7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

EVROPA: Federalismus v odstředivce dějin

Před dvaceti lety se západní Evropa teatrálně divila rozdělení Československa. Komentátoři se více méně nepokrytě ošklíbali nad zaostalými Východoevropany, kteří nechápou, že národní státy patří minulosti a kontinentu kyne zářná budoucnost v nadnárodní federaci.Dnes víme, že Češi a Slováci byli evropskou avantgardou; o několik délek předběhli Vlámy, Skoty a Katalánce a předejmuli dnešní odstředivé tendence na celém kontinentě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Moravčík 3.1.2013 11:09

Re: Díky, i Vám stejně :)))

Absolútny súhlas! Ale, pani Kanioková, ak si má každý zodpovedať za svoje činy (a teda aj za politickú reprezentáciu, ktorú osobne nevolil), tak aj to Slovensko si musí pomôcť samo. Váš empatický postoj však musím oceniť, aj keby som bol proti prijatiu pomoci - nie z falošnej hrdosti, ale z princípu, ktorý ste vyslovila. Máme premiéra tlčhubu, ktorý sa verejne chváli svojím etatizmom. Je mi z toho na... no, skrátka, nanič. Robím to, čo je v mojich silách a každému v mojej blízkosti vysvetľujem, aj polopatisticky, svoj postoj a dôvody prečo si to myslím pomocou obyčajnej logiky ekonomického fungovania rodiny, aj keď je to pre ekonóma asi neprípustné zjednodušenie.

Po Slovensku putoval prednedávnom e-mail s krásnym vysvetlením logiky daní. Pohľadám ho v archíve a pokúsim sa ho zavesiť k niektorej diskusii na túto tému v budúcnosti. Možno ho už poznáte, ak nie, tak je to pekný príklad ako sa dá vzdelať bežný občan, neveľmi oboznámený so zložitejšími dôsledkami krokov socialistických vlád. Len škoda, že na Slovensku ani tá pravica nestojí zaveľa. 

J. Schwarz 3.1.2013 11:03

Re: Pane nezávislý poradče pro strategické otázky,

Vy jste, pane, exemplární pitomec. Rozdělením federace jsme zabránili Jugoslávskému scénáři, který by nastal skoro s jistotou. Buďto by bylo třeba chlácholit Slováky stále většími transfery, což by míchlo Čechy / asi kromě Vás, vašnosti / nebo by rostla naštvanost Slováků že nemají "vlastní stoličku". Klidně bych rozdělil i ČR na Čechy a Moravu, a třeba i na Chodsko... ale tak, že bych na federální úrovni udržoval jen armádu, soudnictví a policii a základní infrastrukturu - pak by byla možnost, aby si každý člověk našel spolek řídící se pravidly jemu blízkými. Tak by jedni mohli klidně žít v "komunismu" a druzí v čistě liberálním prostředí bez jakýchkoliv povinných či státem organizovaných nespontánních "solidarit" - samozřejmě s tím, že si každý vyžere důsledky své volby a nepřenese je přes "společný stát"  na ostatní. Howgh.

A. Bocek 3.1.2013 10:26

Re: Díky, i Vám stejně :)))

Výborné přirovnání k činžovnímu domu, Střechu ano, Výtah ano, ale společnou prádelnu ne, elektřinu a plyn - taky každý sám.

F. Matousek 3.1.2013 10:25

jeste doplním

nejen Frantíci, ale kupodivu i vlastníci  "hatmatilek"  jako je Madarsko a v neposlední rade i Ceská republika se nikdy nesmírí s jakoukoliv recí cizí.

To, ze politici v EU problém spolecné reci jeste ani nezmínili, svedcí o jejich krátkozrakosti a tuposti a o tom, ze EU nemá do budoucna prazádnou sanci. A to i kdyby nakrásne ekonomicky a národnostne zacala EU prosperovat ! 

Bez spolecné reci bude EU jenom trapný spolek  KPJV , neboli  " kazdej pes jiná ves ",  nic víc.

