26.6.2024 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

EVROPA: Komise chce Evropanům zkasírovat hotovost

Evropská komise před několika dny zveřejnila výsledky konzultace týkající se omezení plateb v hotovosti. „Vládě“ Evropy vadí, že se hotovostní platby dají provádět anonymně. To prý lze zneužít při praní peněz a financování terorismu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Moravcová 8.8.2017 17:24

Re: Ááá... nástup na šichtu ... ?

to se chlubíte nebo na sebe žalujete?

M. Šejna 8.8.2017 10:25

euro-alarmista Robejšek

Robejšek zatím jen zbytečně alarmisticky straší, a přitom se označuje za "realistu". Já bych ho spíš nazval alarmistickým senilním prudičem. Minule tu obhajoval zrušení nezávislosti soudců v Polsku, čímž předvedl, že mu je demokracie ukradená.

Dnes straší rušením hotovosti, aniž by ukázal přiklady, kdy a kde nelze v EU hotovost použít. Všude v EU se dá platit v hotovosti, jen u vyšších obnosů je potřeba prokázat totožnost plátce. A to považuji za zcela správný postup. Nevím, co má Robejšek proti tomu, aby při platbě např. ve výši 150 tisíc Kč v hotovosti se musel plátce identifikovat. Proč má Robejšek potřebu platit takto vysoké částky anonymně? Hlavně by mě zajímalo, k čemu tu anonymitu potřebuje.

Bezhotovostní platby lze v Česku nebo v EU provádět jen někde, zatímco hotovostní platby všude a nikdo je nehodlá rušit. Netuším tedy o co prudičovi Robejškovi jde?

J. Anděl 8.8.2017 10:35

Re: euro-alarmista Robejšek

Proč? Protože to je svoboda, moci si naložit se svými prostředky, jak uznám za vhodné.

150tisíc je pro takovou hranici žalostně maličko. Možná že od miliónu by se o tom dalo debatovat.

Debata by měla být obrácená: proč to stát potřebuje a v čem nám to pomůže? My nemusíme dokazovat, že potřebujeme platit hotově. Je naprosto absurdní požadovat "vysvětlení, k čemu tu anonymitu potřebuju".

Zastánce povinné bezhotovostní platby musí dokázat, že pro nás pro všechny výhody převažují nad nevýhodami. Samozřejmě se to nestane, protože totalitní levice lidi nerespektuje. Možná právě proto má takový článek smysl. Abychom si k tomu ujasnili, každý z nás, svůj postoj dříve, než to bude aktuální, protože to už bude pozdě začínat o tom uvažovat.

Nicméně uvedu vám jeden důvod, ačkoliv se obávám, že ho neuznáte. Co se dá dělat. Možnost provádět hotovostní platby je nutná varianta pro přežití. Ať osobní přežití, rodiny, nebo třeba přežití firmy. Většina z nás se do takové situace nedostane, ale tu možnost máme. Víc to obhajovat nebudu. Zkuste se zamyslet, jestli na tom něco je. Přesvědčit vás nepotřebuju.

M. Šejna 8.8.2017 10:58

pane Anděli

já jsem před pár roky šel koupit auto a platil jsem v hotovosti. Jediné omezení bylo to, že jsem při platbě u prodejce automobilu musel předložit občanku. Považujete předložení občanského průkazu při nákupu automobilu za omezení svobody?

Mohl byste mi sdělit, kdy a v jakém případě Vás omezuje na svobodě to, že při hotovostní platbě se musíte legitimovat?

V Česku platí zákon č. 254/2004 Sb o omezení plateb v hotovosti, kdy limitem je 270 tisíc Kč. Nad tuto částku se musíte legitimovat. Zákon platí už 13 let a mě to vůbec neomezuje. Vás ano?

