8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

GLOSA: Víte, co byl anšlus?

Správně se to dnes píše anschluss, což je způsob připojení, konkrétně Rakouska k Německu. Slovo Anschluß se tenkrát objevilo v novinách a oznamovalo tak světu, že Rakousko bylo připojeno k nacistickému Německu. Stalo se tak 12. března 1938.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 29.3.2014 10:04

Re: Pábitelé na Ukrajině

Pokuste se vyslechnout i druhou stranu "EU-bratře" Svobodo. http://www.vlastnihlavou.cz/paul-craig-roberts-o-ukrajine/

http://www.ceskapozice.cz/zahranici/evropa/mudzahedini-ukrajina-aneb-revoluce-zdviha-ode-dna-kal

http://www.hlavnespravy.sk/video-ukrajinska-strana-sloboda-ukazala-svoje-praktiky-demokracie/235770

http://protiproud.parlamentnilisty.cz/svet/politika/komentare/856-janukovyc-pod-brutalnim-tlakem-zapadu-kapituloval-vaclav-klaus-predstava-ze-tento-problem-mohou-vyresit-nove-volby-je-iluzi-ukrajinska-krize-nekonci.htm

B. Rybák 29.3.2014 9:43

Re: Pábitelé na Ukrajině

Souhlasím s Vámi pane Frejlachu. Chtěl jsem napsat něco podobného.

J. Vyhnalík 27.3.2014 23:27

Re: Co má společného Anschluss s Krymem?

To nejsou smyšlenky, ale hypotézy. Tak to je vždycky, pokud se díváme zpět do historie. Na jedné straně je to, co se skutečně stalo a na druhé může být pouze to, co by se stát mohlo. Tady musíme být fér a snažit se zjistit si maximum informací a na základě nich pak odhadovat.

Podobně jsou na tom ti politici, kteří se mají rozhodnout a kteří vedle sebe staví možné scénáře vývoje a ty posuzují podle jejich odhadované pravděpodobnosti a podle nákladů a to jak pokud jde o peníze, tak pokud jde o dopad na veřejné mínění.

To vysvětluje i rozdíly mezi tím, jak se chovají politici EU/USA a jak se chová Putin. Politici EU/USA hledí především na to, jaký dopad mají jejich rozhodnutí na jejich image, Putin tento aspekt tolik neřeší. V Rusku má veřejné mínění do značné míry pod kontrolou a mimo Rusko do něho média šijí bez ohledu na to, co dělá.

Navíc se krize odehrává na Ukrajině a těsně se Ruska dotýká (ruská menšina na Ukrajině a zejména na Krymu, je často vlastně lokálně většina, na Krymu má Rusko svoji zdaleka nejdůležitější námořní základnu na jih o Baltu, v Rusku pracují 3 miliony ukrajinských "gastarbeiterů"). Politici EU/USA proto sice slibují Ukrajině podporu, ale ekonomicky nebyli ochotni slíbit nic konkrétního, protože 47 milionů zadlužených Ukrajinců prostě dnešní EU neutáhne a Obama americké vojáky stahuje nejen z Evropy. Teprve eskalace krize umožnila evropským politikům začít jednat o reálné pomoci a USA tlačit na Evropu, aby začala víc zbrojit. Na druhou stranu se Rusko snažilo krizi zabrzdit, protože pokud by vypukly boje, tak by se bojovalo na jeho hranicích a umírali jejich vojáci.

Krym chtěl být ruský už v dobách dělení SSSR, ale nechal se umluvit, aby nedělal precedent změny hranic. Ovšem ve chvíli, kdy se Ukrajina ekonomicky zhroutila a politicky je v krizi, tak pokus donutit lidi na Krymu, aby s úřady museli jednat ukrajinsky, vedl odtržení. V tom okamžiku by cokoliv jiného, než co se stalo vedlo k daleko větším obětem a k daleko hlubšímu konfliktu.

