2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

VĚDA: Jedenáct statečných bojuje s Covid-19

Část plošných opatření, kterými vláda reagovala na pandemii, se již začíná míjet svým účinkem. Jako když se ukázalo, že je třeba co nejrychleji obnovit běžnou lékařskou péči.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Paculová 26.4.2020 9:46

"psychiater prof. Hoschl sa nemá právo vyjadriť" ? K tomu níže: Paculová 26.4.2020 9:24

P. Staronový 25.4.2020 23:37

Chybí vám na tom mostě rizika jiných postupů, než toho "promořovacího". Já správný postup neznám, Pavel Hasenkopf také ne, ale nemá cenu fandit jen jedné straně.

P. Staronový 25.4.2020 23:34

President ČLK už je spíš odborář, než odborník.

Pavla mám celkem v oblibě, ale proč mít námitky proti tomu, bere-li nějaký lékař zřetel i na ekonomiku (a obráceně, ekonom zřetel na medicínu)?

Jaký poměr medicíny a ekonomiky zvolit stejně musí určit politik (viz třeba ministr zdravotnictví, zpívající právník).

H. Paculová 26.4.2020 8:28

"Jaký poměr medicíny a ekonomiky zvolit stejně musí určit politik."

Tedy 11 z UK jsou politici a tudíž mohou do toho mluvit?

Já bych předpokládala jejich medicínskou erudovanost, díky které se budou obracet s nějakými doporučeními a návrhy, třeba i protesty, na kolegy lékaře, psychology a psychiatry, epidemiology, mikrobiology a podobně .

O. M. 26.4.2020 19:06

Zato pan Wágner tomu rozumí.

S. Kubů 25.4.2020 16:30

Mohu se slušně zeptat na dvě věci ?

1/ Víte, jakou odbornost má těch 11 podepsaných ?

2/ Jaká je Vaše odbornost, abyste mohl "věcnost a fundovanost" toho jejich prohlášení vůbec posoudit ?

P. Moravčík 25.4.2020 19:46

1/Áno, u niektorých poznám (prof. Hoschla by ste mohol aj Vy, je členom spolku Sysifos)

2/Klinická mikrobiológia, oddelenie vzdušných nákaz (okrem iných), 38 rokov praxe.

3/Presvedčenie, že každý môže vysloviť svoj názor, ak vidí, že sa veci nehýbu tým smerom, ktorý by sme považovali za žiadúci.

H. Paculová 26.4.2020 9:24

Profesora Cyrila Höschla si nesmírně vážím, je nesporně významnou kapacitou ve svém oboru, což nebránilo některým novinářům jej vláčet bahnem v souvislosti s kauzou syna premiéra Babiše. To, že mají plošná opatření dopad i v jeho oboru, nikdo nezpochybňuje. Já osobně mu mohu vytknout jen to, že se zúčastní zákulisních politických šarvátek a přidal se na stranu stoupenců hypotézy stádní (kolektivní) imunity, realizované zrušením všech dosavadních plošných opatření, kdy jako mávnutím čarovného proutku bude imunizována celá populace, promořená koronavirem.

L. Machala 25.4.2020 22:28

Jestli toto byl dotaz na mě, tak 1) všech 11 signatářů včetně jejich kvalifikace znám, 2) infekčními nemocemi se profesionálně zabývám od roku 1980.

S. Kubů 26.4.2020 8:50

Jsem toho názoru, že i odbornost klinická imunologie kvalifikuje nositele k tomu, aby se směl fundovaně vyjádřit.

H. Paculová 26.4.2020 9:39

Ano, fundované vyjádření patří do odborné literatury.Jistě bude publikována řada odborných článků.

S. Kubů 26.4.2020 10:33

Nezlobte se, ale toto je demagogie: "Fundované vyjádření patří do odborné literatury" - a na ostatních fórech se zřejmě mohou vyjadřovat jenom amatéři (kteří jsou ovšem obratem okřikováni, že se vyjadřují nedosti fundovaně k tomu, čemu jistě nerozumí).