P. Čech 3.1.2013 10:14

Pane nezávislý poradče pro strategické otázky,

Nedovedu se ubránit dojmu, že jste usnul někdy v osmnáctém století a právě jste se probudil.Je obecně známo, že první odstavec předznamenává další obsah článku.Nejinak je to i v případě článku Vašeho.Kdyby podobný článek napsal některý z národních obroditelů v 18. století, nedivil bych se. Zato Vám se divím, Západní Evropa se před dvaceti lety nedivila teatrálně, ale upřímně. Češi a Slováci tehdy nebyli žádnou evropslou avantgardou, byli a jsou stále oněmi východními hlupáky, kteří se nechají zahnat politiky tam, kde je oni chtějí mít.Abych však věci uvedl na pravou míru. Češi a Slováci v tom jsou nevinně. Oni se totiž na rozbití společného státu nikterak nepodíleli, nebylo jim to politiky dovoleno. Společný stát, svou vlast, rozbilo pár nezodpovědných jedinců v čele s Václavem Klausem, Vladimírem Mečiarem, pány Strázským a Čarnogurským. To vše nikoliv z důvodu obecného zájmu,ale v zálmu vlastní politické budoucnosti.Rozbili svévolně společný stát 15 milionů občanů, aniž by se obtěžovali se jich zeptat na jejich názor, na jejich vůli. Doustili se tak m.j. vlastizrady. Kdyby bylo ve věci vypsáno referendum a nebo dvě referenda a kdyby vše dopadlo tak,že např. občané Slovenska by se v referendu vyjádřili, že chtějí společný stát rozdělit, mlčel bych a ctil jejich vůli. Jako demokrat. Takto však, kdy došlo k naplnění diktátorské vůle politiků bez vyjádření občanů,spatřuji rozbití Československa za akt diktátorské svévole skupiny vlastizrádců, kteří by měli do konce života za svůj čin pykat a ne být špatným systémem voleni do politických funkcí.Odvolávat se na nějaké "národní" zájmy je nesmyslem, poněvadž samotný pojem "národ" není nikde jednoznačně a nezochybnitelně definován. Je používán pouze mocichtivými politiky a hloupými novináři.Pakliže pojedeme v kolejích, které jste zde nastínil,můžeme se brzy nadít dalších samostatných národních států. Chodska, Valašska, Hanácké republiky atd.,přinejmenším však rozbití České republiky na dva samostatné státy - Čechy a Moravu.

P. Schuster 3.1.2013 9:41

Re: Dva typy štěpení

Ano máte pravdu Mečiar a jeho suita věděli o penězovodu z Prahy do Bratislavy, ovšem většího populistu než Mečiara neznám. Podvědomí Slováků o tom, že oni doplácí na Československo bylo stejné jako to, že Moravané (speciálně Jihomoravský kraj) doplácí na Prahu. Slováci si dodnes myslí, že to bylo opačné, tj. že existoval penězovod z Bratislavy do Prahy a na tuto populistickou strunu pan Mečiar zahrál, takže to rozdělení Československa nebylo tak jednoduché jak je to prezentováno v současnosti.

M. Prokop 3.1.2013 9:38

Re: To se povedlo!

Na vás lze nepochopení článku Hujery ilustrovat zcela perfektně.

M. Prokop 3.1.2013 9:37

Re: To je ale blábol

Ty předchozí nesmysly raději vynechám a odpovím jen na to poslední:

Až Frantíci uznají, že už to fakticky je angličtina.

To jest, nikdy.

M. Prokop 3.1.2013 9:35

Píšu 1*

Stručné, jasné.

Hujeři nepochopí, ale za to autor nemůže.

J. Chaloupka 3.1.2013 9:25

Jestli jste si nevšiml, tak v Číně je komunistická diktatura.

Stejná diktatura držela SSSR a Jugoslávii. Po pádu těchto diktatur se země rozdělily, protože národní svazky byly silnější než ty federativní. A stejné je to s EU. Pomalu, ale jistě se stává diktaturou Německa a Francie.Dej Bůh, aby se EU rozdělovala jako Československo a ne jako Jugoslávie.