H. Gene 27.3.2014 22:53

Re: Co má společného Anschluss s Krymem?

Ale prd. Ničím nepodložené smyšlenky.

P. Vaňura 27.3.2014 22:40

Zapomněl jste na Nordstream

I tak tu byla snaha Ukrajinu z transportu plynu vyšachovat.

Jinak, v USA je zemní plyn 3x levnější, než v Evropě.

P. Vaňura 27.3.2014 22:35

Proboha, takovouhle hovadinu jsem ještě nečetl

To snad překonává i pověstnou "vládu v Terijokách," pokud víte, co se pod tímto názvěm skrývalo.

P. Vaňura 27.3.2014 22:32

Až na to, že Rusko vehementně popírá, že by tam šlo

o "válku."

J. Vyhnalík 27.3.2014 21:43

Re: Co má společného Anschluss s Krymem?

Tak jako v životě nedostáváme to, co bychom ideálně chtěli, ale vybíráme z reálných alternativ, tak i v politice je třeba posuzovat jaké byly alternativy k tomu, co se stalo.

Rusko zasáhlo ve chvíli, kdy reálně hrozil přeliv násilností z Majdanu na Krym. Vzhledem k tomu, že Rusko i Ukrajina měli v té době na Krymu po cca 20 000 vojáků, to hrozilo přerůst v ozbrojené střety. I takhle padl na každé straně jeden voják, když ukrajinský strážný zastřelil krymského kozáka a protože se odmítal vzdát, byl zastřelen také.

Rusové fakticky neměli na vybranou, pokud jde o dopad na mezinárodní mínění, ale měli na vybranou pokud jde o počty obětí. Zvolili variantu s minimalizací obětí. Pokud by počkali, mrtvých by byly desítky, pokud by se podařilo udržet konflikt pod kontrolou a ještě mnohem víc, pokud by se vymkl.

To je práce skutečných politiků, že porovnávají různé varianty, z nichž ani jedna není "dobrá" a oni musejí jednu zvolit. Ti evropští se rozhodují podle dopadu na veřejné mínění, Putin podle zájmů Ruska.

J. Svoboda 27.3.2014 21:27

Re: Pábitelé na Ukrajině

Soudruhu Frejlachu, řek bych, že se mýlíte, ale to by nebylo přesné. Vy se nemýlíte, protože víte co se skutečně dělo a děje, vy jenom lžete a snažíte se o nemožné - omluvit zločin, který zločinec páchal, páše a páchat bude, drze a všem na očích. Vaše tvrzení o záboru Ukrajiny EU je něco tak blbého, že jste to nemohl vymyslet sám, na to Vám musela přispět Putinova dezinformační služba. Stejně tak je fantastická Vaše zpráva o polofašistech z Haliče (co to je polofašizmus, nový ruský termín?).  Pokud jde o ostřelovače, podle šotů a fotografijí, pozná i šeroslepý, že se jednalo o chlápky v černých uniformách, které chránili a obklopovali policajti v typické policejní výzbroji (štítky na přilbách, neprůstřelné vesty, černé uniformy). Na Vás sedí přirovnání k baronu Prášilovi, jako zadek na hrnec. Vím, že ve svých "názorech" musíte setrvat, protože jste za ně honorován šéfy ruské páté kolony a že můj názor na Vás nebude mít žádný vliv. Píši to pro ostatní zde, aby věděli, že si nenecháme čůrat na nohy od takových kreatur, jako jste Vy. Jistě víte, jak dopadla Vekoněmecká říše a její přisluhovači, Putin ji napodobuje ve všech atributech, jako přes kopírák. Tak trochu se za takový póvl vašeho typu stydím.

H. Gene 27.3.2014 17:54

Re: Co má společného Anschluss s Krymem?

Jenže já nezpochybňuju právo Krymu připojit se třeba k Tatarstánu. Já protestuju proti způsobu, jakým to bylo provedeno. Nejprve vojenské obsazení a pak obratem "referendum".

