8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

EVROPA: Modelový případ úpadku tradiční politiky

Kdo chce v praxi vidět, kam až může dojít vypatlanost jednoho evropského sociálního demokrata, nechť se podívá na stránky německých novin jako třeba Frankfurter Allgemeine Zeitung anebo mrkne na televizní zpravodajství.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 6.6.2016 16:03

Gabriel, jako správný levičák,

jistě má ten správný záložní plán na všechny ty nehodné investory - a tím je znárodnění. V ČR díky Zemanovi a dalším komoušům též na programu, OKD, Svatovítská katedrála aj. Ve chvíli, kdy Agrofertu zatne někdo tipec v čerpání veřejných prašulí (a bude Babišem řádně provětrán), dojde řada třeba i na ten.

I. Schlägel 5.6.2016 17:42

Nejlepší komentář:

Pan Brzák.

J. Brunner 6.6.2016 13:14

Re: Nejlepší komentář:

Také si to myslím.

V. Vaclavik 5.6.2016 10:09

Byznys nesel do Ciny kvuli maximalizaci zisku

nybrz kvuli konkurenci! Tak to i onehdy rekl sef Applu v nejakem rozhovoru tykajici se teto veci (presouvani vyroby do Ciny).

Motivace ziskem, jeho maximalizaci, je nahled levicaku, kryptokomunistu.

Proste a uplne jednoduse, kdo se nepresunul do Ciny mohl rovnou zavrit dvere podniku, protoze by nebyl konkurence schopny vuci tem, kteri se tam presunuli. Se zisky to nemelo nic spolecneho, krome alespon jejich udrzeni aspon na dosavadni vysi. A mimochodem, zisk neni spinave slovo, ale ti, kteri hovori o jeho maximalizaci spolehaji na to, ze lide zisk jako spinavost dnes vidi temer univerzalne.

B. Michal 5.6.2016 12:37

Re: Byznys nesel do Ciny kvuli maximalizaci zisku

Těch důvodů je víc. Evropská sebevražedná daňová politika je možná hlavní příčina. Jako příklad můžeme uvést výrobu Raspberry Pi. Autoři návrhu chtěli tento mikropočítač vyrábět ve Velké Británii a nakonec z toho sešlo, protože zatímco dovoz finálního výrobku je bez cla, za samotné součástky by musel tamní výrobce platit clo srovnatelné s nákupní cenou hotového výrobku z Číny.

Ono to možná skončí samo od sebe - někdy v 60.letech pojem "japonský výrobek" byl synonymem slova "šmejd", o 10 let později už ne, ale taky ceny postupně začaly být téměř srovnatelné. Cena čínské práce jde nahoru (aspoň té solidní) a už se objevují případy návratu výroby zpátky.

Ledacos začíná mít jiné štítky, třeba Made in Vietnam - ale do těchto zemí se moc produkce nedá umístit, jsou poměrně malé. Zbývá Afrika - ovšem tam bude možná problém najít dostatek lidí, ochotných pilně, soustavně a pečlivě pracovat.

M. Prokop 5.6.2016 18:10

Re: Byznys nesel do Ciny kvuli maximalizaci zisku

Maximalizaci zisku brání pouze a jedině konkurence a proklínaný trh.

Něco jiného tvrdí jen blázni z jedné strany, z druhé vychcánkové, kteří se chtějí přiživit na regulaci. Obě skupiny jsou dost početné.

B. Chalupa 4.6.2016 19:34

Vážený pane,

ta, dle Vašeho vyjádření "pastrana" ANO2011, téměř zvítězila v minulých parlamentních volbách, doposud se, proti všem předpokladům a hlavně přáním doposud nerozpadla a je v této chvíli jediným politickým subjektem, který racionálně a bez hysterie zahájil souboj právě s těmi kontraproduktivními efekty působení tzv. "tradičních stran" (kmotrovství, klientelismus, korupce, nekompetence....). Dovolím si takový zjednodušený příměr: jsme takovou vakcínou pro těžce nemocný organismus - a vždy nakonec více záleží na síle a vůli organismu než na samotné vakcíně, zda se uzdraví - ale bez vakcíny se to určitě nepodaří....

