30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

EVROPA: Chybí zásadní vědecké objevy

Dva významní šéfové průmyslu z Německa a z Česka varují před nesmyslností současného nekompromisního tlaku Evropské komise na co nejrychlejší dekarbonizaci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 3.2.2022 12:05

Jojo, už jen zásobování se bez ježdění neobejde a průmysl taky.

V. Petr 3.2.2022 12:35

Už jsem říkal, že byste mohl veslovat na galéře. Tím byste zajistil dopravu bez uhlíkové stopy...

Uvědomujete si vůbec, jaký nesmysl jste napsal. Už v paleolitu se dopravoval pazourek a obsidian na velké vzdálenosti a v době bronzové se kovy vozily na vzdálenost stovek i tisíců kilometrů.

Navíc, v ranném středověku jsme měli desetinu současného množství obyvatel, za Karla IV pětinu.

Z. Lapil 3.2.2022 12:36

Cituji z odkazu: "Výsledky ještě nejsou měřitelné, protože výstavba stále probíhá."

Neměřím, ale počítám: budova má v patře 5 bytů krát 100m2 = střecha o velikosti 500m2. Příkon slunečního záření je 1kW/m2 v létě v poledne, na celou budovu tedy 500kW. Z toho panel vyrobí nějakých 25% krát dalších 25% (protože je v noci tma a tak), tj. celá budova dá průměrný roční výkon 32kW. Denně tedy 32*4 kWh, na byt tedy 25kWh denně.

Nechť má úložiště schopné přenést energii mj. z léta do zimy 50% účinnost (přijde mi to nesmyslně dobré, ale nechci riskovat námitku, že jsem zbytečně opatrný) a nechť má budova 5 pater. Dostáváme se na 2,5kWh/byt a den. Což je, odhaduju, tak na jeden cyklus pračky a budou-li všichni čtyři v tom bytě skromní, asi se dokážou osprchovat teplou vodou. Rozhodně si nezatopí (dejme tomu, že to se izolací zvládnout dá, protože člověk sám o sobě je topidlo zvíci několika desítek watů (0,3kW? Tuším, nevím) ani nezaklimatizují (izolace nepomůže, páč člověk sám o sobě je topidlo).

Pozor - fasádu nepočítám, protože A/ ten 1kW/m2 padá na vodorovný povrch, a B/ stejně je většinu času ve stínu. Ta severní dokonce furt.

Obecně mi z toho vychází, že i kdyby se všechny použitelné povrchy ve městech zafotovoltaikovaly, horko těžko energeticky uživí bydlení lidí. Rozhodně žádnou dopravu včetně výtahů.

To už mi dává lepší smysl zeleň na střechách, která město ochlazuje a v případě jahod, rajčat a podobných produktů se dá dokonce jíst. Mít na střeše višňový sad, to by šlo taky, ale to už by chtělo novostavbu, rekonstrukci si pro takový účel představit nedovedu.

I. Lyčka 3.2.2022 19:12

Jen bych doplnil. Nejvyšší účinnost, co se týká pohlcování světla, má černá barva. Nedovedu si představit naše města i vesnice, kdyby měly být polepeny ze všech stran fotovtaickými panely. Bylo by to horší než na hřbitově.

Z. Lapil 3.2.2022 20:17

Jo, dobrá poznámka.

Taky bez oken se bydlení neobejde, jinak by už dávno okna nebyla - elektrické světlo je k dispozici už dlouho a jistě nemusím dlouho vysvětlovat, jak slabé místo je okno z hlediska topení.

R. Langer 3.2.2022 14:28

Ty jsi fakt debil Zelený bolševiku, to se prostě jinak nedá vyjádřit. :-P

P. Pepax 3.2.2022 9:14

Zásadní objev pro zajištění dostatku el. energie byl již učiněn v minulém století a to jaderná energie, měli bychom mít tedy dostatek času, než se podaří termonukleární reakce dovést do úspěšného konce, nebo se podaří vyvinout úložistě el. energie, keré ovšem nebude mít nic společného se současnými bateriemi. Má to jeden velký háček, jak zbavit moci zelené blázny.

P. Rada 3.2.2022 9:39

"Blázni" jsou lidé kteří nereflektují realitu a racionalizačně si vymíšlejí zástupné důvody.

Realitou v energetice je konkrétněji efektivita těžby energií. (https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI)

Ta ale už století v dominantnosti klesá. Doposud roste především masivnost těžby - a tedy žel mnohdy i masivnost nerecyklovatelných externalit.

