26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EVROPA: Reforma Evropské unie není možná

V souvislosti s volbami do Evropského parlamentu můžeme stále častěji slyšet slova o reformě EU.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vlach 14.2.2019 15:38

Re: Blbé na to všem je, že všichni melou o jakýchsi reromách

Reromy nevím co jsou, ale co se týče reforem tak je jasné, že k žádným dojít nemůže - viz znovu text p.Matějky.

V. Novák 14.2.2019 10:41

Reforma je možná.

Smlouva je jen smlouva - je to papír, který se dá vypovědět, zrušit, novelizovat,...

Není to přírodní zákon ani Slovo Boží.

M. Prokop 14.2.2019 10:42

Re:

Ano, teoreticky možná je.

Na to ostatní "nejsou lidi" - viz níže.

V. Novák 14.2.2019 10:49

EP volíme my.

Členy EK schvaluje námi volený EP. Neschválí - komisařem bude někdo jiný.

Cestu vidím v rozšíření demokracie a především referend. I kdyby u opravdu důležitého referenda (jako to brexitové) platilo, že výskedek mus být potvrzen opakovaným po... 2? 3? letech.

Ale skutečných referend, ne nizozemského typu...

P. Götze 14.2.2019 11:09

Re:

To neni tak uplne pravda. Asi tak, jako nemuzete jen tak vymenit ceskou ustavu, zabrani vam tomu ustavni soud. Tak stejne nemuzete jen tak zmenit zakladni pravidla EU, zabrani vam tomu evropsky soud. Proste to uz neni tak jednoduche. To uz je jednodussi si predstavit prosty rozpad.

V. Novák 14.2.2019 11:19

Nejde o změnu základních pravidel EU a Lisabonská smlouva ukázala, že změny dělat lze. Například z jednomyslného rozhodování na hlasování dvojitou kvalifikovanou většinou.

I v naší Ústavě (EU žádnou nemá) se změny provádějí a ÚS jim někdy zabrání a někdy ne.

P. Götze 14.2.2019 14:18

Re:

pane Novaku, zakladni veci v ustave nezmenite ! Proto ustavni soud existuje. Lisabonska smlouva by nikdy neprosla, protoze vsechna referenda je odmitla. Proto se euroustava prejmenovala na lisabonskou smlouvu a referenda uz nikdy nikdo neopakoval. Vsichni to dobre vime, teda asi az na vas. Tohle uz jsme tady vsechno meli a kazdemu je jasne, ze tyhle veci uz nikdo nikdy nedovoli. mozna to nevidite vy, ale to ja jako se tvarit, ze ve dne je tma a v noci sviti slunce.

V. Novák 14.2.2019 14:45

Člověče nešťastná, z čeho odvozuete co odvozujete?

Mimochodem - irské referendum se opakovalo, což ví každý, tedy asi až na vás...

A pokud jde o závěr vaší enigmatické reakce - mohl byste ho přeložit do jazyka poněkud podobnějšího češtině?

J. Jurax 14.2.2019 16:04

Ano.

V Irsku se referendilo tak dlouho, dokud Irové nerozhodli "správně". Povedlo se jim to už napodruhé.

M. Krčmář 14.2.2019 12:33

Nojo,to chce víc referendumů, však s nimi máme zkušenosti, když to v Irsku nevyšlo napoprvé,udělalo se druhé,a dělala by se tak dlouho, dokud by to neklaplo, popřípadě se jím vláda prostě nebude řídit,viz Francie. Nebo to naše, presidentské,to nám teda "vyšlo".

V. Novák 14.2.2019 12:49

V Nederlandu zase referendum přehlasovali poslanci... A v Katalánsku organizátory referenda zase drží v base a hrozí jim až 24 let natvrdo.

Ale to, že mají leckde po Evropě blbé zákony o referendu, třeba ten irský, který umožňuje o stejné otázce hlasovat skoro okamžitě znova, ukazuje na potřebu vylepšit zákony, ne že je referendum jako demokratický nástroj špatné. A nám bylo obecné referendum zcela upřeno, tak bychom s tím měli něco dělat.

