29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

EVROPA: Patřím k Západu

Česká reakce na dění na Ukrajině věru není jednotná – stačí přečíst si články na Neviditelném psu nebo porovnávat komentáře v hlavních českých denících. Ostatně, sám jsem rovněž napsal několik článků na toto téma.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pechr 16.3.2014 2:09

??

...no...tak protestovalo se dnes v moskvě až až... ...a bez velké újmy zdá se...

V. Stejskal 16.3.2014 2:04

Re: Evropane?

Rusko nebyla kolonialni rise. Na Sibiri nikdo nezil a nikdo temer nezije ani dnes. A SSSR nebyl kolonialni velmoc, jeho ekonomicky system nebyl zameren na zisk, ale na uspokojovani zakladnich potreb lidi. Je pravdou, ze se jim to moc nevedlo, ale u nas to fungovalo clkem slusne i prez hloupost komunistu. Proto se na nas po 89 vrhli a sebrali nam predevsim to nejlurativnejsi - banky, maloobchod, pivo, plyn, vodne-stocne atp. A nase "civilizace" vytvari predevsim dluhy, na vas i muj ucet.

V. Stejskal 16.3.2014 1:50

Re: Evropane?

Priklad Cina: V 19. stoleti se Britske imperium rozhodlo dovaze a prodavat do Ciny opium, ktere imperium vyrabelo v dnesnim Bangladesi. Cina se branila a imperium vedlo proti ni dve opiove valky. Prijmy z opia delaly 25% prijmu imperia. Britska kralovska rodina je historicky (ale i dnes - opium z Afganistanu) nejvyznamejsi dealer v historii.

J. Vintr 15.3.2014 23:58

Re: Evropane?

S tím rabováním to asi nebylo až tak slavné. Kolonie si státy držely spíš z prestižních důvodů než proto, že by jim přinášely nějaký významnější materiální prospěch. Bohatství národa spočívá hlavně v pracovitosti jeho občanů. Podívejte se třeba na Německo (tedy na tu jeho část, která nebyla osvobozena Rudou armádou). Na startovní čáře v roce 1945 na tom byli Němci s přehledem nejhůř z celé Evropy. Pravda, pomohli jim Američané, ale to určitě nebyl ten nejvýznamnější důvod, proč je Německo už několik desetiletí nejúspěšnější zemí Evropy ...

J. Kulišek 15.3.2014 22:05

Re: Přehnaná očekávání budila, a docela často,

To ste me prekvapila. Kazdopadne doufam, ze k jednani o radaru ci necem podobnem nedojde, protoze vetsina naroda by se postavila proti a vypadali by jsme jako zahadny narod, co si preje ochranu, ale odmita pro to cokoliv udelat a kdyz ;prijde k lamani chleba, tak se zjisti, ze o ni nestojime.

J. Kulišek 15.3.2014 21:59

Re: Evropane?

V podstate se da ric, ze samozrejme Rusko ma velky zajem, aby Evropa byla roztristena na spoustu statu, navzajem si podrazejicich nohy a ti snadno ovladatelne. Malinkaty stat jako Cesko, nemuze byt nezavisly. A tak ti co zadaji nezavisle Cesko, pouzivaji to jako kodove slovo, zavisle na Rusku, coz nemohou ric otevrene.

J. Kulišek 15.3.2014 21:56

Re: Evropane?

Ten pan trpici masochismem, zapomel uvest, ze jsme meli velke zasoby uranu. Rusove si vsechen odvezli. Kdyby jsme nebyli pod rusy a jen prodavali uran, tak jsme mohli mit za ty penize Vaclavak vydlazdeny zlatem. Co mi na tom nejvice stve, ne to ze nam ho ukradli, ale to ze na jeho dobyvani pouzivali ceske otroky, misto aby si privezli ruske. Dnes se jiz neda presne zjistit, kolik lidi umrelo na nemoci s ozareni, kdyz nurili lidi pracovat bez jakychkoliv ochranych prostredku.

J. Kulišek 15.3.2014 21:51

Re: Evropane?

