19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

VĚDA: Rvačka na Titaniku

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R 26.7.2009 2:38

Re: Učení se je prý školometství.

To bude asi klasický rozpor mezi Cisc a Risc instrukcemi. Jinak o tom ale moc nevím.

Patron Divný 25.7.2009 8:24

Re: Učení se je prý školometství.

Pokladní v samoobsluze není měřítko. Vzhledem k tomu, jaké mají platy, je to při hledání práce jedna z posledních štací, takže tam člověk často narazí na jedince, kterým se ta kolečka v té hlavě otáčejí velmi pomalu. Osobně pochybuji o tom, že by ta pokladní dokázala něco najít na internetu.

Pokud jde o to učení se zpaměti versus vyhledávání informací: ono se to nesmí přehnat na žádnou stranu. V době, kdy jsem chodil do školy já, se to silně přehánělo směrem k tomu učení zpaměti. Jak je to dnes, to nemohu posuzovat.

To se samozřejmě netýká malé násobilky. Její znalost je natolik praktická, že není co řešit.

L 26.7.2009 8:17

Re: Učení se je prý školometství.

Doufam, ze se to brzo zmeni. Matematici svetoveho vehlasu prijdou na pracak a budou shanet misto. Tam jim reknou: 'Matematik? To umite scitat. Pujdete delat pokladniho."

R 25.7.2009 17:24

Re: Učení se je prý školometství.

Za socíku pokladní u nás v naší vesnické Jednotě, když se porouchala pokladna a porouchávala se často, spočítaly klidně vrchovatý košík nákupu z hlavy stejně rychle jako s pokladnou. A byly to padesátileté báby.

Hadí oči 25.7.2009 1:03

Učení se je prý školometství.

Důležite je prý vědět, kde si informace najít. Takže jsem na vlastní oči viděl produkt neškolometství.

Mladá pokladní, zcela určitě sběhlá vyhledávat informace na internetu, nebyla schopná spočítat plato Kinder vajíček způsobem 6x5=30.  Počítala to po řadách způsobem pět plus pět je deset, plus pět je patnác . . atd. až do třiceti. Jelikož ještě pořád byla za kasou bez internetu, spočítala to pro jistotu ještě jednou, kupodivu se stejným výsledkem.

Kupoval jsem si balík 2 x 3 Ondrášovky,  raději jsem odešel k vedlejší pokladně.

Luděk 25.7.2009 0:41

Zajímavý úhel pohledu

Skoro mi dole chyběl řádek ... zde připojte svůj podpis. Nemyslím si, že loď se už úplně potápí potápí a tak se v baru rád poperu. S tím základmím školství je to prava. Základní předpoklad aby někdo něco studoval do hloubky, je to, že ho to baví. Bohužel například didaktika chemie učinila obrovský pokrok v tom aby výuku naprosto odtrhala od reality. Nic proti českému názvosloví, ale po roce drilu omrzi. Vycpaný elektronový orbital je jistě vkusná ozdoba pracovny, ale ne učebnice základů chemie. Když jsem se kdysi ptal proč je chemie nejneoblíbenější (je to vůbec česky?) předmět na ZŠ, dostalo se mi odpovědi že to není pravda, že je až druhá po fyzice. Pak se ale nemuzeme divit, že nám na VŠ končí núspěšní adepti kargokultických věd. No postěřoval jsem si ... a ještě jednou děkuji za článek.

HB 25.7.2009 6:28

Re: Zajímavý úhel pohledu

podle me by se vyuka chemie pro ZS mela od zakladu zmenit a mela by byt spis prakticky zamerena..je sice hezke, ze zaci skonci devatou tridu a umi pojmenovat slouceniny, ktere mozna nikdy v zivote neuvidi, ale maji jen mlhavou predstavu co delat, kdyz se treba omylem napiji Sava...coz je narozdil od nazvoslovi sakra dulezita vedomost..

co se penez pro Akademii tyce...kdyby se ty penize, co jim vezmou, daly na vedu na VS, nebyl by to takovy problem-jen by doslo k urcite reorganizaci, ale nejak vyrazne by to ceske vedce neohrozilo...ale ze se ty penize naliji soukromym firmam na jejich casto pochybny vyzkum, to je opravdu do nebe volajici kravovina...

