16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

GLOSA: Poučení z Gorbačova

Jednadvacátý srpen svádí k úvahám či paralelám. Jenže paralely mezi postupy Moskvy v letech 1968 a 2020 jsou velmi omezené. Lepší je podívat se na to, v čem se současnost liší, v čem spočívají dnešní rizika či hrozby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Pokorný 22.8.2020 10:12

Jakým právem se cpe do Běloruska EU, USA a další západní odpad? Vyhrožování sankcemi od EU, USA Bělorusku, kvůli zásahům policie proti zfanatizovaným demonstrantům je přímé vměšování do záležitostí Běloruska. Proč tato sebranka EU, a asi i USA, takhle nepostupovala v případě Španělska? Nebo Francie? Itálie? Proč EU nevalila sankce za postup pořádkových sil při protestech v nedávné době v USA? Chcípáčkové prvního řádu.

V. Mokrý 22.8.2020 10:22

1***

J. Uzel 22.8.2020 11:37

Nebyli zfanatizovaní, ale na*raní. Se zbytkem souhlas.

P. Milan 22.8.2020 15:24

Omyjte si lulánka vlažnou vodou, třeba po dobu působení léčby naznáte, že se do Běloruska nikdo necpe.

V. Pokorný 22.8.2020 16:12

Zdravím. Možná reagujete na mne. Tak tedy, Vy si můžete pindat, co chcete. Já asi taky. V čem jsou mé otázky špatné? To, že si NATO, a potažmo USA, chce Bělorusko vyloženě podmanit a zabrat je, podle mne, jasná cesta. EU se o něco snaží, ale je jen k smíchu. Pohořeli trochu s Edinoukraina, to se jim tak úplně nepovedlo. Chcípáčkové, kteří si pořád myslí, že něco ovlivňují a že je ostatní berou vážně. Teď mám na mysli tu tlupu z vedení EU. Český chcípáček, v tomto případě, pan Babiš je v holporu s s tímto odpadem.

J. Jurax 22.8.2020 17:10

To, že si NATO, a potažmo USA, chce Bělorusko vyloženě podmanit a zabrat je jasná cesta jen podle Vás. Já bych si dovolil říct, že tenhle Váš názor je pošetilý.

K. Křivan 22.8.2020 18:38

Co by si NATO nebo USA s Běloruskem počalo ?

V. Pokorný 22.8.2020 20:38

Zdravím. V čem že je tento můj názor pošetilý? Vy asi zapomínáte na Ukrajinu( k nčemu ji asi potřebovalo USA i EU?) Proč se do Běloruska motá posluha Západu Česko? Upachtěný kolaborant z ČSSD Petříček? Šrot vedle šrotu.

Ať je to jak chce, tak Rus Bělorusko nepustí. Lukašenko v tom nemusí figurovat. Je asi už odepsaný. No a ta mladá nově vycházející demokratka, dle Západu? Fuj. Slouha, jako v Česku pan Babiš.

P. Milan 22.8.2020 20:48

Máte v tom moc kolaborantů, posluhů a podobných emocí. To možná funguje na komunistické schůzi, ale ne v diskusi.

J. Jurax 23.8.2020 18:59

Vidím, že máte jasno ... ;-)

P. Milan 22.8.2020 20:45

Vy si pindáte, já reaguji (občas). Pokud najdu nějaký argument, tak na něj, jinak si spíš dělám srandu.

V. Kučer 23.8.2020 14:32

NATO ani EU nemají o Bělorusko zájem a obráceně, Bělorusové nemají zájem o vstup do těchto organizací. Lukašenko vládne příliš dlouho, Putin by ho asi nejraději vyměnil. Ekonomicky je Bělorusko zcela závislé na Rusku a proto si příští vláda nebude moci moc vyskakovat.

P. Zinga 22.8.2020 9:26

Gorbačov byl naiva (viz slib nerozšiřování NATO!) a podle toho dopadl. Jak o ti před ním "Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako obyčejně".

Superhrdina amerických dějin, president Lincoln, raději rozpoutal krvavou válku (více amerických obětí, než 1. a 2. světová), než aby dopustil rozpad Unie (neříkejte mi nic o ušlechtilé válce proti otroctví). Gorbačov zavinil rozpad státu, za který byl odpovědný-samozřejmě, dorazil to Jelcin.

