29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Diskuse k článku

VĚDA VERSUS ROZUM: Ozonová díra do nebe

V několika článcích připomínám případy z posledních let, kdy se vědci a věda podíleli na vytváření celosvětových kampaní, které sice ovlivnily životy všech, ale byly postaveny na faktech, která se nepotvrdila.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Metelka 17.4.2023 15:54

Ale proč by si vybíraly hlavně vzduch ve výšce kolem 15 km?

J. Ganaur 17.4.2023 15:53

Ty částice nakonec skončí v zemi.Také by byla zajímavá četnost polárních září v roční době.:-)

M. Šejna 17.4.2023 15:48

Protože to tak je. El-Niňo znamená Ježíšek.

L. Metelka 17.4.2023 15:40

Ne, souvisí to s teplotou a tvorbou polární stratosférické oblačnosti. Nad Antarktidou se tvoří díra o ploše desítek milionů km2 s trváním několika měsíců. Nad Arktidou maximálně minidíry s řádově menší plochou a trváním ve dnech...

L. Metelka 17.4.2023 15:38

To už jsem taky nedávno vysvětloval, takže stručně: nad Antarktidou se v zimě ochlazuje vzduch víc než nad Arktidou. Při teplotách pod -80 st.C. (v Antarktidě běžné, v Arktidě výjimečné) se tvoří polární stratosférická oblačnost (trihydrát kyseliny dusičné) a právě na povrchu těch aerosolů se výrazně urychlují reakce rozpadu ozonu. Proto Antarktida ano a Arktida ne.

P. Brich 17.4.2023 15:36

Vstoupili jsme do období 500letého sucha. Už máme 3 roky za sebou;-)

J. Ganaur 17.4.2023 15:36

Nad Arktidou taky, ale míň.Přece nechcete tvrdit, že je jiné složení atmosféry na severní a jižní polokouli.:-)Třeba to souvisí s teplotou a pod.Taky to může souviset s náklonem osy ke Slunci.:-/

L. Metelka 17.4.2023 15:35

A mimochodem - interakcí slunečního větru s atmosférou vznikají polární záře. Ty se vyskytují ve výškách nad 100 km (zelená) až po více než 200 km (červená). U ozonové díry se ale bavíme o výškách hlavně kolem 15 km...

P. Brich 17.4.2023 15:34

A proč se vyskytuje právě jen u jižního pólu? Že by se těžké freonové molekuly skutálely po zeměkouli dolů8-o

L. Metelka 17.4.2023 15:29

Tak proč se ozonová díra vyskytuje hlavně v září a říjnu a ne v době vrcholného léta na jižní polokouli (prosinec-leden)? A proč se vyskytuje jen nad Antarktidou a ne nad Arktidou?

L. Metelka 17.4.2023 15:28

Nevědí, o čem píšou. Důležitý je jen titulek...

J. Ganaur 17.4.2023 15:23

Proč v prosinci?8-o

J. Ganaur 17.4.2023 15:22

A co když ozonová díra v oblasti pólů závisí také na intenzitě slunečního větru.Magnetické pole tyto částice odvádí k pólům a ty likvidují ozón.Tady něco takového píšou.:-/https://www.aldebaran.cz/bulletin/2021_08_mag.php

M. Šejna 17.4.2023 15:16

Dnes jsem zaregistroval další poplašnou zprávu našich " interpretů globálního oteplování". ;-D

Poté, co celé Česko vyhlásilo povodňovou aktivitu, nám média přinášejí zprávu, že v létě bude vrcholit El-Niňo, budou tropická vedra a katastrofální sucho. ;-D

Ti idioti ani netuší, že El-Niňo vrcholí v prosinci a nikoli v létě. A strašit tropy a suchem v dubnu, který je už třetí rok po sobě studený a deštivý, může jen totální pitomec. :-/

L. Metelka 17.4.2023 15:14

Nesouhlasíte?

J. Ganaur 17.4.2023 15:13

Nóóó....;-D;-D;-D

P. Brich 17.4.2023 15:08

Sovětští vědci zkoumali blechu. Utrhli jí jednu nohu a udeřili vedle ní pěstí do stolu. Blecha vyskočila. Totéž i bez dvou nohou. Až když jí utrhli všechny nohy, blecha se po úderu ani nehnula. Závěr: Utrhnou-li se bleše všechny nohy, blecha ohluchne.

L. Metelka 17.4.2023 15:07

Všimněte si, že často v televizi uvádějí někoho jako ekologa, ale je to člověk, který nemá ekologické vzdělání ani praxi. Jen jakousi ideologii. V klimatologii je to podobné, za klimatologa se dnes vydává kdejaký šarlatán...

L. Metelka 17.4.2023 15:05

Ne, ekologie i klimatologie jsou standardní disciplíny, na které se, bohužel, nalepili různí interpreti (spíše dezinterpreti) a snaží se ty výsledky ideologicky interpretovat. Typickým příkladem jsou Greenpeace, Děti Země a další podobní.

