5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

TECHNIKA: Jak pohánět letadla?

Tento problém vyřešil (byť jen v legendě) bájný Ikaros, který si vyrobil křídla z ptačího peří, ovšem konstrukce nevydržela sluneční žár a pokus skončil tragicky. Sen o létání však lidstvo neopustil, nápadů byla řada; vzpomeňme třeba Leonarda da Vinciho.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 2.11.2021 10:25

Dočkáme se něčeho konkrétního?

V. Novák 2.11.2021 10:49

To jste si spletl s Lysenkem.

Mičurin sám Lysenka kritizoval - ale i když se ten Mičurinem zaklínal, nenechal ho publikovat.

J. Nevrkla 2.11.2021 11:00

Aha, tak pardon. To je z toho zažitého pejorativního - to je takový Mičurin...

V. Novák 2.11.2021 12:28

Já vím - a taky vím, že je to k Mičurinovi strašně nespravedlivé.

On byl nevzdělaný, protože ho vyloučili "pro neúctu k autoritám" ze všech středních škol Ruské říše, ale byl experimentátor od pánaboha, takže mu Lysenkovy pokusy smrděly. Ale dokázat, že je podvodník, nemohl, protože neměl ty teoretické znalosti. Což mu nejspíš zachránilo život...

J. Nevrkla 2.11.2021 14:42

Uz si to budu pamatovat, díky za nápravu mého omylu.

J. Ganaur 2.11.2021 9:02

Některá letadla (těžší než vzduch a s lidmi) létají dokonce i bez motoru!A uletí i přes tisíc kilometrů!;-D;-D;-D

P. Pepax 2.11.2021 9:08

:-)

V. Kolman 2.11.2021 9:33

Klepl jste pane Ganauere hřebíček na hlavičku, i když jste to myslel jako ironii!!

ELEKTRO-MOTOREM/MOTORY motorizovaný větroň, celý pokrytý fotovoltaikou, letící nad mraky, s akumulátory pro let v noci - napájený ve dne energií slunce.................

První experimentální letadla s tímto druhem pohonu již vzlétla. Jestli bude tento druh napájení/pohonu použitelný i pro dopravní letadla - to ukáže teprve čas. Pokud se ovšem nesmyslně přemnožení lidé mezi sebou nevymlátí navzájem:-(:-(:-(

R. Langer 2.11.2021 9:34

Proberte se a nemyslete na fyzikálně nemožné blbosti. ;-)

V. Kolman 2.11.2021 9:51

Ach jo:

"Žádný ROZUMNÝ! člověk přece nemůže tvrdit, že by mohly padat kameny z nebe!!"

To neprohlásil žádný prosťáček, ale vážený člen slovutné vědecké společnosti té doby.

Experimentální solární aeroplány pane Langere už létají - to není fyzikálně nemožná blbost.

První (motorový) "Flayer" bratří Wrightů také nejdřív dělal "směšné" několik desítek dlouhé skoky. Zpočátku byly aeroplány považované za v praxi nepoužitelné hračky několika málo podivínů.

J. Ganaur 2.11.2021 9:58

Větroně, rogalla....Solární letadla experimentálně létají....Ale sedl byste si doň a letěl?8-o8-o8-o

V. Kolman 2.11.2021 10:13

ANO, pane Genauere a velmi rád. Bohužel, nikdo mi to nenabídl.;-D;-D;-D

P.S. - Za slovíčko "doň" - jednička s hvězdičkou:-):-):-)

R. Langer 2.11.2021 10:26

A zkusil byste to rovnou přes oceán, nebo jenom po Evropě? ;-D

V. Kolman 2.11.2021 10:52

Odpovím vám pane Langere naprosto upřímně:

Letět s takovou neprověřenou novinkou ROVNOU! přes oceán, to ne. Na to jsem příliš srab a nejsem sebevrah. Ale po polétání po okolí, "ošahání", co to éro všechno to umí...... a NEUMÍ.......