Jestli se budou chtít Budějce připojit k Rakousku, tak ať spánembohem táhnou. Ale jestli budou nejprve obsazeny rakouskými tanky, tak já říkám korwa ne!!!

K. Frejlach 27.3.2014 17:37

Pábitelé na Ukrajině

Výklad autora o anšlusu ve druhém odstavci jeho článku mi potvrzuje to, že jsem slovo anšlus někdy před dvěma týdny použil správně pro zábor Ukrajiny provedený Evropskou unií. Pouze to referendum tam schází, Evropské unii s tím místo toho pomohli ukrajinští polofašisté z Haliče. Vrátím se ještě k průběhu kyjevského puče. Budil u mne dojem, že jeho scénář napsal nejen Američan Gene Sharp, ale že bylo postupováno i podle vzoru barona Prášila. To bylo zpráv o unesených a zmizelých "demonstrantech", některých navíc zohavených více, než kdysi byl Juščenko! Těch zpráv bylo tolik, že jim už ani redaktoři našich veřejněprávních prostředků nevěřili. Trochu unikla pozornosti jedna nemilá příhoda, ke které v průběhu puče došlo. "Neznámými?" ozbrojenci byla obsazena jaderná elektrárna u města Rovno. Od pana Barabanova z Kyjeva, který nám během několika minut sdělil v pořadu ČT1 "Máte slovo" daleko více informací, než početná parta českých reportérů na Ukrajině za řadu dní, jsme se dozvěděli, proč k tomu přepadení jaderné elektrárny došlo. Měl tím být vyprovokován vstup jednotek Nato na ukrajinské území. Samozřejmě by to bylo doprovázeno dalším pábením o tom, že oni "neznámí" ozbrojenci byli z Ruska - to už dodávám já. Vzpomínáte si na přepadení vysílače v polské Glivici v roce 1939? To je přesně ono. Nu a nyní se k pábení přidal i kterýsi ze současných ukrajinských nelegálních pohlavárů, myslím si, že to byl tzv. prezident. Ten prohlásil, že většinu mrtvých demonstrantů v Kyjevě mají na svědomí kulky z policejních zbraní. To prosím prohlásil v rozporu se všemi známými fakty, nestrannými svědectvími a dokumentárními fotografiemi. Že by to byli policejní odstřelovači, kteří stříleli přímo z oken kanceláře vojenského velitele demonstrantů na Majdanu ? Baron Prášil by se u tohoto současného ukrajinského pohlavára mohl učit.

J. Vyhnalík 27.3.2014 17:22

Re: Co má společného Anschluss s Krymem?

O tom se nehádám. Nesporně šlo o akci koordinovanou ruským velením, které plán anexe mělo připravený předem (kdyby ho připravený nemělo, bylo by to na vojenský soud s veliteli armády a rozvědky). Já jsem pouze reagoval na řeči o tom, že na Krym vtrhla ruská armáda. Jinak ruské, ale i ukrajinské kolony byly na Krymu běžné kdykoliv. Ti vojáci a materiál pro ně se musejí nějak k základnám dostat. Rusové jezdili přes celý Krym z Kerče do Sevastopolu a Ukrajinci zase přes Pěrekopskou šíji, nebo přes most na Čongar. Je dobré si spočítat, že na Krymu jeden voják připadal na nějakých 30-40 obyvatel a Krym byla vlastně velká vojenská základna. Navíc naprostá většina ukrajinských vojáků byli vlastně občané Krymu.

Takže agrese velmi omezená, anexe ano, ale v souladu s přáním naprosté většiny obyvatel. To referendum sice neodpovídalo ukrajinské ústavě, ale tomu neodpovídá ani současná ukrajinská vláda a ani hlasování v kyjevském parlamentu.

Je potřeba brát stejné měřítko na Kyjev i na Krym. Osobně fandím Ukrajincům v tom, aby získali skutečnou nezávislost, ale právě proto respektuji i vůli obyvatel Krymu.