poslanec PSP ČR

R. Brzák 4.6.2016 20:07

Re: Vážený pane,

Pane poslanče, držím Vám palce, aby Vám vydržel Váš idealismus - nic jiného totiž nemáte, především po stránce pochopení fungování společnosti. Proto Vám zjevně uniká to, co je zvenčí zřejmé - namísto mnoha různých parazitů přisátých na různé strany zde máme jednoho parazita, ale megarozměrů, který svým vlivem vytěsňuje ony předchozí, jenže nekompetentní je stejně tak. Protože jediný, kdo je kompetentní ke správě svých financí, je ten, kdo je vydělal - a tak každý stát, který nadmíru vybírá a přerozděluje je nutně nekompetentní, protože nezachází s penězi svými v potu tváře vydřenými, ke kterým by měl jako dobrý hospodář respekt, nýbrž s cizími. Až si uvědomíte pravdivost tvrzení - "z cizího krev neteče", jistě i Vy z ano utečete - a doufám, že ne do strany nové, libovolné, protože každá bude jen kvazihospodářem...

B. Chalupa 5.6.2016 3:23

Re: Vážený pane,

ok, nesouhlasím s Vámi, ale přesto - co navrhujete Vy? Bezvládí, anarchii, komunismus...nebo za dané situace maximálně možnou úroveň (v podstatě krizový management) správy věcí veřejných zvolenými lidmi, kteří navíc v reálu (nikoliv ve skleníku) prokázali minimálně to, že se dokáží postarat o sebe, o dobré hospodaření, o zisk, o práci pro lidi - což mnozí, kteří v politice jsou již dlouho, nedokázali. Možná jsem naivní, ale ANO otevřelo zcela nové perspektivy, tradiční strany, alespoň podle toho co vidím a co jsem viděl, je mi 55 let, zkostnatěly v tom nejhorším slova smyslu - změna je to, co oživí politický rozvoj, svět se změnil a ne všechno co fungovalo před 20 lety bude fungovat dnes....jeden moudrý učitel na angličtinu mi v Austrálii řekl jednoduchou pravdu - když děláš věci stále stejně a stále máš stejné výsledky, pak musíš razantně změnit své konání a s jistotou můžeš očekávat jiné, nové výsledky - a to zda budou dobré nebo špatné, záleží mnohem více na občanech než na ANO....v konečném rozhodují lidé, pokud budou více sebevědomí, pokud budou vzdělaní, pokud budou ochotni nést odpovědnost sami za sebe, pak bude líp, když ne - jak se říká, ani svěcená voda nepomůže.

V. Vaclavik 5.6.2016 10:01

Re: Vážený pane,

Co takhle 'vladi' (opak bezvladi), ktere potira objektivne determinovanou zlocinost (tu opravdovou zlocinnost, nikoli vse, co se libovolne 'vyzakonilo', tedy postavilo mimo zakon, udajne pro dobro spolecnosti) a ktere jinak nechava plny prostor nezlocinnemu jednani obcanu a ochranuje jej pred zlocinci? Takovemu vladi se rika kapitalismus a podezrele ve vasem vyctu chybi (ale spise se skryva pod tim vasim bezvladim, pod tou anarchii, jak vas to naucili komuniste). Kapitalismus je vladi, ve kterem si kazdy sice muze delat co chce, bez regulace jeho cinnosti spolecnosti, ale neni to bezvladi ani anarchie, vlada v takovem systemu dohlizi na to, aby si 'kazdy mohl delat co chce' aniz by pri tom bylo ohrozovany zlocinci jakehokoli druhu, tedy aby mu v tom nikdo nejakym zpusobem nebranil, nebo jinak ho fyzicky ohrozoval.

Kapitalismus je vlada prava, prava cloveka nebyt nijak znasilnovany svymi spoluobcany (a tim mene 'jejich spolecnosti', jako je tomu dnes). Neni to tedy zadne bezvladi, nebo anarchie, ledaze je vase mysleni komunisticke.