Tyto jednoduche marxisticke poucky sice vse vysvetluji, ale nesmi je clovek konfrontovat se skutecnosti.. Podle nich nejde vysvetlit, proc se zivotni uroven evropskych statu tak prudce zvysila, po tom co se zbavili kolonii. Ono to vezme velike vydaje, udrzovat tak velkou armadu, aby je uhajila a zabranila tomu, aby se ty podrobene narody navzajem nevyvradovali, stavet pristavy, silnice udrzovat administrativu, potlacovat nasilim nektere kulturni zvyky jako otroctvi, nebo lidozroutstvi.seznamovat je s moderni lekarskou peci a podobne. Ze se osvobozene narody vratili zase zit ja byli zvykle a pokud mohli tak znicili co jim tam bylo vybudovano je skoda. Ovsem kolik generaci se budou vymlouvat na svoji neschopnost neco vybudovat. Takova Jizni a Stredni Amerika, vzdyt tam se jiz osvobodili, pred nejakymi deseti generacemi a stale si stezuji, ze na vsechno jen ne na sebe. Ze sou chude? Vzdyt maji neuveritelne nerostne bohatstvi, prostor na zemedelsvi aby si zili v blahobytu. Ne nadarmo se rika je tyto americke narody jsou chudaci sedici na pytli zlata. Chude narody jaou Japonci, Jizni Korea, ty maji jen skaly, kde nic poradne neroste a vetsinu co potreuji musi dovazet. A co dokazali proti jihoamerickym a africkym statum , ktere maji vseho. Take by si mohli sednou na zadek a zadat o pomoc. Misto toho prodavaji produkty svych rukou a mozku. Kdysi se jiz za casu JJ Rosenau zrodila masochisticka nechut k vlastni civilisaci a obdivovani uslechtileho nezkazeneho divocha. A tak se stale omlouva a bude omlouvat po dalsi nesscetne generace, nechut ci neschopnost si vybudovat fungujici stat a ekonomiku. Jak je to pohodlne, nic nedelat a vinit za vse ty druhe.Ano my jsme cleny zapadni civilisace, ktera dokazala zmenit za stoleti co jine narodi za tisic let. Ohomny rozvoj vseho, techniky, vedy, kultury lekarestvia objev toho, ze clovek neni mravenec, ale zduraznovani jeho inividuality, to nema v dejinach obdoby,

J. Kanioková 15.3.2014 20:38

1*****

absolutní souhlas..

J. Kanioková 15.3.2014 20:35

Omluva, blbne to

.

J. Kanioková 15.3.2014 20:34

:)))))))))))))))))

.

J. Kanioková 15.3.2014 20:33

:))))))))

.

J. Kanioková 15.3.2014 20:30

Přehnaná očekávání budila, a docela často,

k tomu můžu dodat spoustu odkazů. Nemám čas.

Ale když došlo na lámání chleba, tak ta asociační dohoda Ukrajině ve skutečnosti slibovala jen "pot a slzy" (proti čemuž nic nemám) ovšem šéf kolabujícího státu určitě měl a nedivím se. No a dál už známý průběh.

A radar v Brdech jsme si pohnojili nejvíc sami! Fůra protiradarových akcí, spolků, výhrůžek, atd. atd. Nebyla většina národa pro radar, bohužel. Já si ho přála.

J. Schwarz 15.3.2014 20:06

Re: ideologie ruského mužika

A co teprve takový velitel Osvětimi- prý hrál překrásně na klavír! doufám, že vnímáte tu kulturu!

J. Schwarz 15.3.2014 20:01

Re: Evropane?

A co dělá Rusko? Odkdy  to žili na Sibiři rusové? A na Krymu, v Čečně... Copak na Sibiři nežil nikdo? Takoví  sebemrskači jako vy posílají naši civilizaci k čertu. Ty "kolonizované" národy nebyly nijak "morálně lepší", byly jen slabší a tak prohrály. Ve svém okruhu si nepočínaly nijak jinak, válčily, braly otroky, někdy si i na sobě pochutnávaly navzájem. Vy byste asi uvítal, kdyby evropany sežrali. Mně by zase až tak nevadilo, kdyby sežrali nějaké ty Stejskaly.

V. Stejskal 15.3.2014 19:10

Evropane?