"Blázni" nereflektují základní vliv míry efektivity na potenciální životní ůroven, dopady externalit a také to, že právě jen u OZE se v posledních desetiletích daří zvyšovat efektivitu těžby. "Blázni" takto společnost dlouhodobě tlačí do problémů až kolapsu.

V. Hošek 3.2.2022 10:06

Ano, správně jste to napsal -

roste především masivnost těžby - a tedy žel mnohdy i masivnost nerecyklovatelných externalit

Výroba bateriových úložišť a akumulátorů pro auta na to přesně sedí na vaše slova.

Dále píšete - "Blázni" nereflektují základní vliv míry efektivity. Ano, přesně vystihujete současnou výrobu elektřiny v EU.

P. Pepax 3.2.2022 10:07

Blázen zůstané bláznem.

J. Jurax 3.2.2022 12:09

V této souvislosti nutno dodat, že blázen se může stát ještě větším bláznem. Je-li zelený, je to dokonce pravidlo.

J. Ganaur 3.2.2022 12:33

;-DR^

R. Langer 3.2.2022 14:31

Ano, zase ses našel, Zelený bolševiku. ;-D

J. Nevrkla 3.2.2022 8:06

Eurokomisari nejsou tak hloupí, aby nevěděli, jak svět funguje. Jejich cílem prostě je, aby lidé auta nepoužívali, nemohli si je ani dovolit. Pak pro ně nebude třeba ani energie. Lidé budou šťastní, že žiji skromně a nezatěžují planetu. A Číňani se na ně budou jezdit dívat jako do skanzenu, jako se jezdí někam do Afriky nebo mezi indiány. Elity se ta skromnost netýká. Orwellův rok 1984, k tomu směřují.

P. Rada 3.2.2022 8:41

Pokud svět funguje pak dlouhodobě jen na základě systémové udržitelnosti. Euriokomisaři to nejspí na rodíl od pana Nevrkly trochu vědí a trochu se to snaží reflektovat.

Lidé byli i v minulosti mnohdy daleko štastnější (kosily je hlavně infekce) a to nesporně při podstatně menší měrné materiálové i energetické spotřebě. Za takto ustáleného stavu nemuseli o globálnostech zdaleka tolik uvažovat jako za dnešní situace kdy se s problémy začíná jaksi trhat lavina.

Opravdová eleita naopak dokáže žít skromě a to jako výraz vývoje osobnosti od primitivního konzumu k růstu nadhledu a rozvoji osobnosti.

J. Nevrkla 3.2.2022 8:53

Žádná lavina se samozřejmě netrhá, jediné v hlavách hysterických pomatencu. A ta elita, která hlásá uhlíkovou neutralitu, je tak skromná, že se na poslední klimatický summit dopravila 250 soukromými tryskáči.

P. Rada 3.2.2022 9:09

Netrhá? Porovnejte si alespon vývoj planet. stability mezi posledními roky :

https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze

J. Nevrkla 3.2.2022 9:22

Když člověk nemá alespoň trochu rozvinuté kritické myšlení, nakonec může těm účelovým planetárním kydum uvěřit. Já rozhodně ne.

P. Rada 3.2.2022 9:47

Tak to kritické myšlení a vědění zkuste rozvíjet - nebudete pak mít tak velkou potřebu "uvěřit":

http://www.galen.cz/idistrik/vydav/?PHPSESSID=2n2ogskdbs2elna12tllfvggv3&page%5Bbook%5D=5967

J. Nevrkla 3.2.2022 10:11

Příliš čtete na úkor myšlení. Čtení nestačí.

J. Dostál 3.2.2022 8:56

Uvědomujete si, že "skromně" může být také např. bez výroby insulinu a bez počítačů. Některé technologie nejsou bez učitého množství lidí, určitého množství energie udržitelné a při dobrém regresu ani obnovitelné, tedy nejde se k nim vrátit.