L. Machala 26.4.2020 12:02

Zdaleka ne každý klinický imunolog se vyzná v epidemiologii infekčních nemocí; ovšem více se zde vyjadřovat ad hominem nehodlám. Mám prostě na věc z odborného hlediska jiný názor, nežli oněch "11 statečných".

A. Hlaváček 25.4.2020 10:45

že by se nakonec ukázalo že za tim Covidem-19 stojí tabákové firmy???

K. Wágner 25.4.2020 11:02

Trochu jste to otočil. Tabákové koncerny nestojí za tou pandemií, ale za vývojem vakcíny, o čemž tu byl nedávno článek : https://neviditelnypes.lidovky.cz/veda/veda-zatneme-koronaviru-tipec.A200414_105920_p_veda_wag

J. Jurax 26.4.2020 16:42

Ano.

Jenže na Oslu lze nalézti článek, že kuřáci statisticky méně často onemocní koronavirem. Což je slušná propagace tabáku sluchu tabákových firem jistě milá ... hned jsem si musel zapálit vonnou Spartu ... přesto kvůli tomu zřejmě koronavirovou pandemii nezpůsobily ... :-)

M. Pivoda 25.4.2020 10:01

Nejdůležitější v praktickém životě prý není "know-how", ale "know-who". Dle formálního (tj. školního) vzdělání jsem strojní a systémový inženýr a kandidát věd v oboru Teorie řízení. Takže jsem profesně jaksi mimo.

Nicméně přes moji síť známostí (know-who) jsem se dozvěděl tento názor na současnou koronavirovou situaci:

1. Pokud je Covid-19 přírodního původu, pak určitě zmutuje a na této Zemi se dostaví další, tj. druhá či třetí vlna (a větší počet mrtvých). To ale také znamená, že očkování (rychlou metodou mRNA vakcinace) proti původní verzi Coid-19 pozbude smysl.

2. Pokud Covid-19 byl vytvořen uměle (což v Česku naznačuje Peková, dle neobvyklého chování Covid-19), pak možná další vlny již nebudou.

L. Novák 25.4.2020 11:24

Šarlatán MaŠíBl Pivoda si neodpustil další žvást o problematice, o níž nemá ponětí... :-/

R. Gramblička 25.4.2020 9:57

a prý ve vyjádření jedenácti je politika. Zatímco vyjádření šéfa ČLK je určitě zcela apolitické, hmm

K. Wágner 25.4.2020 11:06

Ústavní právník Pavel Hasenkopf : „Ostatně, ve výzvě 11 lékařů se mluví hlavně o ekonomických škodách, a pokud toto napíše lékař, pak nemluví jako lékař, ale jako politik.“

Ve vyjádření šéfa ČLK jste něco takového našel?

R. Gramblička 25.4.2020 9:56

reakce pana Prymuly, že:"Ta data nejsou úplně korektní, protože operovat s tím, že průměrně zemře pět lidí, je hezká věc" to je argument jak noha. Takže odedneška jsou validní jen hezké argumenty?

M. Pivoda 25.4.2020 9:46

Nejhodnotnější sdělení z článku jsem našel v následující větě:

... za zmínku stojí trefný příspěvek komentátora Miloše Čermáka: „Bez ohledu na počet akademických titulů bohužel stále platí, že o nemoci covid-19 skoro nic nevíme.

R. Langer 26.4.2020 6:06

No za to ty víš úplně všechno, ty naše malá hloupoučká UI. :-D

L. Novák 25.4.2020 9:09

Kvalitní shrnutí, díky za ně. Do koronavirové pandemie už dnes veřejně kecá kde kdo, takže váš racionální výběr podstatných informací pomáhá vyřadit nesmysly různých pisálků, kteří nemají do čeho píchnout. :-)

S. Kubů 25.4.2020 16:43

Jenom aby to se nejednalo s "snůšku informací vytrhaných z kontextu"... Z toho mám vždycky největší strach.