B. Chalupa 5.6.2016 10:24

Re: Vážený pane,

vy tomu říkáte kapitalismu, já převzetí plné odpovědnosti za svůj vlastní život. A nejmenoval jsem ho, nahradil jsem to tčkami, ay to nebylo příliš dlouhé.

V socialismu jsem měl, pravda, jiný systém výuky - mimochodem se ve světle současného stavu ukazuje, že to nebylo až tak úplně blbě, a měl jsem, tehdy povinnost, dnes tomu říkám možnost, studovat Kanta, Hegela, Marxův kapitál, atd.

Pokud víte jak na to, už jste to zkusil?, pracujete třeba v komunální politice nebo něco podobného?

M. Prokop 4.6.2016 20:56

Re: Vážený pane,

"a je v této chvíli jediným politickým subjektem, který racionálně a bez hysterie zahájil souboj právě s těmi kontraproduktivními efekty působení tzv. "tradičních stran" (kmotrovství, klientelismus, korupce, nekompetence....). "

O Karkulce umíte také?

J. Kombercová 4.6.2016 22:02

Re: Vážený pane,

Nechci být falešným prorokem, ale ANO dostane i v příštích volbách dost hlasů, preference ANO nepadají, další favorit ČSSD nedotáhne, a kdyby ano, je to pro mě prašť jako uhoď... to máte stejné jako že když bude Zeman kandidovat, taky vyhraje. Rvát si vlasy kvůli tomu nebudu... vždycky to nějak dopadne. :)

M. Prokop 5.6.2016 0:04

Re: Vážený pane,

Jo, to nejspíš dostane. A bude dál provozovat kmotrovství, klientelismus, korupci, nekompetenci ...

B. Chalupa 5.6.2016 3:25

Re: Vážený pane,

...nevím jak kdo, ale já k tomu abych dělal svou práci nepotřebuji ani úplatky, ani kmotry a pokud jde o armádu - trochu se v tom vyznám...

Z. Čábelka 6.6.2016 8:42

Re: Vážený pane,

Bušíte se v prsa jako pan doktor Ráth v době jeho vrcholu zázračné kariéry a vybírání sedmiček od pionýrů.

PS: Nevíte náhodou, kdy už jeho kauza bude uzavřena?!

B. Chalupa 5.6.2016 3:29

Re: Vážený pane,

...umím, umím třeba i "Za humny je drak" - jen nevím jestli nám všem třeba dochází, že nejde tak docela o pohádku, ten drak je totiž Čínský. A takových "pohádek" je víc

Z. Frys 5.6.2016 8:58

Re: Vážený pane,

Soudruhu Chalupo, ta vaše pastrana ANO2011, vedená führerem agentem neBurešem, je strana korporátně socialistická, a má tedy velmi blízko k fašismu. Kdyste měl alespoň trochu vzdělání, tak byste to možná pochopil (komunistická vysoká škola lampasácká se nezabývala vzděláváním, nýbrž brainwashingem). Celkově na mě ta vaše pastrana působí dojmem, že se sešel nejhorší morální odpad celé společnosti - bezcharakterní bývalí komunisti, estébáci a kariéristi, pro které je ta vaše pastrana jenom výtahem k moci.

B. Chalupa 5.6.2016 10:27

Re: Vážený pane,

evidentně nejste náš volič a nikdy nebudete, nicméně zůstává dost občanů tohoto státu, kteří jsou zcela jiného názoru - jsem zvědav kdo a jak bude zastupovat Vaše zájmy. Pokud jde o mé vzdělání, děkuji za péči, ale myslím, že na tom nejsem špatně. Pokud bych měl sám sebe nějakým způsobem označit, jako voličskou skupinu, pak jsem stále nespokojený občan.

S pozdravem

Z. Frys 5.6.2016 14:10

Re: Vážený pane,

Máte pravdu, nejsem váš volič a nikdy nebudu. Nikdy jsem nevolil a nebudu volit: fašisty, komunisty, nacisty, socialisty, zelené a všemožné jiné druhy kolektivistů.