Gorbačov byl miláčkem západu-jako Havel- protože udělal za něj kus práce.

V. Mokrý 22.8.2020 9:33

Na rozdíl od Havla.

F. De Winter 22.8.2020 9:52

Souhlas.

P. Milan 22.8.2020 9:58

"Slib" nerozšiřování NATO ...

Jestliže je NATO jediná jakž takž fungující záruka bezpečí, chcete nebo můžete ho zájemcům (třeba nám) upřít jen proto, že se Rusáci domnívají, že vedení států NATO uvažuje a jedná jako oni?

Gorbačovovi se SSSR rozpadl pod rukama, ekonomicky i politicky. Mohl to ještě nějakou chvíli, pár let, udržovat silou (styl Kimstán), ale nemohl to udržet.

Ekonomika bez zpětných vazeb, politicky řízená, nevydrží do nekonečna, zvlášť v době celkem snadného šíření informací.

K. Křivan 22.8.2020 18:45

Gorbačov nezavinil rozpad SSSR, ten už byl rozpadlý ekonomicky. Gorbačov akorát udělal z volného pádu nouzové přistání i když s rozpadem letadla na kusy. Za to mu budiž čest a sláva. Lépe to nešlo.

P. Milan 22.8.2020 20:47

Asi tak, jo.

Ale o tu záchranu SSSR se pokoušel, ale nešlo to. Nebyli lidi, tradice, nic.

V. Kučer 23.8.2020 14:44

Gorbačov zavedl glasnosť a sovětští lidé se dozvěděli že se mají hůře než Němci ačkoliv vyhráli válku. To byl hlavní důvod rozpadu SSSR.

M. Miky 22.8.2020 9:09

Ale kdyz u nas Jakes stridal Husaka, tak byly v ulicich davy jen na 1.maje a stavkovalo se jen v pondeli a v patek. A nekdy uz ve ctvrtek.

D. Polanský 22.8.2020 8:47

Jo v Rusku říkali Gorbačovi krátce po jeho uvedení do funkce Míša mluvka, prostý lid ho hned prokoukl. A ještě s manželkou jezdili do Paříže na nákupy a se tam nechávali v salónech oblékat. Typický kaviárový revolucionář. Takových je!

P. Milan 22.8.2020 9:59

To ovšem dělala většina papalášů.

https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/putin-neoficalni-prijem-penize-majetek.A190415_084447_eko-zahranicni_nio

F. Navrátil 22.8.2020 7:36

Konečně i politologům a politickým komentátorům začíná docházet, o co v Bělorusku jde. Ale že jim to trvalo! Když se podíváme za clonu mediálního jásotu nad neziskově prozápadním směřováním protilukašenkové opozice, pak zjistíme, že hlavní proud demonstrantů tvoří proruské síly. Mají už dost Lukašenkova lavírování v zájmu jeho vlastní moci. Poslední kapkou bylo, že Lukašenko nepřipustil k volám nejen prozápadní, ale ani proruské kandidáty. O Bělorusku se bude psát stále méně, protože do čela opozičního hnutí se prodrali proruští politici a odboráři. Výsledkem pádu Lukašenka tedy bude pravděpodobně další politická a ekonomická integrace s Ruskem.

P. Milan 22.8.2020 10:01

Pokud si to většina Bělorusů přeje, proč ne?

Akorát nevím, zda je to možné bez volebních podvodů, viz Rusko a tamní fixlování voleb.

K. Křivan 22.8.2020 18:49

To se ukrajinské vrchnosti nebude líbit.

P. Milan 22.8.2020 20:50

Co s tím má společného?

F. De Winter 22.8.2020 6:45

Okamurova analýza situace v Bělorusku, kterou přednesl ve sněmovně, jasně převyšuje to, co zaznívá z našich mainstreamových medií a od ostatních politiků.

https://www.youtube.com/watch?v=74neUFR41NY

V. Mokrý 22.8.2020 7:11

A nebýt Okamury, tak by o ní téměř nikdo nezavadil.

P. Milan 22.8.2020 15:25

Asi neumějí opisovat jako Pitomio.

I. Pávek 22.8.2020 17:59

Už dlouho když čtu ty tvoje pokroutky mě napadá otázka:,, Ty umíš co ?"