J. Kanioková 3.1.2013 9:22

Díky, i Vám stejně :)))

a jen dodám - kdyby byla potřeba pomoci Slovensku, tak to bych taky skousla. Ale nikomu jinému..

Já pořád nechápu jediné základní, myslím, že všichni známe, jaký je problém soužití v činžáku. Napíšu to zcela drsně, ale taky mě nebude zajímat, jestli tu některá domácnost nebude mít na placení svých poplatků či dluhů. Bude-li se chovat jinak, než v zájmu solidního soužití, s vlastní odpovědností každého zvlášť za jeho podíl v baráku, asi by bylo dost zle. Zároveň nám všem musí být jasné, že budeme "žít" nejspíš každý trochu jinak, se svými specifiky a zájmy. A pokud to nebude ohrožovat ostatní, je nám do zájmů a preferencí ostatních prdlajs...

J. Kanioková 3.1.2013 9:09

Nezlobte se,

budu-li nucena doplácet na něco u nás, je to můj národ, nebude se mi to líbit, ale budiž.

Bude-li mě někdo nutit doplácet na něco za našimi hranicemi, budu dělat vše PROTI ! NEZAJÍMÁ MĚ nějaký průnik národů v Evropě !

P. Moravčík 3.1.2013 8:59

Re: Naprosto skvělý článek, ostatně jako vždy...... OPTIMÁLNÍ MÍRA !

Dobrý článok, dobrý dodatok k nemu. Neostáva mi nič iné ako zloženie poklony Václavovi Klausovi (aj keď inak to je príšerne sebastredný narcis) za dobre zvolené a zvládnuté rozdelenie Československa) - Mečiar bol len štatista, ktorý si myslel, že sa bude hrať na kinga bez zodpovednosti, ale nakoniec bol nútený prijať logický dôsledok hry, ktorú príčinlivo podporoval.

Keby euroúradníci, eurokomisári a podobná banda mali deko rozumu a analyzovali príčiny rozpadu etablovaného európskeho štátu, získali by laboratórne presné údaje na rozhodovanie o úspešnosti pokusov so spoločnou menou a federalizácii EÚ. Len by si nesmeli namýšľať, že sú Pánaboha bratia a od nikoho sa nemajú čo učiť.

Želám všetkým na NP (a Vám, pani Kanioková zvlášť) veľa šťastia, zdravia, úspechov (a minimum možností rozčuľovať sa nad euroblbosťou :-))).

P. Pavlovský 3.1.2013 8:58

Dva typy štěpení

Při rozdělování moderních států, jehož jsme svědky ve XX. stol., se  vždycky odděluje menší od většího. I tak ale můžeme identifikovat dva typy: odděluje se ekonomicky (alespoň potenciálně) silnější, lépe prosperující, než zbytek nebo naopak.

1. Slovinci, Vlámové a Skotové (nafta v moři), Katálanci, pobaltské státy  se mj. nechtěli dělit s ostatními o své výdělky, nechtějí přerozdělování. Patří sem de facto i severní Itálie (ta je také menší než zbytek - srov. Liga severu), Kurdové v Iráku, Čečenci v Rusku (nafta, plyn).

 Na rozpadu Rakouska-Uherska podobně vydělaly české země, jakkoli  hned dostaly na krk ekonomické závaží zemědělských Horních Uher a Podkarpatské Rusi.

2. Při rozdělení ČSFR šlo de facto o vystoupení Slovenska z federace, přičemž jeho politikové museli vědět o "penězovodu z Prahy do Bratislavy (tuším 60 mil. dolarů ročně). Nezištné bylo i oddělení chudého Irska od Británie. Podobná situace dodnes brání legálnímu odtržení provincie Quebec od Kanady, Baskicka od Španělska (a Francie), Walesu od Británie a do nálezů nafty v moři bránila i Skotsku. Navzdory ekonomice by se naopak rádo utrhlo Mongolsko z Číny, Kurdistán z Turecka a de facto i Palestina z Izraele.