Sice netuším, jak jste se dopracoval od Marxe k "převzetí plné odpovědnosti za svůj vlastní život", ale tato teze je naprosto správná a podporuji ji. Ovšem ta vaše pastrana dělá naprostý opak. Nebo snad cesta k "převzetí plné odpovědnosti za svůj vlastní život", tedy ke svobodě, vede přes státní šmírování a buzeraci, kterou vaše pastrana prosazuje ve formě např. kontrolního hlášení, EET, registru účtů a registrů všeho možného, zaváděním pokut za urážku všech možných blbců, navyšování pokut za cokoliv a zejména za omyl. Pokud ANO, tak asi máme naprosto odlišné chápání individuální odpovědnosti a svobody.

Mějte se

B. Chalupa 5.6.2016 16:33

Re: Vážený pane,

...opět se trochu mýlíte, vzhledem k tomu, že jsem absolvoval Vámi vysmívanou vojenskou školu (od 15-ti), velice záhy jsem pochopil a řídil se výše zmíněným pravidlem, ona totiž vojna, není kojná. A možná jste trochu přehlédl, že fungujeme v tzv.koalici a ne vše je "z naší dílny" = reál politika. Pokud jde o EET - jen pro ilustraci - měl jsem příležitost řídit jeden penzion a viděl jsem co jsem viděl - český národ je vynalézavý a krade se, žádná novinka - jenže pokud někteří kradou a někteří jsou poctiví, máte dvě možnosti, buď neuděláte nic a z poctivých se pod tíhou nevýhody stanou také zloději, nebo nastavíte pravidla tak, aby měli všichni stejné podmínky = někteří zkrachují a z některých se stanou poctivci, a to je, alespoň za mne, to oč mi jde. Pokud jde o svobodu projevu, souhlasím s Vámi - je to blbost. A abyste s něčím pohnul, holt musíte občas přestat kecat a říznout do toho, ale to známe všichni minimálně ze svých rodin, ne ?

R. Brzák 4.6.2016 17:53

ad pan Maleček - "...svobodný trh je hezká...

...věc, ale za podmínky, že nad ním stojí politika schopná zabránit destruktivním následkům přepálené touhy po maximalizaci zisku. Což nefunguje když se politici zleva doprava stanou uplacenými pimprlaty v rukou byznysu..."

Svobodný trh je hezká věc - ale nevídaná, neb jakýkoliv stát vždy znamená jeho regulaci. Takže to, co pozorujeme a někteří to mají za dopad svobodného trhu, Vy tomu říkáte "přepálená touha po maximalizaci zisku", je jen dopad regulace, tedy přesněji možnosti si v rámci regulovaných podmínek, které ničí konkurenci, pro sebe za pomoci vlivu politiků tento pokřivený trh podmanit. Protože je přirozené, že politik nebo jakýkoliv mocí od občanů "obdařený" člověk, vlivem moci zkorumpovaný, na nabídku šíbra, který si říká třeba velkopodnikatel, pro svůj osobní profit (nebo profit své partaje, což je totéž) trh dále pokřiví, třeba dotacemi či úlevami na daních, proto je také přirozené, že dokud budeme nad sebou budovat moc státu, budeme i vytvářet podmínky pro vznik "uplacených pimprlat". A dokud to tak bude, budeme o svobodném trhu jen snít, nebo si na něj hrát - na trhu černém...

P. Maleček 4.6.2016 18:44

Re: ad pan Maleček - "...svobodný trh je hezká...

Malovat si, že správa věcí veřejných jde bez instituce zvanou stát je iluze. Demokratický stát jako takový, korupční prostředí nevytváří. To vzniká až když jeho ústavní funkce, tedy správa věcí veřejných přes demokraticky zvolené zástupce lidu a jim podléhající úředníky, tj. služba občanům, zdegeneruje ve výkon moci nad občany a jejich okrádání.

Což se ve vnitrostátním i globálním rozměru západní civilizaci, filozoficky postavené na tom aby se nestalo, v reálu stalo.

Což však neznamená, že jediným řešením svobodného a nepokřiveného trhu je zrušení státu. Spoléhat na morálku byznysu nejde (kde jsou ty časy kdy zkrachovaný továrník, který připravil své obchodní partnery a zaměstnance o peníze, než aby s touto ostudou dál kráčel světem, raději spáchal sebevraždu).