Dojimají mne články, kde se tvrdí, že jsme se "vrátili zpátky do Evropy", či že jsme částí Evropy atp. Podobné jsou i přízpěvky ve forech. Všichni dikutující se cítí být Evropany jako poleno, jsou ponořeni do evropských tradic až po uši. Neuvědomují si, že k evropanství nám schází základní zkušenost - kolonie. Všechny státy, kromě Švýcarska, od nás na západ, byly až donedávna koloniálními mocnostmi. Po několik staletí ovládaly a brutálně rabovaly národy Afriky, Asie, Jižní Ameriky atd. Díky tomu rychle zbohatly a mohly si dovolit zavádět u sebe ony tzv. evropské hodnoty: demokracii, školství, právni systémy, kulturu atp. A co po nich zbylo v koloniích? Srab a bída, hlad, nekončící etnické a náboženské konflikty. A nedávno se obrátily k nám, k východní Evropě. A dřou z nás kuži, neplatí daně, prostě rabují nás jako kolonie. A my, kteří jenom dáváme věříme, že jsme také Evropané.

M. Koutný 15.3.2014 18:26

dovolím si nesouhlasit

co se týče svobody slova a názorů v západní Evropě.

Co třeba brutální rozehnání demonstrací proti homosexuálním sňatkům ve Francii? Co ostrakizace vědců, kteří nesouhlasí se "zjevenými pravdami" (viz např. genetik Watson nebo skeptičtí klimatologové)? I v Česku hrozí vysoké tresty skupině poněkud naivních mladých žen, které jsou obviněné z propagace fašismu - a to mi vadí, přestože s jejich názory v mnohém hluboce nesouhlasím. Svoboda slova nemůže být omezena jen na to, co schvalujeme - ta musí platit i pro názory zcestné, hloupé, dokonce i odpudivé.

I. Schlägel 15.3.2014 18:09

Re: jistě, pane Václavíku

Obávám se, že argumentujete na úrovni, které pan Šejna nikdy nedokáže porozumět. Asi proto, že jste ta klasická česká nula dle jeho osvícené kategorizace zde diskutujících.

I. Schlägel 15.3.2014 18:06

Re: jistě, pane Václavíku

Pan Šejna není vedle. Je to vůl. Původně jsem toto ohodnocení nechával pro jistého Heuzingera, či jak se ten bolševik jmenuje. No, Šejna je o řád lepší. Je to sečtělý vůl.

I. Schlägel 15.3.2014 18:04

Re: člověče Schlagele

Malá poznámka, zkuste poreferovat o ruské moderně a porovnejte s primitivismem v té samé disciplíně v západní části světa. Už se těším.

I. Schlägel 15.3.2014 18:03

Re: člověče Schlagele

Dobrý nápad. Každý zůstaneme u své ideologie. Vsjo róvno, pane kolego .

J. Kulišek 15.3.2014 17:51

Re: pro p. Vyhnalíka:

Problem je v tom, ze Ukrajine, aby se vzdala nuklearnich zbrani, Rusko, USA a Anglie zarucili uzemni celistvost. Tyto same zaruky nabizeji Iranu a Severni Korei. Nevime zda  tyto staty a ostatni co se snazi byt nuklearni, po akci Ruska, ty zaruky budou brat vazne. A to je horsi dopad, ze ze se Rusko rozsiri nejake uzemi, ktere ho stejne nevytrhne.

J. Kulišek 15.3.2014 17:45

Re:  Bicyklem proti Putinovi!

Ukrajinske gangy? Najednou uz se nesmi mluvit o ruske mafii? Podle teto demagogie, kdyz cast cechu kona kriminalni cinnost, tak Cesko nema lpravo na existenci, protoze je to zlicinny narod.

J. Kulišek 15.3.2014 17:42

Re: Pro jistotu -

Jenze k tomu radaru vetsina cechu zaujala svejkovsky nazor. Kdyz vyhovime Rusku a neprijmeme radar, ukazeme tim nezavislost naseho statu.

M. Kosejk 15.3.2014 17:25

Re: Pro jistotu -

Minule jste tvrdila, že problémem bylo, že EU Ukrajině nic nenabídla. Teď už ale tvrdíte, že EU budila nějaká přehnaná očekávání. Tak si vyberte. To je přesně te způsob řečí, který Ukrajinu neférově používá jen jako pouhý účelový oslí můstek pro kritiku EU, a který se mi hrubě nelíbí.

