a přivedu zpět do vaší země. Pokropím vás čistou vodou a budete očištěni. Očistím vás ode všech vašich nečistot, ode všech vašich hnusných model. Odstraním z vašeho těla srdce kamenné a dám vám srdce z masa. Vložím vám do nitra svého ducha, učiním, že se budete řídit mými nařízeními, zachovávat moje řády a jednat podle nich. Pak budete sídlit v zemi, kterou jsem dal vašim otcům, budete mým lidem a já budu vašim Bohem". (Ezechiel 36:24-28). Vidíte, jak se naplnila do puntíku všechna proroctví předpovězená v Bibli již před mnoha mnoha mnoha lety.

kopretina 14.3.2007 21:15

Re: Re: Re: Ještě malou připomínku

A ještě jedna připomínka, pane Wernere. Židé se pokoušeli žít svobodný život v Evropě a jak dopadli? Byli téměř vyhubeni antisemitskou lůzou. A pronásledování se táhla od středověku až po 20.století. Jak říkal Zeev Jabotinskij: "Zničte diasporu, jinak diaspora zničí vás"!A měl pravdu. Jistěže jsou slušní lidé, já si Židů vážím, stejně tak Vy, nejste antisemita. Ale projděte si diskusní fóra a najdete zde antisemitskou lůzu! Jinými slovy, stát Izrael je garancí záchrany ohrožených Židů kdekoliv na světě.

kopretina 14.3.2007 21:12

Re: Re: Re: Ještě malou připomínku

Ne. TGM prosazoval myšlenku vytvoření židovského státu ve Svaté zemi. Na území Eretz Jisrael. A Židé Masaryka milovali.

kopretina 14.3.2007 21:11

Re: Re: Re: Ještě malou připomínku

To jste mě nepochopil, pane Wernere. Jistěže doma je člověk tam, kde se narodil. Ale skutečná země zaslíbená pro židovský národ je Země Izrael (Eretz Jisrael). To je země zaslíbená od Hospodina Židům. Jistěže, chtějí-li žít Židé mimo Izrael mají na to naprosté právo. To jen vyvracím některé argumenty, které říkají, že nemají Židé ve Svaté zemi co dělat. Hloupé porvchní argumenty antisionistů. Země Izrael je židovský majetek. To je země , kterou Bůh Izraele (Bůh Abrahama, Izáka, Jákoba) zaslíbil svému milovanému izraelskému lidu.

David Werner 14.3.2007 20:26

Re: Re: Ještě malou připomínku

TGM se chtel vratit do Israele? Churchill byl take presvedceny evropan, pouze UK jako soucast evropy nepovazoval.

David Werner 14.3.2007 20:23

Re: Re: Ještě malou připomínku

Dodatek: Jak dlouho musi zid nekde zit aby prestal byt pouze hostem?Rv

David Werner 14.3.2007 20:21

Re: Re: Ještě malou připomínku

Proc nemuze hrdy a svobodny zid zit normalni zivot (chce-li) tam kde se narodil a kde po nekolik set let zili jeho predkove (jina etnika to take muzou)? Zni to jako laskave vyhnani: tahni odkud si prisel.

kopretina 14.3.2007 18:24

Re: Re: Re: Ještě malou připomínku

A já jen podotýkám, že pomoc ČSR Izraeli roku 1948 byla zásluhou syna T.G.M. Jana Masaryka, který byl rovněž stejně jako jeho otec přesvědčený sionista.

JAB 14.3.2007 18:15

Re: Re: Ještě malou připomínku

Kromě toho kibutzu (dnes vyrání TV) je v Haifě i Masarykovo náměstí, taktéž Masarykův háj se stromy pojmenovanými po těch, kdo za války azchránili nějakého žida a bezpočetulic v jiných místech nese Masarykovo jméno.

Veruna 14.3.2007 15:44

Re: Jen malinko od.

také to mnohé rodiny řeší civilním sňatkem někde v Evropě, USA, či dokonce sňatkem v reformní synagoze mimo Izrael.

Pokud jsem si dobře všimla, patrně se jedná o manželky z ortodoxních kruhů - pokrývky hlavy atd. Pokud si dívka bere ortodoxního Žida, pak patrně něco o té komunitě ví. Počet ortodoxních bývá uváděn mezi 6-10%.

