4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

EUROGLOSA: E-cigarety

Európska únia má v pláne pomerne prísne regulovať elektronické cigarety. Dôvodom je boj proti fajčeniu s cieľom chrániť zdravie a zachraňovať ľudské životy. No ako to často býva, nariadenia byrokratov môžu mať aj v tomto prípade presne opačné dôsledky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kopp 15.3.2014 10:29

Co je komu do toho?

>co je komu do toho?

Inu nic. Hulte si co chcete. Právo kuřáka končí tam, kde začíná právo nekuřáka. Normální je nekouřit!  Nikdo není povinen dýchat vaše  nikotinové smrady. Závislost na nikotinu je nejhloupější možná závislost. Zprvu je vám z toho špatně a pak už to potřebujete, abyste mohl vůbec fungovat. Oxymoron v tom není.

B. Rybák 15.3.2014 10:55

Re: Co je komu do toho?

Ona existuje i závislost na masíčku smaženém, uzeném, tlustém, na sladkém, na čokoládě,... to všechno ničí zdraví "závisláků" a náklady na jejich léčení nesou "poslušní občané" a proto se na to všechno už se chystají daně, regulace, pokuty, zvýšené pojištění, brzo budeme vybaveni přístroji hlásícími, jestli se dost pohybujeme... V potírání tak nebezpečných zlozvyků přece žádný oxymóron není!

B. Rybák 14.3.2014 21:22

EU-pokrytectví

Dávno je zjištěno, že ti, u nichž vznikne biologická a ne tedy jenom psychická závislost na nikotinu nemají téměř šanci se jí zbavit, protože je přinejmenším tak těžká jako závislost na heroinu. Žádný léčený program většině z nich nepomáhá a oni celý život platí státu za svůj neléčitelný (geneticky daný) "nikotinismus"! Pro ně by E-ciugareta byla spásou a dokonce i cestou jak se možná kuřáckého zlozvyku zbavit (patřím mezi vyléčené E-cigaretou)!

"Díky" neskutečně vysokému zdanění tabákových výrobků jsou tyto výrobky (na rozdíl např. od alkoholu) pro stát ziskové i po započtení všech zdravotních nákladů (u nás přes 30 miliard zisku)! Takže je třeba nepolevovat v "zelené" nenávisti ke kuřákům, která skvěle odůvodňuje to hrozné zdanění, díky němuž silný kuřák obvykle nemá prostředky na zdravou stravu a zároveň zabránit rozšíření jakékoli levnější, byť nesrovnatelně méně škodlivé náhražky.

Přitom je jasné, že žádné zdanění kuřáky nevyhladí, protože cigarety nikdy nemohou být tak drahé, aby na ně zpočátku neměli mladí začínající kuřáci pro něž se navíc drahota cigaret stává i symbolem "elity" a pohrdání jejich škodlivostí projevem "odvahy" a generační vzpoury.

Jako každá prohibice na všeobecně rozšířenou látku, je i ta kuřácká prohibice spojena s "mafiánstvím černého trhu, který se své "klienty" postará. Nad kouřením lze zvítězit pouze vlastním svobodným (informovaným) rozhodnutím!

J. Jurax 14.3.2014 1:27

Jako obyčejně

EU jde jen o naše dobro. Tak si ho sakra nenechme brát!

B. Rybák 14.3.2014 20:41

Re: Jako obyčejně

A to jejich dobro nám může být ukradený!

J. David 13.3.2014 18:41

Co je "furt někomu do toho", co konzumuji?

Kolega rád chroupnul klobouk muchomůrky červené posypaný cukrem (asi mu dělal dobře účinek muskarinu), někdo rád lysohlávky naložené v medu (psylocin zlepší "blbou náladu"). Bába si "na podágru" vypěstuje doma Canabis sativa téměř zadarmo, a je následně označena za osobu šířící toxikomanii, přičemž je tu tendr "kamarádíčků" na marijánu za 300Kč/g. Večer v krčmě, u piva a mariáše, si rád puknu tabákového dýmu. Vlezou tam ale i nekuřáčtí kibicové, kteří pak kibicují nejenom do mariáše. Ať si lezou do nekuřáckých krčem, když jim ausgerechnet vadí následně zasmraděné roucho. Já jim také s "habanas" nelezu do jejich "smokeless" pajzlů a nebuzeruji, že by si měli dát "čmouda". Právo volby a ne restrikce. Když si budu balit "kozí nožku" ze sušené bramborové natě do listů deního tisku a tuto směsku (halucinogenů) pokuřovat, budu osoba stíhatelná? Nebo si chroupat krajíc chleba pomazaný místo taveňákem Indulonou? Co je komu do toho? Víte, raději si dám "echtovní" špek s feferonkou, než cererálie, ale asi budu mít problém, tito pachatelé dobra mi to asi zatrhnou. Zbývá nám tak v budoucnu kaše z planktonu, abychom byli zdraví a nečerpali z portfolia "berní ZP". Tělo do truhly musí jít zhuntované, jak se tvrdívá. Každý má svoji svíčku, když dohoří (determinismus), finito, na tom žádný "osvícenec zdraví" nic nenadělá, ale je to zajímavá a výnosná trafika. Jsem "prduch", přivydělávám si proto, abych mohl realizovat přehršel neřestí, která mi "osvícenci zdraví" upírají. Dělá mi to dobře, ač by dle dienstreglamá mi to dobře nemělo dělat. Není v tom oxymoron?