EU nabídla opravdu jen sama sebe. Volba byla na Ukrajině. A roli EU fakt nemá smysl přeceňovat - a to ve všech aspektech. 

p.s. A mimochodem - ani radar v Brdech se Rusku nelíbil, protože by byl prý v jeho sféře vlivu. S konzistentností vašich názorů bychom měli respektovat, že patříme pod  ruský vliv. A když by si jednou na nás Rusko zase udělalo zálusk, tak bychom měli chápat, že nás spojenci Rusku v klidu vydají (to je jen vaše logika).

J. Svoboda 15.3.2014 17:16

Re: pro p. Vyhnalíka:

Pane Kosejku, tentokrát s Vámi souhlasím. Jen bych chtěl dodat, že je dobře, že nevyvozujeme z různých kritik paranoidní pocity, ale určitá důraznější asertivita vůči kritikům by byla na místě.

J. Svoboda 15.3.2014 17:06

Re: jistě, pane Václavíku

Pane Šejno, jste úplně vedle. Nevím o tom, že by někdo v rámci této diskuse zmiňoval národy. Jde tady o lidské zrůdy, osobující si právo za národy mluvit. Primitivní jsou velmi často ty zrůdy, jimž se často obyčejní lidé nejsou ochotni postavit.

M. Kosejk 15.3.2014 17:02

pro p. Vyhnalíka:

Myslím, že se v tom vyvažování už trochu dostáváte do nerovnovážného stavu - akorát z druhé strany. Putin hovoří o sféře ruského vlivu ve východní a střední Evropě už dlouhé roky. A celou dobu je to zlehčováno tím, že to jsou vlastně jen silácké vzkazy na domácí ruskou scénu. Což je sice fakt, ale druhou věcí je, že tohle Putin nevzkazuje jen tak zbytečně. Oslovuje tím většinového Rusa s nostalgií po době, kdy Rusko něco znamenalo - tj. přímo ovládalo cizí státy a svět se Ruska bál. V tom je průměrný Rus zvláštní - na demokracii si nepotrpí, i bídu snese, ale chce, aby Rusko něco znamenalo, i kdyby to mělo znamenat válku.

A proto píšu, že Rusko svoje vnitrostátní problémy vždy řešilo územní expanzí - pro hlavouny Ruska to byl pardoxně nejjednodušší způsob, jak "uspokojit" obyvatelstvo. A bojím se toho, že na toto "řešení" právě dochází. Ale je chybou západní diplomacie, že si neuvědomuje, že z té typicky ruské nostalgie po SSSR vyrůstá určitý komplex Rusů, ze kterého v Rusku vznikají pocity, že svět je na Rusko zlý (vzpomeňte kolikrát nějaké mezinárodní organizace kritizovaly ČR za přístup k Romům, menšinám, ke klecovým lůžkům... - a taky z toho nevyvozujeme nějaké fatalistické paranoické pocity vůči světu, jak to dělají Rusové, když někdo kritizuje něco na Rusku).

Západ by tedy měl vážit, co a kdy bude na Rusku kritizovat. Třeba taková mohutná podpora Západu Pussy Riot byla padlá na hlavu, když Západ nevěnoval ani setinu pozornosti opravdovským politickým vězňům v Rusku, kteří opravdu sedí jen pro kritiku Kremlu. Chování  Pussy Riot bylo neakceptovatelné pro drtivou většinu Rusů, ať se to Schwarzenbergovi líbí, nebo nelíbí. Jen otázka výše trestu je diskutabilní, ale stejně tak je v ČR diskutabilní výše trestu za mnohá "maření výkonu úředního rozhodnutí". V očích běžných Rusů ale určitě tahle podpora PR Západu ublížila.

A ještě dodám, že v konkrétním případě Krymu je Rusko jen legitimně tlačeno k tomu, aby respektovalo mezinárodně uznávané státní hranice.

J. Svoboda 15.3.2014 17:00

Re: Pro jistotu -

Paní Kanioková, někdy s Vámi nesouhlasím, ale tentokrát nemám, co bych dodal.

J. Kanioková 15.3.2014 16:59

Je, jenže -

HDP tvoří většinou průmysl, a ten má Ukrajina hlavně na východě. Ovšem většinou je to těžký průmysl, který všude zažívá velkou krizi, tak jako Ostravsko. Poptávka po uhlí i cena klesá, ocel podobně.