P. Rada 3.2.2022 9:12

Pane Dostále uvědomuji si podstatně více než zde sděluji. Uvědomujete si ale Vy, že např. ti kteří využívají počítače s vyšším výkonem mohou mít a mívají menší měrnou spotřebu při tvorbě HDP?

https://www.businessinfo.cz/clanky/zdroje-pro-prumysl-ceskou-energetiku-ceka-rychly-prechod-k-ekologii/

J. Dostál 3.2.2022 9:38

Normálně by ekonomika nepokřivená dotacemi dávala jakousi představu jak a co efektivně funguje. Šlo by to doplnit o zohlednění externích nákladů. V tuto chvíli však dotace prakticky znemožňují nahlédnout realitu, a to i u vašeho oblíbeného ERoEI. No občas se můžete mrknout na https://app.electricitymap.org/zone/ME a přemýšlet, kde dělá náš německý předvoj chybu.

P. Rada 3.2.2022 9:55

Dotace skutečně zdravou ekonomiku pokřivují. Začalo to u nás už za studenoválečnické totality dotacemi do těžkého zbrojně směrovaného průmyslu a těžby uhlí - při ignoraci externalit.

Po sametu se energetika sice odsířila ale externality CO2 si dotačně ponechala netknuté. Povolenky něco skrouhly ale jádro problému nevyřešily. Dodnes jsou proto průměrné měrné imise na osobu v ČR adekvátní roku 1960 a to přes veškerý technologický pokrok za více jak půlstoletí. Dodnes chtějí další dotace jako kompensaci vleklého často skrytého dotování na kterém dlouhodbě vydělává jejich konkurence.

J. Jurax 3.2.2022 12:14

No a?

A proč vlastně máme snižovat emise kysličníku uhličitého?

J. Dostál 3.2.2022 13:56

No já to vidím např. tak, že za to, že s emisemi CO2 na tom nejsme aspoň tak, jako Slovensko, může zelený Bursík. Bohužel jiní zelení se o další sekery přičiňují v Německu, když zavírají již fungující JE. Chyba je tedy, že se nepostupuje racionálně a s repektováním fyzikálních zákonů. Peníze získané z nějakých povolenek nemají jít na dotace tzv. zelených technologií, ale na výzkum technologií, které pak přirozeně v ekonomickém prostředí se zohlednění externalit zvítězí. Prozatím to např. v ČR vypadá tak, že se s každým zadotovaným elektromobilem situace jen zhoršuje. Kdyby byla dostavěna JETE, tak by se určitě nějaká uhelka k vypnutí našla, a to třeba i v Německu. Jinak imise na osobu jsou velmi ošidný parametr, protože pak nejlépe může dopadnout národ rentiérů. Nic totiž nevyřeší přesun výroby do Číny. Z tohoto pohledu prázdné řeči o montovnách jaksi nezohledňují, že lepší je montovna v Evropě, než v Číně pro Evropu.

V. Kučer 3.2.2022 12:15

Šťastný může být někdy i vězeň v kriminále.

V. Petr 3.2.2022 12:43

Takže když se dospělosti dožije jen polovina dětí (17 století v Evropě, včetně panovnických rodin) a z ti, kdo se dospělosti dožijí se nedožijí 60 let, budou lidé "šťastnější."

Mimochodem, se středověkým HDP bychom dnešní lékařskou péči nezaplatili.

Jak bude osobnost rozvíjet veslař na galekích je mi záhadou! Pořád si myslíte, že byste byl filosofem na dvoře Lorenza Nádherného, ale těch bylo jen pár. A pokud byste byl šlechtic, automaticky byste musel válčit za svého panovníka a to by se Vám nelíbilo.

R. Langer 3.2.2022 14:25

Svět funguje úplně jinak, tupý Zelený bolševiku, a na tebe a tvé soudruhy z vysoka *ere.

V. Kuhaj 3.2.2022 9:19

Prostí Indové nebo černoši v Africe, nebo Asiaté kdesi v mongolských stepích byli až do nedávna se svou životní úrovní spokojeni. Miska rýže na den, jačí mléko, jurta, houně, a měli všechno co potřebovali. Přišel bílý muž se svou vyspělou technikou, automobily, teplíčkem, kvalitní obuví atd. atd. , a oni nic z toho neměli, a chtěli to mít, a najednou se považovali za chudé, a my je považovali za chudé a bylo nám jich líto...

takže teď se tedy v rámci grýdýlu toho všeho zřekneme. No fakt je, že když nikdo nebude nic mít, tak ve druhé, třetí generaci to už všem přijde normální. Ale jak zajistit, aby nikdo nic neměl? Aby to nedopadlo tak, že většina nebude nic mít, a pár lidí typu Leyenová bude mít naopak všechno...to už tady totiž historicky taky bylo. Říkalo se tomu období otrokářství, v lepším případě nevolnictví.