J. Anděl 8.8.2017 11:07

Re: pane Anděli

1. pokud uvažuji a debatuji o tomto tématu, vyjadřuju se spíš k již delší dobu uváděných úvahách o úplném zrušení hotovosti. Nevím, jestli se ji EU chystá změnit a také by mě zajímalo, z jakého konkrétního dokumentu či debaty na půdě EU komis či parlamentu pan Robejšek vychází. Ovšem odrazil jsem se od článku právě k tématu úvah o úplném zrušení hotovosti (aniž bych věděl, že něco takového EU opravdu chystá, proto tam píšu, že je lepší o tom debatovat dřív, než to bude aktuální ergo pozdě).

2. Nevidím, v čem by mě povinnost se legitimovat při platbě hotovosti nad 270 tisíc omezovala. To neznamená, že takové omezení nemůže existovat, ale nevidím ho. Zároveň si myslím, že takové omezení bohatě stačí a není důvod v tomto ohledu nic měnit.

3. mám velice obecný názor, že lidský svět potřebuje prostor pro šedou zónu, aby nevybouchl.

J. Anděl 8.8.2017 11:07

Re: pane Anděli

... delší dobu uváděným úvahám.....

M. Šejna 8.8.2017 11:33

pane Anděli

takže máte v podstatě rozumný přístup k problemateci hotovostních plateb.

Já Vás naproti tomu mohu uklidnit, že EU zatím nic takového, co by se dalo nazvat zrušením hotovosti, nepřipravuje. Neexistuje o tom žádný dokument (alespoň já o něm nevím). Existuje jen snaha sjednotit pravidla hotovostních plateb pro celou EU, což nepovažuji za omezování svobody. Prostě budu vědět, že když půjdu platit v hotovosti například v Německu nebo v Itálii, budou po mě chtít stejné dokumenty, jako v Česku.

J. Anděl 8.8.2017 11:58

Re: pane Anděli

Děkuji.

Je možné, že je to v klidu, jak naznačujete. Potenciální problémy mohou být v tom sjednocení pravidel, pokud třeba stanoví jednotnou hranici, při které se pravidla použití hotovosti mění. Čistě proto, že stejná suma (třeba vyjádřená v Eurech) má v různých částech Evropy rozdílnou hodnotu. Jinak tam zásadní problém nevidím, souhlasím s tím, co píšete. I když ne vždy mám přístup opravdu "rozumný", v zásadě se o to snažím.

Ještě rozvinu svůj nejkratší bod číslo 3 - ten úzce souvisí s tím přežitím. A týká se toho zrušení hotovosti. V politice takovou věc nejspíš nemůžete říkat nahlas, ale podle mě lidský svět potřebuje určitý prostor pro možnost někde koupit něco načerno, provést něco ne legálního, aniž by to hned spustilo alarm a povolalo bezpečnostní složky, aktivovalo sociálku, policii, finančák a kdovíkoho dalšího.

Elektronizace a zdokonalování dohledu (EET, kamery, případné snižování limitu pro povolené bezhotovostní platby......) tento prostor zužují. Vždycky musí a bude existovat síla, která tlačí na zúžení toho prostoru, zároveň se však nikdy nesmí úplně zavřít (připomínám důvod: přežití, pocit, že mám v nejhorším možnost se sám chránit bez zapojení byrokracie, nikým neovladatelného systému).

Zcela banálně, že můžu mít pořád kromě peněz v bance ulito pod polštářem pár tisícovek a v nouzi je dát někomu jako úplatek. Prostě že mám tu možnost, kdybych jí náhodou chtěl či potřeboval využít. Nebo (nenapadá mě bohužel lepší a výstižnější příklad) - když trpím vážnou chorobou, strašnými bolestmi, že mám možnost hotově někde koupit marihuanu. Zákony jsou strašně pomalé, při osobním přežití jde o dny, týdny, někdy hodiny. Na druhou stranu vždycky se najde cesta. Tak koupíte předplatné karty na dobití mobilu a zaplatíte někomu "hotově" těmito kartami. A budou-li evidované v nějakém systému, pak koupíte třeba alkohol nebo šperky.... Ale proč si to dělat tak komplikované.