Nechci zlehčovat něčí utrpení, ale připomíná mi to nářek žen provdaných za muslimy. V případě rozvodu připadá dítě ze zákona otci a ony se diví, že musí děti ponechat otci. Právo je prostě rozdílné. O spravedlnosti nemluvím.

kopretina 14.3.2007 14:53

Re: Příručka Foreign Office (Britského ministerstva zahraničí), Londýn 1920

"Sionismus Bible je daleko starší než exil Izraele a dokonce než prvý exil. Spadá do prehistorických dnů Izraele v Egyptě a Mojžíš byl prvním sionistou". A Oliver Cromwell věřil v ideu návratu Židů do Svaté země již v 17. století, věřil, že nejprve musí být Židé rozprášeni do všech koutů světa a pak se nakonec s pomocí Boží vrátí. A koneckonců židovské osídlení v Eretz Jisrael nikdy neskončilo. V zemi se udržely početné židovské komunity. To autor opomněl.

Don Wilkerson, letniční pastror, Times Square Church: Právo Izraele na jeho zemi nepochází od lidí, ale na věčné časy mu ji zaslíbil Bůh. Jako pastor si přeji, aby jakákoliv forma antisemitismu zůstala přede dveřmi mého sboru.Tento postoj nesmí mít mezi pravými křesťany žádný prostor.

kopretina 14.3.2007 14:39

Re: Ještě malou připomínku

Přesně tak. I. alíja byla již roku 1880. Zeev Jabotinskij správně podotkl: "Musíme zničit diasporu, jinak diaspora zničí nás" nebo další výrok: "judaismus bude buď sionistický a nebo nebude!". Další předěl jak píšete, je Dryfusova aféra-reakcí na to Theodor Herzel  vydal dílo Židovský stát roku 1897.. Konec konců od roku 1880 vznikala čistě židovská města jako RISHON L´ZION (První ze Sionu), ZICHRON YAAKOV a dalších 30 čistě židovských měst. R.1909 vznikl TEL-AVIV. A ještě podotýkám, že k myšlence obnovy židovské státnosti přispěli křesťanští sionisté ve Velké Británii (Arthur Balfour, Winston Churchill, Loyde George). Arthur Balfour vydal deklaraci-BALFOUROVA DEKLARACE-2.11.1917, která slibovala vytvořit židovskou národní domoviny na území Britského mandátu Palestina. Pak VB sice své sliby dá se říci zrušila (z obavy před arabskými revoltami) , vydáním Bílé knihy z roku 1939, která prakticky zrušila židovskou imigraci a vydala tím evropské Židy Hitlerovým plynovým komorám a spalovacím pecím.Sám Churchill označil vydání Bílé knihy jako gangsterismus.  No a je třeba podotknout, že sionistou byl i Tomáš G. Masaryk, ten sám prohlásil: "Hrdý Žid rozhodne, že povstane a už nebude chtít žít jako host mezi národy ale vrátí se do své země odkud byl před 2000 lety vyhnán a bude žít svůj život jako normální a svobodný člověk". A koneckonců českoslovenští Židé založili kibuc Kfar Masaryk. Masaryk je v Izraeli milovaným člověkem.

kopretina 14.3.2007 14:26

Re: Re: Re: Jen malinko od.

Údaje jsou z práce Miroslava Čejky, Vnitřní konflikty v Izraeli, který psal, že zpočátku měli většinou Aškenázové, po roce 1948 přílivem Sefardů se postupně kvůli větší ortodoxii a větší porodnosti zvýšila až na 70% (údaj z roku 1998).ˇUspěch Sefardů dokazuje i raketý vzestup strany ŠAS (Safardští strážci Tóry).  Nicméně v současnosti dochází ke stále většímu míšení mezi Sefardy a Aškenázy, takže se již jedná o jednotnou izraelskou identitu.

chetgar 14.3.2007 14:02

Re: Re: Jen malinko od.

Sefardů je míň, rozhodně ne 70%...

Každopádně tu srovnáváte nesrovnatelné - rodinné právo státu Izrael se řídí náboženským kodexem. Stejně jako třeba v Íránu. Jenže v žádné zemi EU tomu tak není, existuje sice církevní "morálka", ale ta nemá statut zákona. Už Napoleon přišel s Code CIvile=Občanským zákoníkem, a ten v evropských zemích platí bez ohledu na náboženství.

harry 14.3.2007 13:47

Re: Re: Jen malinko od.

Feministky maji na starosti mnohem dulezitejsi veci, napr, kdyz modelka podepise dobrovolne s firmou smlouvu a je tam klasule, ze 3 roky neotehotni...a pak otehotni..... pak taky zda pocet poslankyn v parlamentu ci reditelu firem je 51% coz je pocet zen v populaci.....atd.