Druhý typ prostě ukazuje, že peníze nejsou všechno, kupř. k oddělení Quebecu asi nakonec přece jenom dojde.

J. Kočí 3.1.2013 8:56

To je ale blábol

Federalismus se prý přežil. Asi tím chtěl autor říci, že USA se přežily. Navíc používá tentýž argument pro i proti. EU přece není federace, k tomu má ještě hodně daleko. Často si říkám, kéž by byla. Zatím vládne tandem Francie-Německo, kteří se navzájem potřebují a tlačí postupnou integraci. Bez tohoto nadlidského úsilí už by se EU dávno rozpadla. Ve všech zemích najdete tzv. euroskeptiky. Jsou to nacionalističtí demagogové, kteří se s pomocí jazykové bariéry, snaží vytvořit dojem, že v národním státě je lépe. Lépe se tam krade, to už jsme zjistili na vlastní kůži. Dají se dělat zákony, kterým cizinci nerozumí. To jo, ale žádný přínos nevidím. Kromě pár vyvolených, kteří si v celoevropské konkurenci ani neškrtnou. Čímž samozřejmě kvalita elit je velmi nízká, čímž zároveň se snižuje kvalita celé EU. Národní státy jsou přežitek 19. století, většina evropy to ví, jen u nás se za to ještě bojuje.

A na závěr, kdy už konečně bude určen jediný úřední jazyk v EU? To je totiž ta základní podmínka federálního státu.

J. Kočí 3.1.2013 8:43

Re: Naprosto skvělý článek, ostatně jako vždy...... OPTIMÁLNÍ MÍRA !

Jsem zděšen těmito názory. Myslíte si, že existuje čínský národ? Tam se oficiálně mluví 16ti jazyky!!! A přesto od nás vidíme jednu Čínu. A přesně tak je to i naopak. Číňani vidí Evropu. Ale pochopit, jaký je rozdíl mezi Čechy a Maďary, to je nad jejich chápání. A přesně tak to je. Záleží na perspektivě. Jestliže se podíváte na Evropu globálně, zjistíte, že je velmi homogenní. Jestliže se podíváte, tak jako vy, z žabí perspektivy, tak vidíte obrovské rozdíly už mezi Čechy a Slováky. Evropský národ je prostě  průnik všech národů v Evropě, který je ovšem daleko a daleko větší, než se nám snaží mnozí namluvit.

J. Boleslav 3.1.2013 8:37

Re: Naprosto skvělý článek, ostatně jako vždy...... OPTIMÁLNÍ MÍRA !

Přesně tak, naprostý souhlas.

J. Boleslav 3.1.2013 8:36

Re: Evropa je řízena politiky,

Evropa je bohužel hlavně řízena blbci.

P. Rajman 3.1.2013 8:28

To se povedlo!

Nebýt lukrativních míst v EU, kterých se v jejích institucích našlo pro dva státy víc než pro jeden, tak to Češi a Slováci pytlikují spolu dodnes. Kdyby se náhodou EU rozpustila, pytlíkovali by to pod taktovkou Ruska spolu opět. To jsem zvědavý jakou avangardu by český šovinista ve službách Spolkové republiky valil do hlav svých bývalých spoluobčanů potom.  

A. Bocek 3.1.2013 8:03

Evropa je řízena politiky,

kteří vědí, že tištění peněz a jejich lití do nereformovaného Jihu je jen drahé si kupování času.Nic neřeší, řešení komplikuje a oddaluje. Možná ti první, kteří EU opustí, budou Němci.

