17.9.2019 | Svátek má Naděžda


Diskuse k článku

VĚDA: Zaškrcený sen

Není třeba bujné fantazie k tomu, aby člověk podlehl podezíravosti a vykonstruoval si teorii o spiknutí, které v krátké sérii po sobě poslalo k zemi dvě soukromá kosmická plavidla, raketu Antares a raketoplán ze systému AirShip Two.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 6.11.2014 18:32

Re: Být autorem,

Nepletu. Článek je o obou haváriích a o soukromém kosmickém podnikání.

V. Novák 6.11.2014 18:31

Re: Až Obama odejde....

Nejlepší doba kosmonautiky byla 60. léta.

V 69. Američani ztratili zájem sotva doletěli na Měsíc dřív než Sověti, ani nedolétali celou měsíční misi. A že se nebude v projektu Apollo pokračovat, bylo jasné dřív, než se Armstrong po Měsíci prošel - další Apolla nebyla objednána, výroba dojížděla, plány se skartovaly, linky připravovaly k demontáži a lidi k vyhazovu.

Sověti se tvářili, že o Měsíci nikdy neslyšeli - ale zaplatpámbu za to, že se věnovali aspoň Saljutům a Mirům. Bez nich by nebyla ISS a pilotovaná kosmonautika by zůstala nejspíš na Číňanech...

V. Novák 6.11.2014 18:26

Re: Za tu námahu a riziko

A stálo to za to? On je Boeing nebo Airbus potomkem toho Fokkera?

J. Jurax 6.11.2014 18:23

Za tu námahu a riziko

to jistě stojí.

Ono v roce 1929 Fokker F-VIIa/3m pojmenovaný Southern Cross uskutečníl etapový přelet z Londýna do Sydney za neuvěřitelných 12 dní 14 hodin 18 minut - tedy tehdy neuvěřitelných. Jistě i tehdy se tázali někteří, zda to stojí za to riziko a za tu námahu a za ty náklady, když lze do Sydney bezpečně a pohodlně doplout lodí za zhruba 32 až 35 dnů.

Dnes se na této trase létá - s mezipřistáním - za cca 22 až 24 hodin. Takže ty dvě hodiny by jistě potěšily aspoň ty, kdož by spěchali a byli ochotni (a schopni) si to zaplatit.

V. Vaclavik 6.11.2014 17:44

Re: Nemusíte tomu věřit

Rychlost letani nadzvukovymi rychlostmi taky narazilo na svuj strop a Concorde byl jen jednim z pokusu, ktery byt by nemel problem ziskat cestujici, nikdy nebyl neproblemovy a proto dlouhodobe neudrzitelny. Byl by potreboval mnohem vice zdrazit ty letenky, podobne jako kdyby se letalo turisticky se shuttlem a pak se ukazalo, co se ukazalo, ze dlouhodobe je udrzba moc draha... a ty letenky, ci spise raketenky, by se musely radikalne navysit, coz by nejspis odradilo turisty do vesmiru.

P. Skřivan 6.11.2014 16:38

Re: Být autorem,

Pletete si dva různé projekty. Motor z N1 měla ta první nehoda ... . Možná teď majitel změní názor, až bude hradit cenu nepovedeného startu.

P. Skřivan 6.11.2014 16:36

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

Za novou technologii považuji i tu, o které se sice léta ví, ale rutinně se nevyužívá.

Raketoplán z Vašeho pohledu byl také hodně stará myšlenka. :-) Ovšem zjištění, že se to prostě nevyplatí, tak to bylo zcela nové ... .

V. Mlich 6.11.2014 13:56

Nemusíte tomu věřit

Volný trh vede k optimální (nejnižší možné) ceně, aniž by vyžadoval, aby tomu někdo předem věřil. Jestli to bude snížení na půlku nebo na desetinu, to už je otázka poptávky. Ale podle rozmachu civilní letecké dopravy, i toho, že Concorde neměl problém získat cestující při jejich cenách, lze podobný vývoj očekávat i zde.

R. Langer 6.11.2014 11:23

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

To není dobrý příklad...

B. Uhlich 6.11.2014 11:21

Myslím, že tenhle článek k tématu je velmi dobrý..

http://www.kosmonautix.cz/2014/11/raketoplan-spaceshiptwo-v-troskach/

Je tam docela dobře patrné za jakých okolností takový soukromý projekt vzniká a jaké musí řešit problémy....