David Werner 14.3.2007 13:16

Re: 400 kilometrů od Jerusalema...

Pan Pacner se prece muze trochu zmylit. Napriklad si uz vubec nepamatuje jak minuly rok diskutoval v televizi o S. Ingrovi.

Stanislav 14.3.2007 11:46

Ještě malou připomínku

Autor je zase poněkud vedle, když za příčinu vzniku státu Izrael označuje nacismus  a stalinismus. Duchovním otcem této myšlenky je rakousko-uherský novinář Theodor Herzl (1860-1904). Ten napřed propagoval úplnou asimilaci židů do křesťanské společnosti, ale Dreyfusova aféra při které  osobně zažil protižidovské demonstrace v Paříži jeho názory úplně změnila a vedla ho k myšlence obnovy židovského státu v Palestině. Kupodivu tuto hnutí získalo největší popularitu především v Rusku, resp. na území carského Ruska, kde bylo židovské obyvatelstvo trvale sužováno  krutými pogromy. A odtud také pocházeli první přistěhovalci do Palestiny, takže ještě před začátkem nástupu fašismu v Německu zde již byla významná židovská komunita. Samozřejmě nástup Hitlera k moci, celou záležitost akceleroval a předavším děsivý Holocaust, kterému bylo židovské obyvatelstvo v Evropě podrobeno za II. světové války připravil půdu pro  mezinárodní podporu vzniku Izraelského státu.

.

kopretina 14.3.2007 11:36

Re: Pan Pacner se myli

Ano, máte pravdu. Když vznikal Izrael, tak byl kratičkou dobu podpořen československými komunity, to jen do r.1949, když se ukázalo, že Izrael nebude komunistický stát, tak Stalin začal podporovat Araby. Na našem území se cvičili arabští teroristé, Husák se objímal s Arafatem atd. SSSR dodávaly zbraně Egyptu, Libyi, sionismus byl od komunistů haněn atd. Izrael byl do roku 1967 podporován Francií, Francie dodávala zbraně Izraeli no a od r.1967 se Izrael orientován na USA.

kopretina 14.3.2007 11:32

Re: Re: Re: Jen malinko od.

Izrael je v Asii, na Blízkém východě a v Orinetu, takže patří na Blízký východ a Orient. No a daleko více problémů na světové dění maji islamisté, než-li ortodoxní Židé(židé) v Izraeli na Izraelce.

AndyO 14.3.2007 11:20

Re: Re: Re: Jen malinko od.

no, patří. Jsou v Orientě, patří do Orientu. Možná je to šok, zjistit, že celý svět nefunguje podle křesťanského návodu k použití.

Stanislav 14.3.2007 11:00

Re: Re: Re: Jen malinko od.

Promiňte, záměnu rodu. Ale to je právě ten problém. Izraelské problémy s ortodoxním judaismem se zveličují, i když se to týká velmi malé části populace, zato globální muslimské problémy, které se týkají stamiliónu žen nikdo vidět nechce, je to taková hra na mrtvého brouka.

Harpyje 14.3.2007 10:30

Re: Arabské čtvrti připomínají Orient

Též by mě zajímalo, kam autor situuje Orient. Včera jsme se dozvěděli, že " pár drobných kluků mlčky natahovalo ruce. Jako někde v Orientě. " Dnes mu arabské čtvrti připomínají Orient.  Už se těším na pokračování.

kopretina 14.3.2007 10:01

Re: Jen malinko od.

Podívejte stát Izrael se řídí občanským zákoníkem ve všech oblastech kromě práva rodinného, kde platí rabínský zákoník. No a rabínský zákoník samozřejmě dává z evropského hlediska ženám méně práv (to samé muslimká šaria, či katolické předpisy). Nicméně i u ortodoxních Židů má žena důležitou úlohu, víra dítěte se dědí po matce, žena zapaluje svíčky v době šabatu či velkých židovských svátcích, chodí do školy atd.

Ale ruku na srdce, byla v ČR někdy prezidentka či premiérka? No nebyla. Ženy pořád berou za stejnou práci méně peněž, než muži. Takže stoprocentní rovnoprávnost NENÍ ani v Evropě či Severní Americe. Nebo může být papežem žena, může být u katolíků žena kněz? Asi těžko. V Izraeli tvoří většinu Sefardé 70% (i když se rozdíly setřely vytvářením jednotné izraelské identity sňatky mezi Aškenázy a Sefardy), takže Izrael má v sobě prvky orientu. Což na tom není nic špatného.