Oprávněná touha byznysu po zisku (stejně jako touha zaměstnance mít se dobře) musí být regulována tak, aby nepůsobila společensky destruktivně. A tohle zařídí jen instituce zvaná stát. Samozřejmě jen ten s nezkorumpovanými politiky a úřednictvem, tj. s veřejnou demokratickou kontrolou.

Pravda v dnešních poměrech to zní jako utopie.

R. Brzák 4.6.2016 19:11

Re: ad pan Maleček - "...svobodný trh je hezká...

Jako utopie to zní ve všech dobách - ukažte ostatně období, kdy se lidé chovali jinak? A je to utopie prostě proto, že my lidé jsme pořád stejní - protože se rodíme jako závislé bytosti a jen vlastními zkušenostmi se postupně stáváme svobodnými a odpovědnými. Ale stát jde se svou službou vždy proti nezávislosti svých občanů - ať už pobídkou sociálního státu, nebo pohrůžkou, nebo akcentováním ohrožení. A je tomu tak proto, že člověk, kdykoliv se dostane do postavení vůdčího samce, chová se jako vůdčí samec - je mocí zkorumpován, je mocí změněn na paranoidního, svou moc nad stádem hájícího kozla, to je prostě účinek testosteronu. S tím nic nenaděláme, dokud nezměníme své těla nějakou pokročilou genetickou manipulací. A do té doby instituce státu, ve skutečnosti tvořená stejnými lidmi, jako jsem já nebo Vy, bude fungovat prostě lidsky - i kdyby jste do funkcí jmenoval samé anděly mezi námi.

Správa věcí veřejných samozřejmě nejde bez nějaké organizace, tedy vždy jakéhosi protostátu, ať už se jedná o rodinné klany, či malé obce a komunity na jiném základě. Ale musíme počítat s tím, že čím více státu odevzdáme (peněz, moci), tím hůře to dopadne se svobodou a odpovědností a tedy i s cestou každého jedince ke štěstí. Je dobré si ale uvědomit, na jakém základě je budován stát a na jakém základě je budována základní jednotka společnosti, ta, která je nejosvědčenější, protože díky ní jsme přežili zatím všechno - rodina. Stát je vždy budován z důvodu strachu a je také strachem udržován. Rodina je budována na lásce dvou a postupně více jedinců...láska je rovněž zdrojem moci nad druhými lidmi - ale protože je zároveň lékem na strach (je ostatně i jeho protikladem), ke korupci tímto druhem moci nedochází...

M. Prokop 4.6.2016 20:59

Re: ad pan Maleček - "...svobodný trh je hezká...

Zrušení státu by asi nepomohlo.

Ovšem jeho omezení na věci zcela nezbytné - obrana navenek, policie, soudnictví - by bylo vysoce prospěšné. Vše ostatní stejně dělá draho a špatně.

Z. Frys 5.6.2016 14:15

Re: ad pan Maleček - "...svobodný trh je hezká...

Pane Prokope, to co tady popisujete, tedy minarchii, se mi líbí, a kdyby to tady tak fungovalo, byl bych tomu opravdu rád. Ovšem od minarchismu k anarchokapitalismu je velmi blízko a není důvod, proč by se např. i obrana nemohla outsourcovat (viz Island, Monako, San Marino nebo Kostarica).

„Měřítkem úspěchu státu je, že slovo anarchie lidi děsí, zatímco slovo stát ne.“ – Joseph Sobran.

S. Netzer 4.6.2016 15:49

Stačilo napsat

nemám rád Gabriela a "sociální demokratismus". :-(

M. Prokop 4.6.2016 16:14

Re: Stačilo napsat

Zelený socialismus, to je výstižnější.

L. Křivan 4.6.2016 15:29

Nezdá se vám, že ten Gabriel

má tzv "prdelí ksicht" ? Takovej naducanej, jak dětská prdýlka. No a uvnitř taky samá ho...... !

S. Netzer 4.6.2016 15:49

Re: Nezdá se vám, že ten Gabriel

Že by vám byl podobný?