B. Uhlich 6.11.2014 11:18

Re: Být autorem,

Njn...ale vzhledem k cenám, kolik tyto motory stojí je to ekonomicky mimořádně výhodné... vzhledem k tomu, že kosmonautika na celém světě stále stojí na motorech vyvinutých W.v. Braunem v Pennemunde a to co se používá je stále jen varianta na jedno téma myslím, že nějaké hlubokomyslné úvahy na toto téma nemají valného smyslu... :-) mmch... tohle přeci není nic neobvyklého..vždyť i běžný dieselový nebo benzínový automobilový motor se sice vyvíjí a zdokonaluje, ale žádný jiný princip se už neobjevil... sice by asi pan Diesel už svůj motor nepoznal, ale asi by se pousmál, kdyby zjistil, že například s účinností jsme už moc nepokrčili... :-(

B. Uhlich 6.11.2014 11:11

Re: Až Obama odejde....

Problém kosmického výzkumu obecně je dán tím, že se náklady na jakékoliv zvýšení výkonu (obecně) zvyšují téměř kvadraticky. Tedy jednoduše řečeno... kosmonautice se v praxi nepodařilo dosáhnout takového zefektivnění aby to kopírovalo praxi v jiných technických oborech.. viz letectví a doprava obecně.. Navíc kosmonautika měla tu smůlu, že se nejdříve vyvíjela jen jako P.R. vojenského výzkumu a pak sloužila zas jako politický ukazatel hospodářského vývoje dané země.. od té doby co kosmonautiku opustili vojáci a pak i politici (dojem na lidi se dá dělat jinak a laciněji..) tak se kosmonautika klopotně snaží obhájit svojí existenci a to prostě není jednoduché. Navíc je zde začíná rozbíhat určité rozčarování nad tím, že ani mentální představa liberálů o tom, že soukromníci budou dělat vše lépe se začíná ukazovat jako nepříliš dobrá. Já si myslím, že původní záměr nebyl úplně špatný..NASA by se asi měla zbavit některých rutinních činností, ale je diskutabilní zda o opravdu půjde tímhle způsobem. Stále je tady ve hře fakt,že ty soukromé firmy zatím žádným svým (čistě svým) podnikáním nevydělaly ani dolar..všechny tyto firmy jsou závislé na finančních injekcích státu , nebo svých investorů a je velmi diskutabilní, zda se vůbec někdy podaří, aby tohle kosmické podnikání bylo opravdu ziskové..tedy životaschopné. To nijak samozřejmě neznamená, že by se ty firmy neměly o nic snažit..ale je asi nanejvýš nutné pochopit, že některé idealistické představy o soukromém podnikání ve vesmírů nemusí být zrovna relevantní. A tak se může po čase stát, že i na tohle se budeme dívat jako na další slepou cestu v oblasti létání do vesmíru...

Budoucnost kosmonautiky je závislá na tom, že do kosmonautiky začne přicházet podstatě větší množství prostředků než dnes a pak se snad opět vrátí takové doby jako byly na přelomu 60/70 tých let. Ale vzhledem k tomu, že dnes už má lidstvo jiné cíle - vidím celou věc krajně temně...

B. Uhlich 6.11.2014 10:48

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

Pokud mi chcete dokazovat svojí ostrovtipnost, tak prosím zvolte nějaký jiný příměr...to s těmi počítači se Vám fakt nepovedlo... Ono, kdybyste se nad věcí zamyslel, tak byste možná pochopil, že kdyby se kosmonautika vyvíjela jako ony Vámi zmíněné počítače, tak by se dnes běžně létalo malými raketami a loděmi v celém přilehlém vesmíru a protože se nelétá, tak Vám to tak nějak nefunguje, že? On ten vývoj v kosmonautice tak nějak asi závisí na něčem jiném, že? :-) Na rozdíl od počítačů, které lze miniaturizovat a zvyšovat u nich výkon, kapacitu a pod. podobná optimalizace u kosmického létání nefunguje.... bohužel.

Co se týká Vámi zmíněných "nových" technologiích ..no to jste mě ale pobavil...asi by bylo dobré opravdu věnovat čas na studium toho co se v kosmonautice a raketové technice dělo za uplynulých 50...60let. Vypouštění satelitů z letadel se dělalo už dávno a hybridní motor rovněž není žádný vynález... to víte všichni ti vědci ze všech kosmických agentur jsou asi úplně stupidní a asi nevědí to co víte Vy tak do zblbnutí se brání všem moderním technologiím... :-)))))))))

V. Novák 6.11.2014 10:45

Re: Být autorem,

Použít 40 let staré sovětské motory mi nepřjde jako cu moc inovativní přístup...

