2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

VĚDA: Kmenová mentalita a princip předběžné opatrnosti

Začnu příběhem. Před dvěma lety jsem patřil k oné podivné sortě lidí, kteří milují běhání a snaží se najít ty nejbláznivější způsoby, jak tento sport provozovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 31.5.2019 5:56

Re: Antibiotika

Jaké "další DDT"? Myslíte ten velmi užitečný a nijak závadný prostředek, co v Africe zachraňuje i v současnosti milióny životů, a který když byl právě z důvodu "předběžné opatrnosti" Zelenými vrahy určitou dobu zakázán, tak to zpusobilo prakticky milionovou genocidu?

R. Langer 31.5.2019 5:58

Re: Antibiotika

http://www.osel.cz/7394-kolik-milionu-zemrelo-na-malarii-kvuli-zakazu-ddt.html

J. Strakoš 31.5.2019 6:41

Re: Antibiotika

Ano, právě toto DDT mám na mysli (Znáte snad ještě nějaké jiné? :-) ). A právě proto je posuzování problematické, protože používání je všechno jen ne černobílé.

R. Langer 31.5.2019 7:18

Re: Antibiotika

Ne, to posuzování nijak problematické není, dodnes se totiž žádná škodlivost DDT neprokázala, a o tom je tady řeč. Přečetl jste si ten článek?

J. Strakoš 31.5.2019 7:56

Re: Antibiotika

No a v tom právě s Vámi nesouhlasím, navíc si myslím, že takové závěry jdou přesně proti tomu, co tady píšete - na základě článku(ů) tvrdit, že všechno je bezproblémové je opravdu krátkozraké.

A článek jsem četl, články pana Kremlíka mám obecně rád a považuji je za dobrý začátek do diskuze.

Mohl bych taky podat nějaké články, např.

https://academic.oup.com/humrep/article/24/10/2429/777331 - ale znamená to, že DDT je opravdu problém? Rozhodně ne, jen to ukazuje, že existuje opačný názor, který je potřeba vzít v potaz. Prostě věci většinou nejsou černobílé, ať se Vám to líbí nebo ne.

R. Langer 31.5.2019 8:04

Re: Antibiotika

Víte, když bude vaše dítě umírat na malárii, budete řešit ptačí skořápky, nebo co mi jako svou oponenturou chcete říct? A ano, na všechno existuje "opačný názor", ale proti tomu DDT se oficiálně a s velkým humbukem zatím nikdo nevyjádřil, každý zatím jenom opatrně prezentoval "opačný názor", který ovšem při podrobnějším přezkoumání nic nedokazuje. Kdyby totiž dokazoval, bylo by to prezentováno úplně jinak. Takže i díky VÁM potom lidé umírají, a já vás tímto řadím k masovým vrahům, pokud tohle "berete v potaz". Já to totiž v potaz NEBERU.

J. Strakoš 31.5.2019 8:27

Re: Antibiotika

Ok, budu se muset smířit s tím, že jsem někým považován za masového vraha. Možná i horšího než Hitler.

A i přesto budu zastávat u nasazování nových věcí opatrnost.

R. Langer 31.5.2019 8:51

Re: Antibiotika

Ano, Zelení jsou u mě masovými vrahy rozhodně horšími jak Hitler, a pokud s nimi sympatizujete, řadíte se pro mě tamtéž.

P. Lenc 31.5.2019 9:57

Re: Antibiotika

Pane Langře,domnívám se, že vaše argumenty jsou oproti argumentům pana Strakoše opravdu relevantní a dík za ně.Vidím to stejně.

J. Jurax 31.5.2019 11:23

Ano.

Ale jsou různé stupně opatrnosti. Nejjednodušší a často prosazované je naprosté odmítání.

To je to, co ukáže následující zcela vymyšlený případ : nový lék na závažnou chorobu - třeba roztroušenou sklerózu - vyléčí 990 pacientů z tisíce, u osmi nezabere a dva s pravděpodobností 38,5 procenta do měsíce zabije.

Co s takovým lékem? Opatrnost praví pryč s ním, je to vraždící preparát, spolehlivě zabije dva lidi z tisíce!

Z. Lapil 31.5.2019 14:20

Re: Antibiotika

Já vám opatrnost nehodlám vyvracet, jen prosím zvažte: když vám projektant navrhne barák a vám se to z nějakého důvodu nezdá, obrátíte se pro radu na jiného projektanta nebo na facebookovou skupinu "nevěřte projektantům, dělají to pro peníze"?

Schválně jsem vybral příklad mimo antibiotika a záchranu planety, protože nechci rozum ovlivňovat emocemi.

Připomínám: novinový ani facebookový článek psaný nejlepším odborníkem nikomu nedá několik let louskání skript a cvičných prací a už vůbec ne celý - delší nebo zatím kratší - život praxe v oboru. A už vůbec ne znalosti autora o té konkrétní věci, které získal tím, že se tou věcí několik dní/týdnů/let zabýval.