Rusko a SSSR byly fakticky koloniálními velmocemi bez zámořských kolonií. Ve chvíli, kdy takovéto země přecházejí k demokracii, tak se začnou drolit podle národnostních, náboženských a kulturních švů. SSSR se rozpadl, ale vzniklé státy trpěly podobným nedostatkem demokracie a podobnou vnitřní roztříštěností. Jejich rozpad je přímo úměrný míře demokracie a hloubce ekonomické krize. Proto se nyní rozpadá Ukrajina. Tím netvrdím, že rozpad Ukrajiny je nezbytný, další možnosti jsou tvrdá nacionalistická diktatura, nebo demokratická federalizace. Je asi jednoznačné, co by bylo nejlepší, ale je otázkou, zda v Ukrajině existují politické síly schopné to zvládnout. To, že Krym odešel je jeho právo. Představte si situaci, kdy by parlament v Ottavě zkusil zrušit francouzštinu jako úřední jazyk v Quebecu.

V. Bok 27.3.2014 16:58

Re: Referenda se zúčastnilo - dle tamní volební komise -

Vojenský materiál se bude vracet. Už jednají o způsobu.

V. Bok 27.3.2014 16:56

Re: Jo,

Obávám se, že nedorazí. Ekonomika toho plynu není bůhvíjaká a amíci už taky začínají brblat nad ničením prostředí. Jistě, bylo by skvělé kdyby to zatlačilo na cenu, ale to víte, když rus tu cenu sníží, kdo koupí ten americkej a kdo zaplatí ty investice, že. No a Rusko si počká.

Ukrajině ted vznikne další problém, zvýšení ceny pro obyvatelstvo o 50%. Těch ran bude hodně, třeba cla při exportu do ruska, nebo se jim vrátí část z 3 mil. dělníků z ruska, odnytové potíže. V tomhlre bych Janukovičovi rozuměl. Ale on taky, jako ostatní. Nebát se a nakrást.

Ted tam bude vládnout další garnitura zlodějů. Z tý vítězný strany. Volba alternativy opravdu nebyla.

E. Sevrát 27.3.2014 16:09

Re: Referenda se zúčastnilo - dle tamní volební komise -

Já jsem nikde a nikdy netvrdil,že ukrajinskou "armádu" vytlačila z území Krymu místní krymská domobrana.Samozřejmě,že to byla i legitimní Ruská armáda,která měla možnost mít dle smlouvy na Krymu, až 25 000 vojáků.A tento počet nebyl překročen.A samozřejmě když ti ukrajinští chlapci opustili lodě bez jakéhokoliv odporu,posádky atd., tak je zrekvírovala,aby nedošlo k jejich poškození či rozkradení.Taky musíte brát v úvahu,že cca    80 % těchto hochů, tam zůstalo jako budoucí vojáci řádné Ruské armady ,včetně toho jejich námořního admirála.Takže kontinuita byla zachovaná,budou zase sloužit ve svých posádkách,lodích atd.Akorát dostanou výrazně vyšší plat a neodrbané uniformy.

R. Houška 27.3.2014 15:19

Re: Referenda se zúčastnilo - dle tamní volební komise -

Sevrát, ale jak pak vysvětlit, že ukrajinskou armádu "vyhnala" krymská domobrana, a přitom na Krymem zrekvírovaných lodích vlají vlajky ruského námořnictva a na pozemních základnách ruská státní vlajka?

R. Houška 27.3.2014 15:15

Re: Houško

Šejno, problém je, že podle mého se nemýlíte, z ruského úhlu pohledu, v ničem, vše interpretujete tak, jak vám velí vaše "svědomí". Z mého úhlu pohledu se mýlíte ve všem. Co dodat?!

H. Gene 27.3.2014 15:02

Re: Referenda se zúčastnilo - dle tamní volební komise -

Jakej konflikt? Jakej vítěz? Však píše, že se jednalo jen o nějaké referendum?