P. Brich 17.4.2023 15:02

Bez alarmizmu by nebyl šum svistu pro ekology, klimatology a podobné vykladače věrouky.

L. Metelka 17.4.2023 14:42

Neřekl bych, že je to k ničemu. Jejich výstupy nejsou špatné, ale bohužel tahle instituce někdy trpí nadměrnou dávkou alarmismu v interpretacích těch výstupů.

P. Brich 17.4.2023 14:33

Takovým typickým výzkumem na dvě věci je Ústav výzkumu globální změny AV ČR: https://www.czechglobe.cz/cs/o-nas/

https://www.czechglobe.cz/cs/struktura-ustavu/

https://www.czechglobe.cz/cs/resene-projekty/

https://www.czechglobe.cz/cs/publikace/

L. Metelka 17.4.2023 13:30

Klimatologové nejsou a nebudou odborníky na to, co by se mělo dělat. To je věc přes mnoho oborů, včetně ekonomie a tohle rozhodování prostě patří do politiky, ať chceme nebo ne.

P. Sura 17.4.2023 13:18

To mě právě na vás - nezpochybnitelných odbornících zaráží, že dokážete u té nejméně nákladné lidské činnosti prohlásit, že "s tím se nedá nic dělat". A raději souhlasíte s devastací ekonomických procesů cestou technologických šíleností, kde je výsledek při stále rostoucích objemech nejistý a spíš nepravděpodobný. Kdyby se totiž prostředky věnované na "boj s klimatem" za těch 50 let použily na OSVĚTU a rozumnou míru antikocepce, mohli jsme dnes už porovnávat výskledky.

Politické proklamace že Čína začne klimatické závazky plnit "trochu později" považuji za další účelový žvást, protože při čínském techologicko-predátorském směřování v té době si Čína může podmanit zbytek světa (spolu s režimy, které usilůjí o toéž), že potom nebude, komu by se zodpovídala.

L. Metelka 17.4.2023 13:12

Měřilo se tam od roku 1957 Dobsonovými spektrofotometry, pak přišly Brewerovy spektrofotometry a satelitní data. Brewery a Dobsony (někde se tam jimi ještě měří, právě kvůli homogenitě) jsou na sebe dobře navázané, princip měření je stejný, jen technické řešení je u Brewerů lepší a modernější. A satelity nejsou nezávislé, jsou průběžně kalibrovány pomocí pozemních měření, zejména Brewerovými spektrofotometry. Ta měření jsou na sebe navázána velice dobře a existuje řada studií, které se tím podrobně zabývaly.

L. Metelka 17.4.2023 13:05

Dobrý den. Pokud jde o to "přemnožené" lidstvo, máte pravdu, ale tady v blízké budoucnosti řešení nevidím. Ona porodnost souvisí s životní úrovní a ta se v řadě zemí během krátké doby nedá zvýšit. Obávám se, že na co dojde, to bude skutečně "přirozený výběr" v těch nejchudších oblastech s tím, že přežijí jen nejsilnější jedinci. Prostě se tam neuživí všichni. Druhá možnost je hromadná migrace, to je něco, co jim problém nevyřeší a nám jen udělá.

Pokud jde o Ústav pro výzkum klimatické změny, znám tam pár lidí, jsou to odborníci a dělají svou práci dobře. Je tu ale otázka managementu, který ty výsledky následně prezentuje a interpretuje a tam taky vidím cosi nedobrého, tendenčního až aktivistického.

P. Sura 17.4.2023 13:01

A je to jisté, nebo byly kolem roku 1980 použity nové metody měření, poskytující přesnější data?

P. Sura 17.4.2023 12:51

Dobrý den pane Metelko! Rád Vás zase vidím. Ano, jde mi především o ty organizace vycházející z humanitních oborů. Nicméně začínám být velmi skeptický například (především) k výstupům "Ústavu pro výzkum klimatické změny". Nejen že se stále rozrůstá, ale především jeho vize a výstupy jsou čím dál katastrofičtější. Vypadá to, že cílem jeho bádání je nalézt jakýkoli objem lidských činností zdůvodňující nárůst měřených a sledovaných parametrů BEZ OHLEDU na akceptování té nejjednodušší souvislosti že 8x přemnožené lidstvo vyprodukuje (zatím jen) 4x větší objem "antropogenních škodlivin" a že zásahy do technologických procesů to nemohou při současném trendu fertility zvrátit.

L. Metelka 17.4.2023 12:32

Jen bych zapochyboval o těch vědeckovýzkumných aktivitách, postavených na "mantrách těch pečujících organizací". To může fungovat možná v humanitních oborech, v sociální oblasti a podobně, ale ne tam, kde je rozhodující třeba fyzika. Tam by ty "pečující organizace" žádnou jen trochu věrohodnou "mantru" nevymyslely...

M. Šejna 17.4.2023 12:12

No to je zas informace století. ;-D

Takže podle experta Ticháčka mají nové moderní chladničky vyšší spotřebu energie na jednotku, než ty staré freonové. ;-D