Takže: Proč nemohou jít děti do školy co nejdřív (např. od 4.5. jako např. v Německu) ?

P. Moravčík 25.4.2020 9:03

No, keď sa dívam, čo stvára smečka zdivočelých epidemiológov na Slovensku, pustených z reťaze (Magor Itovič to obhajuje s tým, že o tom majú rozhodovať odborníci a vládu do toho nič), tak si myslím, že realisticky uvažujúci laik je prijateľnejší. Pravdou je, že kým nevieme, či je imunita trvalá, tak môžeme len mudrovať do nekonečna bez nejakého efektu. A ak sa to má každú chvíľu vracať, tak "Potěš Pán...)

K. Wágner 25.4.2020 9:12

Dokud nebude vakcína, bude se to, bohužel, vracet. Pokud mají lidé imunitu přibližně rok, jako je tomu u jiných známých koronavirů, nejpravděpodobnějším scénářem by byl roční cyklus propuknutí infekce, jak říká nejnovější studie britských vědců. A čím dál tím více odborníků se v západních státech kloní k názoru, že v Evropě ještě není vyhráno, že nás tu všechny čeká druhá vlna...Bohužel.

S. Kubů 25.4.2020 9:44

Proč by vakcína měla dělat nějakou jinou (lepší) imunitu nežli prodělaná infekce ? Pan profesor Prymula je primární kvalifikací vakcinolog, ten by to mohl vědět... I když ho některá média pasovala na epidemiologa.

No hlavně, když je to všechno vědecký, to mi dodává klid: „Obecně platí to, že deset lidí se může nyní scházet ve veřejných prostorech, ale stále tam musí být akceptována dvoumetrová distanc skupin mezi sebou. Nechceme, aby tady bylo třeba deset desetihlavých skupin a budou se konat hromadné akce. Myšlenka je taková, že deset lidí se může sejít třeba v rámci spolkových aktivit. Chtěly se scházet spolky holubářů. Na toto to cílí,” řekl na tiskové konferenci ministr zdravotnictví Adam Vojtěch. (novinky.cz)

H. Paculová 25.4.2020 10:17

Proč má vakcína smyl? Tak ještě jednou: Kdyby očkování "stejně nemělo význam", nepracovalo by tolik vědeckých týmů po celém světa tak usilovně na vakcíně.Podle aktuálních údajů amerického Milken Institute se v současné chvíli na této planetě vyvíjí nejméně 115 vakcín proti Covid-19. Z nich je 79 potvrzených aktivních projektů, které jsou ve výzkumné, preklinické nebo i klinické fázi vývoje, přičemž se většina aktivity ve vývoji vakcín proti Covid-19 odehrává v severní Americe. Ve vývoji se uplatňuje zhruba desítka různých technologií vakcín, nejčastěji jde o vakcíny založené peptidech, rekombinantních proteinech, živých oslabených (atenuovaných) virech nebo inaktivovaných virech.

S. Kubů 25.4.2020 16:04

Nenapsal jsem, že "vakcína nemá smysl".

Napsal jsem: "Proč by vakcína měla dělat nějakou jinou (lepší) imunitu nežli prodělaná infekce ?"

Protože řada lidí, při vší úctě včetně Vás a bohužel vč. některých tzv. odborníků, podsouvá veřejnosti myšlenku, že očkování proti covid19 imunitu udělá a prodělaná infekce imunitu neudělá - z čehož tak nějak "logicky" plyne, že získání kolektivní imunity způsobem BIO-EKO je omyl a "choroba se bude vracet". Což údajně stejně "logicky" plyne jednak z "faktu", že "o viru nic nevíme" a jednak z faktu, že na vývoji vakcíny už mnoho firem pracuje (a jistě ne kvůli naději na tučné zisky, vyplývající z dnešního strachu).