28.6.2024 | Svátek má Lubomír


Diskuse k článku

EVROPA: Politici chtějí mazat Facebook

Dne 11. září 1940 pronesl Joseph Goebbels projev o „spolupráci v Nové Evropě“. Stalo se tak při poznávací cestě 34 vybraných aktivistických českých novinářů a kulturních pracovníků v Berlíně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Anděl 7.12.2015 10:38

Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné

Použil jsem frázi, abych vyjádřil souhlas s tím, že demokracie sama o sobě není garancí čehokoliv, co kdokoliv považuje za dobré.

J. Šimek 7.12.2015 10:36

Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné

Mýlíte se, to jak zabraly "informace" na třicetikorunáče a kobliháře to jasně dokazuje.

J. Anděl 7.12.2015 10:34

Re: Právo na svobodu slova

Tím netvrdím, že to je to nejmoudřejší, co udělat můžete. Ale co já vím, co je pro vás dobré?

R. Brzák 7.12.2015 10:34

Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné

Tabu je jen reakcí ve strachu. To neznamená, že konkrétní věc nepodléhá kritice - naopak. Přestože přijímám (s láskou k životu), že život přináší i strašné jevy, je to právě diskuze o nich, co jejich dopadům, co hrůzným činům, v budoucnu může bránit. Ne zákazem, ale rozšířeným pochopením jejich podstaty. A k tomu vede svoboda slova.

J. Anděl 7.12.2015 10:33

Re: Právo na svobodu slova

Můžete zakázat slovo. Třebas ve strachu. Nic vám v tom nezabrání.

Respektive mohou vám v tom zabránit jiní lidé. Ale pokud tak neučiní, nebo pokud je přemůžete, pak Vesmír vám nezabrání ve strachu zakázat slovo. Vesmír vám nezabrání nastolit teror, totalitu, nebo dlouhodobé existence neschopnou utopii.

Můžeme si dělat, co chceme, v rámci existujících přírodních zákonů.

Tak, nevíte-li způsob, jak to udělat, nemůžete projít zdí. Ale slovo zakázat můžete.

R. Brzák 7.12.2015 10:30

Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné

Musím se smutkem konstatovat, že kdo řekne "pravda", v podstatě již omezuje ono pokračování "láska". A k vítězství lásky lze říci jen jediné - láska nevítězí, ona miluje.

J. Šimek 7.12.2015 10:29

O tom jasnu z dezinformací autor ukázkově lže.

Autor jen zkouší napínant výhody demokracie. V současnosti totiž můžeme téměř všechno, ale autor tvrdí, že nemůžeme téměř nic. Bezbřehost ale není demokracie, to je anarchie. Dost mě to připomíná mantru "neviditelné ruky trhu", která měla vyřešit úplně vše a teď je to zas totální liberalismus všeho. Já na černobílou nevěřím. Těch zaručených jednoduchých receptů už bylo...

R. Brzák 7.12.2015 10:21

Re: Právo na svobodu slova

Dobrá, budeme redukovat. Protože EXISTUJE láska a strach. Láska k životu svému a (logicky vyvozeno z ní) láska k životu svého bližního (kterým, v závislosti na mé schopnosti náhledu, může být jen můj syn, či i poslední kámen na Aljašce, VŠECHNO). Láska znamená odpovědnost (za činy, které vlivem lásky konáme). Kde je odpovědnost, je také svoboda - svého rozhodování o svém životě. Ta je omezena láskou k druhému - svoboda moje končí tam, kde začíná svoboda druhého.

Samotné slovo svobodu druhého nenarušuje nikdy. Avšak je důležité, zda je vyslovováno pod vlivem lásky. Je-li totiž vysloveno pod vlivem strachu, může vybudit činy, které svobodu ohrožují - ať moji, nebo druhého. Přesto nemůžu zakázat slovo - konal bych tak sám ve strachu - a přímo bych svobodu napadl - ve strachu...

Svoboda slova buď je - mám-li lásku jako základní úhel poměřování svého světa, nebo není - protože se dívám na svět se strachem.

J. Anděl 7.12.2015 10:08

Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné

Ano, je nutné připustit, že demokracie není zárukou, že pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.

Ale to je holt život ;-)))

P. Klouda 7.12.2015 10:06

Tak se snad přeci jen dočkám!?

Když jsem na jaře 1980 četl poprvé Orwellův román (?...) 1984, říkal jsem si, že to je asi vize přemrštěná, protože naše tehdejší ideopolicie nemakala tak kvalitně ~ a občas ani ne tak nekompromisně ~, jako ta Orwellova. Ale vypadá to, že by se ona děsivá vize mohla přeci jenom naplnit ~ ovšem KDO ví?...... Srovnání projevu (a jeho důsledků) soukmenovce Goebbelse s tím, co se děje aktuálně (ovšem dlouhodobě) v EU, mi ale zase připadá trochu přemrštěné. Autor tohoto článku ho směl nejen napsat, ale i zveřejnit. A zástupy lidí si ho mohou přečíst (a ti nejnadšenější i zkopírovat či stáhnout do svého kompu), a někteří se tu taky můžeme vyjadřovat polibosti. Jistě ~ je nutno se obávat, co se tu může dít za den, týden či pár měsíců nejen ze stranu muslimů, ale i ze strany šéfů (ba skoro až vládců...) EU. Domnívám se však, že nálada nejen u nás v ČR, ale i jinde v Evropě je už natolik vyhrocená, že by jakékoli omezení bylo velmi rychle následováno takovými nepokoji, že by zmínění vládcové EU raději prchli do některé ze zemí, jejichž obyvatele mají raději než své, domorodé...