Hadí oči 25.7.2009 7:24

Re: Po vypití sava

bude nejlepší vypít nějakou tekutinu na rozředění (ne kyselinu, louh, benzín  nebo čistič skvrn a pod.), potom se pokud možno vyblít a volat doktora. Na to snad nemusím znát ani jeden chemický vzorec. :-)

mk 25.7.2009 9:24

Re: Zajímavý úhel pohledu

savo  omylem vypit nelze;-)

R 25.7.2009 18:13

Re: Zajímavý úhel pohledu

To byste koukal(a), co všechno lze vypít omylem...  když to je přelité do flašky od limonády, piva, cocacoly....a je to barevně podobné.;-(

Luděk 25.7.2009 13:54

Re: Zajímavý úhel pohledu

Tak tak ... doufám že výuka na ZŠ se časem změní tak aby vzbudila zájem o ne hrůzu. Za drilovámím názvosloví vidím to ze se to dobre známkuje.  Zatím nejhezčí příklad co jsem videl byla kyselina pentahydrogen jodistá.

S převedením peněz na VŠ bych byl opatrný (ač z VŠ). Na pracovištích Akademie se mnohdy dělá dost inikátní výzkum. A nejsem si jistý připraveností VŠ umožnit jeho pokračování.

Medved 25.7.2009 7:41

Re: Zajímavý úhel pohledu

Taky jsem jako dítě nechápal, proc to není trychtýř, ale nálevka a mám z chemie blbou známku. Matikář a fyzikář moudře netrval na posuvném měřítku a klidně zkousl šupléru, když mu člověk spočítal napřed z hlavy přibližně a po té přesně hmotnost provrtaného kvádru.

mk 25.7.2009 9:06

Re: Zajímavý úhel pohledu

Ja prosla chemii zakladniho skolstvi v 80. letech. Nase chemikarka nas dokazala naucit nejen nazvoslovi, ale i chemicke rovnice stejne jako jsme vsichni meli predstavu treba o neutralizacni reakci. Presvedcila nas, ze to ma logiku a je to zabava.  Uz jako deti jsme mely tuseni, ze jsme divnou vyjimkou. Chemie u nas patrila k nejoblibenejsim predmetum hned po tech flakacich. Po 25 letech se chemii zivi 3 z nas (studovalo ji 6, 2 na ucnaku). V osnovach to nabude a bez nazvoslovi a chemickych rovnic by byla chemie jen dalsi sprtaci predmet.

Tx 25.7.2009 12:16

Re: Zajímavý úhel pohledu

Milá mk, považuji za zločin proti lidskosti opuštění geniálního Votočkova názvosloví "-ný -natý..." které Vám ihned řeklo i vzorec a mocenství (pardon, teď "oxidační číslo"). Už nemáme "kysličník", ale oxId (přestože je oxYgen a ne oxIgen). No, blbne se na všech stranách a "brusiči jazyka chemického" vzkvétají...

mk 25.7.2009 20:05

Re: Zajímavý úhel pohledu

za nas byl oxid i -ny, -naty, -ity....

R 25.7.2009 17:35

Re: Zajímavý úhel pohledu

Já jsem se chemii naučil o nějak dva roky dříve než jsme se k ní dostali na základní škole. A to z populárně naučných knih, kde bylo nějakých suchých vzorců minimálně, ale bylo popsáno, co všechno se k čemu a za jakých podmínek používá. Vzorce jsem se naučil jaksi mimochodem a když se chemie brala na škole, jen jsem opakoval....

Tx 25.7.2009 12:04

Re: Zajímavý úhel pohledu

No, jako chemik Vám mohu potvrdit, že současní asáci na VŠ Vám sice na počítači udělají zázraky, objasní, jak se kterej elektron na ktreý orbitě otáčí, ale netuší, že sirník sodnej je žlutej a strašně smrdí (sirovodíkem).