J. Anděl 8.8.2017 12:33

Re: pane Anděli

Ještě něco - vrátil bych se k prvnímu odstavci Robejškova článku. Píše tam, že "EK zveřejnila výsledky konzultace, týkající se omezení plateb v hotovosti".

Asi bychom měli debatovat nad tímto zveřejněným výstupem.

Našel jsem toto, je to z května. Nevím, zda je to správný dokument, ještě jsem ho nečetl.

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/statistical_overview.pdf

J. Anděl 8.8.2017 12:40

Re: pane Anděli

Prolistoval jsem si statistiku, troufám si říct, že mám většinový názor :-))))

Ovšem v dokumentu nejsou závěry EK, tohle je podklad.

J. Chodur 8.8.2017 10:07

Velmi vazna hrozba.

Zatim jsem inklinoval k elektronickemu placeni svych nakladu, je to velmi prakticke. Hotovost jsem prakticky vubec nepouzival, pouze obcas kdyz jsem platil v nezvykle lokalite a banka me v zajmu ochrany meho uctu zablokovala kartu, hotovost v penezence zachranila situaci. Do te doby, nez o bezhotovostnim placeni zacali mluvit politici jsem se tesil z prakticnosti placeni kartou nebo pocitacem aniz bych spatne spal. Od te doby co maji o bezhotovostni platby politici tak silny zajem a chteji mi tu dobrotu vnutit bez moznosti hotovosti, tak mam obavy. Skandinavske staty budou hotovost rusit, pokud to neudelali. Rozumim argumentum politiku, proc chteji rusit hotovost a jak je to v uvedenych pripadech zadouci. Stejne tak vim, ze politici zasadne nereknou, ceho vseho jsou s takovou kontrolou schopni a tim ze systematicky tuto moznost nerikaji je me jasne, ze presne to maji v planu, eventuelne. Pokud si nekdo neuvedomuje vaznou hrozbu, kterou naznacuje pan Robejsek, pak to neni tim, ze by to nehrozilo. Pouze nechapu jejich potrebu urazet nekoho, kdo jim takove nebezpeci pripomel. Jsem rad ze se Realiste tak silne stavi proti. Dik.

M. Hoblík 8.8.2017 9:42

Celá přemoudřelá EU

je jenom jiná forma toho, co pracně budoval slavný Áda. Abychom se báli, aby eurokomisaři nepřišli na to, z čeho všeho je možné vyrábět mýdlo!

O. Zuckerová 8.8.2017 14:52

Re: Celá přemoudřelá EU

Pane Hoblíku, uhodil jste hřebík na hlavičku! Dodávám: není vyloučeno, že každému občanovi bude PIN jeho konta VYTETOVÁN NA PŘEDLOKTÍ!!

J. Chaloupka 8.8.2017 9:17

Až budou jen elektronické peníze, vrátíme se k výměnnému

obchodu. Prostě pytel brambor za boty. A bude nové aukro.

P. Švejnoch 8.8.2017 9:30

Re: Až budou jen elektronické peníze, vrátíme se k výměnnému

Na Velkým Bratrem ovládaném internetu?

V. Pavelka 8.8.2017 10:43

Re: Až budou jen elektronické peníze, vrátíme se k výměnnému

Kdyby zrušení peněz byl cizorodý prvek , organismus ho odvrhne , nebo si najde náhradu, politici v EU na záchodku taky platí drobnejma ,a budou. Realisté kují železo dokud je žhavé a nekdy to přeženou...

P. Harabaska 8.8.2017 12:44

Re: Až budou jen elektronické peníze,

Politici EU nemusí platit hotově na záchodcích, protože tam nechodí. Serou na občany!

D. Čermák 8.8.2017 9:09

Vždyť EET je přece to samé.

V. Pavelka 8.8.2017 10:47

No

Elektronické Banky , už tady máme dávno?!