Volba prezidenta není o nic více referendem, než volby do PS nebo Senátu. A to, že nedopadla podle vašich představ, neznamená, že volba je špatně - třeba jsou špatně vaše představy...

T. Hraj 14.2.2019 10:48

Re:

Reforma je možná.

Jazyky jsou jen jazyky - jsou to písmenka a slova, která se dají zrušit, novelizovat. Celá EU může mluvit jednotným jazykem. Stačí od teď učit ve školách pouze esperanto. Jednotlivé národní jazyky nejsou zákon ani slovo boží.

V. Novák 14.2.2019 10:57

Učit esperanto není vůbec špatný nápad. Je to jazyk poměrně jednoduchý, logický, jeho slovní zásoba snadno rozšiřitelná a rovněž logická.

Ovšem jazyk nelze ani zrušit, ani uměle udržet, ani snadno novelizovat, jak se přesvědčili jazykoví puristé se svými slabosilnými břinkotruhlami. Jazyky mohou vymizet, pokud o ně jejich uživatelé nemají zájem - viz lužická srbština - a neudrží se ani za vynaložení velkých prostředků (tatáž).

Nedají se ani uměle a násilím odstranit (jedině snad odstraněním jejich uživatelů), jak se přesvědčili Angličané ve Walesu nebo Irsku a Francouzi v Bretani - a snažili se hodně. Ti i ti.

T. Hraj 14.2.2019 11:13

Re:

Přesně tak (odstavce 2 a 3)!

A stejně je to i s Lisabonskou smlouvou. Ano, je to zdánlivě pouhý papír, ale změnit ten papír (tj. reformovat EU) znamená změnit o 180° mind set (krásně česky) celé EU. Ten mind set má ale, jak je v článku naznačováno, velmi hluboké kořeny. Změnit ho je skoro jako začít mluvit zcela jiným jazykem. Teoreticky to možné je...

Jo, a esperanto je podle mne obludný pokus sociálních inženýrů, kteří nechápou, že (přirozený) jazyk je mnohem více, než puze nástroj k přenosu informací mezi jednotlivci. Je totiž reflexí místní historie, mentality a vůbec pulsujícím médiem geneze kulturní identity národa.

V. Novák 14.2.2019 11:30

Esperanto je pokus JEDNOHO poněkud naivního Zamenhofa, který se domníval, že když se lidé domluví, nebudou války. Ke své smůle se dožil Velké války, která ukázala, že lidi nemusí vůbec mít možnost si porozumět, i kdyby mluvili všichni stejným jazykem.

Vyjadřovací schopnosti esperanta jsou větší než u češtiny a většiny evropských národních jazyků.

A je-li "pouze" nástrojem k přenosu informací napříč státy nejen mezi jednotlivci bez reflexe místní historie a mentality, je to jeho výhoda jako netrálního jazyka nevnucujícího žádnou jazykovou a kulturní nadřazenost. Neponěmčuje, neporušťuje ani neanglizuje. Nezavádí jazykový imerialismus, protože nepředstavuje žádné "impérium", byť sebemenší.

R. Langer 14.2.2019 12:31

Re:

O té vyjadřovací schopnosti esperanta větší než u češtiny si dovolím značně pochybovat.

V. Novák 14.2.2019 12:50

To je ovšem to jediné, co s tím můžete dělat.

Z. Lapil 14.2.2019 12:42

Re:

Možná znáte Stopařova průvodce a jeho babylónskou/tlumočnickou rybku. Ta zajistila, že člověk PŘESNĚ rozuměl, co mu ten druhý říká, a "způsobila tak více válek a utrpení, než cokoliv jiného ve známém vesmíru".

V. Novák 14.2.2019 13:37

Proto jsou diplomati "úctyhodní gentlemani, kteří lžou v zájmu svého státu" a "když diplomat řekne "ano", znamená to "může být", když diplomat řekne "může být", znamená to "ne" a když diplomat řekne "ne", znamená to, že není diplomat".

