21.5.2022 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

ESEJ: Svatá patálie jeruzalémská

Hned dva čeští ministři zahraničí se koncem roku zapletli do sporu o symbolický střed světa. Proč je s místem, kde kdysi stával jeruzalémský chrám a je posvátné hned pro několik náboženství, takový problém?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Pokoutný 18.1.2022 17:47

1) V celém koránu není Jeruzalém, pokud vím, jmenovitě označen ani jednou. Al Kuds = Jeruzalém je pouze výklad, nejspíše z doby kodifikace islámu v 80. letech 7. stol. AD.

2) "Roku 638 byl Jeruzalém ovládaný Byzantinci bez boje dobyt muslimskými vojsky chalífy Umara II." Citace z Wiki, úžasně korektní. Tedy ani 637 ani 673.

3) "Jeden muslimský vládce třeba bez mrknutí oka Jeruzalém vyměnil s křižáky za Káhiru." Al Kámil, Ajjúbovec. Nebyla to ale Káhira, ale přístav Damietta, kterou křižáci 5. výpravy po dva roky drželi. K výměně však tehdy nedošlo. To se stalo až za 6. výpravy, z čistě politických důvodů.

4) V reálu byl Jeruzalém pro kteréhokoli muslimského vládce důležitý jen potud, pokud ho držel nějaký protivník. Ve všech ostatních dobách šlo o zapadlou pevnost v prašných horách. Zásadní roli hrál pouze v dobách Jeruzalémského království, tedy do r.1187, kdy byl dobyt Ajjúbovcem Saladinem - který není pro Araby hrdinou, neb se jednalo o Kurda.