29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

GLOSA: O satisfakci, která pomůže, ale slzy nevysuší

Osmého ledna 2020 byla středa. Toho rána na celém světě startovaly stovky letadel. Jedno z nich do cíle nedoletělo. Ukrajinský Boeing 737 na trase Teherán – Kyjev. Vzpomínáte? Byl to černý den pro civilní letectví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Bok 4.1.2021 20:12

No, Japonské moře jaksi nekonci 200 nebo 12 mil od brehu Ruska, že.

V. Novák 4.1.2021 10:39

Možná vás mýlí název - ovšem ten není jediný. Pro Japonce je to japonské moře, pro Jižní Koreu Východní moře a pro KLDR Východní korejské moře...

V. Novák 4.1.2021 10:52

Pardon - mělo být pod p. Písaříkem.

L. Písařík 4.1.2021 10:28

Promiňte, asi jsem dostatečně nezdůraznil, že píši především o lhaní TASSu. Jinak za původ incidentu, který skončil tragicky byla skutečně špatná pilotáž, ale ani pak se obvykle nestřílí na zbloudilá civilní letadla. Ovšem, jiná země, jiný mrav - viz sestřelení holandského letadla nad Ukrajinou. Ptíčka popála.

V. Novák 4.1.2021 10:31

A o tom jste právě lhal.

J. Nevrkla 4.1.2021 10:40

Jenomže informace o tom, že je to vojenské letadlo, byla od pilota té stíhačky svým nadřízeným, jinou informaci neměli. Pamatuji, jak celou situaci včetně velkých projekcí vysvětloval ministr obrany na veřejné tiskovce pro celý svět, nikoliv TASS. Rusko z toho mělo jenom obrovské problémy, vše bylo použito proti nim a ve prospěch dalšího zbrojení. Špatná pilotaz nebyla moc uveritelna. A to sestřelení letadla nad Ukrajinou má zřejmě jenom mediální verzi bez důkazů, nedává smysl. Cui bono?

M. Šejna 4.1.2021 10:43

Po téhle katastrofě došlo mezi USA a SSSR k dohodě o úpravách v monitoringu leteckého provozu v oblasti Dálného východu a Aljašky.

Obě strany si byly vědomy osudových chyb, které přispěly k sestřlení dopravního letadla.

Jinak tahle událost ukázala, jak se dokáže nahromadit spousta rozhodnutí do malého časového úseku.

Když ruský letoun dostal povel k varovnému výstřelu, dostalo dopravní letadlo ve stejnou chvíli od japonského řídícího střediska povel ke stoupání. Ruská protiletecká obrana to vyhodnotila jako úhybný manévr.

V. Novák 4.1.2021 10:29

To, že nad Sachalinem bylo sestřeleno letadlo informoval TASS asi 12 hodin po události. O létech lžete. Nebo si nepamatujete.

Já ani zapomenout nemohu - přesně o měsíc později jsem nastupoval na vojnu a neuvažoval jsem tenkrát "jestli" (začnou rakety lítat), ale "kdy". A nebyl jsem sám. Jeden z okamžiků, podle nichž se orientuji v čase.

V. Loula 4.1.2021 11:45

Víte, tam je jeden problém. Zatímco ve všech výše uvedených případech civilní letadlo letělo v mezinárodně uznávaném a používaném leteckém koridoru, v případě K007 to letadlo letělo asi 600 km mimo letecký koridor a navíc v oblasti, kde je civilní letecký provoz zakázán a je to vyznačeno na všech leteckých mapách. Zda šlo o navigační omyl letadla nebo o úmysl, to se nikdy nedozvíme.

F. Navrátil 4.1.2021 14:48

Jsou možné dvě varianty vysvětlení incidentu. Ta první, že pilot letěl omylem o 600 km mimo letecký koridor, současně se mu pokazilo komunikační zařízení a a shodou okolností se tam vyskytoval i americký průzkumný letoun.. Ta druhá, že plnil úkol prověření radarové protiletadlové obrany nad Kurilskými ostrovy a Sachalinem a k tomuto účelu byl doprovázen monitorovacím letounem USA. Spoléhání na to, že ruská protiletadlová obrana na civilní letadlo nevystřelí, se ukázalo mylné.

V. Bok 4.1.2021 3:24

No, Irán 3 dni lhal? Tak to je světový rekord. O sestřelení letadel jiných států se obvykle lže 10 let. Vč. sestřelení těch Iránských či Syrských, mimo jiné.

R. Langer 4.1.2021 5:23

Hm, a kolik že z těch letadel bylo civilních...?

M. Šejna 4.1.2021 8:55

Pan Zinga na jeden takový případ o kus výš upozornil, selektivní sklerotiku.

R. Langer 4.1.2021 11:47

Aha, takže - jaké je skóre, selektivní demagogu? ;-D

V. Bok 4.1.2021 19:57

Vsechny. Incidenty snad nemusim připomínat. Bylo jich spousta

M. Michálek 4.1.2021 9:09

Let Iran Air 655 sestřelen 3. července 1988 v íránském vzdušném prostoru nad Perským zálivem americkým křižníkem USS Vincennes. Zpočátku Spojené státy svou vinu popíraly, uváděly různé verze událostí a obviňovaly íránského pilota. Aby se Spojené státy vyhnuly rozsudku Mezinárodní soudního dvora v Haagu, kam případ předal Írán, v roce 1996 prohlásily sestřelení íránského letadla za omyl. Za sestřelení civilního letadla nebyl nikdo potrestán, naopak všichni členové posádky USS Vincennes byli vyznamenáni.

L. Písařík 4.1.2021 10:34

Zapomněl jste dodat, že letadlo nemělo zapnutý radarový odpovídač ( opět chyby pilotáže) a posádka lodi Vincennes situaci vyhodnotila jako vojenský útok.

M. Šejna 4.1.2021 10:46

Ano, máte pravdu.

A podobné to bylo s korejským letadlem nad Sachalinem. Prostě neodpovídali.

V. Loula 4.1.2021 21:51

Je tam jistý rozdíl.

V případě Vincennes to letadlo letělo v letovém koridoru, takže posádka křižníku musela předpokládat, že tam může být civilní stroj. Dále to letadlo stoupalo do letové hladiny, kdežto posádka křižníku vyhodnotila, že to letadlo klesá k útoku na křižník.

V případě Sachalinu byl letový koridor asi 600 kilometrů vzdálený východně, takže teoreticky tam žádné civilní letadlo být nemělo.