3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

AUTA: Řidič jako profese

Onehdy jsem diskutoval o sdílené taxislužbě s taxikářem. Byl proti. Chápu, že se profesionál cítí ohrožený, když mu do řemesla vpadají poloprofesionálové, nebo dokonce by se mu tam měli usadit naprostí laici.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Miklánek 29.7.2022 20:44

Tony Seba, specialista na technologické změny ve světě, který úspěšně předpověděl několik revolucí ve světovém průmyslu.

"Údržba elektroauta je tedy neuvěřitelně levnější (nemluvě o tom, že mnoho společností nabízí opravu elektromobilů zdarma). Elektromobil navíc vydrží až 500 000 mil (více než 804 tisíc km). Řidiči průměrně najezdí 10 tisíc mil ročně, takže elektromobil jim vydrží celých 50 let! Přitom už jsou ve výrobě elektromobily, které vydrží až milion mil! „V roce 2025 bude každé vozidlo – autobusy, traktory, náklaďáky i auta – elektrické,“ předvídá Seba."

V roce 2020 až 2021 budou vládou schválena autonomně řízená auta a v roce 2030 bude 95 % všech nacestovaných mil v autonomních elektromobilech,“ předpokládá Seba. Díky tomu bude potřeba méně aut, podle odhadu až o 80 % méně. Potřeba ropy dosáhne vrcholu v roce 2020 a poté půjde dolů, do roku 2030 o 30 %.

To jsou ti experti.............;-D;-D;-D

D. Uhlár 27.7.2022 18:46

Mantra, že ženy jsou lepší řidičky než muži, je velmi, velmi pochybná. V současnosti to nikdo neví, a důvody, které uvádí popletený Besip, jsou minimálně diskutabilní, ne-li přímo vadné.

M. Pivoda 27.7.2022 15:40

Zatím jsme v tzv. hybridní fázi (tj. přechodovém stadiu od staré technologie k nové technologii). Zde je příklad z Číny.

... Robotaxi driver is an occupation that only exists in our time, the result of an evolving technology that’s advanced enough to get rid of a driver—most of the time, in controlled environments— but not good enough to convince authorities that they can do away with human intervention altogether.

Liu is one of the hundreds of safety operators employed by Baidu, “driving” five days a week in Shougang Park. But despite having only worked for the company for 19 months, he already has to think about his next career move, as his job will likely be eliminated within a few years.

Výhled: K plné výměně technologie umělé inteligence (AI) za původního člověka-řidiče dojde až tehdy, pokud ta nová nová technologie (AI) bude 2krát až třikrát lepší, než ta stará technologie (= člověk). Teprve pak úřady udělí povolení.

M. Pivoda 27.7.2022 15:45

Maminko šofér jde k nám

https://hudbamidi.cz/index.php?AKCE=DETAIL&ID=33363234350600

Ś. Svobodová 27.7.2022 10:44

Řidiči v dnešní podobě pomalu skončí. Nahradí je samořiditelná auta, na to se jako neřidička těším. Jela jsem samořitidelným miniautobusem a byl to docela adrenalin :-)

R. Langer 27.7.2022 11:57

Nemusíte mít obavy, nic takového hned tak nebude, jestli vůbec někdy... ;-)

Z. Lapil 27.7.2022 12:35

No...

Udržovat vzdálenost za jiným autem už umí kdejaký vehikl, udržování jízdního pruhu taky zvládá automat, kolem železnice se začínají vyskytovat tajemné značky údajně pro kamery samořiditelných vlaků, tak ještě zvládnout přechody pro chodce a křižovatky (semafory?) a máme hotovo, i když nejspíš jen pro trasy, které příslušný robot zná a které jsou příslušně vybavené.

V nejhorším se ta věc zmateně zastaví a řidič ji bude muset restartovat. Věřte nevěřte - už jsem byl u toho, že "se" restartoval vlak, a ani nebyl samořiditelný :-).

R. Langer 27.7.2022 13:58

Ujišťuji vás, že v hustém provozu zmateně zastavená věc není nejlepší způsob řešení problému. U vlaku je to trochu něco jiného. ;-)

Ś. Svobodová 27.7.2022 16:47

Němci pustí do provozu autonomní (stále ještě dohlížené člověkem) taxíky už letos.

Z. Lapil 27.7.2022 18:00

No vida.

Podobné věci už nějaký docela dlouhý čas umějí letadla. Mám k tomu dvě historky, jednu veselou, jednu smutnou.

1/ Pilot přistál tak lehce, že si kontrolní robot nevšiml, že už je na zemi, a odmítl brzdit. Letadlo skončilo v polích bez vážných následků.

2/ Letadlo umí tu věc, že když ho ve stoupání "postavíte na ocas", velmi rychle získá výšku, ale ztratí rychlost, takže se zase dost ošklivě propadne. Kromě akrobacie při leteckých dnech to může to být užitečné při nějaké překážce typu "bacha, Kavkaz". Problém nastane, když se kontrolní robot rozhodne, že by se cestujícím mohlo udělat šoufl, manévr zamítne a raději to do té hory narve. Tehdy to skončilo katastrofou.

Ale co si budeme namlouvat - my technici dokážeme vymyslet zařízení s jakoukoliv NENULOVOU pravděpodobností poruchy/havárie/katastrofy.