V. Novák 6.11.2014 10:44

Re: Až Obama odejde....

Kosmologie je nauka o vzniku a minulém, případně i budoucím vývoji vesmíru jako celku.

Létání do kosmu se říká kosmonautika.

Ve vývoji kosmické lodi (skutečné kosmické lodi!) Orion se pokračuje http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--aqxHfl-3--/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/euupcipwfpv2xbzldo5o.jpg

P. Skřivan 6.11.2014 8:41

Re: Až Obama odejde....

Neřekl bych, asi neznáte detaily. Ten původní program byla bláznivina. Co zavedl Obama, má úplně jinou úroveň. To jen v novinách to vypadalo opačně.

P. Hlosta 6.11.2014 6:48

Až Obama odejde....

Myslím si, že po odchodu Obamy ze scény se vrátí kosmický program NASA do prakticky původního směru. Vývoj v kosmologii musí být státy financován, protože lidstvo nemá jinou možnost aby to ekonomicky zvládalo. Pokud to USA neučiní, pak je předčí Čína a Indie. Rusko snad stagnuje, ale časem bude chtít pokračovat ve vývoji.

Potom je možnost ještě spekulace, že USA už mají nový pohonný systém, který získali z UFO. ;-))

P. Skřivan 6.11.2014 6:21

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

Podobné problémy viděl i někdejší ředitel IBM u počítačů. Prý byl trh tak asi na 4 počítače ... . :-)))

Nová technologie je jak hybridní motor, tak technologie vypouštění z nosiče i malý raketoplán pouze pro posádku bez nákladu.

P. Skřivan 6.11.2014 6:16

Být autorem,

tak z toho nedělám drama.

Soukromým firmám se to dalo mj. proto, aby i trochu riskovaly a tím se rychleji dostaly dál v čem soukromé podnikání vede: v úspoře nákladů. Jinak by se navždy používal jako palivo vodík, protože ten je přece nejlepší. :-)

Jinak nehoda není žádné překvapení: hybridní motory jsou nestabilní a tady jde o unikátní patentové řešení. Je Patent a patent ... . Pokud jim lze něco vytýkat, tak to, že v éře dronů, to testovali s posádkou ... .

B. Uhlich 6.11.2014 0:56

Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

nejste schopni pochopit, že liberální přístup k podnikání je jedna věc ovšem fyzikální zákony ta druhá a bohužel se stále dopouštíte jednoho kardinálního omylu... žádný vývoj..opakuji žádný vývoj neumožní to co příkladem uvádíte ve svém příspěvku ohledně toho fotoaparátu, který se bude po čase prodávat za 1/10...ano ten fotoaparát asi ano...ale létání do vesmíru nikdy nebude tuctovou záležitostí a to dokonce ani to suborbitální. Nikdo tady zatím nedisponuje žádnou NOVOU technologií, která by umožnila do vesmíru létat diametrálně laciněji než to zvládavají ostatní vesmírné agentury. Jednoduše proto, že jedinou možností jsou zatím chemické motory a tam je prostě jejich provoz drahý ať se to někomu líbí nebo ne. To samozřejmě žádnému kosmickému podnikání nebrání, ale považuji za nehorázný nesmysl tvrdit, že soukromé firmy zlevní cestování do vesmíru..nezlevní jednoduše proto, že to nikdy nebude možné...a to , že to dnes různá média do zblbnutí tvrdí je už tak nějak jiný problém. Skutečnost je taková, že všechny soukromé firmy podnikající v kosmickém létání budou jednoho dnes tvrdě konfrontovány ať už se stagnujícími státními zakázkami, nebo se solventností svých zákazníků. Např, Bransonova firma přiznala , že o let na jejím suborbitálním letounu má zájem asi 10tisíc lidí ale opravdu zálohu složilo jen necelých 700..a to je ještě dikutabilní, zda si to ti lidé nerozmyslí, když jim nakonec dojde, že ten let "v kosmu" má trvat asi 7min... a stejný problém já vidím v létání na oběžnou dráhu, kde bude stát letenka desítky milionů dolarů..ano já nepopírám, že tu pár miliardářů je, kteří si to asi dopřejí, ale opravdu si nejsem jistý, zda kvůli pár desítkám zájemců se bude něco budovat...zvláště v okamžiku, kdy se nedá předpokládat, že by se provoz takové technologie nějak s časem zlevňoval jednoduše proto, že to nikdy nebude technicky možné.

Proto jsem velmi skeptický vůči kosmickému podnikání i když se jedná o mimořádně zajímavé projekty.....