J. Pernica 13.3.2014 16:02

Regulace a zdraví

Pan Sulík je totálně naivní. Ono vůbec nejde o nějaké zdraví a neznámé otázky. Regulace e-Cigaret nahrává lobby tabákových firem a o to zde jde. A z daně z cigaret jsou nezanedbatelným příjmem všech státních rozpočtů. Zkuste najít "zdravou" variantu alkoholu bez alkoholu a uvidíte ten poprask.

B. Rybák 15.3.2014 10:56

Re: Regulace a zdraví

Přesně tak!

O. Mayer 13.3.2014 11:56

nevím kde jste,

vzal to číslo 105 000/rok , v odborné literatuře to tedy nelze najít  (na rozdíl od např. článku nazvaného " ... E-Cigarettes: A Triumph of Wishful Thinking over Science" ) z prostého že data ohledně škodlivosti e-žvára prostě zatím neexistují (vyžaduje to několikaleté sledování poměrně velkého souboru osob, určitě řádově 10-ti tisíce). Také není pravda že nikotin je tou méně škodlivou součástí cigaret, naopak mu připisována většina účinků na úrovni  srdce a cév. To že je snaha o regulaci množství nikotinu je celkem pochopitelné, neboť taky existuje nějaká letální dávka a "humanizace" kouření v podobě e-cigarety může paradoxně vést k tomu, že dávka nikotinu kterou do sebe člověk dostane bude paradoxně vyšší (podobně jako je tomu v případě tzv. light cigaret)

Také jsem okouzlen tou konstrukcí-  EU  je vinna tím že se 1. snaží omezit kouření klasických cigaret (což je omezovaní svobody kouření), 2. zvyšuje jejich konzumaci tím , že brání kouření e-cigaret (což je omezování svobody nekouření). Ale jinak jsem rád že jste si dnes mohl vymalovat modré okénko " najdi alespoň jeden EUrozločin"

S. Donát 13.3.2014 12:03

Re: nevím kde jste,

Není problém si liquidy míchat sám, klidně i úplně bez nikotinu, nebo jen s opravdu minimálním množstvím. Někdo ten nikotin ve skutečnosti nepotřebuje a chybí mu právě a jen ten samotný akt kouření. Pro tyto lidi je pak kvalitní e-cigáro, které umožní doplňování z vlastních zdrojů požehnáním...

O. Mayer 13.3.2014 12:27

Re: nevím kde jste,

samozřejmě, a to je taky jediný přínos který e cigáro má (funguje v podstatě jako dudlík a cesta jako postupně snižovat dávku až k O). Pokud se to má stát jenom společensky přijatelnější formou fetu, budou efekty s největší pravděpodobností spíše negativní.

S. Landa 13.3.2014 12:45

Re: nevím kde jste,

Osobně za největší přínos považuji to, že její uživatel neobtěžuje své okolí.

S. Donát 13.3.2014 14:39

Re: nevím kde jste,

E-cigáro kouřím rád a s chutí, i když ke kávě pořád preferuji doutníček. Příjemné je, že si člověk vždy může namíchat něco, na co zrovna chuť má, nebo experimentovat s různými kombinacemi. Nevím co do toho taháte nějaký fet?

O. Mayer 14.3.2014 9:29

Re: nevím kde jste,

no kouření je narkomanie s těžkou závislostí čili lidově fet (omlouvám se za sematickou nejasnost)

S. Landa 14.3.2014 10:17

Re: nevím kde jste,

Divil byste se, co se mnou dělo, když jsem kdysi v Asii nemohl pár dní sehnat kávu. Je káva také fet a její uživatelé narkomani nebo je někde nějaká stanovená hranice?