A. Alda 8.8.2017 9:00

Je to cesta do otroctví a k diktatuře, jaká zde ještě nebyla

V okamžiku, kdy budou zrušeny peníze a veškerá směna bude provozována virtuálními platbami na počítačových sítích, získají vlády neuvěřitelnou moc na každým člověkem. Každého budou moci umlčet tím, že mu zablokují účet, každého budou moci donutit, aby jim sloužil, aby hlásal, co chtějí ony, aby se vzdal jakýchkoli pokusů o oposiční myšlení. Z celého lidstva se stanou jen otroci.

M. Moravcová 8.8.2017 9:08

Je to cesta do otroctví a k diktatuře, jaká zde ještě nebyla

bohužel a je to hrůzná představa

P. Švejnoch 8.8.2017 9:28

Re: Je to cesta do otroctví a k diktatuře, jaká zde ještě nebyla

Ano, to je totiž ten nejzásadnější moment.

Že to nenapadne nejrůznější eurohujery (tedy přesněji: Že to tito ani nezmiňují, natož aby to zdůrazňovali), to mě nijak nepřekvapuje.

Ale že to nenapadne i některé další, kritickým myšlením evidentně nadané diskutující (kupř. paní Boublíková níže: "Fakticky je tato diskuze jen o pár drobných"), to mi přijde skutečně zarážející.

Tahle diskuze rozhodně NENÍ jen o pár drobných. Tahle diskuze je o, řekl bych, té nejzákladnější lidské svobodě - o svobodě ekonomické. Protože ekonomická svoboda podmiňuje téměř všechny svobody ostatní - ať už se nám to líbí nebo ne...

M. Moravcová 8.8.2017 10:00

Je to cesta do otroctví a k diktatuře, jaká zde ještě nebyla

ano, máte pravdu

P. Lenc 8.8.2017 8:52

EU

začíná připomínat mafiánskou organizaci vedenou kmotry, kteří jsou takřka neprůstřelní.Mafie gigantických rozměrů.

K. Frauknecht 8.8.2017 9:10

Re: EU

Máte recht, bohužel.

Bylo by prima začít řešit problémy systémově. Už Milouš tenkrát napsal, že se schody nedaj zamést od spodu :-)).

Zkuste: https://www.referendum.cz/volebni-priority-hnuti-referendum-o-evropske-unii/

M. Valenta 8.8.2017 8:50

Robejšek si plete pokrok se svobodou.

Vzpomínám si na Klausův odpor k mobilům ( ani já je nemusím) a k sociálním sítím a dneska? Mobil, weby, všechno v pohodě a hlavně hojně využívané - i Klausem.

A s těmi bezhotovostními platbami a vůbec bezhotovostním světem to bude nämlich to samé.

M. Prokop 8.8.2017 9:05

Re: Robejšek si plete pokrok se svobodou.

Ve své nenávisti ke Klausovi a lásce k EU jste ovšem zapomněl, že Klaus ani nikdo jiný nenařizoval používat JEN kontrolovatelné způsoby spojení.

Takže ano, lepší technologie obvykle vytlačují ty horší, chyba ovšem je to nařizovat.

Takže žárovky, biopaliva, zelená energetika, teď pokusy o zrušení hotovosti, to vše a mnoho dalšího jsou zločiny EUnijních sociálních inženýrů a regulátorů.

M. Valenta 8.8.2017 9:35

Re: Robejšek si plete pokrok se svobodou.

Ve své nenávisti K EU a lásce ke Klausovi jste si vysnil bájnou společnost, kde slovo nařízení/nařídit neexistuje. Ale ono existuje a bude existovat a to všech odstínech šedi.

R. Tesařík 8.8.2017 9:49

Re: Robejšek si plete pokrok se svobodou.

No to jste hezky zaargumentoval, trochu o koze.

M. Moravcová 8.8.2017 10:03

Re: Robejšek si plete pokrok se svobodou.

vy zase potřebujete nařízení a regulaci na všechno. Jinak jste ztracen, vlastní myšlenky a rozhodnutí neschopen.