J. Strakoš 31.5.2019 14:57

Re: Antibiotika

Vím, že to je přirovnání (a každé přirovnání kulhá), ale u domu máte relativně omezený prostor dopadu. Takže když spadne, zabije lidi v domě a možná pár v okolí.

Problém spatřuji v zásahu do velmi komplexního systému jakým příroda je a nemožnost rozumně otestovat dopady po dobu několika lidských generací. To, společně s globalizací, může skutečně rozšířit problém, který se bude těžce řešit. Proto ta opatrnost.

Z. Lapil 31.5.2019 15:59

Re: Antibiotika

Toho problému nezvládnutelné komplexnosti jsem si vědom. Ale právě proto: u předběžné opatrnosti mi největší problém dělá její, řekl bych, předmět.

Nechť je pravda, že "lidský" CO2 má podstatný vliv na zvyšování planetární teploty. Zanedbejme ostatní vlivy včetně vodní páry (a TAHLE změna spolu se změnou teploty nastane, ne že ne). Ptám se: je předběžně opatrné jeho (CO2)omezení, které snižuje riziko přílišného oteplení, nebo je třeba ho vypouštět co nejvíc, aby bylo zabráněno přílišnému ochlazení? Jaká je cílová teplota a jakým množstvím CO2 jí dosáhnout.

Mimochodem: právě dnes byla rekordně nízká teplota něco přes 3st., a to v roce 1864. Rekordně vysoká teplota něco přes třicet stupňů byla o pouhé tři roky později, v r. 1867. Předpokládám, že v Klementinu. Zdroj: Countryradio dnes ráno.

Neboli kolísání teploty (ano - jedno jediné měření globální poměry opravdu nevystihuje) není až taková novinka, jak by se podle "zelených" mohlo zdát.

A to ještě nemluvím o ekonomice, tedy o tom, není-li vhodnější (levnější a spolehlivější) začít pěstovat jídlo v hydroponických částečně podmořských (chlazení) sklenících, než se rukou nejistou pokoušet zabránit vzniku pouště. Ale to je jen rejpnutí, nechci odvést řeč.

J. Strakoš 31.5.2019 18:35

Re: Antibiotika

Ono to možná tak opravdu nevypadá, ale kdo chce být opatrný se zaváděním nových antibiotik a soudech o DDT není automaticky odpůrcem JE nebo zastáncem boje za CO2.

Takže boj s CO2 osobně považuji za účelový politický konstrukt, který byl stvořen kvůli ziskům. Je to ideální běh na dlouhé tratě, takže politici mohou bojovat roky a roky, než se ukáže, že král je nahý. Správně jste si všimnul, že výsledná teplota není stanovena, takže ani nelze ověřit, že vyhráváme nebo nikoliv.

Ještě k předběžné opatrnosti a studiím - problém vidím komplexnost života a nemožnosti opakovat dlouhodobý test za zcela stejných podmínek, takže závěry mohou být mylné (na obě strany).

J. Lukavsky 31.5.2019 13:49

Re: Antibiotika

"jen to ukazuje, že existuje opačný názor, který je potřeba vzít v potaz." No existuje spolek pro "Placatou Zemi" ba dokonce pro "Zemi kulatou, ale dutou". I jejich názory je třeba vzít v potaz? I takový daniken má zajímavé názory. Když ale namícháte názor na Zemi kulatou, plochou a dutou dostanete co? J.L. end

V. Petr 31.5.2019 14:15

Např. "názorovou pluralitu..."

Z. Lapil 31.5.2019 14:24

Re: Antibiotika

Dostanete kulový, tudíž Země je kulatá. CBD :-).

P. Dvořák 31.5.2019 6:50

Re: Antibiotika

Ano, problematika dopadů.

My jsme si používáním DDT nejprve zamořili životní prostředí a používáním v Africe u nás dojde k dalšímu zamoření, tentokrát demografickému.

TEDY: Čert nám byl dlužen DDT.

R. Langer 31.5.2019 7:21

Re: Antibiotika

Ale DDT nic NEZAMOŘILO, v tom je ten vtip. Je to LEŽ. O tom druhém zamoření ovšem máte naprostou pravdu.

P. Dvořák 31.5.2019 7:35

Re: Antibiotika

Do jaké míry u nás došlo nebo nedošlo k celkovému zamoření od DDT to se přít nebudu. Ale s určitostí vím, že v té době např. došlo k drastickému úbytku dravců, především káňat. Nakonec se přišlo tím, že to nebylo přímo otravou, ale DDT způsobovalo odvápňování skořápek, takže samička vajíčka rozmačkala ještě před vylíhnutím. To vedlo ke zvýšení populace škůdců, např. hrabošů, takže se musely nasadit jiné chemické prostředky na jejich hubení . . . .

A jsme zase zpět u problematiky netušených dopadů.