S. Donát 14.3.2014 15:05

Re: nevím kde jste,

Přesně na to sem narážel, téměř každý má svoji závislost, přesto si nemyslím, že bych žil ve světě plném feťáků. Stejně tak si nemyslím, že žiji ve světě plném blbců, i když občas narazím na příspěvek, jako je ten od pana Mayera.

K. Janyška 13.3.2014 10:18

Těch 105 000 je velmi nedůvěryhodné číslo.

Něco klem 100 000, to bych ještě bral... Dzp.

Z. Švrček 13.3.2014 9:49

No tak to je poprvé, co s panem Sulíkem nesouhlasím

Vypadá to, že jsme již všichni, včetně p.Sulůíka přistoupili na levičáckou hru na to, že za naše vlastní rozhodnutí je zodpovědný někdo jiný - tedy stát a to jak v dobrém, tak v špatném. Tuhle hru hrát odmítám zejména proto, že trvalou starostí o moje zdraví, život, spotřebu, či morální úroveň, stát (jak Český, tak ten vznikající a sílící Bruselský) vytváří prostředí, které mi v mnohých případech nedává na vybranou. Státní byrokracie se nasírá už i do sfér, které jsou dosti výrazně intimními a to kouření je jednou z nich. Proč chrání život  a zdraví kuřáka za cenu zákazů, překážek, či nemožnosti svému zlozvyku holdovat, místo aby mu dala jasně vybrat: kuř si klidně dál, ale počítej s tím, že až se půjdeš léčit, v souvislostí se svojí vášní, vše si tvrdě zaplatíš. Já to vyřešil tím, že jsem hulit přestal. Je ale spousta dalších zákazů, příkazů a regulací, se kterými se člověk musí dál potýkat. Třeba jen ta blbá žárovka. Platím si spotřebu, tak mám mít právo si vybrat, jak moje spotřeba bude vypadat.  Daleko horší příklad je třeba nucení platit za obnovitelné zdroje atd. Pak že stokrát nic neumoří vola, že?

B. Rybák 14.3.2014 21:25

Re: No tak to je poprvé, co s panem Sulíkem nesouhlasím

Přesně tak! Stát je největší nebezpečí (lupič) pro svobodomyslného samostatného občana!

J. David 13.3.2014 9:29

Páchání "Bono publico"...

Na každé lidské konání byrokrat vymyslí směrnici a lejstro. Dienstreglamá, "jinak by ste, vy kluci pitomý, lezli po stromech, jako opice...", kurňa, kdeže jsem to jenom četl? Nu a máme to tu, kolik vody třeba na spláchnutí lejna, jaké mají mít "výtvarnice" okurky a banány, zdali si mohu puknout cigárko u piva a mariáše večer v krčmě, aby matičky s kojenci v kočárcích, či nekuřáčtí bigoti "netlemsovali", že jim smrdí poviján. Etc., etc. a bude hůře, třeba jak naložit ekologicky s prdy pod duchnou - návrh na dienstreglamá: "A jímáme nebezpečné plyny do schválených nádob EU směrnicí, tak, aby nebyl...".  A nyní si dosaďte důvod. Orwell hadr. A tuto čeládku si musíme na všech úrovních zaplatit, abychom na cokoliv měli lejstro s razítkem, že jsme způsobilí  vypěstovat třeba mrkev s karfiólem pro vlastní potřebu, která nás neohrozí na životě, zdraví nebo na peristaltice. Pan profesor Parkinson by měl asi radost, kterak na jeho teorie došlo v praxi. Nu a E-cíga? Jde o "byznis" a "berně", co jiného dodat. Přeji pěkný den.

R. Gramblička 13.3.2014 9:23

Jak je svět krásný

když mně nic nenutí hulit, chlastat ani fetovat. To si pak mohu dopřát jiné radosti, aniž bych si řezal pod sebou větev. A ta svoboda...

O. Mayer 13.3.2014 9:16

Už dnes sa vie, že e-cigarety sú výrazne zdravšou...

... tak to sa teda nevie. Žádná studie na to neexistuje už jenom z důvodu že to prostě chce čas něco takového udělat  Že se má regulovat množství nikotinu je taky celkem pochopitelné, protože existuje něco jako letální dávka. Také není pravda že nikotin je tou méně škodlivou komponentou cigaret, naopak naprostá většína efektu na srdce a cévy jde na jeho vrub.