S. Donát 7.12.2015 10:04

Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné

Pravda. To je pak výsledkem demokratického procesu. Lidíé velmi často tyto dva pojmy zaměňují, ale svoboda slova bohužel dostává často od demokracie na frak.

J. Anděl 7.12.2015 10:00

Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné

Já vím, že jsme po socialistické totalitě na tuto svobodu obzvlášť citliví. Osobně si ale myslím, že absolutní a ničím neohraničená svoboda slova nefunguje.

Všechny kultury měly nějaké nepřekročitelné tabu. Stav bez jakékoliv hranice je podle mě neudržitelný a zákonitě skončí tím, že se nějaké hranice vytvoří. Pokud si je nevytvoříme vědomě v konsensu rozumného rámce, vytvoří je nějaký komunista, islamista, rasista či nacionalista sám bez této shody (a rozumu).

J. Anděl 7.12.2015 9:55

Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné

"Musíme"?

Ne, nemusíme. Můžeme, pokud se na tom shodneme. Tak to ve skutečnosti mezi lidmi chodí.

J. Anděl 7.12.2015 9:40

Právo na svobodu slova

Věta "svoboda slova buď je, nebo není", zní poslední dobou velice často.

Vedle toho velice často zaznívá kritika konceptů lidských práv (nejen, ale také z úst autorových).

Neexistují ani lidská práva, ani svoboda slova. Obojí je jen lidský koncept, na kterém se buď shodneme, nebo neshodneme. Ani jedno není svatá kráva, daná Bohem. Kdyby byla, byla by ze železa a měla by kořeny nebo tlamu. Ale není tomu tak. Existuje jen v hlavách lidí.

Právo říkat či psát kdekoliv a komukoliv, cokoliv se mi zamane, a být při tom uchráněn následků, je stejný levicový nápad, jako právo na kvalitní dovolenou.

Člověk si může dělat, co chce. Může lhát, krást, zabíjet, jít do kláštera a modlit se, jíst, nebo skákat bungee jumping, fetovat, smát se a tancovat, nebo chodit do práce. Každý čin vyvolá nějakou reakci, která se vrátí k jednajícímu. V tom spočívá jediná svoboda a jediné právo, které doopravdy máme.

Z. Švrček 7.12.2015 9:32

Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné

neveřím, že by se svobodní občané, svobodně se informující a rozhodující, nedokázali s těmi zrůdnostmi vypořádat. Pokud o tom pochybujete, začala na vás stále se šířící nesvoboda už silně manipulovat a vy jste již podlehl.

Z. Švrček 7.12.2015 9:28

Moc dobře řečeno, pane Matějko

protože není-li svoboda slova, je to známka nesvobody jako takové. Pak pomáhá - dříve nebo později -  jedině násilná cesta. Pokud se nechceme dožít toho, abychopm si znovu a opakovaně museli svoji svobodu vydobýt, musíme si ji již dnes chránit. Svobodu slova především, abychom si uvědomili, co si chráníme a jak je to cenné. Brzy jsme to začali zapomínat.

M. Prokop 7.12.2015 9:14

Re: Svoboda slova u nás není.

Pak je nutno se starat, aby jí bylo více a ne méně.

M. Prokop 7.12.2015 9:13

Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné

Ano, je to menší škoda, než když fašista, komunista, islamista, rasista, nacionalista, obecně intolerantní, europeista, socialista dostane možnost rozhodovat, co si smíte či nesmíte přečíst.

Představte si, že o tom rozhoduje třeba Dienstbier nebo Šabatice! :-P

S. Donát 7.12.2015 9:00

Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné

A co navrhujete Vy? Netolerovat intoleranci? :-)

K. Frauknecht 7.12.2015 9:00

Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné

Ano. Musíme nechat.

P. Krešňák 7.12.2015 8:49

Ano, ano...

... pane Matějko, je to jak píšete, slovy klasika .... "včera nám vzali sůl a dnes nám začnou holit hlavy" ... Krešňák Petr

P. Lenc 7.12.2015 8:47

Re: Podepisuju,

Přesné!

J. Fridrich 7.12.2015 8:22

Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné

Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné ideologie fašismu, komunismu, islámu, rasizmu, nacionalismu a obecně intoleranci ????????

S. Donát 7.12.2015 8:07

Podepisuju,

do kamene tesat. Svoboda slova je nedělitelná. Jakmile někdo začne rozhodovat o tom, co ještě se říkat může a co už ne, řítíme se tam, kde záda ztrácejí své slušné jméno...

A. Alda 7.12.2015 8:06

Svoboda slova u nás není.

Jsou lidé, kteří jsou ve vězení za vyslovení svých názorů.

Není-li svoboda slova, není žádná svoboda, protože není svoboda hájit slovem ostatní svobody.

J. Myslivec 7.12.2015 7:45

Facebook

Přesně!!!

R. Gramblička 7.12.2015 7:37

Souhlas