Ś. Svobodová 27.7.2022 16:41

Já se těším, nemám obavy. Jen jsem zvědavá, kdo pro ty samořiditelná auta vymyslí algoritmus "agresivity" do českého prostředí. Bez něj se z kruháče nedostanu.;-D

D. Uhlár 27.7.2022 18:49

Nesmysl, na kruháči není třeba agresivita, stačí vypustit zbytečné prodlevy a nerozhodnost. Jezdím opravdu hodně, tuzemsky i zahraničně a agresivitu na kruháči jsem nikdy nepotřeboval.

K. Filip 27.7.2022 15:13

Ničemu,co nemá živého řidiče nevěřím.

I. Polák 27.7.2022 9:26

Ženy neřídí ani líp, ani hůř. Na silnicích lze pozorovat několik kategorií řidičů, nebudu blíže popisovat, ale specialitou ČR (jinde nejezdím tak často) je, že tyto kategorie vůbec, ale vůbec, nesouvisí s pohlavím. Dokonce ani u řidičů/ček pro které je auto prodloužení pohlavního orgánu.

R. Langer 27.7.2022 9:48

Já osobně jsem téhož názoru.

J. Nevrkla 27.7.2022 8:59

Ženské řidičky řídí líp, tečka. Sdílení automobilů je rozumné, tečka. Řekl bych, že se nám tu rozmáhá takový nešvar - je povolen jediný správný názor. A to vždy vede ke špatnému konci, tečka. Ne, o tom by se mělo polemizovat. Sdílené koloběžky už se zkouší. Pokud vím, zkušenosti nejsou zrovna pozitivní. V Sovětském svazu mívali sdílené byty, taky se to zrovna nesetkavalo s nadšením. Zase se budeme v nouzi upínat k nějaké socialistické vizi? Dopadne to ovšem jako vždy v takových případech. Jiné názory jsou povoleny.

R. Langer 27.7.2022 9:19

Jak říkám, normálně "sdílení auta" znamená, že někoho svezete.

V socialistickém newspeaku to znamená, že "auta patří všem". Jak to za socíku u nás vypadalo, když všechno patřilo všem, si ještě dobře pamatuji. A přesně tak to bude za čas vypadat s těmi auty. ;-)

Z. Lapil 27.7.2022 10:19

To říkáte špatně. Sdílení auta je něco jako půjčovna. To auto patří někomu, ten ho nechá stát na ulici a v dobách internetu a GPS si ho kdokoliv najde, skrz mobil nebo tak něco odemkne a zaplatí a jede. Kde vystoupí, tam ho nechá.

V rámci firmy se tomu říká referenční vozidlo.

Ś. Svobodová 27.7.2022 10:26

Když někdo nechá stát auto na ulici aby si ho mohl kdokoliv půjčit, je to jako by patřilo všem. A stejně s ním bude zacházeno. Jestli žijete v Praze, vídáte pohozené, omlácené a poškozené koloběžky, které jsou po půl roce provozu vhodné jedině do šrotu.

Z. Lapil 27.7.2022 10:37

Netvrdím, že je to dobrý nápad. Tvrdím, že je to definice.

Ošklivé zacházení bych až tak nedramatizoval. Podobně se zachází například s výtahy a veřejnými záchodky, a funguje to, samozřejmě při přiměřené údržby. V případě aut máte na uživatele - padoucha přinejmenším telefon a nejspíš i registraci jako v kdejakém e-shopu.

A samozřejmě to chce elementární "uživatelskou sebeobranu" na způsob nenasedat do evidentně začuňačeného nebo nedejpámbu nabouraného auta.

R. Langer 27.7.2022 11:58

No, a já tvrdím, že definice sdíleného auta byla odjakživa ta, že s ním jelo víc lidí. ;-)

R. Langer 27.7.2022 12:01

Jo, a taky se sdílelo v rodině. ;-)

Z. Lapil 27.7.2022 10:40

U nás v rodině ženské řidičky v jakkoliv komplikovaných situacích řídit odmítají a předávají klíčky pánům.

J. Nevrkla 27.7.2022 10:43

Mám stejnou zkušenost, pan Neff má asi šikovnější ženu, než je sám a hned zobecňuje bez připuštěni jiného názoru.:-)

J. Chalupnik 27.7.2022 7:15

Co je "sdílená taxislužba"?

R. Langer 27.7.2022 7:42

Že někoho svezete vlastním autem. Ale to pochopitelně není žádná taxislužba. ;-)

P. Manda 27.7.2022 6:42

řídí lépe...... to je nesmyslné generalizování. Možná řídí lépe než Aston. To by bylo naprosto pochopitelné. Ale toto zevšeobecńování je na bureše.

V. Kopta 27.7.2022 8:30

je to statisticky prokázáno. Pokud jako líp berete počet způsobených nehod, zraněných, zabitých a způsobenou škodu, tak ženy jednoznačně řídí lépe než muži. A podle mě jsou tyto kritéria asi nejpodstatnější.

P. Manda 27.7.2022 11:59

A prosím, mohl byste mi dát odkaz na tu statistiku ?;-D Myslím, že žádná statistika nerozděluje řidiče dle pohlaví. A zřejmě se bavíte jen o řidičkách osobní aut, že ?

V. Kopta 27.7.2022 14:05

nemáte pravdu, a platí to o autech, dodávkách autobusech , náklaďácích a motorkách. Například:

https://www.nytimes.com/2020/04/27/well/live/car-accidents-deaths-men-women.html