S. Landa 13.3.2014 9:37

Re: Už dnes sa vie, že e-cigarety sú výrazne zdravšou...

Studií je na to spousta, stačí pohledat. Sama komise zaplatila takovou studii a protože byl výsledek pro e-cigarety velmi příznivý, tak ji nyní ignoruje.

O. Mayer 13.3.2014 11:59

Re: Už dnes sa vie, že e-cigarety sú výrazne zdravšou...

můžete poskytnout nějakou citaci?

S. Landa 13.3.2014 12:08

Re: Už dnes sa vie, že e-cigarety sú výrazne zdravšou...

Jsem v práci, takže nemohu moc vyhledávat, dovolím si zatím dát sem tento odkaz:

http://www.elektronicka-cigareta-diskuze.cz/studie-vapingu-prevazne-anglictine-t3169.html

a ve volných chvílích ještě pohledám

S. Landa 13.3.2014 12:16

Re: Už dnes sa vie, že e-cigarety sú výrazne zdravšou...

Tady ještě přidávám práci Dr. Králíkové, celorepublikově známé bojovnice proti kouření:

http://www.slzt.cz/dokumenty/O_e_cigaretach_Kralikova_CLC_201

Omylem jsem to nejdříve zkopíroval do jiného vlákna, tak se nezlobte.

O. Mayer 13.3.2014 12:45

Re: Už dnes sa vie, že e-cigarety sú výrazne zdravšou...

a když budete hledat, tak zkuste najít nějaký primární zdroj  a ne jenom jeho x-tou citaci metodou tiché pošty na internetu. Taky zkuste ten článek dr Kráílíkové přečist celý a pochopit o čem pojednává (mimochodem, to taky není primární zdroj ale tzv editoriál). Rozhodně se tam nikde netvrdí, že je prokázáno že kouření e- cigaret je zdravější než kouření klasických cigaret  (ostatně znám dr Kralíkovou osobně a něco takého by si na papír hodit nedovolila) . Jediné co je zatím prokázáno, že kuřáci snadněji přejdou na e-cigarety než přestanou zcela  kouřit. Předpokládá se (resp. je to všeobecné zbožné přání), že by se tak mohla snížit kancerogenní zátěž kuřáka a riziko pro jeho okolí vyplývající s pasivního kouření Netvrdím, že to zrovna málo (a byl bych hrozně rád kdyby to byla pravda) ale jak to je ve skutečnosti se aktuálně opravdu neví.

S. Landa 13.3.2014 12:54

Re: Už dnes sa vie, že e-cigarety sú výrazne zdravšou...

Rád bych vyhověl, ale většina těchto informací je v jazyce anglickém, který neovládám, tudíž vyhledávám na českých webech. Pokud jde o tu dr. Králíkovou, mne tento výňatek ze závěru její práce přesvědčuje o tom, že elektronické cigarety asi škodlivější nebudou:

Elektronicke cigarety zůstavaji kontroverznim tematem, nejsou lekem prvni linie, ktery by lekaři měli doporučovat, ale je třeba uznat hraničně nizkou expozici kancerogenům a dalšim toxickym latkam obsaženym v kouři klasickych cigaret, prakticky nulove nebezpeči znečištěni uzavřenych prostor (pasivni kouřeni, nedochazi ke spalovani a produkci dehtů či oxidu uhelnateho) či absenci zapachu i nedopalků. Zda se, že skutečně mohou pomoci přestat kouřit: musime akceptovat, že podstatna čast zavislych kuřaků se sve zavislosti i přes intenzivni lečbu a motivaci zbavit nedokaže a pravě elektronicke cigarety by mohly pomoci těm kuřakům, u nichž klasicke metody selhaly.

S. Landa 13.3.2014 13:01

Re: Už dnes sa vie, že e-cigarety sú výrazne zdravšou...

Co je ale podstatné, vaper neobtěžuje své okolí, je to jeho volba, stejně tak jako konzumace alkoholu či tučného masa. Neškodí nikomu jinému než sám sobě. Proto mám s omezováním elektronických cigaret takový problém. Zítra může následovat omezení prodeje alkoholu, vepřového nebo třeba limonád, co já vím...

O. Mayer 14.3.2014 9:31

Re: Už dnes sa vie, že e-cigarety sú výrazne zdravšou...

s tím samozřejmě nelze než souhlasit. Nicméně pokud jsem vyrozumněl, talk jediné co se chce omezit je množství nikotinu v kapsli což je asi správné nebo nám za chvíli začnou umírat lidi na otravu nikotinem.