Luděk 25.7.2009 14:13

Re: Zajímavý úhel pohledu

No a tady by právě stačilo vzkřísit Vámi zmiňovaného Votočka. Jeho učebnice anorganické chemie je poklad, kde se člověk dozví jak látka vypadá, páchne a chutná. Nezačínat od konce ale do začátku. Dávat příklady ze života ... "Již staří Římané natírali lokomotivy suříkem." A to jeho názvosloví ... Bylo by pěkné kdyby se učilo názvosloví na tom co už se probralo.  Když učíte malé dítě angličtinu taky si znáze zapamatuje to co zná co někdy vidělo. Ale chápu, že fascinace jednoduchostí názvosloví velí na ZŠ předvádět dětem že dokáží pojmenovat všechno. My jsme kdysi strávili celý půlrok studia biochemie na SŠ drilem organického názvosloví. Neprobrali jsme ani stránku z učebnice. Polovina třídy měla z testů jedničky, polovina pětky ... a Karel Gaussu se obracel v hrobě. Názvosloví je pomůcka nikoli cíl.

mk 26.7.2009 21:49

Re: Zajímavý úhel pohledu

tak se jich zkuste zeptat sulfid sodny. Sirnik se pri vyuce chemie nepouziva uz hezkou radku let. Pokud absolvovali praktika na prirodovede urcite vedet budou... na urcite pachy se nezapomina;-P

Jiří Chýla 25.7.2009 0:17

Milý Miloslave,

většinu toho, co jste napsal podepisuji, ale ne všechno. "Tvořiví umělci vědy" pořád existují. Vidím je denodenně v Akademii i na vysokých školách a pevně doufám, že "v našich podmínkách odsouzeni k vyhynutí¨" nejsou. Je mezi nimi spousta mladých lidí a právě kvůli nim mi není jedno, zda vyhrají "akademici" nebo "průmyslová lobby". A nemělo by to být jedno ani Vám.  

EWCZ 25.7.2009 0:31

Re: Milý Miloslave,

Nehlede k tomu, ze zakladni skolstvi vedene puvodnim zpusobem bylo levnejsi, nez to novomodni, dle Sorosovych principu, kdy se decka uci pindat o cemkoli bez znalosti jakychkoli faktu.

Vašek 25.7.2009 16:42

Re: Milý Miloslave,

Nechci Vám kazit radost, ale z VŠ prostředí jsem odešel hned po dokončení postgraduálu. Asi to bude na několika málo VŠ lepší, ale třeba v Pardubicích mohu do slova a do písmene potvrdit slova autora o tom uzavřeném sebepotvrzujícím kroužku plodícím nesmysly místo publikací. Oni "staříci" (a to některým je jen kolem čtyřiceti) jsou opravdu velmi nerudní při jakémkoliv pokusu o změnu. Plat na pardubické univerzitě nebyl úplně špatný (lehce přes 130% průměrného platu), ale rodinu (manželku na mateřské, dvě děti) jsem z toho neuživil. Nezdědil jsem byt po rodičích a hypotéka a dojíždění 45 km ukusuje pořádný kus platu...

No a pokud si k tomu člověk připočte, že pro některé pány docenty a profesory byl jen mladíček bez nároku na vlastní názor - pak je lepší být jinde. A opravdu je mi mnohem líp.

Jinak k tomu základnímu a aplikovanému výzkumu. Při obhajobě dizertace mi bylo vyčítáno, že se z větší části zabývá aplikovaným výzkumem, což vlastně ani není výzkum, ale inženýrská záležitost. Takže bych prý vůbec k obhajobě neměl být připuštěn.

Takže možná tvořiví umělci vědy existují, ale na UPa bych je nehledal (nemohu mluvit za chemičárnu, ta si žije vlastním životem). Minimálně na FES prostě nejsou.

MZ 25.7.2009 20:20

Re: Milý Miloslave,

Vaše zkušenosti jistě nebyly dvakrát příjemné, ale poukazují na jednu zásadní věc - zatímco AV se po revoluci zbavila balastu a "staříků" (počet zaměstnanců v 90. letech klesnul na polovinu - přitom k evaluaci byli pozváni i zahraniční experti), vysoké školy nikoliv..... Přesto tu najdete zastánce toho, že peníze sebrané AV se mají přesunout na VŠ na podporu tamního výzkumu.