Možná potom (v době svého mládí) bych si troufl i přes oceán. :-)

R. Langer 2.11.2021 9:59

Nepleťte si experimentální hračky s reálně použitelným strojem, ŽÁDNÝ TAKOVÝ NEEXISTUJE, a díky fyzikálním zákonům ani EXISTOVAT NEMŮŽE. To prostě nemůžete žádným způsobem okecat. Veškeré parametry jsou dostatečně známé, aby to bylo naprosto jasné. Nicneříkající bláboly o bratřích Wrightech na tom nic nemění, aerodynamika je od těch dob stále stejná. :-P

V. Kolman 2.11.2021 10:24

Přestaňte se tu pane Langere zesměšňovat svými neznalostmi a zkuste si najít na internetu fakta. První dopravní elektro-letadla jsou už nasazována na krátké tratě. Že o tom vy nevíte - je druhá věc;-D;-D;-D

R. Langer 2.11.2021 10:27

Kde a jaká? Konkrétně? :-P

R. Langer 2.11.2021 13:55

No tak, nějaké odkazy by nebyly? ;-)

R. Langer 2.11.2021 14:19

Nebyly. Jak jsem si myslel...

V. Novák 2.11.2021 10:51

A protože "selský rozum" občas zklamává, tak máme matematiku a fyziku.

Vy ovšem nikoli...

J. Jurax 2.11.2021 14:20

No, zkuste si spočíst využitelnou plochu moderního Airbusu pokrytelnou soláry. Nebo i nějaké neortodoxní konstrukce typu dávných Northropových samokřídel. Vynásobte to nejoptimističtější výtěžností nejlepších současných solárních panelů za ideálních podmínek a zjistíte, že by to nestačilo ani na pojíždění po letišti. Sluníčko dodá maximálně tak 1 kilowat na m2, víc holt nesvítí.

A ano, nějaký papírák s extrémním rozpětím a malou užitečnou nosností se opravdu může na sluníčko pomalu brouzdat vzduchem. V roce 2016 Solar Impulse s rozpětím 72 metrů a váze 2,5 tuny obletěl v 17 etapách zeměkouli se dvěma letci za 500 hodin letu průměrnou rychlostí 70 km/h.

V. Kolman 2.11.2021 20:36

Právě ten "papírák" jsem měl pane Juraxi na mysli:-)

R. Langer 3.11.2021 6:11

Ano, pořád dokola si pletete technické hračky s použitelným strojem.

R. Dubravský 2.11.2021 8:40

Letadla těžší vzduchu na baterky ... možná jako aerotaxi s dobou letu několik minut. Ale o vzducholodích na baterky by se uvažovat dalo. Jinak je rozdíl v množství energie na jednotku hmotnosti mezi uhlovodíkovým palivem a akumulátorem stále příliš velký a zatím neznáme ani teoreticky fyzikální princip, kterým by se to dalo srovnat. I když je účinnost spalovacího motoru cca 35% a elektromotoru více jak 90%, pořád je tam řádový rozdíl.

Jinak: Jeden 25 l kanystr uhlovodíkového paliva (jednoduchá kovová či plastová nádoba) obsahuje tolik energie (cca 95 kWh) jako půl milionu stojící, půl tuny vážící a výrobně velmi náročný akumulátor vozu Tesla.

V. Petr 2.11.2021 9:36

R^R^R^R^R^

M. Rohovský 2.11.2021 9:52

Jenom pro upřesnění, litr Jet fuelu obsahuje 10,8kWh. Takže pro kanystr je to 270kWh. Zřejmě již počítáte s účinností motoru.

P. Pepax 2.11.2021 8:16

Obyčejný blábol.

R. Meišner 2.11.2021 8:08

autore, vážně jste fyzikální chemik? --tak výhody elektroletadel už známe. takže teď ty nevýhody: na delší vzdálenost s více lidmi to prostě nepoletí,--fyzikální zákony jsou silnější než vaše přání. no, a tím vlastně debata o elektroletadlech končí. --hezký den přeji.

P. Rada 2.11.2021 8:12

Proč by elektro ze svého principu na delší vzdálenost s více lidmi nemohlo létat?

P. Han 2.11.2021 8:20

S více lidmi možná jo. S více baterkami určitě ne.