E. Sevrát 27.3.2014 14:57

Re: Referenda se zúčastnilo - dle tamní volební komise -

Nikdo nic neukradl, armáda nekrade, ale rekvíruje.To je běžný stav při všech konfliktech a právo vítěze.

M. Šejna 27.3.2014 14:25

Houško

zkuste místo plácání vašich báboviček napsat, v čem se mýlím.

V. Novák 27.3.2014 14:21

Re: Videl jsem zabery,

Dodejte. Já znám úplně jiné.

V. Novák 27.3.2014 14:19

Re: Vzácná sebekritika

Občas pracuji - já vím, že pro estébáky vašeho ražení to musí být překvapivé, ale občas zkrátka si vydělávat musím.

Na rozdíl od vás placených za kecy a mlácení a seznamů spisování, já jsem placen za užitečnou práci.

H. Gene 27.3.2014 14:11

Re: pane Gene

Ne. Když budeš mlátit svoji manželku a já tam vlítnu a dám ti pár facek není z mé strany agrese.

K. Frauknecht 27.3.2014 14:06

Jo,

těch je mi líto od začátku. Jsou totiž pouze "prostředkem" nátlaku (z obou stran).

O dalších "sankcích" ze strany EU pochybuji a stejně tak i ze strany Ruska. Vztahy EU - Rusko jsou (naštěstí) silně provázené a ani jedna strana si další eskalaci napětí nemůže dovolit.

Plyn z USA do Evropy asi dorazí (což je dobře), ale na obou stranách "louže" chybí přístavní infrastruktura. Tak prý ve větších objemech nejdříve za tři roky.

R. Houška 27.3.2014 13:53

Re: Ukrajina a plyn (bez ideologického zbarvení)

Z vašeho nadšeného plácání báboviček z kdejakého ho..a, které se nalepí na botu EU a Americe, opravdu vyplývá, že přejete Ukrajincům, kterým se už zajídala vámi vychvalovaná ruská péče, to nejlepší...

P. Lenc 27.3.2014 13:44

Re: Pane Houško, přesné!

Také přesné, paní Václavíková.

J. Václavíková 27.3.2014 13:23

Pro. Zubov o anschlussu

http://dialog.ihned.cz/komentare/c1-61786700-uz-to-tady-bylo

M. Šejna 27.3.2014 13:02

no jistě, pane Gene

klidně so to myslete, že jsem opravdu blbej a že žiju z žoldu ruských imperialistů. Důležité je, že Vy jste yntelygent a žádný žold nepobíráte.

M. Šejna 27.3.2014 12:59

Ukrajina a plyn (bez ideologického zbarvení)

začíná mi být Ukrajinců líto. Jejich nadšený boj za jejich vstup do EU jim už plodí první ovoce. Nejprve příšli o Krym. Ted se jim zdraží plyn (ruský). Mám obavy, že jejich bojový duch bude po této srážce s tržní realitou dosti demoralizován.

Na řadu ale příjdou tvrdší sankce proti Rusku, tj. omezení nebo zastavení dovozu ruského plynu do EU a nahrazení tohoto plynu plynem americkým. Výsledkem bude, že si USA namastí kapsu, což jim přeju. Problém je, že Rusko transportovalo plyn do EU přes Ukrajinu a ta za to inkasovala dost vysoké transportní poplatky. O tyto poplatky díky sankcím vůči Rusku Ukrajina příjde. 

Rád bych se mýlil, ale tato srážka Ukrajinců s tržní realitou a s mocenskými zájmy Ruska, EU a USA přinese na Ukrajinu další nepokoje a možná i totální rozpad státu.

P. Kmoníček 27.3.2014 12:57

Re: soudruhu Houško

Pane Houško,máte to marné.Kdo nechce uznat jasná fakta,tak je zkrátka neuzná a bude stále tvrdit,že voda je suchá.