R. Langer 31.5.2019 7:53

Re: Antibiotika

Řekl bych, že to nebylo tak horké, jak se říkalo. Ještě do nedávna byli u nás draví ptáci škodná, a pokud vím, normálně se stříleli, takže za komančů člověk na dravce nenarazil, jak byl rok dlouhý. Tam bych hledal nedostatek dravců, nikoliv v používání DDT u nás. Už i z toho důvodu, že nejvíc tím byli ohroženi ptáci lovící ryby ve vodách, do kterých bylo DDT z polí vyplachováno a které se potom v nich nejvíce ukládalo, což ovšem pro naše polní dravce zrovna dvakrát neplatí.

Takže to slovíčko NETUŠENÉ je opravdu oprávněné, protože většina lidí například ani zdaleka netuší, jak se jim třeba elektřina dostává do zásuvek, ale rozhodně VÍ že jaderné elektrárny jsou ohromně škodlivé. A o tom jsou ty NETUŠENÉ dopady. :-P

P. Dvořák 31.5.2019 8:56

Re: Antibiotika

O kachnách jsem opravdu nečetl, že by jim měkly skořápky.

Prudce hájení kormorání v tisícihlavých hejnech doslova decimují malinké lososy, kteří byli vypuštěni z umělých sádek. Ti si tedy také k DDT ani "nečuchli". Dobrá, vy tvrdíte, že DDT nic nezamořilo. Na čem je tedy založeno tvrzení, že je škodlivé a je jeho zákaz?

Elektrárny jakéhokoliv typu jsou veskrze škodlivé a naprosto nepotřebné. Stačí, když má každý doma zásuvku.

R. Langer 31.5.2019 9:03

Re: Antibiotika

Já ovšem tvrdím to samé co vy, asi jste to napsal pod špatné vlákno. Vodní ptáci jsou zrovna velmi dobrým příkladem toho, že to s tím zamořením DDT nebude tak horké. Ono se operuje hlavně Orlem bělohlavým a podobně, ale já bych řekl, že ho ti Amíci spíš normálně vystříleli.

P. Harabaska 31.5.2019 10:13

Re: Antibiotika

Vinen je Štrougal. Ten v každém svém projevu horoval pro chemizaci zemědělství! Takže honem s ním před soud, ještě než odejde.

R. Langer 31.5.2019 11:27

Re: Antibiotika

Víte ovšem jaký je hlavní rozdíl mezi tím normálním a bio zemědělstvím? ;-)

P. Harabaska 31.5.2019 11:50

Re: Antibiotika

Ovšem že vím. Sledoval jsem jeden pořad na ZDF. U bio-produkce je nejdůležitější (aspoň v Německu) získat patřičný štempl o komisaře (což je velmi žádaný post) potvrzující, že produkt je bio. Přesto úřad na ochranu spotřebitelů (Verbraucherschutzzentrale) soudí, že v Německu cca 1/3 bio-produkce se za takovou jen vydává. Sedlák má papír, že může bio brambory dodávat z 5 hektarů, ale dodává třeba z 10 hektarů. U nás na tzv. farmářských trzích značná část bio-produktů pochází z Lidlu nebo Kauflandu. Bláznění s bio potravinami je jen výborná příležitost pro šejdíře klamat a okrádat důvěřivou veřejnost. Jak asi vysledujete, že buráky z dovozu někdo někde nestříkal nějakým sajrajtem?

R. Langer 31.5.2019 13:00

Re: Antibiotika

Bingo!

R. Langer 31.5.2019 6:15

Re: Antibiotika

Ano, je potřeba omezit užívání antibiotik, ale to autorovi článku bohužel nijak nepomůže, on potřebuje antibiotika nová, a proto o nich píše, aby se neustále vyvíjela, nikoliv aby se jen "omezila spotřeba". Aby se VŠECHNO neustále dále vyvíjelo, to je hlavní pointou článku, a nikoliv upadalo do nehybnosti, neřkuli do minulosti díky nicnetušícím hlupákům obávajících se ohně a kola, protože těm "čarám a kouzlům" nerozumí. To je podstatou článku, a také podstatou budoucího lidského rozvoje. Nenaslouchat třeba takovým hlupákům, co někde slyšeli cosi o "škodlivosti" DDT či očkování, a stávají se tak díky své nevědomosti masovými vrahy, aniž by si to uvědomovali,protože naprosto netuší, o čem to vůbec je. Tož tak. :-(

J. Strakoš 31.5.2019 6:49

Re: Antibiotika

S vývojem nelze než souhlasit, jen je třeba si uvědomit, že některé kroky nasazené ve velkém měřítku mohou mít nepříjemné dopady. A zašpuntování džina do láhve nemusí být později zrovna snadné, takže i předběžná opatrnost prostě je na místě a není způsobena neznalostí nebo strachem z problematiky, ba právě naopak.

R. Langer 31.5.2019 7:26

Re: Antibiotika

Ano, třeba hromadné omezování JE z důvodu "předběžné opatrnosti" je ukázkou kolosální hlouposti a BUDE MÍT velmi nepříjemné dopady. Přitom je to způsobeno JENOM A POUZE neznalostí a strachem z problematiky. A zašpuntování džina do láhve nemusí být v budoucnu zrovna snadné. Takhle to myslíte?