I v přesném jazyce se dá mlžit.

J. Jurax 14.2.2019 16:10

Esperanto má jednu vadu - prakticky nikdo jim nemluví.

J. Jurax 14.2.2019 16:09

A taky Němci u nás se snažili - za císaře pána i za třetí říše, v níž plánovali i to odstranění uživatelů.

V. Braun 14.2.2019 18:42

Re:

Proč esperanto? Už roky říkám, že by tady někdo měl vyhlásit program, že dejme tomu do 15 až 20 let bude možné vyřešit veškeré úřední úkony jak v češtině tak i angličtině.

Ś. Svobodová 14.2.2019 10:25

Účast Netzer a Richtera v diskuzi

je vždy známkou, že pisatel se dotkl kritikou Nedotknutelného. Ale už jsou za zenitem tihle dva žoldáci.

Reformovat se dá všechno, je-li vůle. A vůle stoupá úměrně k naštvanosti lidí.

M. Prokop 14.2.2019 10:41

Re: Účast Netzer a Richtera v diskuzi

V Bruseli, Paříži a Berlíně zatím vůle není vidět. Spíš vůle k opačnému procesu, utužování integrace a byrokracie. Dle hesla, "nejde to silou, musí to jít větší silou".

P. Urban 14.2.2019 11:18

Reformovat se dá všechno, je-li vůle

I Sovětský svaz. Jak víme my pamětníci.

Otázka je, jak taková reforma dopadne. Žoldáci (když už používáme této terminologie) úplného rozpadu EU mají důvod k mírnému optimismu. Co ale přijde potom? Pokud nejsme schopni čelit ani měkkým tlakům EU, jak budeme čelit tlakům tvrdým?

S. Netzer 14.2.2019 11:45

Re: Účast Netzer a Richtera v diskuzi

Poctila jste mě, naštvaná soudružko.

V. Novák 14.2.2019 12:01

Jo - k Richterovi se hodíte.

J. Vlček 14.2.2019 13:06

Re:

Paní Netzerová konečně našla spojence a nástupce za pana Rudolfa. Ten v porovnání s panem Richterem byl přímo inteligent.

A. Nový 14.2.2019 13:42

:-))

Sice študovaný blb, ale jak říkáte, přímo inteligent.

P. Urban 14.2.2019 10:23

EU je skutečně vybavena mocí, jak autor popisuje.

Nemá ovšem reálnou sílu, jak tuto moc prosadit v praxi. Proto ji musí uplatňovat politicky citlivě, tzn. u problematických věcí pokud možno vůbec.

Co to znamená jsme se mohli názorně přesvědčit u přistěhovaleckých kvót. Státy V4 ho razantně odmítly a ... EU je fakticky odpískala. Ani podpora západních států ji nepomohla.

Pokud vystoupíme z EU, pak na tom budeme podobně, jako dnes. Některým věcem se podrobit budeme muset, ať už s nimi souhlasíme nebo ne. Jinak dopadneme jako Venezuela nebo Hodžova Albánie. Na druhou stranu, být mimo EU znamená, že nebudeme moci mluvit některých do věcí, které se nás týkají (což by samo o sobě ještě nemusela být taková tragédie), ale také do mnoha věcí, které se nás třeba zas až tak netýkají, ale pro někoho jsou důležité. Což znamená, že ten někdo na nás musí brát jisté ohledy minimálně jako na potenciální jazýček na váze. Mimo EU na nás takové ohledy nikdo brát nemusí. Takže s tou suverenitou na tom budeme de facto ještě hůř.

De iure ovšem bude platit, že Bruselu podřízeni nejsme.

Pro mnoho lidí je teoretický stav důležitější než praxe. Takovíto lidé se najdou mezi eurooptimisty, eurofoby, komunisty atd. atd. Rady od těchto lidí bychom měli brát s velkou rezervou bez ohledu na tu jejich teorii. Jinak skončíme podobně, jako v tom komunismu. Teoreticky báječné, praxe na draka.