P. Hlosta 3.1.2013 5:56

Kacířské myšlení

Tyto kacířské myšlenky tu nejsou ponejprv. Stejně jako před lety, budou i dnes odmítány elitou EU parlamentu, kde naprosto převažují síly socialisticky laděné. Omylem nejen Českých občanů, ale prakticky všech evropských, je domněnka, že pravice v EU nemůže plodit socialistické směry myšlení. V zájmu populismu je to samozřejmě možné. Vyhovuje se jimi většinovému přání získání pohodlného způsobu vládnutí ve státech EU bez aktivní účasti jejich občanů v obcích a regionech, kde hlavně je zapotřebí dohledu nad demokratickými zastupitely.

Běžný občan je totiž přesvědčený, že je možné vládnout jen s pomocí svých demokraticky navolených zastupitelů, aniž by sám musel hnout zadkem a hlavou se zamyslet. To je půda pro EUhujery, kteří mohou slibovat nápravu čehokoliv s pomocí směrnic z EU. Výsledkem pak je naprostá zmatenost na úrovni těch posledních instancích v obcích, kde zájem obce se kříží se zájmy nadnárodního molochu EU a daří se hlavně jedincům, co dokáží využít všech možných pramenů ke svému obohacení se. Už třeba ne na úkor obce, státu, ale dokonce na úkor EU.

J. Kanioková 3.1.2013 3:12

Naprosto skvělý článek, ostatně jako vždy...... OPTIMÁLNÍ MÍRA !

Optimální míra je to, co je ještě přínosem, co všelijací "zlepšovatelé", experimentátoři i idealisti/Spasitelé naprosto ignorují ! Jestli vlastní nedostatečností či záměrně, ponechám všem na uvážení..

Optimální míra - soustátí, národní pospolitosti (identitě), měnové zóny, pocitu bezpečí, určité kultury v dané lokalitě a ochota něco i obětovat ve prospěch celku. Jejím překročením začnou převažovat animozity.. Rostoucím tlakem na integraci odstředivé síly akorát narůstají...

Nelze vytvořit evropský národ! Tečka. Tak jako nebyla šance vytvořit československý národ, sovětský či jugoslávský ! Zásadní omyl EUnadšenců tkví v tom, že pomíjejí fakt, že i EU vedou jen lidé. Omylní, mocichtiví, neobjektivní, neochotní korigovat své názory a záměry. Nebo obyčejně blbí. Nezdravý rozum, musí-li už analyzovat, si počíná selektivně: předem si stanoví optimální eventualitu, načež co se k ní hodí, zdůrazní velmi hlasitě a do všech stran, co ne, popře a raději pšššt...

http://jdem.cz/w8j75 .... EHS - Nebylo tohle ideální ? Proč to nestačí?

Navíc - kolik desetiletí si toto osvojovaly ty západní země, učily se v tom fungovat..? Zkusme se poctivě zamyslet nad tím, proč na nás, tonoucí v socialistické zaostalé ekonomice a bez "základního vzdělání v tomto" vybafli, ať naskočíme do jejich "rozjetého"vlaku? Proč ??? Z čirého altruismu ? Chachacha ! Potřebovali nás jako odbytiště a pro rozmach jejich firem !  

J. Kanioková 3.1.2013 1:51

Re: Konfederace versus federace

J. Kanioková 3.1.2013 1:50

Reálný vývoj nenahrává ani jednomu z vašeho příkladu,

situace EU nahrává dějům jako - rozpad SSSR, Československa, a možná i Jugoslávie...

P. Han 3.1.2013 0:58

Re: Konfederace versus federace

Co tak místo vytváření nadstátu, ať konfederace či federace, se starat o politické a ekonomické svazky mezi suverénními státy? Pak byste snad nemusel uvažovat o válce. Ale musel byste se vzdát představy být Evropanem z definice. Třeba by vám mohlo stačit - jako mně - cítit se Evropanem proto, že jste se v Evropě narodil. A chovat se i jednat tak, aby i ta Evropa z toho něco měla.

P. Pavlovský 3.1.2013 0:12

Konfederace versus federace

V severoamerické občanské "Secesní válce" zvítězili ti druzí.

V Evropě se zatím neválčí, ale reálný vývoj nahrává těm prvním!